چگونه عده ای در ایران با “زمین” میلیاردر شدند؟

0

در دولت گذشته “زمین “عده ای را میلیاردر وعده ای را بی خانمان کرد و اقتصاد ما بجای سرمایه گذاری مولد به ساختمان سازی و زمین فروشی روی آورد.

دنیای اقتصاد نوشت:یک کارشناس اقتصاد مسکن در برنامه تلویزیونی راز که از شبکه ۴ سیما پخش شد، با طرح این پرسش که «چرا بازار زمین و مستغلات محل کسب سودهای میلیاردی شده و مسوولان از گذشته تاکنون نسبت به کنترل سوداگری در این بازار که باید منافع آن در اختیار مصرف‌کننده‌ها و طبقات آسیب‌پذیر جامعه قرار گیرد، اقدام مناسبی انجام نداده‌اند؟»، گفت: من در حوزه زمین و مسکن که در فضای مجازی جست‌وجو می‌کنم، یکسری مطالب می‌بینم، برای مثال به مصاحبه‌ای برخوردم که با یک فعال اقتصادی انجام شده و می‌گویند شما چگونه میلیاردر شدی، می‌گوید یک زمین در فلان منطقه داشته‌ایم، قیمت مسکن رفت بالا و میلیاردر شدیم.
 میلیونر شدن میلیاردر شدن ثروتمند شدن پولدار شدن
از آن طرف می‌بینید که زمین برای تسویه حساب تیم‌های فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فرهاد بیضایی در برنامه راز گفت: مساله سوداگری در بازار مسکن، جلوگیری از فعالیت‌های غیرمولد و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید، مساله‌ای است که باید در حوزه زمین و مسکن به آن خیلی توجه شود. در این حوزه برنامه‌ریزی مناسبی انجام نشده است. متاسفانه برنامه‌ریزی‌ها در حوزه اقتصاد مسکن برنامه مناسبی نبوده است. در دوره‌ای که رئیس دولت می‌گوید در این حوزه می‌خواهم ورود کنم و جلوی این کار را بگیرم، می‌بینید که در همان دوره، این اتفاقات بیشتر می‌شود؛ ورود دلالان و بانک‌ها به حوزه ساخت‌‌وساز. اتفاقا باید آدرس غلط به مردم نداد و مسائل را ریشه‌ای نگاه کرد. در آن دوره تعداد زیادی مسکن تولید شد اما درست توزیع نشد. اشکال کار اینجاست.
بیضایی سپس با طرح این پرسش که در حال حاضر زمین در مناطق خوب در اختیار چه نهاد‌ها و چه افرادی است، گفت: منطقه ۲۲ مشرف به دریاچه در اختیار چه کسانی است؟ در حاشیه رودخانه‌ها، چه کسانی در حال ساخت‌و‌ساز هستند، مردم این وضعیت‌ها را می‌بینند و بعضا از سوی مسوولان می‌پندارند. شهردار منطقه یک گفته که ۶۰ درصد مسوولان ما در منطقه یک زندگی می‌کنند و آن هم در خانه‌های مجلل.
این کارشناس مسکن سپس گفت: نابسامانی در بازار زمین و مسکن هم مساله اجتماعی به وجود آورده و هم بحث اقتصادی که همدیگر را تشدید می‌کند. در اوایل انقلاب نیاز ما دربازار مسکن ۸۰ درصد مصرفی بود که برای تامین سرپناه، مسکن را تهیه می‌کردند و فقط ۲۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای بود. سپس در اوایل انقلاب در اصلاحیه قانون مالیات‌ها در سال ۶۶ مالیات بر املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های لوکس از قانون حذف شد، با این استدلال که امکان اجرا ندارد. در نتیجه تقاضای سرمایه‌ای افزایش پیدا کرد و اوج این مساله در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ اتفاق افتاد که نزدیک به یک میلیون مسکن در سال تولید شد، اما به دست مصرف‌کننده نرسید. البته در حال حاضر مالیات خانه‌های خالی در مجلس در حال بررسی است و در کمیسیون‌های تخصصی رای آورده است.
بیضایی در ادامه اعلام کرد: هم رئیس‌جمهور وقت و هم رئیس‌جمهور قبل، رئیس کل بانک مرکزی قبل و رئیس کل بانک مرکزی وقت، می‌گویند که بانک‌ها در حال ساختمان‌سازی هستند اما هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد.
این کارشناس مسکن گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران خالی از سکنه است که این تعداد واحد مسکونی بیشتر از واحدهای مسکن مهر است که درحال ساخت یا احداث شده در اطراف تهران است. اگر دولت به این مساله توجه کرده بود، شاید وضعیت بهتری در مسکن تهران و بقیه کلان‌شهر‌ها داشتیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ