راهنمای خرید بخاری گازی و برقی (کدام بهتر است)

2

راهنمای خرید بخاری گازی و برقی (کدام بهتر است) ، بهترین بخاری گازی ، بهترین مارک بخاری ، راهنمای خرید ، راهنمای خرید بخاری ، مشخصات بخاری گازی خوب ، محاسبه ظرفیت حرارتی بخاری گازی ، نکات مهم در خرید بخاری گازی ، بخاری دیواری یا زمینی

راهنمای خرید بخاری گازی و برقی (کدام بهتر است)

در کشور ما همچنان بخاری گازی پر استفاده ترین وسیله گرمایشی است که این موضوع دلایل زیادی دارد و در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. در انتخاب بخاری گازی باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار داد. اگر شما هم به دنبال این روش گرمایش زمستانی هستید با مطالعه این مقاله می‌توانید با بخاری گازی، انواع، مزایا، معایب، برندها، قیمت‌ها و مصرف انرژی آن آشنا شوید.

راهنمای خرید لوازم خانگی راهنمای خرید بخاری راهنمای خرید بهترین مارک بخاری بهترین بخاری گازی

انواع بخاری و مقایسه آن‌ها با بخاری گازی

این نوع از بخاری‌ها انواع مختلفی دارد که از بین آن‌ می‌توان به بخاری گازی بدون لوله، بخاری گازی نیازمند به لوله، بخاری گازی با تولید حرارت بالا و بخاری گازی با تولید حرارت پایین اشاره کرد. بخاری‌های گازی بدون نیاز به لوله در اندازه‌های بزرگ و کوچک برای مصارف خانگی وجود دارند که اندازه آن به فضای مورد استفاده برای بخاری بستگی دارد، هرچه فضا بزرگ‌تر باشد بخاری بزرگ‌تر با توان تولید بیشتری نیاز است. بخاری‌های نیازمند لوله هم به همین صورت در دو اندازه تولید‌ می‌شوند.

بخاری‌ها در گذشته به صورت زغالی و هیزمی بودند که با کشف نفت و گسترش استفاده از آن، بخاری‌های نفتی به بازار آمدند. چند دهه است که با لوله‌کشی گسترده گاز طبیعی در سراسر کشور، استفاده از بخاری گازی رواج پیدا کرده است. البته در این بین بخاری برقی نیز از زمان تولید الکتریسیته به صورت صنعتی به عنوان یکی از روش‌های تولید گرما رواج پیدا کرده است.

رواج بخاری گازی در سال‌های اخیر بی دلیل نبوده است. بخاری‌های هیزمی و زغالی به دلیل سختی تهیه هیزم با قوانین عدم قطع درختان در بسیاری از نقاط دنیا یکی از روش‌های سخت به حساب‌ می‌آید و به دلیل کثیف کاری زیاد هم بسیار کم مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

بخاری نفتی هنوز در بسیاری از نقاط که دسترسی به گاز وجود ندارد و هزینه استفاده از بخاری های برقی هم بسیار گران تمام می شود مورد استفاده است ولی تعداد آن‌ها محدود و عمدتا در روستاها است. بخاری برقی در بسیاری از نقاط دنیا که دسترسی به گاز و نفت وجود ندارد یا قیمت زیادی دارند بسیار مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد اما به نظر‌ می‌رسد که به دلایلی زیادی که در زیر به آن ها اشاره شده است در ایران بهترین گزینه تولید گرما در زمستان بخاری گازی است.

راهنمای خرید لوازم خانگی راهنمای خرید بخاری راهنمای خرید بهترین مارک بخاری بهترین بخاری گازی

  • بخاری گازی نسبت به بخاری برقی ارزان‌تر است.
  • این نوع از بخاری‌ها نصب راحت‌تری نسبت به بخاری نفتی و هیزمی دارد.
  • این نوع از بخاری‌ها انواع قابل حمل و ثابت دارد و طیف بیشتری از نیازها را برطرف‌ می‌کند.
  • بخاری گازی نسبت به بخاری‌های نفتی و هیزمی تمیزتر و بی‌دردسرتر است.
  • بازدهی این نوع از بخاری‌ها زیاد است.

مصرف بخاری گازی چقدر است؟

بیشتر بخاری‌های گازی که در ایران وجود دارد رده انرژی E و D دارند و بازدهی پایینی دارند. متأسفانه بسیاری از بخاری‌های گازی موجود در کشور حتی رده انرژی بسیار پایین تری G دارند و بسیاری از شهروندان هم به دلیل ارزان بودن گاز اصلا توجهی به رده انرژی نمی کنند. اگر به دنبال خرید این نوع از بخاری‌ها با بازدهی بالا و رده انرژی بهتر هستید از شرکت‌های معتبر خرید و به برچسب رده انرژی دقت کنید.

میزان تولید گرمای بخاری گازی چقدر است؟

هر کیلووات یا کیلوکالری انرژی تقریبا ۱۰ متر مربع فضا (در مناطق سرد) را گرم‌ می‌کند. در هنگام خرید این نوع از بخاری‌ها به حداقل و حداکثر میزان تولید انرژی بخاری گازی دقت کنید. علاوه بر این، متراژ فضایی که بخاری در آن نصب‌ می‌شود نیز باید در نظر گرفته شود و متناسب با مساحت به انتخاب نوع و اندازه بخاری اقدام شود.

بر همین اساس بهتر است بدانید که در مناطق خیلی سرد و کوهستانی به ازای هر کیلووات انرژی، تقریبا ۵/۸ متر مربع فضا گرم‌ می‌شود. در مناطق با آب و هوای کمی گرم‌تر به ازای هر کیلوکالری انرژی گرمایی، تقریبا ۱۳ تا ۱۶ متر مربع فضا گرم‌ می‌شود.

نکات مهم در فرآیند خرید بخاری گازی

در هنگام خرید این نوع از بخاری‌ها به نکات بسیاری باید توجه کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید. اول از همه سعی کنید برند معتبری از بخاری گازی را تهیه کنید تا از گارانتی و خدمات پس از فروش با کیفیتی نیز بهره‌مند شوید همچنین بهتر است بخاری گازی را از فروشگاهی تهیه کنید که مهلت چند روزه‌ای را برای آزمایش و تست بخاری در اختیار شما قرار‌ می‌دهد تا در صورت راضی نبودن از آن بتوانید هزینه خود را پس بگیرید یا اگر کالا معیوب بود بدون دردسر آن را تعویض کنید. نکات زیر را در انتخاب خود مد نظر قرار دهید:

  • به تناسب بخاری با فضای باز یا فضای بسته دقت کنید تا بخاری مناسب را تهیه کنید.
  • به تمهیدات ایمنی توجه کنید. بخاری گازی خوب باید ترموکوبل، حس‌گر میزان اکسیژن و منواکسید کربن داشته باشد.
  • به رده انرژی بخاری توجه کنید تا یک برند پربازده و با رده انرژی بالا تهیه کنید.
  • میزان تولید صدا هم برای برخی افراد مهم است در هنگام خرید به برچسب راهنما دقت کنید.
  • در هنگام خرید به ارتفاع سقف، اقلیم، عایق‌کاری دیوارها، پنجره‌ها، اندازه پنجره‌ها، نورگیر بودن یا نبودن و پرده پنجره‌ها دقت کنید.
  • ظرفیت حرارتی بخاری از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. اگر ظرفیت حرارتی این نوع از بخاری‌ها از ۷/۱۱ درصد بالاتر باشد باید تمهیدات نصب لوله بخاری را در نظر داشته باشد و اگر ظرفیت حرارتی کمتر از مقدار ذکر شده باشد، بخاری نیازی به نصب لوله ندارد.

مزایا

اگر از کسانی که ابتدا از بخاری نفتی استفاده‌ می‌کردند سپس با دسترسی به لوله‌کشی گاز شهری به سمت استفاده از این نوع از بخاری‌ها روی آورده‌اند در خصوص مزایا این نوع بخاری بپرسید؛ خواهند گفت که بخاری گازی کارایی بهتر، همین‌طور دردسر و کثیف کاری کمتری دارد. از طرفی هم بخاری گازی نسبت به بخاری نفتی گران‌تر ولی نسبت به بخاری برقی بسیار ارزان‌تر است. در هنگام قطع برق، گرمایش مختل‌ نمی‌شود و مانند سایر روش‌های گرمایش نوین نیست که با قطع برق، تولید گرما با اختلال مواجه شود.

معایب

نقطه ضعف هایی کوچ و بزرگ تاکنون در خصوص این نوع از بخاری‌ها مطرح شده است و یکی از آن ها تولید منواکسید کربن است. تمهیدات زیادی برای بخاری‌های گازی صورت گرفته تا میزان تولید منواکسید کربن آن‌ها کم شود و همچنین حس‌گرهایی هم بر روی بخاری گازی تعبیه شده‌اند تا در صورت نشت منواکسید کربن و کاهش میزان اکسیژن، بخاری خاموش شود.

یک ایراد دیگر که‌ می‌توان به این نوع از بخاری‌ها گرفت این است که معمولاً گچ دیوار پشت بخاری گازی در اثر گرمای زیاد‌ می‌سوزد و از بین‌ می‌رود البته این ایراد به بخاری نفتی هم وارد است. با راویز کشی دیوار پشت بخاری گازی‌ می‌توان تا حدی مانع ریزش گچ دیوار شد ولی آنچنان که باید تأثیرگذار نیست.

بهترین برند‌های بخاری گازی کدام اند؟

برند‌های زیادی از بخاری گازی وجود دارد که از میان آن‌ها‌ می‌توان به پلار، نیک کالا، آبسال، آزمایش، سپهر الکتریک، جهان افروز، برفاب، سوپر الکتریک، آذر درخشان، آذر تهویه ، ایمن گاز مشهد، ایران شرق، تکسان خزر، لورچ، جهان کار، هیوندای و مشهد دوام اشاره کرد.

از میان آن‌ها پلار محصول مشترک ایران و کره جنوبی است و کیفیت بالایی دارد. لورچ، آزمایش، آبسال جز برند‌های قدیمی و معتبر تولید کننده بخاری گازی هستند و برند هیوندای هم ساخت کره جنوبی است که کیفیت ساخت خوبی دارد و برند شناخته شده‌ای در بازار ایران است.

هنگام خرید این نوع از بخاری‌ها به برند آن توجه و از خرید بخاری‌های با برند نامعتبر خودداری کنید زیرا خدمات پس از فروش و گارانتی شرکت‌های معتبر به مراتب بهتر است، همچنین شرکت‌های معتبر از تکنولوژی پیشرفته‌تری استفاده‌ می‌کنند و مصرف انرژی کمتر و در عین حال بازده بالاتری دارند.

ممکن است برندهای معتبرتر قیمت بالاتری را بر روی محصول خود بگذارند ولی با توجه به کیفیت بالاتر و تکنولوژی ساخت بهتر از مصرف بی‌رویه انرژی جلوگیری‌ می‌کنند و با کاهش هزینه گاز مصرفی، هزینه بالاتر خرید را جبران‌ می‌کند.

منبع : ویکی ساختمون

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سیویل 2 می گوید

    عالی بود

  2. مریم می گوید

    مطلب مفید و خوبی بود مرسی و چه قدر عالی که قیمت انواع بخاری ها برقی و گازی با برندهای مختلف رو هم تو مطالب سایتتون گذاشتید خسته نباشید