سرنوشت تلخ ستاره جوانی که کاپیتان قرمزها بود/ محو شدن در گمنامی

0

سرنوشت تلخ ستاره جوانی که کاپیتان قرمزها بود/ محو شدن در گمنامی

ساتین –

تام تورپ در سال ۲۰۱۱ دنیا را در دست داشت. به عنوان کاپیتان تیم جوانان منچستریونایتد که قهرمان لیگ ذخیره، زیر ۱۸ ساله‌ها و جام اتحادیه جوانان شد، افرادی مانند پل پوگبا، جسی لینگارد و رِیوِل موریسون را سازماندهی می‌کرد.

از او انتظار زیادی می‌رفت، اما سرنوشت نمی‌خواست به او فرصتی برای ورودش به دنیای حرفه‌ای‌ها بدهد. حالا از میادین دور است و سه سال می‌شود که به صورت حرفه‌ای بازی نکرده. آخرین بازی او در سوپرلیگ هند بود، زمانی که تدی شرینگام مربیگری اتلتیکو کلکته را بر عهده داشت. کجای کار او اشتباه بود؟

مورد تحسین

تورپ نسبتاً دیر به یونایتد پیوست؛ در سن ۱۶ سالگی در سال ۲۰۰۹. اما خیلی زود پیشرفت کرد و نشان داد که کاپیتانی شایسته در خط دفاعی است. و نه فقط تحسین مربیان یونایتد را برانگیخت بلکه در سطح بین‌المللی هم مورد احترام بود. شایان ذکر است که این مدافع برای هر رده سنی انگلیس از زیر ۱۶ سال تا زیر ۲۱ سال بازی کرد. با این حال برای ورود به تیم اصلی باید صبر می‌کرد. در نهایت، لوئی فان‌خال شانس حضور در تنها بازی‌اش برای باشگاه را در سپتامبر ۲۰۱۴ و در بازی مقابل وستهام به او داد و او را در دقیقه ۸۹ به جای آنخل دی‌ماریا به زمین فرستاد.

اخبار منچستر یونایتد

انتقال قرضی

به دلیل عملکرد بی‌عیب و نقصش برای تیم زیر ۲۱ ساله‌ها، بیرمنگام‌سیتی تورپ را به صورت قرضی در پنجره نقل و انتقالات ژانویه به خدمت گرفت. روز بعد اولین بازی خود را مقابل دربی کانتی انجام داد، اما به طرز بی‌رحمانه‌ای از ناحیه رباط زانو آسیب دید و تنها پس از ۱۴ دقیقه از زمین خارج شد. برای معالجه به یونایتد بازگشت، سپس در آن فصل پنج بار دیگر برای بیرمنگام بازی کرد و در ماه آخر فصل دچار مصدومیت دوباره شد.

ویل کین که در کنار تورپ بازی می‌کرد و اکنون در ویگان در حال پیشرفت است در مورد توانایی‌های تورپ می‌گوید: «به نظرم بیشترین چیز به زمان‌بندی و استفاده از فرصت‌ها برمی‌گردد. تورپ سال‌ها در تیم ذخیره بازی کرد، شاید می‌توانست در سنین پایین‌تر از تجربه بازیکن قرضی استفاده کند و مدت بیشتری بازی کند. در تیم ما کاپیتان بود و بازیکن بزرگی بود. باهوش بود و بازی‌اش حرف نداشت، سرش به تنش می‌ارزید.»

اخبار منچستر یونایتد

بازیابی فرم

در سال ۲۰۱۵ چندین انتقال قرضی به تورپ پیشنهاد شد، اما پس از دیدن بازیکنانی مانند پدی مک‌نیر و تایلر بلکت که تحت هدایت فان‌خال تجربه تیم اصلی را کسب کردند، آن پیشنهادات را رد کرد. در همان سال باشگاه او را آزاد کرد، اما به سرعت توسط روترهام یونایتد انتخاب شد. سرمربی استیو ایوانز در آن زمان گفت: «از روز اولی که از منچستریونایتد آزاد شد او را هدف قرار دادم. فصل قبل چند بار سعی کردم او را به صورت قرضی بگیرم اما نشد. این مرد جوان هرچه که فوتبال مدرن بخواهد را دارد. قد، قدرت، سرعت، هوشیاری و توانایی فنی دارد. شکی نیست که این پسر برای من استثنایی است.»

اما تورپ در یورکشایر جنوبی جایگاهی پیدا کرد، به خصوص زمانی که ایوانز اخراج شد و نیل ردفرن را آوردند. او متوجه شد که تیم در تلاش برای بقا در چمپیونشیپ است و به دلیل کمبود فرصت باید دوباره حرکت میکرد. فیل پارکینسون، مربی بردفورد، به کمک او آمد و در سال ۲۰۱۶ تورپ را با قرض اضطراری به خدمت گرفت.

با این حال، مصدومیت‌های شدید همچنان مانع پیشرفت او می‌شد و فقط ۴ بار برای «خروس‌جنگی‌ها» بازی کرد. اما پارکینسون زمانی که در فصل بعد سرمربی بولتون واندررز شد دوباره با او قرارداد بست. او این بازیکن جوان را به هافبک دفاعی تبدیل کرد و در نهایت توانست در مجموعه‌ای از بازی‌ها حضور داشته باشد که واقعاً هم شایسته‌اش بود. پارکینسون می‌گوید: «همیشه احساس می‌کردم که او حرفه خوبی خواهد داشت. من واقعاً فکر می‌کردم تام پتانسیل بالایی دارد و از تطبیق‌پذیری او خوشم می‌آمد. می‌توانست در خط دفاعی بازی کند و در بولتون در هافبک مرکزی خوب بود، می‌توانست توپ را پاس بدهد و نقش مهمی در بولتون داشت.»

اخبار منچستر یونایتد

مصدومیت مجدد

با این حال، در سال ۲۰۱۷ پس از ۶۴ دقیقه در بازی مقابل ویمبلدون مجبور شد به دلیل مصدومیت از زمین خارج شود. این آخرین باری بود که تورپ در فوتبال انگلیس بازی می‌کرد. در همان سال توسط روترهام آزاد شد و در نهایت در ATK در کلکته در هند برای تدی شرینگام بازی کرد؛ سال ۲۰۱۸ و آخرین باری که او در فوتبال ظاهر شد.

الان تنها ۲۹ سال دارد و افرادی مانند پوگبا، لینگارد و کین و بسیاری دیگر از بازیکنان تبدیل به بازیکنانی حرفه‌ای شدند و ثروت زیادی به‌دست آوردند. تورپ اما از حضور در ملاءعام اجتناب می‌کند. گزارشی در منچستر اونینگ نیوز در سال ۲۰۲۱ منتشر شد که می‌گفت: «به نظر می‌رسد او دود شده و به هوا رفته است.»

اخبار منچستر یونایتد

منبع : خبر ورزشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ