تفاوت ساینا با ساینا s و ساینا پلاس چیست +عکس
مقایسه و تفاوت ساینا با ساینا s با ساینا G و ساینا پلاس آپشنال چیست
فهرست مطالب
- مقایسه و تفاوت ساینا با ساینا s با ساینا G و ساینا پلاس آپشنال چیست
- مقایسه ظاهری ساینا با ساینا اس
- ساینا SX و ساینا EX، اولین تیپها
- ساینا اتوماتیک، اولین خودرو ایرانی با گیربکس اتومات
- ساینا پلاس، با ظاهر SX و آپشن S
- ساینا S و ساینا G، فیس لیفت سدان جمع و جور سایپا
- ساینا SR، دو رنگ مثل کوییک R
- تیپهای مختلف ساینا برای سلایق مختلف
ساینا یکی از خودروهای گروه خودروسازی سایپا است که از موتور ام ۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. این خودروی ۱۵۰۰ سیسی ۸ سوپاپ، دارای امکاناتی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ترمز ایبیاس، سامانه توزیع الکترونیک نیروی ترمز (EBD)، سامانه ترمز کمکی (BA)، سامانه ضدسرقت است.
همچنین ساینا مجهز به چراغ مهشکن جلو و عقب، چهار شیشه برقی، سنسور عقب، رینگ آلومینیومی (به صورت آپشن)، پشت سری برای سرنشینان عقب و سامانه تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک (دیجیتال) و سنسور دماسنج است.
این خودرو در ابتدا با کد سایپا ۲۳۲ شناخته میشد. مشخصات فنی و پلتفرم این خودرو مطابق با خودروی تیبا است که طراحی بدنه با انجام فیسلیفت بهروزرسانی شده است و بعد از رونمایی از ساینا معمولی، نسخه فیس لیفت این خودرو به نام ساینا S رونمایی شد.
موتور استفاده شده در ساینا اس، ۴ سیلندر است و حجمی برابر با ۱.۵ لیتر دارد. کد فنی که برای تجهیز این موتور به کار رفته است M۱۵ است. این مشخصات نشان میدهد که موتور همان پیشرانهای است که پیش از این روی تیبا و ساینا EX سوار شده بود.
پیشرانه خودروهای X۲۰۰ قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخار داشته و با سرعت ۸۳۰۰ دور در دقیقه چرخش میکند. بیشینه گشتاور مورد انتظار از موتور ساینا ۱۲۸ نیوتن بر متر است که در این حالت دور موتور آن تا ۴۰۰۰ کم میشود. سیستم سوخت رسانی به صورت انژکتوری با پاشش چند نقطهای طراحی شده است و باک خودرو میتواند ۴۱ لیتر سوخت را درون خود جای دهد.
در مقایسه ساینا با ساینا اس از نظر مشخصات فنی با توجه به مطالبی که گفته شد و وجود ۵ دنده دستی در هر دو خودرو باید گفته که سایپا تغییری در مشخصات دو خودرو انجام نداده است.
مقایسه ظاهری ساینا با ساینا اس
در مقایسه ظاهری ساینا با ساینا اس باید گفت که در ساینا اس طراحی جدیدی برای چراغ های جلو صورت گرفته و از چراغ های دی لایت استفاده شده است. همچنین سپر جلو و عقب و چراغ عقب هم تغییرات خیلی جزئی داشته است، صندوق عقب در طراحی تغییرات بسیار کمی داشته است و یک دفیوزر به پایین ساینا اس اضافه شده است.
ساینا
در مقایسه ساینا با ساینا s از نظر نمای داخلی یکی از مواردی که در ساینای جدید وجود فرمان D شکل آن است. دسته دنده نیز شکل جدیدی دارد. با مقایسه ساینا با ساینا اس متوجه میشویم که این مدل نسبت به ساینای معمولی کاربر میتواند از روی فرمان سیستم صوتی را کنترل کند. از ویژگیهای بارز نوع اس خودروی ساینا میتوان به صفحه نمایش هفت اینچ اشاره کرد که امکان اتصال به بلوتوث و اندروید را نیز دارد.
ساینا S
ساینا اس در حالت فول آپشن این امکان را به راننده میدهد تا صفحه نمایش موبایل خود را بر روی صفحه دیجیتال خودرو نمایش دهد.
ساینا SX و ساینا EX، اولین تیپها
اولین سری ساینا در دو تیپ SX و EX به بازار آمد که کلمه «ساینا» با الفبای فارسی روی در صندوق عقب نوشته شده بود. خودرو جدید سایپا، در حقیقت فیس لیفت تیبا است و هر چند در نمای جلو و عقب تفاوت دارد اما اگر به نمای جانبی ساینا نگاه کنیم، شباهت زیادی بین این خودرو و تیبا میبینیم.
ساینا SX و EX مثل تیبا روی پلتفرم X200 گروه خودروسازی سایپا ساخته شدند و به همین دلیل مشخصات فنی یکسانی دارند. پیشرانه استفاده شده در این خودروهای جدید از نوع ۱.۵ لیتری M15 بوده که میتواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند.
تفاوت ساینا SX با ساینا EX در آپشنها است. سنسور عقب، آینه بغل برقی، بالابر برقی شیشه عقب و تهویه دیجیتال در ساینا SX وجود ندارد و به همین دلیل مشتریان تقاضای زیادی برای آن نداشتند و خیلی زود از خط تولید حذف شد. اما ساینا EX همچنان در گروه خودروسازی سایپا تولید میشود.
ساینا اتوماتیک، اولین خودرو ایرانی با گیربکس اتومات
استارت تولید ساینا اتوماتیک در سال ۹۴ زده شده و سه سال بعد به بازار آمد و عنوان اولین خودرو اتوماتیک ایرانی دارای جعبه دنده اتومات را از آن خود کرد. جعبه دنده این خودرو از نوع CVT است و قابلیت تعویض دنده دستی را هم دارد.
مطالب مرتبط:– فرق گیربکس CVT با معمولی چیست؟
سیستم برق ساینا اتوماتیک تغییر کرد و پیشرانه M15 خودرو به دریچه گاز برقی مجهز شد و قابلیت استفاده از آپشنهایی مثل کروز کنترل و استارت بدون کلید را پیدا کرد. فرمان دی کات، کیلومترشمار جدید و حذف نوار مشکی ستون وسط، از تغییرات ظاهری ساینا اتومات است.
ساینا با گیربکس اتومات یک تیپ لوکس هم دارد که دارای آپشنهای بیشتری است.
ساینا پلاس، با ظاهر SX و آپشن S
ساینا پلاس اولین خودرو سری پلاس گروه خودروسازی سایپا است. طبق اعلام این شرکت، خودروهای پلاس از نظر ظاهری فرقی نکردهاند و فقط آپشنهای بیشتر و بهروزتری دارند. بنابراین تعریف، ساینا پلاس همان تیپ SX است که با آپشنهای ساینا S عرضه میشود.
از تغییرات ظاهری ساینا پلاس نسبت به تیپ SX میتوان به سپر دو رنگ، چراغهای کوییکی جلو و کلمه ساینا پلاس در روی در جلو و پایین آینه بغل اشاره کرد. نمایشگر لمسی، فرمان اسپرت دی کات، بلوتوث، نویگیشن و شیشه دودی عقب از آپشنهای جدید تیپ پلاس است.
ساینا S و ساینا G، فیس لیفت سدان جمع و جور سایپا
چهار سال بعد از عرضه اولین تیپهای ساینا، گروه خودروسازی سایپا فیس لیفت سدان جمع و جور خود را در تیپهای S و G به بازار عرضه کرد. سپر و جلو پنجره ساینا اس و جی به طور کامل تغییر کرده و یک نوار کرومی دور جلوپنجره را گرفته و چراغهای جلو هم مجهز به دیلایت یا چراغ روشنایی روز شده است. در عقب هم مثل جلو، طراحی گرافیک چراغها و سپر تغییر پیدا کرده است.
پیشرانه ساینا S و G همان موتور M15 تیپهای قبلی است و به دریچه گاز برقی مجهز شده. USB، چراغ بدرقه، آینه بغل برقی، کامپیوتر سفری، صندلی قابل تنظیم راننده و سرنشین جلو از آپشنهای فیس لیفت جدید این خودرو است. ساینا G با آپشنهایی مثل نمایشگر لمسی، اتولایت، دوربین عقب، GPS، نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و شیشه دودی عقب تیپ فول آپشن جدید ساینا به حساب میآید.
ساینا SR، دو رنگ مثل کوییک R
در آخرین روزهای سال ۹۹، گروه خودروسازی سایپا از جدیدترین تیپ ساینا رونمایی کرد. این خودرو ساینا SR نام دارد و مثل کوییک R دارای بدنهای دو رنگ است. هنوز مشخصاتی تیپ جدید ساینا منتشر نشده اما به احتمال زیاد به جز دو رنگ بودن، تفاوت دیگری با ساینا اس نخواهد داشت.
تیپهای مختلف ساینا برای سلایق مختلف
ساینا در این پنج سالی که روی خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار دارد، در سه سری و شش تیپ مختلف به بازار آمده و هر کدام از این تیپها میتواند سلایق افراد مختلفی را با سطح بودجههای متفاوت پوشش دهد.
ساینا | SX و EX | اتوماتیک | S و G |
نوع موتور | M15 خطی | M15 دریچه گاز برقی | M15 دریچه گاز برقی |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی | ۱۵۰۳ سی سی | ۱۵۰۳ سی سی |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۸ | ۴ / ۸ | ۴ / ۸ |
قدرت | ۸۷ اسب بخار | ۸۷ اسب بخار | ۸۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر | ۱۲۸ نیوتن متر | ۱۲۸ نیوتن متر |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی | CVT | ۵ سرعته دستی |
شتاب | ۱۲.۸ ثانیه | ۱۳ ثانیه | ۱۲.۸ ثانیه |
سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومت بر ساعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف ترکیبی | ۷ لیتر | ۷.۵ لیتر | ۷ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۴ | یورو ۵ |
طول | ۴۲۱۵ میلیمتر | ۴۲۱۵ میلیمتر | ۴۲۱۵ میلیمتر |
عرض | ۱۶۶۳ میلیمتر | ۱۶۶۳ میلیمتر | ۱۶۶۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۸۴ میلیمتر | ۱۴۸۴ میلیمتر | ۱۴۸۴ میلیمتر |
فاصله بین محورها | ۲۴۱۰ میلیمتر | ۲۴۱۰ میلیمتر | ۲۴۱۰ میلیمتر |
وزن | ۱۰۵۰ کیلوگرم | ۱۰۸۵ کیلوگرم | ۱۰۵۰ کیلوگرم |