آیا دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف شد

0

آیا دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف شد

آیا عمومی ها حذف شدند

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ سازمان سنجش

رجبعلی برزویی معاون ستاد نقشه جامع علمی کشور در ارتباط با خبر ۲۱ درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که توسط رئیس جمهور ابلاغ شد افزود: این مصوبه سه تفاوت اصلی نسبت به کنکور امسال خواهد داشت؛ اول این که کنکور در سال دو بار می‌تواند برگزار شود و آزمون دو سال اعتبار خواهد داشت، دوم این که دروس عمومی بیشتر در بخش تشریحی و سوابق تحصیلی اثرگذار و اعمال خواهد شد و آزمون اختصاصی صرفاً از دروس تخصصی خواهد بود و آخرین تغییر اصلی این است که در مهر ۱۴۰۲ برای ورودی‌های جدید یعنی برای کنکوری‌ها ۴۰ درصد سابقه تحصیلی و ۶۰ درصد آزمون اختصاصی ملاک عمل خواهد بود.

البته اطلاع رسانی باید یک سال قبل یعنی تا پایان شهریور انجام شود و شورای سنجش و پذیرش فرصت دارد این مصوبه را اعلام کند این مصوبه به موقع توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، امیدواریم شورای سنجش و پذیرش دانشجو و زیرمجموعه‌ها در راستای عملیاتی کردن این مصوبه گام بردارند.

آقای برزویی در پاسخ به این پرسش که آیا تکلیف سازمان سنجش برای اجرای کنکور سال ۱۴۰۲ مشخص شد تصریح کرد: در این مصوبه آمده است که اطلاع رسانی برای مواد درسی، مواد آزمون اختصاصی، معدل دیپلم و همه ضرایب آن‌ها در قالب سوابق تحصیلی می‌آید و تا شهریور برای اعلام مهلت است لذا شورای سنجش و پذیرش می‌تواند تا قبل از شهریور آئین نامه‌های اجرایی، مواد درسی و ضرایب آن را مشخص و ابلاغ کند.

معاون ستاد نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا در قانون بازه زمانی ۱۵ تیر که سازمان سنجش اعلام می‌کرد وجود دارد گفت: در قانون سنجش و پذیرش چنین آئین نامه‌ای وجود ندارد این پانزدهم یک عرف است که بعد از کنکور معمولاً کنکور بعد را تعیین تکلیف می‌کنند و قانونی وجود ندارد، اما مصوبه شورای عالی صراحتاً به این موضوع پرداخته و یک قانون ایجاد کرد و در این قانون آمده که پایان شهریور هر سال مواد درسی، ضرایب و سیاست‌های کنکور سال بعد باید اطلاع رسانی شود. ولی ما قبلاً قانونی برای کنکور سراسری نداشتیم، ضوابطی برای تحصیلات تکمیلی بود، ولی در کنکور سراسری چنین چیزی نداشتیم.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رتبه بر اساس سابقه تحصیلی سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌گردد و تنها ۶۰ درصد رتبه بر مبنای آزمون سراسری است.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ می‌گوید: در کنکور سال آینده تحولات اساسی آغاز می‌شود. دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن برای دو سال معتبر است.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اجرا می‌شود؟

طبق گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، طبق قانون، سازمان سنجش موظف است یک سال پیش از برگزاری کنکور سراسری، شیوه برگزاری را برای داوطلبان تشریح کند؛ بنابراین مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید در این بازه زمانی ابلاغ شود و در غیر این صورت کنکور ۱۴۰۲ به شیوه کنکور امسال برگزار می‌شود.

طبق این مسئله سه‌شنبه _بیست‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱_ مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «به گفته آقای دکتر حسینی #معاون_پارلمانی_رئیس_جمهور معنای عدم ابلاغ مصوبه کنکوری جدید شورای انقلاب فرهنگی تا تاریخ ۱۴۰۱٫۴٫۱۵ توسط رئیس جمهور محترم این است که: ‏ «#مصوبه_جدید_کنکوری در کنکور ۱۴۰۲ اجرایی نخواهد شد.»

با این وجود چهارشنبه _بیست‌ودوم تیرماه ۱۴۰۱_ مدیرکل سیاست‌گذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مصوبه این شورا درخصوص تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود، می‌گوید: بازه زمانی برای ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور تا سال تحصیلی است و اینکه گفته می‌شود برای ابلاغ کردن مصوبه تنها تا اواسط تیرماه وقت داشتیم صحیح نیست، بلکه طبق قانون تا مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید زمان برای ابلاغ وجود دارد و زمانی که این مصوبه ابلاغ شود سازمان سنجش آموزش کشور موظف به اجرای آن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ