توصیه های تغذیه ای و بهداشتی در دوران قاعدگی

0

در دوران قاعدگی به تغذیه خود اهمیت دهید یک برنامه غذایی صحیح می تواند علائم شما را کاهش دهد و آهن از دست رفته شما را جبران کند.

دوران قاعدگی بخشی از زندگی زنان و دختران جوان است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین خانم ها باید دقت کنند که در دوران قاعدگی مواد مغذی مصرف کرده و بهداشت فردی را هم رعایت نمایند.

تغذیه قاعدگی

خستگی، ناپایداری، نوسانات روحی و گرفتگی عضلات در طول دوره ماهانه وجود دارد اما شما شگفت زده خواهید شد از اینکه بدانید در طی دوره خود چه احساسی دارید. مشخص می شود که تغذیه مناسب به ویژه در این ۵ روز می تواند با درد عضلانی، نفخ و جوش، سردرد و هضم متناقض مقابله کند.

نوار بهداشتی مجله سلامت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی دوران قاعدگی چی بخوریم دوران قاعدگی در دوران قاعدگی چه چیزی نخوریم چگونه دوران قاعدگی خوبی داشته باشیم بهداشت در دوران قاعدگی باید و نباید های دوران قاعدگی باید و نباید های دوران پریودی آیا هندوانه برای دوران قاعدگی ضرر دارد آیا استحمام در دوران قاعدگی ضرر دارد

چیزهایی که باید در دوران ماهانه و قاعدگی از خوردن آن اجتناب کرد :

نوشابه های کربناته و شیرین موجب نفخ می شود. به جای آن آب بنوشید. نوشیدن آب در واقع نگهداری آب و باد کردگی را تسکین خواهد داد. فقط مطمئن شوید که آب گازدار نیست.

غذاهای فرآوری شده :

غذاهای سرشار از سدیم. غذاهای فرآوری شده، بزرگ ترین منبع سدیم در رژیم غذایی هستند. نمک را کم مصرف کنید تا شکم تان نفخ نکند.

غذاهای سرخ شده :

برش مواد غذایی حاوی چربی های ترانس هستند که سطح استروژن را بالا می برند، و باعث کاهش درد در طول دوره ماهانه می شوند. این به آن معنی است که غذاهای سرخ شده استثنا هستند. هم چنین از خوردن هر غذایی که با روغن گیاهی هیدروژنه درست می شود اجتناب کنید

بنشن :

لوبیا، لوبیا چشم بلبلی، نخود، و همه بنشن ها موجب نفخ و باد کردگی شکم می شوند. آن ها را در این دوره کناربگذارید تا درد کمتری داشته باشید

غلات تصفیه شده:

غلات تصفیه شده مانند همه غذاهای فرآوری شده، مقدار زیادی از مواد مغذی خود را از دست می دهند. این باعث می شود که آن ها در کنترل قند خون و کنترل اشتها دچار اختلال شوند. هر دو عامل در طول دوره نگران کننده هستند. نان سفید، پاستا، حبوبات، برنج، کیک، و کلوچه را کنار بگذارید.

غذاها با چربی بالا:

غذاها با چربی بالا تاثیر زیادی بر فعالیت هورمون در بدن دارند. علاوه بر چربی های ترانس، چربی های اشباع شده نیز می توانند به درد و التهاب طولانی مدت کمک کنند. از گوشت و لبنیات چرب اجتناب کنید تا چربی را پایین نگه داشته و سطح استروژن را هم منظم کنید.

اجتناب از استعمال دخانیات :

مصرف دخانیات شاید برای مدت کوتاهی دردعضلات را کاهش دهد اما استروژن را بالا می برد که موجب بدتر شدن علائم می شود.

اجتناب ازمصرف نوشیدنی های کافئین دار:

مصرف قهوه را کاهش دهید – یکی از نوشیدنی هایی است که باید در طول این دوره از آن دوری کنید. این فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد که منجر به تنش و اضطراب می شود و به نوبه خود علائم PMS را بدتر می کند.در عوض، چای سبز، گوجه فرنگی و عصاره هویج و یا هر نوع سوپ بخورید.

اجتناب از محصولات لبنی:

این ممکن است باعث تعجب شما شود اما محصولات لبنی مانند شیر، خامه و پنیر توصیه نمی شود. آن ها اسیدآراکیدونیک بالایی دارند که می تواند منجر به گرفتگی عضلات هنگام قاعدگی شود.

غذاهایی که می توانید در طول قاعدگی مصرف کنید :

نوار بهداشتی مجله سلامت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی دوران قاعدگی چی بخوریم دوران قاعدگی در دوران قاعدگی چه چیزی نخوریم چگونه دوران قاعدگی خوبی داشته باشیم بهداشت در دوران قاعدگی باید و نباید های دوران قاعدگی باید و نباید های دوران پریودی آیا هندوانه برای دوران قاعدگی ضرر دارد آیا استحمام در دوران قاعدگی ضرر دارد

کلم

هنگامی که در دوران قاعدگی هستید، سطح آهن کاهش می یابد به همین دلیل است که نیاز به غذاهای غنی از آهن در طول این زمان متداول است. اما به جای خوردن چیز برگر، سبزیجات پر شاخ و برگ مانند اسفناج، کلم پیچ، سبزی را برای بدست آوردن منبع آهن خود انتخاب کنید.

پرتقال

مصرف کلسیم، احساس افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. ویتامین د آنزیمی را تنظیم می کند که تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می کند، انتقال دهنده عصبی که به تنظیم حالت کمک می کند.

هم چنین کلسیم و ویتامین د در برابر علائم بیماری دفاع می کنند. هم چنین سطوح بالای کلسیم می تواند باعث کاهش گرفتگی عضلات، درد شود. مرکباتی مثل پرتقال، لیمو، و سبزیجات پر شاخ و برگ مانند آن هایی که در بالا ذکر شدند را بخورید.

موز

موز یکی از بهترین غذاها است که می توانید به خاطر دوز بالای ویتامین ب۶ بخورید. آن ها غنی از پتاسیم و منیزیم هستند که می تواند نگهداری آب و نفخ ایجاد شده را کاهش دهد. آن ها همچنین به تنظیم سیستم گوارشی کمک می کنند که برخی از زنان در این زمان از ماه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

هندوانه

میوه ها تمام مواد غذایی مورد نیاز برای مبارزه با ضعف و خستگی را تامین می کنند. علاوه بر این، شکر طبیعی در میوه ها مانند هندوانه، آلو، انجیر، و توت به کاهش نفخ و باد شکم کمک می کنند.

سالمون

ماهی سالمون جواب همه ناراحتی ها ست. این ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای ریلکس کردن ماهیچه های و تسکین درد عمل می کند. همچنین می توانید امگا ۳ را از گردو، ، کدوتنبل و آوکادو ، بذرکتان به دست آورید.

بروکلی

بروکلی حاوی تمام مواد مغذی است که در تسکین علائم – منیزیم، پتاسیم، کلسیم و ویتامین های آ، ث، ب۶ و ایی نقش دارند. بشقاب خود را پر از سبزیجات کنید تا حالت خود را بهبود و با خستگی مبارزه و افسردگی مبارزه کنید.

شکلات تلخ

شکلات تیره منبع خوبی از منیزیم است که نه تنها خلق و خوی افراد را تحریک می کند بلکه به تنظیم سروتونین – هورمون شادی کمک می کند. برای افزایش مقدار سروتونین، شکلات ۶۰ % کاکائو و یا بیشتر استفاده کنید.

بابونه

چای بابونه نه‌تنها موجب آرامش روان شما می‌شود، بلکه برای رحم نیز بسیار مفید است. بابونه موجب کاهش دردهای شکمی، کاهش اضطراب و پریشانی ناشی از قاعدگی می‌شود و کمک می‌کند راحت‌تر به خواب بروید.

لیمو

تمام مرکبات، ازجمله لیمو، نارنگی و پرتقال، به بهبود خلق‌ و خو و نفخ کمک می‌کنند. مرکبات سرشار از فیبر و ویتامین‌ ها، مواد مغذی و مقدار زیادی آب هستند که به‌ سرعت وارد جریان خون می‌شوند. اگر در طول دوران پریود احساس خستگی و حالت تهوع داشتید، یک لیوان شربت آب‌ لیمو (با کمترین میزان شیرین‌کننده) یا اسموتی مرکبات بخورید.

این خوراکی‌ها به‌ سرعت موجب کاهش علائم، بالارفتن انرژی و در نتیجه، حال بهتر شما می‌شوند. مراقب باشید که بیش از حد از این ماده مفید استفاده نکنید تا از بروز ناراحتی‌ های شکمی جلوگیری شود.

تخم‌‌ مرغ

تخم‌مرغ ماده غذایی مفیدی است. زرده تخم‌مرغ سرشار از آهن، ویتامین‌ های محلول در چربی، اسیدهای چرب مفید و پروتئین است. توصیه می‌شود این خوراکی در برنامه تغذیه در دوران پریود گنجانده شود. البته، تخم‌مرغ آب‌ پز می‌تواند موجب نفخ و ناراحتی معده‌ های حساس شود. برای کاهش علائم دردناک قاعدگی، بهتر است هر روز تخم‌مرغ مصرف کنید اما تخم‌مرغ آب‌پز را از رژیم غذایی این دوران حذف کنید.

در مورد بهداشت این دوران هم توصیه های زیادی وجود دارد

– برخی به اشتباه این باور را دارند که در دوران پریود و قاعدگی بهتر است حمام نکنند، اما این کار صحیح نیست، در دوران قاعدگی استحمام باید کمی متفاوت باشه این است که باید از غوطه ور شدن در آب خودداری کرد مثل شنا کردن یا نشستن در وان، در غیر اینصورت حمام کردن و پاکیزه نگه داشتن بدن در این دوران لازم است.

– نکته ای بسیار مهم در مورد بهداشت دوران قاعدگی رعایت بهداشت هنگام اجابت مزاج است که خانم ها در این دوران پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع باید خود را شسته و سپس خشک کنند.

– از پدهای بهداشتی استفاده کنید که از برند مرغوب بوده و ایجاد حساسیت و خارش نکند.

– تعویض نوار بهداشتی در دوران قاعدگی اهمیت خاصی دارد و نوار بهداشتی باید در فاصله کوتاه عوض شود در غیر این صورت می تواند بستر رشد میکروب ها و منجر به ایجاد عفونت در ناحیه شود.

منبع : نمناک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ