«بهترین خلق خدا» که دربارهٔ حضرت علی علیه السلام و شیعیانش آمده، در چه سورهای است؟

0

«بهترین خلق خدا» که دربارهٔ حضرت علی علیه السلام و شیعیانش آمده، در چه سورهای است؟

جواب و پاسخ سوال «بهترین خلق خدا» که دربارهٔ حضرت علی علیه السلام و شیعیانش آمده، در چه سورهای است؟

منظور از «خیر البریه» در سوره بینه چه کسانی می باشد؟

خداوند در سوره «بیّنه» می فرماید: کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترین مخلوقات (خیر البریه) هستند. منابع روایی اهل سنت و شیعه از پیامبر(ص) نقل می کنند که ایشان، امام علی(ع) و شیعیانش را به عنوان «خیر البریه» معرفی نموده است. در این زمینه، به عنوان نمونه می توان به گفته سیوطى در «الدّر المنثور» که این مطلب را از جابر بن عبدالله نقل کرده و گنجی شافعی در «کفایه الطالب» که آنرا به نقل از عایشه آورده، اشاره نمود.

در آیات ۷ و ۸ سوره «بینه» مى خوانیم: «اِنَّ الَّذین آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ اُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّه * جَزائُهُم عِنْدَ رَبِهِمْ جَناتُ عَدْن تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الاَنْهارُ خالِدینَ فیها اَبَداً رَضِىَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ لِمَنْ خَشِىَ رَبَّهُ»؛ ([امّا] کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین خلق [خدا] هستند. پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهاى جاویدان بهشتى است که نهرها از پاى درختانش جارى است، همیشه در آن مى مانند؛ [هم] خدا از آنها خشنود است و [هم] آنها از او و این [مقام والا] براى کسى است که از [مخالفت] پروردگارش بترسد).
خداوند در این آیات و آیات قبل از آن، بهترین و بدترین مخلوقات خود را معرفى کرده است، کافران و مشرکان از‌ اهل کتاب را که با انواع دسایس و توطئه ها در فکر خاموش ساختن نور حق هستند، هم خودشان گمراه اند و هم دیگران را به گمراهى مى کشانند به عنوان «شر البریه»(۱)؛ (بدترین مخلوقات) معرّفى مى کند و در مقابل، مؤمنانى که در پرتو ایمانشان راه حق را یافته و منبع اعمال صالح بوده و هستند، هم خودشان هدایت یافته و هم چراغ هدایتى را براى دیگرانند به عنوان «خیرالبریه»؛ (بهترین مخلوقات) معرفى فرموده است.
درست است که مفهوم آیه، مفهوم وسیع و گسترده اى است و منحصر به شخص یا اشخاص معینى نمى باشد؛ ولى در روایات متعدد اسلامى که در منابع حدیث اهل سنت و شیعه آمده است، انگشت روى اشخاصى گذارده شده که در صف اول از صفوف «خیر البریّه» و بهترین مخلوقات خدا قرار دارند.
دقّت در محتواى این احادیث، بسیارى از حقایق را که تاکنون براى گروهى در پرده ابهام باقى مانده است مى تواند روشن سازد و پاسخ روشنى براى بسیارى از اتهامات ناآگاهان باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ