خیانت ؛ متزلزل شدن زندگی زناشویی

0

خیانت، عمیق‌‌ترین ماهیتی است که بنیان ازدواج را به خطر می‌اندازد. این امر حتی در زمانی که رابطه صرفاً عاطفی است صدق می‌کند، زمانی که یکی از طرفین برای رابطه شخصی عمیق به شخص دیگری غیر از همسر خود روی می‌آورد.

متخصص روانشناسی علت خیانت به همسر چیست زناشویی ریشه های خیانت به همسر از دیدگاه روانشناسان روانشناس راههای تقویت رابطه زناشویی رابطه زناشویی رابطه خارج زناشویی دکتر روانشناس بالینی دانستنی های روانشناسی خیانت زناشویی آموزش زناشویی

در پی یک رابطه عاشقانه، بسیاری از زوجین به شدت با این مسئله که آیا رابطه آنها می‌تواند التیام یابد یا خیر، درگیر هستند.

پس از یک رابطه خارج زناشویی، هیچ سرنوشت یکسانی برای روابط زوجین وجود ندارد. به کار بستن هر راه‌حلی دشوار است، اما به اندازه هر رابطه‌ای هم منحصر به فرد است. همانطور که مطرح کردم، چگونه بعد از یک رابطه خارج زناشویی، رابطه زناشویی خود را حفظ کنید»‌؟

زوج‌هایی هستند که نه تنها رابطه‌شان حفظ می‌شود؛ بلکه رابطه‌شان بهتر از قبل نیز می‌شود.

زوج‌هایی که می‌توانند خیانت را نادیده بگیرند، از این جهت به هم شبیه هستند که هر دو طرف می‌خواهند به روش‌های خاصی نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند:

  •  همسری که خیانت کرده، پشیمان است. اصلاح رابطه تنها زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که مرتکب خیانت شده به طور کامل اعتراف کند و مسئولیت اعمالش را بپذیرد. او همچنین باید برای آسیبی که بدون هیچ‌گونه دلیل یا توجیهی و برای خیانتی که کرده پشیمان باشد. زوجین باید صادقانه بپذیرند که بیرون آمدن از رابطه ازدواج و جدایی کاری اشتباه است. آنها می‌توانند با گفتن یک جمله مانند «کاری که انجام دادم کاملا اشتباه بود، برای بهبود رابطه‌شان تلاش کنند و اقرار کنند که«من واقعاً برای این مشکل و صدمه‌ای که زدم، متاسفم.»
  •  فردی که خیانت کرده، آسیب به همسرش را درک کند. همسری که وفادار است، بدون شک مجموعی از احساسات مانند آسیب، خیانت، غم و عصبانیت را تجربه خواهد کرد. کسی که خیانت کرده، باید احساسات طرف مقابلش را درک کند، بپذیرد و تایید کند. این فرآیندی است که نیاز به گفتگوهای زیادی دارد زیرا همسران احساسات خود را بروز می‌دهند.
  • و مهم‌تر از همه و در نهایت شریک آسیب دیده، باید به دنبال تسکین درد و برگشت به رابطه مجدد باشد، نه صرفاً برای تلافی کردن. اگر بسیار عصبانی باشد و بخواهد اقدام به کتک‌کاری کند، رابطه عاطفی با همسرش ترمیم پیدا نخواهد کرد و فقط به آن آسیب بیشتری وارد می‌شود. با این حال، امیدواریم که اگر همسران بتوانند دلسوزانه به صحبت‌های یکدیگر گوش دهند، در نهایت به آرامش خواهند رسید. این درد تسکین می‌یابد، هرچند فراموش نمی‌شود. در این مرحله، رابطه زوجین می‌تواند در مسیری به سوی صلح و آشتی به پیش برود.
  • زوجین برای ترمیم رابطه‌شان با یکدیگر همکاری می‌کنند. آنها باید قبل از شروع رابطه، وضعیت تاهل‌شان را ارزیابی کنند. گرچه داشتن رابطه خارج زناشویی هیچ وجه قابل قبول نیست، اما مشکلاتی که در روابط زوجین منجر به این مسئله شده است، باید برطرف شود. با صحبت‌های بدیهی و روشن در مورد اینکه چگونه هر یک از زوجین در ایجاد این مشکل سهیم بوده‌اند، می‌توانند برای بهبود و تقویت رابطه زناشویی خود تلاش کنند. گفتگوهای آنها باید روشن و صادقانه باشد و به گونه‌ای بیان شود که اعتماد، توجه و حس شریک بودنشان را ترمیم کند.
  • امید است که تلاش‌های زوجین بتواند روابطشان را بهبود بخشد، تعاملات مراقبتی‌شان را افزایش دهد و ارتباط نزدیک‌تر و صمیمی‌‌تر را تقویت کند. این موضوع نیاز به پشتکار و تعهد برای بازگشت به یک رابطه عاشقانه دارد. در حالی که چنین تلاش‌هایی گذشته را تغییر نمی‌دهد یا درد خیانت را از بین نمی‌برد، شما و همسرتان می‌توانید از آن گذشته دردناک برای ایجاد یک رابطه زناشویی قوی‌تر و سالم‌تر استفاده کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ