خانه پدر سالار کجاست | خانه پدر سالار الان چگونه است

0

محل فیلمبرداری سریال پدر سالار لوکیشن خانه پدر سالار منزل پدر سالار کجای تهران است

خانه پدر سالار کجاست

خانه دو طبقه پدر سالار که گرچه درهای چوبی‌اش جای خود را به درهای آهنی داده‌اند اما ضمختی این درها هم نتوانسته چیزی از زیبایی‌های آن کم کند. معماری خانه پدرسالار به سبک دوره قاجار با ستون‌های بلند و گچ‌بری‌های رنگی تزئین شده است؛ که خوشبختانه کیفیت گچ‌بری‌ها حفظ شده است. اما از دکوراسیون داخلی و مبلمان فیلم چیزی برجای نمانده است.

سریال پدر سالار در محله امامزاده یحیی شهر تهران و در خانه‌ای قدیمی فیلمبرداری شده است که اکنون به خانه فرهنگ تبدیل‌شده است. این خانه ۱۰۰ ساله که در دوره قاجار ساخته شد متعلق به یکی از نوادگان قاجاری به نام «خانم مهرانگیز» است. خانه فرهنگ امام‌زاده یحیی در سمت شرقی کوچه هداوند نزدیک کوچه سر تخت واقع است.

اواخر دهه ۶۰ بود که اکبر خواجویی خالق سریال پدرسالار بعد از پرسه‌زنی در منطقه ۱۲ و جستجوی یک لوکیشن خوب متناسب با سریالش چشمش این خانه زیبا و منحصربه‌فرد را می‌گیرد و موفق می‌شود آن را برای تولید سریالش از سال ۶۹ تا ۷۱ در اختیار بگیرد.

محل فیلمبرداری سریال ها لوکیشن فیلم ها سریال پدر سالار بازیگران سریال پدر سالار

صاحب خانه پدر سالار کیست

قدیمی‌های محله مهرانگیز کامبیز مالک اولیه آن را به واسطه مجالس روضه ای که در خانه برگزار می‌کرد به خوبی به یاد دارند چون خیلی‌هایشان آن وقتها کودکان خردی بودند که حق ورود به خانه را نداشتند.

مالک بعدی خانه آقاجلال تهرانی بوده است کسی که در دوره پهلوی از ریاست شورای سلطنت مجبور به استعفا می‌شود و بعدها خانه به سرهنگی بازنشسته واگذار می‌شود اما او هم خیر این خانه را نمی‌بیند و در ازای بدهی مجبور می‌شود خانه را به شهرداری بفروشد.

این سریال بهترین سندی است که نشان می‌دهد بنای اصلی خانه شامل اندرونی و بیرونی بوده که بعد از تبدیل به دومین خانه فرهنگ تهران و واگذاری به شهرداری منطقه ۱۲ دیگر اثری از آنها به جا نمانده است.

خانه پدر سالار الان چگونه است

در حال حاضر  هر اتاق خانه پدر سالار تغییر کاربری یافته اند:

اتاقی که محمدعلی کشاورز در آن زندگی می‌کردند به یک کلاس تبدیل‌شده است

اتاق آذر عروس کوچک خانواده با بازی کمند امیرسلیمانی درست در کنار مطبخ خانه قرار دارد که امروز محل بازی کودکان است.

اتاق زهرا عروس بزرگ خانواده با بازی کتایون ریاحی جهت آموزش سفال‌گری محله استفاده می‌شود.

اتاق عروس دوم خانواده زهره با بازی اکرم محمدی به سالن ورزش کوچک بدل شده است.

 

اندرونی خانه در زمان ساخت سریال محل زندگی خانواده اسدالله خان بود و بیرونی‌اش متعلق به عمو مصطفی اما الان اندرونی و بیرونی خانه یکی شده است.

یکی از شاخصه‌های اصلی این خانه زیبا، ستونهای بلند ایوان خانه است که مقابل اتاق مهمان‌نشین هنوز محکم واستوار ایستاده‌اند با رنگ و لعابی زیبا و تزیینات و کنده‌کاری‌های دلبرانه این ستونها یکی از شاخصه‌های خانه‌های قدیمی تهران است که مربوط به معماری دوره قاجار است.

گره چینی‌ها و آینه‌کاریهایی که در این خانه به کار رفته هم به خوبی هنر معماری ایرانی را به تصویر کشیده است. وارد این خانه که می‌شویم برخالف همه خانه‌های قدیمی که مطبخ‌خانه در داخل حیاط قرار دارد برای رسیدن به این بخش از خانه باید از پله‌های سمت راست ایوان بالا بروید نخستین اتاق همان مطبخ‌خانه است.

گردشگران هنوز هم تمام بخش‌های این خانه را با نام اعضای خانواده پدرساالار یاد می‌کنند.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ