کمبود چه ویتامینی باعث گرفتگی عضلات پا در خواب میشود

0

کمبود چه ویتامینی باعث گرفتگی عضلات پا در خواب میشود

کمبود ویتامینهای گروه B (بخصوص B6 و B12) و ویتامین E باعث اختلال در عملکرد عضلات و کرامپ عضلات در خواب می شود. به جز ویتامینها، کمبود مواد معدنی و بهم خوردن تعادل الکترولیتهای بدن هم از رایجترین علل کرامپهای شبانه است. این مواد معدنی عبارتند از:

سدیم
سدیم یکی از اصلی ترین الکترولیت های بدن است که به حفظ تعادل مایعات بدن و انقباض عضلات کمک می کند. کمبود سدیم باعث انقباض شدید عضلات موقع خواب می شود. کسانی دچار کمبود کلسیم هستند که رژیم غذایی کم کربوهیدراتی دارند یا بخاطر ورزش شدید، زیاد عرق می کنند.

معمولا ما با غذاها و نمک سدیم لازم را تامین می کنیم و کمبود آن چندان علت رایجی برای اسپاسم شبانه در عضلات پا نیست.

کلسیم
کلسیم یک ماده معدنی است که نقش مهمی در ایجاد انقباض عضلانی و تولید مولکولهای عصبی دارد. بنابراین کمبود کلسیم در خون می تواند علت گرفتگی عضلات موقع خواب شبانه باشد. البته کمبود کلسیم یا هایپوکلسمی نشان می دهد که تعادل کلسیم خون بهم خورده و کمبودی در رژیم غذایی تان ندارید.

گرفتگی عضلات پا کمبود ویتامین

منیزیم
منیزیم یکی از الکترولیت های خون است که در تولید انرژی برای انقباض عضلات نقش دارد. کمبود منیزیم یا هایپومنیزیمی شایع ترین علت گرفتگی عضلات پا است. چون با مصرف کافئین، الکل و داشتن استرس، منیزیم بدن دفع می شود و معمولا ما گیاهانی را می خوریم که در خاکهای فاقد منیزیم رشد کرده اند و فقر منیزیم دارند.

پتاسیم
پتاسیم یک ماده معدنی مهم در تمام سلولهای عصبی و عضلانی است. این الکترولیت در کنار سدیم و کلرید امواج الکتریکی لازم برای انتقال پیام را تولید می کند. پس کمبود پتاسیم یا هایپوکالمی می تواند روند انتقال پیامهای عصبی را در بدن مختل کرده و منجر به گرفتگی های شدید عضلانی شود.

ویتامین ها و مواد معدنی که در بالا به آنها اشاره شد نقش مهمی در نرمی و انقباض عادی عضلات دارند و کمبود آنها باعث گرفتگی شبانه عضلات می شود. با مصرف مکمل های دارویی یا غذایی این الکترولیتها می توان از شر گرفتگی های شبانه خلاص شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ