رتبه کل در سهمیه نهایی چیست / رتبه در سهمیه مهمه یا کشوری و منطقه

1

رتبه کل در سهمیه نهایی کنکور ، منظور از رتبه کل در سهمیه نهایی چیست ، تفاوت رتبه در سهمیه و رتبه کشوری ، رتبه کشوری مهمه یا منطقه ، آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی یعنی چه

رتبه کل در سهمیه نهایی چیست

رتبه در سهمیه : سهمیه داوطلب یک جامعه آماری کوچک تر از داوطلبان کشوری است. برای بیشتر داوطلبان سهمیه در منطقه در نظر گرفته شده و اگر افراد دارای سهمیه های دیگر باشند نیز آن محاسبه خواهد شد.

منظور از رتبه در سهمیه نهایی این هست که در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی وجود داره و در این قسمت رتبه هر فردی فقط با افرادی که سهمیه مشابه اون را داشته باشن، سنجیده میشه. مثلا کسی که سهمیه منطقه ۳ را داره کارنامه کنکورش فقط با کسایی مقایسه میشه که سهمیه منطقه ۳ دارن. رتبه در سهمیه نهایی نشون میده که شما رتبه تون در سهمیه ای که دارین چه عددی است.

رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) : این رتبه فقط برای اطلاع داوطلبان درج خواهد شد و کاربرد خاصی ندارد. در واقع داوطلبان برای انتخاب رشته باید به رتبه در سهمیه توجه ویژه ای داشته باشند و لازم به ذکر است برای انتخاب رشته در دانشگاه های آزاد ملاک سنجش رتبه کشوری و تراز داوطلب می باشد.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی (دوره های روزانه و نوبت دوم) : این رتبه  مربوط به آخرین داوطلبی است که در سهمیه شما مجاز به انتخاب رشته شده است واگر رتبه شما از این رتبه بیشتر باشد، بدین معناست که مجاز به انتخاب رشته نشده اید.

کارنامه کنکور رتبه کنکور رتبه کل در سهمیه رتبه قبولی کنکور رتبه در منطقه

رتبه کل در سهمیه نهایی مهم است یا رتبه کشوری

رتبه کشوری مهمه یا منطقه؟ باید به شما بگوییم در واقع هیچ کدام. زیرا رتبه کشوری تنها مقایسه ای برای سطح علمی شما با داوطلبان کل کشور است و رتبه منطقه نیز این مقایسه را با داوطلبان هم گروه در یک منطقه با شما نشان می دهد. پس برای انتخاب رشته هیچ یک از این دو رتبه مهم نبوده و ملاک نیست. در واقع رتبه سهمیه است مهم است.

ببینین نحوه پذیرش هر رشته محل در کنکور به این صورته که ظرفیت هر رشته محل بین سهمیه های مختلف تقسیم میشه. مثلا اگه دانشگاه تهران برای رشته ای، صد نفر پذیرش کنه، ۳۰ درصد از ظرفیت برای سهمیه جانبازان و ایثارگران کنار گذاشته میشه و ۷۰ درصد برای سهمیه مناطق.

یعنی وضعیت قبولی هر کسی با توجه به سهمیه ای که داره مورد بررسی قرار می گیره. پس رتبه اصلی شما در کارنامه کنکور که باید ملاکی برای انتخاب رشته باشه، میشه رتبه در سهمیه نهایی کنکور در زیر گروه های مختلف. که با توجه به حذف زیر گروه های کنکور سراسری، رتبه کل در سهمیه نهایی داوطلب مهمه و متقاضیان لازمه که بر اساس این رتبه انتخاب رشته خودشون رو انجام بدن. برای دریافت کارنامه کنکور سراسری می تونین به مطالعه مقاله زیر بپردازین.

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است

رتبه اصلی در کارنامه کنکور، رتبه در سهمیه نهایی است چرا که سهمیه شما یک جامعه آماری کوچک از کل شرکت کنندگان کنکور سراسری است. به عنوان مثال اگر تعداد کل شرکت کنندگان کنکور تجربی ۵۷۰۱۰۳ نفر باشد و داوطلبی در سهمیه منطقه ۱ قرار داشته باشد که ۱۰۲۱۵۲ نفر دارد، پس وضعیت داوطلب (رتبه) صرفا در میان این ۱۰۲۱۵۲ نفر سنجیده خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. جوان می گوید

    سهمیه ایثارگران بدین نحوی که شما محاسبه کردید ! نیست
    اگر ۱۰۰ نفر پذیرش رشته دانشگاه باشه ۳۰ درصد اضافه بر این سهمیه مختص ایثارگرانی است که ۷۰ درصد آخرین نمره نفر ۱۰۰ این رشته رو بیاره پذیرش میشه