جعده که بود و چگونه کشته شد

0

جعده همسر امام حسن که بود | جعده چگونه کشته شد | قبر جعده کجاست | جعده کیست

نام همسر امام حسن مجتبی که او را مسموم کرد

جعده دختر أشعث (به عربی: جعده بنت الأشعث بن قیس بن معدی کرب) و ام فروه خواهر ابوبکر، همسر حسن بن علی امام دوم شیعیان که او را مسموم کرد و به شهادت رساند.

معاویه پسر ابوسفیان زهری را برای جعده دختر اشعث بن قیس، فرستاد و به او وعده داد که اگر شوهرت، حسن پسر علی را به قتل برسانی، یکصد هزار درهم به تو اجرت خواهم داد و همچنین به همسری پسرم یزید درمی‌آورم. جعده نیز دستور معاویه را اجرا کرد و همسرش را با زهری که معاویه فرستاده بود به قتل رساند. اما معاویه به قول خود عمل نکرد و فقط صدهزار درهم برای او فرستاد، ولی دربارهٔ همسری با یزید به او گفت: می‌ترسم کاری که با حسن کردی، با فرزندم یزید انجام دهی.

مادلونگ اسلام‌شناس آلمانی (زاده ۱۳۰۹ش) معتقد است تلاش معاویه برای ولایتعهدی یزید، روایات مسموم شدن حسن به تحریک معاویه و به دست جعده را تأیید می‌کند.

عاقبت جعده پس از شهادت امام حسن (ع)

بعدها جعده دو بار ازدواج‌ کرد، نخست‌ با «یعقوب ‌بن‌ طلحه بن‌ عبیدالله» که‌ برای‌ او سه‌ پسر به‌ نام‌های‌ اسماعیل‌، اسحاق‌ و ابوبکر به ‌دنیا آورد؛ اسماعیل‌ و اسحاق‌ به‌ هنگام‌ حیات‌ پدر از دنیا رفتند. دومین‌ بار پس‌ از کشته‌ شدن‌ یعقوب ‌بن‌ طلحه‌ (متوفی‌ ۶۳) در واقعه حره‌ با عباس ‌بن‌ عبدالله ‌بن‌ عباس‌ (فرزند ارشد ابن‌عباس‌) ازدواج‌ کرد و برای‌ او پسری‌ به‌ نام‌ محمد و دختری‌ به‌ نام‌ قریبه به‌ دنیا آورد.

فرزندان امام حسن از جعده

بنا بر نقل مرحوم شیخ مفید در کتاب «الارشاد»، خیر. بر اساس روایات قوی تاریخی امام حسن (ع) از این زن (جعده) هیچ فرزندی نداشت و آن فرزندانی که به امام نسبت داده می شوند و در واقعه کربلا بودند متعلق به کنیزی به نام نفیله، مادر عمرو، قاسم و عبدا… است که هرسه در کربلا در کنار امام حسین ـ علیه السلام ـ شهید شدند.

چرا جعده قصاص نشد؟

به نقل از شیخ مفید، نزدیک ترین تاریخ نگار شیعی به قرن اول و دوم ، این دانشمند پرآوازه اسلامی در کتاب «الارشاد فی معرفه حجج ا… علی العباد» خود که به «الارشاد» معروف است در فصل مربوط به شهادت امام حسن علیه السلام می نویسد: زمانی که لحظه شهادت امام حسن (ع) نزدیک شد، آن حضرت برادرش حسین بن علی (ع) را طلب کرد و در آن لحظات پایانی به او گفت:اى برادر! به زودى از تو جدا مى‏شوم و به دیدار پروردگار خود، نائل مى‏گردم. مرا مسموم کرده اند و امروز پاره جگرم در میان تشت افتاد؛ می‌دانم چه کسى این جفا را بر من کرده و این ظلم از کجا سرچشمه گرفته؛ من در پیشگاه خدا با وى دشمنى خواهم کرد؛ ولی سوگند به حقى که بر تو دارم از تو می خواهم که این پیشامد و مرتکب آن را تعقیب مکن و منتظر قضای الهی درباره من باش.

حال دو تحلیل بر این تصمیم می توان در نظر گرفت اول این که دستگاه حاکم با علم به این که جعده می خواهد دست به چنین کاری بزند می توانست از اجرای این توطئه جلوگیری کند و نکرد بنابر این دخالت های پشت پرده این دستگاه و دشمنی با اهل بیت(ع) بیشتر نمایان شد و امام صلاح دیدند که در آن شرایط چنین تصمیم بگیرند. دوم این که چون شاهد و مدرک و سندی معتبر وجود نداشت امام با علم به این که چه فردی او را مسموم کرده و با نقشه چه سیستمی این اتفاق افتاده است به صراحت درباره قصاص قاتل تقاضایی مطرح نکرد.

قبر جعده قاتل امام حسن مجتبی(علیه السلام)

در مورد چگونگی مرگ و محل دفنش مطلبی نیافتیم.

همسران امام حسن معاویه شهادت امام حسن سریال مختارنامه جعده

بازیگر نقش جعده در مختارنامه کیست

ویشکا آسایش که بازی قوی و فوق العاده ی او در نقش قطام، زمانیکه فقط ۱۹ سال سن داشت، وی را به دنیای حرفه ای بازیگری معرفی کرد، از جمله بازیگرانی است که علاوه بر بازی های بسیار خود در سریال ها و فیلم های سینمایی، در سریال های تاریخی هم نقش هایی داشته است.یکی از همین نقش ها، ایفای نقش جعده در مختارنامه است.ویشکا آسایش در قسمت های اول سریال مختارنامه که از ماجرای مسمومیت و به شهادت رسیدن امام حسن (ع) آغاز می شود، در این سریال حضور دارد و تصویری از حرکت شوم جعده برای مسموم کردن همسرش را بازی می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ