لحظه شهادت حضرت عباس در مختارنامه (فیلم)

0

فیلم لحظه شهادت حضرت عباس در مختارنامه | جنگ حضرت عباس در مختارنامه

سکانس حذف شده مختارنامه شهادت حضرت عباس

میرباقری قصد داشت در سریال «مختارنامه»، لحظه‌ی شهادت حضرت ابوالفضل (ع) را به تصویر بکشد. اواسط پخش سریال «مختارنامه» بود که رسانه‌ها از آماده پخش شدن صحنه‌های شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) خبر دادند و عنوان شد که این صحنه‌ها بدون پوشاندن چهره بازیگر نقش حضرت ابوالفضل و به وضوح نمایش داده خواهد شد.

دانلود

چه خوب که تصویر حضرت ابوالفضل در “مختارنامه” پخش نشد

قسمت حذف شده سریال “مختارنامه” را که به صحنه آب آوردن حضرت ابوالفضل(ع) و شهادت ایشان اختصاص دارد، و اخیرا بدون اجازه دست اندرکاران سریال، از طریق اینترنت منتشر شده است را خیلی ها از جمله من دیده اند.

این بخش از سریال، بدلیل برخی مخالفتها قابلیت پخش پیدا نکرد و شاید بسیاری از بینندگان مختار از حذف این فراز از داستان عاشورا تاسف خوردند. نویسنده این سطور برای اظهار نظر در باره دلایل مخالفان پخش تصویر سقای کربلا اهلیت ندارد، اما پس از دیدن صحنه مزبور، پخش نشدن آن را امری صواب می داند.

این بخش از فیلم – که خیلی ها آن را تماشا کرده اند- فاقد موسیقی و دیالوگ  است و لابد اگر به دست سازنده موسیقی سریال سپرده می شد می توانست با نواهایی هماهنگ با سایر قسمت های سریال،همان شاهکاری را که در کل فیلم خلق کرده است، در این قسمت هم پدید آورد. با این حال گمانم آن است که ابهت و عظمت  صحنه ای که حضرت  در داخل نهر ، دست را زیر آب می برد و تا نزدیک صورت می آورد، در فیلم، به نمایش در نیامده است.

از این صحنه ملکوتی، هر کسی نصوری در ذهن دارد که بر اساس آن تصور، فیلمنامه ای در خیالش نوشته و نقش اول نمایش را به سقای کربلا سپرده و در ذهن خود، آن را کارگردانی کرده است.

شاید به عدد کسانی که روضه حضرت عباس را شنیده اند، فیلمنامه خلق شده باشد و دریغ است که این بی نهایت فیلمنامه  را به یک فیلمنامه منحصر کنیم.

چه اشکال دارد اجازه دهیم، هر کس با فیلمنامه خودش عشق کند.

این سخن بدان معنا نیست که ارزش کار سترگ کارگردان بزرگ “مختارنامه” حتی برای ذره ای و لحظه ای مخدوش شود. فراوان آدمهایی را می شناسم که با سریال مختار و قبل از آن، “امام علی” از عمق جان گریسته اند. سخنم فقط بیان یک حس است نسبت به مردی که مادر دهر نخواهد توانست دومی اش را به جهان هدیه کند.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ