چگونه می توان جنینی با چشمان رنگی داشت؟

0

رنگ چشم جنین بستگی زیادی به رنگ چشم والدین و اجداد جنین دارد، گاهی اوقات در صورتی که پدر و مادر جنین هر دو رنگ چشم نهفته مشابهی در ژنتیک خود داشته باشند احتمال این که رنگ چشم جنین مشابه پدر و مادر نشده و روشن شود بسیار زیاد است.

سلامت نیوز سلامت چشم‌ سلامت جنین زیبا شدن جنین رنگ چشم راهکارهای تغذیه سالم چشم رنگی شدن جنین چشم رنگی چشم جنین چشم جنین زیبا و خوشگل جنین انسان تغییر رنگ چشم جنین با تغذیه تغییر رنگ چشم جنین تغذیه سالم

عوامل موثر بر رنگ چشم جنین

رنگ چشم کودکان مختلف می تواند متفاوت باشد مثلا رنگ چشم آبی، رنگ چشم قهوه‌ای، رنگ چشم خاکستری، رنگ چشم مشکی.

عامل اصلی تعیین کننده رنگی شدن چشم جنین در بارداری ژنتیک و وراثت است که به رنگ چشم والدین و اجداد جنین بستگی دارد. رنگ چشم توسط جفت شدن ژن‌های پدر و مادر به جنین منتقل می‌شود.

جنین ۵۰ درصد رنگ چشم خود را از پدر و ۵۰ درصد محتوای ژنتیکی رنگ چشم را از مادر به ارث می‌برد. ژن‌های رنگ چشمی که جنین از پدر و مادر گرفته است می‌تواند شبیه به هم یا متفاوت باشد.

عوامل موثر بر رنگی شدن چشم جنین در شکم مادر

شما از روی برخی نکات موثر و مشخص شده ژنتیکی می‌توانید رنگی شدن چشم جنین در شکم مادر را پیش بینی کنید از جمله:

اگر رنگ چشم والدین قهوه‌ای باشد به احتمال ۷۵ درصد رنگ چشم نوزادشان قهوه‌ای است.

اگر رنگ چشم والدین آبی باشد به احتمال ۹۹ درصد رنگ چشم نوزادشان آبی است.

اگر رنگ چشم والدین سبز باشد به احتمال ۹۹ درصد رنگ چشم نوزادشان سبز است.

ژن رنگ چشم تیره همیشه غالب است به عبارتی دیگر ژن رنگ چشم قهوه‌ای بر ژن رنگ چشم سبز و آبی غالب است، سبز بر آبی غالب است و آبی ژن رنگ چشم نهفته محسوب می‌شود.

از آن جایی که رنگ چشم قهوه‌ای غالب است بنابراین اگر جنین دو ژن قهوه‌ای یا یک ژن قهوه‌ای و یک ژن آبی داشته باشد، رنگ چشم او قهوه‌ای می‌شود.

رنگ چشم نوزاد در صورتی آبی می‌شد که پدر و مادر هر دو دارای چشم آبی باشند و کودک ژن رنگ چشم آبی را از هر دو نفر دریافت کند. در موارد نادر ممکن است پدر و مادر هر دو ژن چشم آبی را به صورت نهفته از اجداد خود به ارث برده باشند و حالا هر دو این ژن نهفته را به نوزاد داده باشند و باعث بروز رنگ چشم آبی در نوزاد شوند.

رنگ چشم جنین در صورتی سبز می‌شود که ژن رنگ چشم سبز را از هر دو والد بگیرد یا یک ژن آبی و یک ژن سبز دریافت کند.

رنگ چشم چگونه ایجاد می‌شود؟

بافت پوششی به نام عنبیه در چشم دارای رنگدانه‌های مشکی و کوچک ملانین است. رنگ چشم شما به وجود ملانین و پراکندگی آن بستگی دارد. اگر پراکندگی ملانین زیاد باشد رنگ چشم تیره و اگر کم باشد رنگ چشم روشن خواهد شد.

برای تعیین رنگ چشم چند ژن متفاوت در بدن وجود دارد که تعدادی از آن‌ها تاثیر گذارترند.یکی از اصلی‌ترین ژن‌های تعیین کننده رنگ چشم ژن OCAZ است که پروتئین P ملانین را تولید می‌کند و عامل رنگی شدن چشم است. تاثیر این ژن بر رنگ چشم ۷۴ درصد است.

براساس تحقیقات انجام شده جهشی کوچک در ژن OCAZ میتواند بعث کم شدن تولید ملانین در عنبیه و آبی شدن رنگ چشم شود، ولی اگر فعالیت این ژن کاملا محدود شود، فرد دچار بیماری زالی شده و رنگ چشم قرمز می‌شود.

ژن‌های Eycl۱، Eycl۲ و Eycl۳ جزو ژن‌های فرعی تعیین رنگ چشم محسوب می‌شوند که باعث بروز رنگ چشم‌های مخلوط می‌شوند از جمله سبز مایل به آبی، طوسی مایل به آبی، بلوطی و ….

رنگ متفاوت در دو چشم

تعداد افرادی که چشمانشان دو رنگ متفاوت دارد بسیار کم است، ولی برخی از آن‌ها این تفاوت رنگ چشم‌ها و خاص بودنشان را دوست دارند و برخی دیگر این تفاوت را دوست ندارندو برای پوشاندن آن از لنز استفاده می‌کنند.

تفاوت رنگ چشم‌ها به دلیل جهش ژنتیکی و تفاوت وجود ملانین درعنبیه دو چشم ایجاد می‌شود. این اختلال می‌تواند ارثی باشد یا جهش ژنتیکی به دلیل مصرف دارو‌های خاص ایجاد شده باشد. اختلال تفاوت رنگ چشم در حیوانات بسیار شایع است.

آیا رنگ چشم نوزاد تغییر می‌کند؟

از آن جا که زمان کافی برای تولیدن رنگدانه ملانین در چشم جنین وجود نداشته، اغلب نوزادان با رنگ چشم آبی متولد می‌شوند و تا ۶ ماهگی رنگ دقیق چشم نوزاد مشخص نمی‌شود. ممکن است میزان تولید ملانین در این ۶ ماه کم یا زیاد شود. برای تثبیت رنگ چشم نوزاد معمولا باید تا ماه نهم صبرکنید.

رنگ چشم هم بستگی زیادی به منطقه‌ای دارد که در آن زندگی می‌کنید مثلا در اروپا رنگ چشم بلوطی یا خرمایی بیشتر است، ولی در کشور‌های آمریکایی، هند و ترکیه رنگ چشم روشن مانند سبز، آبی و طوسی بیشتر دیده می‌شود.

ولی رنگ چشم غالب در تمام دنیا قهوه‌ای مایل به مشکی است.

راز رنگی شدن چشم جنین، تاثیر تغذیه در رنگی شدن چشم جنین، رنگی شدن چشم جنین با طب سنتی

رنگی شدن چشم جنین با تغذیه

باید توجه داشته باشید که عامل اصلی تعیین رنگ چشم جنین، ژنتیک است و تغذیه شاید نتواند تاثیر زیادی در این امر بگذارد، ولی شما می‌توانید مواردی که در ادامه گفته شده است را امتحان کنید شاید ژن‌های پنهانتان در جنین شما آشکار شد.

برای رنگی شدن چشم جنین با تغذیه می‌توانید نکات زیر را انجام دهید.

بتاکاروتن: بتاکاروتن در میوه‌ها و سبزیجات نارنجی، قرمز و زرد وجود دارد از جمله سیب، هویج، کدو حلوایی، زردآلو، فلفل دلمه رنگی و …. این ماده پیش ساز تولید ویتامین A در بدن است که علاوه بر کمک به بهبود بینایی و زیبایی چشم جنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر می‌شود.

منبع : بیتوته

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ