امام حسن چند مرتبه پای پیاده به مکه مشرف شدند

0

امام حسن چند مرتبه پای پیاده به مکه مشرف شدند

امام حسن مجتبی (ع) سفر معنوی حج را با پای پیاده طی می کرد و می فرمود: ‘من شرم دارم که خداوند را ملاقات کنم در حالیکه پیاده به خانه او نرفته باشم.’

امام حسن ۲۰ بار از مدینه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفت و در نقل دیگری آمده است که آن حضرت ۲۵ بار با پای پیاده به سفر حج رفت. (تاریخ الخلفاء، ص۷۳)

ابن سعد در نقل خود، ۱۵ بار ذکر کرده است. (ترجمه الامام الحسن (ع)، ابن سعد، ص۱۵۹)

همچنین در مطلبی حاکم نیشابوری – از دانشمندان اهل سنت – به سند خود از عبدالله بن عبید روایت کرده که گوید: به راستی که حسن بن علی بیست و پنج‏ سفر پیاده به حج رفت و مرکب های راهوار او را بدون سوار همراهش می‏کشیدند.

و نظیر این روایت را بیهقی در سنن کبری و بیش از ۱۰ نفر دیگر از دانشمندان اهل سنت از عبدالله بن عبید روایت کرده ‏اند.

چنانکه در بیش از پنجاه حدیث دیگر از راویان و مولفان اهل سنت ‏به سندشان از محمد بن علی و علی بن زید بن جذعان به همین مضمون روایاتی نقل شده است.

مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی به سند خود از امام صادق(ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: حسن بن علی(ع) عابدترین مردم زمان خود و زاهدترین آنها و برترین آنها بود و چنان بود که وقتی حج‏ به جای می‏آورد، پیاده به حج می‏رفت و گاهی نیز پای برهنه راه می‏رفت.

و آن حضرت ۲۵ ‏بار پیاده حج ‏به جای آورد … و اموال خود را دو بار با خدا تقسیم کرد…( یعنی نصف آن را در راه خدا به فقرا داد…) و از حلیه الاولیاء ابی نعیم به سندش از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمود: ‘من از خدا شرم دارم که دیدارش کنم و پیاده به خانه‏اش نرفته باشم.’ و به همین خاطر ۲۰ بار پیاده از مدینه به حج رفت.’

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ