نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

0

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور
نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲
تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴
تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳
تاثیر معدل در کنکور زبان ۱۴۰۲

معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

بر این اساس، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان ۴۰ درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است.

میزان تاثیر معدل دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز ۱۰ درصد قطعی است.

حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، ۲۶ درصد عمومی ۱۴ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸ درصد عمومی و ۲۲ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰ درصد عمومی و ۳۰ درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن درنظر گرفته شده است.

سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.

ملاک عمل سابقه تحصیلی نیز، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌آموزش کشور است.

معدل دیپلم تاثیر معدل در کنکور اخبار کنکور 1402

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

برای بسیاری از شرکت کنندگان تاثیر ۴۰ درصدی مثبت و قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری کمی گنگ و مبهم به نظر می رسد. از نحوه و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ مطلع شوند.

به طوری که برای بسیاری از داوطلبان این سوال وجود دارد. آیا معدل کتبی بر روی نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ آیا نمره هر درس به صورت مجز و جداگانه بر روی تراز همان درس تاثیر گذار است یا خیر.

برای درک این موضوع از یک مثال استفاده می کنیم. اگر یک داوطلب کنکور تجربی در درس زیست نمره ۱۹.۵ را کسب کرده و پس از شرکت کردن در کنکور در درس زیست موفق به کسب تراز ۸۰۰۰ شده باشد. نحوه تاثیر معدل او در کنکور ابتدا نمره‌ای که او در امتحانات نهایی نیز به دست آورده به تراز تبدیل می شود. فرض کنید تراز مرتبط با نمره ۱۹.۵، تراز ۹۰۰۰ است.

همانطور که مشاهده می کنید. تراز مرتبط با نمره نهایی داوطلب در درس زیست از تراز او در کنکور سراسری بیشتر شده است. بنابراین داوطلب مشمول تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور سراسری می باشد. به همین دلیل تراز نمره نهایی او در ۴۰ درصد و ترازی که در کنکور سراسری به دست آورده در ۶۰ درصد ضرب می شود. پس از جمع این دو، عدد نهایی نشان دهنده تراز داوطلب است.

۸۴۰۰ = ۴۸۰۰ + ۳۶۰۰ = (۶۰% × ۸۰۰۰) + (۴۰% × ۹۰۰۰) = تراز نهایی

بنابراین بر اساس فرمول بالا، روشن است که نمره بالای داوطلب در یک درس، منجر به افزایش تراز او شد. فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری برای تمامی درس‌ها در تمامی رشته‌های تحصیلی به همین صورت می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ