آموزش تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

0

آموزش تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو ، روغن کاری استپر موتور ، شستن استپر ، تمیز کردن استپر پراید ، روغن کاری استپر موتور پراید ، تنظیم استپر پراید ، تعویض استپر موتور ۴۰۵ ، تمیز کردن استپر تندر ۹۰

آموزش تمیز کردن استپر موتور Steper خودرو

استپر موتور یکی از قطعات مهم خودرو می باشد که شما در این مطلب آموزش نحوه تمیز کردن استپر موتور را مشاهده می نمایید.

روغن کاری استپر موتور تمیز کردن استپر تندر 90 تمیز کردن استپر پژو تعمیر استپر موتور استپر موتور چیست

مراحل ساده تمیز کردن استپر موتور

شناخت و آگاهی از مسائل فنی خودرو بسیار پراهمیت است زیرا بسیاری از ما به علت نا آگاهی از نقص فنی اتومبیل ساعت ها در خیابان و یا جاده ها به دلیل خراب شدن جزئی ماشینمان معطل شده ایم و هنگامی که به مکانیک مراجعه نموده ایم به این نکته پی برده ایم که خودمان نیز می توانستیم این نقص را برطرف نماییم. این بخش از نمناک به تعمیرات ساده خودرو می پردازد که با آن می توانید خودروتان را خودتان بدون پرداخت هزینه تعمیر کنید.

آموزش تمیز کردن استپر موتور

بیشتر خودروهای امروزی که مجهزبه آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت هستند از مکانیزم دریچه گاز الکترونیکی استفاده شده است. به این معنی که موتور الکتریکی هوشمند ی میزان فشار راننده بر پدال گاز را از پتانسیومتر قرار گرفته بر پدال دریافت می کند و با باز کردن دریچه گاز اطلاعات مور نیاز برای شتابگیری و یا عملکرد صحیح آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت را در اختیار کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) می گذارد.

اما در خودروهای انژکتوری قدیمی تر از مکانیزم دریچه گاز مکانیکی یا سیمی استفاده شده است. این خودروها با پیچیدگی بیشتر مجهز به آپشن کروز کنترل هستند اما عملکرد مکانیزم دریچه گاز آن ها مستقیما به پدال متصل است و این اتصال الکترونیکی نیست بلکه مکانیکی و از نوع اهرم بندی و یا سیمی می باشد.

میزان باز و بسته بودن دریچه گاز خودرو با فشردن پدال و حرکت مجموعه ای از اهرم ها و یا کشیده شدن یک سیم مشخص می شود. از این رو سنسور یا حلزونی دریچه گاز یا همان TPS وظیفه اطلاع دادن از میزان باز شدن دریچه گاز و میزان سوخت و هوا مورد نیاز متناسب با پدال گاز را بر عهده دارد. دور در جا یا دور ایده آل پیشرانه با این سنسور هیچ ارتباطی ندارد. دریچه گاز سنسور یا استپر موتور در این نوع مکانیزم وظیفه تنظیم هوای ورودی به منظور روشن نگه داشتن پیشران هوا را بر عهده دارد.

روش تمیز کردن استپر موتور خودرو

استپر موتور چیست؟

استپر موتور یک موتور الکتریکی با عملکرد پله پله است که عملکردی فیدبک مانند دارد. برای روشن ماندن پیشرانه در دور ایده آل از سوی ECU، عملکرد خود را تنظیم می کند. چرخه صحیح این رفتار فیدبک گونه موجب عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا می شود.

استپر موتور قطعه ای مکانیکی-الکترونیکی است که با آلودگی های موجود در دریچه گاز مانند هوای کثیف، دوده روغن و … ارتباط زیادی دارد و بعد از مدتی عملکرد آن مختل می شود و در هنگام دور درجا، یا ورود به دنده (در خودروهای اتوماتیک) یا ترمزگیری شدید و یا در فصل سرما نمی تواند با سرعت مناسب و مورد نیاز اعمال تغییرات را انجام دهد و در این مواقع منجر به نوسان های شدید در دور موتور در حالت دور درجا ، خاموشی پیشرانه یا گاز خوردن بیهوده می شود.

استپر موتور چیست و چگونه باید آن را تمیز کرد؟

اگر قطعه استپر دچار سوختگی و یا آسیب دیدگی شدید نباشد ، خودتان هم می توانید آن را تعمیر نمایید زیرا احتمالا این قطعه کثیف شده است و به همین دلیل عملکرد درستی ندارد و با تمیز نمودن آن می توانید خودرو خود را تعمیر کنید.

ابتدا برای انجام این کار دستکش کار بپوشید سپس بسط مثبت باتری را جدا نمایید تا برق خودرو قطع شود. سپس با فیش استپر موتورجدا کنید و با ابزار مخصوص پیچ های این قطعه را باز کنید تا از دریچه گاز جدا شود. هرگز به شفت مرکزی استپر موتور دست نزنید و آن را جابه جا نکنید و آن را نچرخانید. چرخاندن و ایجاد فشار به شفت موجب آسیب دیدگی دنده ها و از کار افتادن استپر موتور می شود زیرا شفت با یک گیربکس چرخ دنده حلزونی به موتور استپر متصل است.

پس از باز کردن استپر موتور که چرب شده و یا دوده گرفته ، اسپری انژکتور شور را بردارید و یک نازل باریک نصب نمایید و ان در مرکز شفت استپر موتور قرار دهید و با فشار اسپری کنید . انژکتور شور قدرت پاک کنندگی زیادی دارد و تمام آلودگی ها و چربی های داخل استپر موتور را پاک می کند و به این دلیل که استپر را به سمت زمین نگه داشته اید، آلودگی ها را بیرون می کشد.

وقتی به طور کامل از شست و شوی فضای داخل و شفت استپراطمینان یافتید اجازه دهید که مایع انژکتور شور از رو و درون استپر موتور خشک شود. با اسپری انژکتور شور محل قرار گیری استپر و محل برخورد نوک استپر با دریچه گاز را تمیز کنید و آلودگی های باقی مانده را با دستمال تمیز پاک کنید.

اگر اسپری انژکتور شور با پوست دست و یا چشم برخورد کند بسیار خطرناک و دردناک است بنابراین بهتر است در این هنگام پوست بدن و یا چشم به سرعت با آب سرد شست و شو دهید. تنفس بخارات اسپری انژکتور شور برای ریه ها مضر است از این رو توصیه می شود از این اسپری در مکان های بازو با فاصله از بدن استفاده شود . اسپری انژکتور شور حلال بسیار قدرتمندی است و بسیار بسیار اشتعال پذیر و منفجر شونده است و باید به دور از جرقه و حرارت موتوراستفاده شود.

بستن استپر موتور بر محل قرارگیری خود

پیش از بستن استپر موتور بر محل قرارگیری خود از ۳ قطره روغن یا ۱۰قطره روغن موتور استفاده کنید تا این روغن محل تلاقی چرخدنده و حلزونی درون استپر را به منظور عملکرد صحیح این قطعه روانکاری کند. عدم استفاده از روغن عملکرد استپر موتور را مختل می کند.

استپر را به آرامی بر جای خود قرار دهید و بدنه آن را آرام به دریچه گاز نزدیک کنید تا کامل در محل صحیح خود قرار بگیرد. این قطعه بسیار ساده در جای خود بسته می شود. سپس فیش استپر موتور و بست مثبت باتری را متصل کنید و تنها سوئیچ را برای ۱۰ ثانیه پیش از استارت زدن سوئیچ باز کنید و ببندید و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید و پس از آن استارت بزنید.

اگر شفت استپر موتوررا دستکاری نکرده باشید ، این قطعه عملکردی صحیح و روان پس از چند ثانیه خواهد داشت. اگر پس از شست و شو استپر موتور، هنوز عملکرد آن مناسب نشد ، می تواند این قطعه و یا قطعات دیگر آسیب دیده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ