آیا استعداد های درخشان همان تیزهوشان است

0

آیا استعداد های درخشان همان تیزهوشان است

سمپاد در واقع مخفف سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان است که با هدف تعلیم و تربیت و ارتقای سطح علمی دانش آموزانی با بهره هوشی بالا فعالیت می کند.

مدارس استعداد های درخشان در بین مردم با نام مدارس تیزهوشان شناخته شده است. پذیرش و ادامه تحصیل در این مدارس آرزوی بسیاری از دانش آموزان و والدین می باشد. مدارس سمپاد یا همان مدارس استعداد های درخشان با استفاده از مجهزترین امکانات علمی، آموزشی و آزمایشگاهی شرایط را برای تحصیل عالی دانش آموزان فراهم کرده اند.

در سال ۱۳۵۵ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توسط بهروز برومند و با همکاری کارشناسان آموزشی آمریکایی پایه‌گذاری شد.

در سال ۱۳۶۶ اساسنامه سمپاد توسط میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت تصویب شد و این سازمان تحت نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) با ۲ مرکز و ۸۰۲ دانش آموز به آموزش و پرورش پیوست؛ و جایگاهی مستحکم‌تر یافت. مدرسه پسرانهٔ تهران به نام علّامه حلّی و مدرسه دخترانهٔ تهران به نام فرزانگان نامیده شد.

در سال ۱۳۶۷، جواد اژه‌ای ریاست هیئت امنای سازمان را برعهده گرفت. در طول ۲۱ سال، این سازمان مدارس زیر مجموعهٔ خود را در استان‌های مختلف گسترش داد.

مدرسه تیزهوشان استعداد های درخشان

بازگشت آزمون

در یکم خرداد ۱۳۹۷، پس از مدت‌ها بحث بر سر مدارس سمپاد، قرار شد این مدارس باقی بمانند، اما آزمون ورودی آن‌ها تغییر کرده و به «سنجش هوش» تبدیل شود. به گفته بطحایی، بر اساس این سنجش «افرادی که از حد قابل قبولی از استعداد برخوردارند برای پایه هفتم مدارس سمپاد دعوت می‌شوند.» وی همچنین گفت که در این شیوه، سنجش متکی به هوش و استعداد دانش‌آموزان خواهد بود، که شیوه‌های این نوع سنجش در دست طراحی است. دلیل گذاشته شدن این آزمون به گفته بطحایی، نگرانی‌هایی بود که در مورد ضایع شدن حق دیگر دانش‌آموزان باهوش وجود داشت.

نحوه پذیرش دانش آموز در مدارس سمپاد

پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد صرفاً از طریق آزمون ورودی بوده و دانش آموزانی که قصد ورود به این مدارس را داشته باشند اگر حد نصاب علمی کافی در آزمون را کسب کنند مجوز ورود به این مدارس را خواهند داشت.

دو آزمون ورودی به مدارس سمپاد وجود دارد که یکی آزمون ورودی ششم به هفتم و دیگری تکمیلی ظرفیت مدارس سمپاد نهم به دهم می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ