بازیگر نقش شمر در مختارنامه کیست

0

بازیگر نقش شمر در مختار | بازیگر نقش شمر در مختارنامه | بازیگر نقش شمر در سریال مختارنامه | بازیگر نقش شمر مختار | بازیگر نقش شمر فیلم مختارنامه | بازیگر نقش شمر در فیلم مختار

محمد فیلی بازیگر نقش شمر در مختارنامه

محمد فیلی بازیگری است که تا به حال نقش‌های زیادی را بازی کرده است. بازی خاطره‌انگیز او در سریال «روزی روزگاری» همچنان در ذهن مردم باقی مانده است اما با گذشت زمان و نقش‌های متفاوت به سراغ بازی در نقش شمر در سریال «مختارنامه» رفت. نقشی که مطمئن بود نگاه مثبت مخاطب را در پی نخواهد داشت با این حال تلاش کرد شخصت منفور شمر را برای تماشاگران نشان دهد و توانست به خوبی از پس آن بر بیاید.

محمد فیلی شمر بن ذی الجوشن سریال مختارنامه بیوگرافی محمد فیلی بازیگران سریال مختارنامه

محمد فیلی درباره بازپخش سریال مختارنامه گفت: کاش تلویزیون بیشتر سرمایه گذاری می کرد و سریال های بیش‌تری ساخته می شد، نمی گوییم مردم بدشان می آید بلکه خیلی از مخاطبان شاید هنوز هم سریال ندیده اند. هرسال تکرار مختارنامه مخاطب دارد و مردم کهمن را می بینند می گویند ما تکرار را نگاه می کنیم.

او ادامه داد: برای کار سریال مختارنامه زحمات زیادی کشیده شده است من با تکرار آن مخالف نیستم اما هر سال پخش نشود و هرچند سال یک‌بار پخش شود.

فیلی درباره حضور در نقش شمر سریال مختارنامه گفت:علی رغم میل باطنی ام نقش شمر را بازی کردم،چراکه نقش پلید و بدی است. این قرعه به نام من خورد و نقش شمر را در سریال مختارنامه بازی کنم.

به گفته این بازیکر، شاید ابتدا با اکراه سمت نقش رفتم و به آن نزدیک شدم.  اما در ادامه تمام تلاش خودم را انجام دادم تا نقش برایمخاطب باورپذیر باشد.

فیلی می گوید: می دانستم که بازخورد بدی بین مردم و مخاطبان سریال خواهد داشت،نقش را طوری بازی کردم که مورد پسند قرارگرفت.مردم می دانند که من بازیگر هستم و نقش شمر را بازی کردم.از روز قبل کار من اتود می زدم و کار می کردم.تست اولیه گریم شمربیش از یک روز زمان برد تا به گریم نهایی برسیم. آقای مسعود ولد بیگی را خدا رحمت کند که کار گریم را انجام دادم،من در کارهاییهمچون روزی روزگاری و فیلم سینمایی روز شیطان با این عزیز همکاری داشتم وکار گریم را انجام دادند،هر کاری برای من انجام دادندماندگار شد مثل همین نقش شمر در سریال مختارنامه.

ا‌و درباره همکاری مجدد با داود میرباقری در سلمان فارسی توضیح داد: بله برای سریال سلمان فارسی پیشنهاد دادند و کار آقایمیرباقری سنگین و زمان زیادی را می طلبد.قرار است در بخش ایرانیان من حضور داشته باشم.

چه شد که نقش شمر به شما پیشنهاد شد آن را پذیرفتید؟

داود میرباقری این نقش را به من پیشنهاد داد و من هم خیلی تمایل داشتم که با ایشان کار کنم، چرا که معتقدم سریال‌هایی که میرباقری کارگردان آنهاست، الف ویژه است و نه فقط من که بسیاری از بازیگران تمایل دارند در چنین سریال‌هایی به ایفای نقش بپردازند چراکه زحمتی که می‌کشیم دیده و نقش ماندگار می‌شود، به همین دلیل نقش شمر را پذیرفتم. البته در ابتدا یک مقدار سختی داشت اما بعد از مدتی با آن کنار آمدم. بسیاری به من گفتند چرا این نقش را بازی کردی و به من خرده می‌گرفتند. خود کارگردان که برای هر نقشی چندین گزینه داشت. به من گفت برای نقش شمر، فقط یک گزینه هست و آن هم تویی! و هیچ نقش دیگری به جز این را به تو نمی‌دهم. الان هم چند باری برای پروژه‌های دیگر پیشنهاد شده این نقش را تکرار کنم اما من نپذیرفته‌ام و نمی‌پذیرم، چون باور دارم نقشم کلیشه‌ای می‌شود. هرآنچه درباره شمر بود، در «مختارنامه» ارائه دادم و سعی کردم در آنجا کم‌فروشی نکنم.

محمد فیلی شمر بن ذی الجوشن سریال مختارنامه بیوگرافی محمد فیلی بازیگران سریال مختارنامه

ماجرای پذیرفتن این نقش هم جالب است. هر زمان که می‌خواستم برای بستن قرارداد به دفتر فیلمسازی بروم، بچه‌ها دورم را می‌گرفتند و می‌گفتند نقش خوب بگیر! وقتی که صحبت از «مختارنامه» شد، اهل خانواده خوشحال بودند. روزی که قرار بود به دفتر آقای فلاح(تهیه‌کننده مختارنامه) بروم، دوباره تأکید کردند که حتماً نقش خوب بگیرم. وقتی وارد دفتر شدم، آقای میرباقری تا من را دید گفت تو شمر منی. من جا خوردم. گفتم حتماً شوخی می‌کند. شاید منظورش این است که فکر کرده من در طول کار اذیتش می‌کنم اما وقتی قرارداد نوشته شد، دیدم من واقعا شمر شدم. مانده بودم که چه کار کنم. هم دوست داشتم در این کار باشم و هم آزرده و نگران که چرا من باید نقش شمر را بازی کنم. اصلا چرا من؟ چه سنخیتی با این شخصیت دارم؟ هر قدر فکر کردم دیدم عقلم به جایی قد نمی‌دهد. اما از ایفای آن نقش اصلا پشیمان نیستم، چون بسیار برای من برکت داشت.

ایفای نقش شمر و منفور بودن آن برای شما تبعاتی به همراه داشت؟

گاهی اوقات عده‌ای جوان، آن هم از روی تعصب و خشم، زمانی که مرا در خیابان می‌دیدند، نزدیک من هم نمی‌آمدند و از دور تهدید می‌کردند، احتمالا پیش خودشان فکر می‌کردند من واقعا شمرم. یک‌بار دیگر هم داشتم راه می‌رفتم یک چیز خیلی محکمی به سرم اصابت کرد، یک خانم با کیفش محکم به سرم کوباند و به من گفت «کار بدی کردی که نقش شمر را بازی کردی، من کارهای تو را دیده بودم و آن‌ها را هم دوست داشتم و دلم می‌خواست با همان روند کار را انجام دهی». این خشم و عصبانیت او تا جایی ادامه پیدا کرد که من به او گفتم خانم ببخشید، اشتباه کردم، دیگر این کار را نمی‌کنم.

یک‌بار دیگر در شبکه کوثر، عرب‌ها از کشورهای اطراف می‌آمدند روی خط و از من حلالیت می‌طلبیند، علت را پرسیدم، گفتند زمانی که ما کار را می‌دیدیم، کلی نفرینت کردیم و به تو فحش دادیم ولی حالا که خودت را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که آن‌طور نیستی. من هم از این بابت خوشحال بودم که این باورپذیری در مردم به وجود آمده است و نقش شمر را پذیرفته‌اند.

از رخ دادن این اتفاقات آزرده نشدید؟

خیر، به قول مرحوم مادرم پوستم کُلُفت است.

چه میزان روی نقش شمر مطالعه داشتید؟

تا حدودی، ولی ما روایت مفصلی درباره شمر نداریم. شمر دو جا درتاریخ است؛ یکی جنگ صفین است که در کنار حضرت علی(ع) در راه اسلام شمشیر می‌زند و دیگری هم او را در وقایع کربلا می‌بینیم که آن‌گونه وارد میدان می‌شود و علیه امام حسین(ع) گام بر می‌دارد. خیلی زیاد درباره او نکته‌ای نیست. مقداری روایت وجود دارد که آن هم در تعزیه خوانده می‌شود.

در روند این شناخت، چقدر با حقایق بیشتری درباره عاشورا آشنا شدید؟

در این سریال نه من، بلکه همه بچه‌ها باید مطالب جدیدی از عاشورا می‌آموختیم، مطالبی که در نتیجه مطالعه علما و کارشناسان این حوزه به‌دست آمده بود؛ مثلا یک اشتباه رایجی که وجود دارد این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند این شمر بود که سر مبارک امام‌حسین(ع) را از تنش جدا کرد. درحالی‌که این، سنان بن انس بوده است که این کار را انجام داده. یا موضوع خیلی مهمی که وجود دارد این است که شمری که در رکاب امام‌علی(ع) بود، با وسوسه پست و مقام و قدرت حاضر می‌شود مقابل پسر مولایش بایستد و حتی او را به شهادت برساند! اینها موضوعاتی است که هم ما با ایفای نقش در این سریال بیشتر از آنها درس گرفتیم و هم مردمی که آن را تماشا کردند از آنها مطلع شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ