دو برادری که با (دیجی کالا) میلیاردر شدند / digikala

155

ضمن معرفی مدیریت فروشگاه آنلاین دیجی کالا digikala به بررسی شکل‌گیری کسب و کار اینترنتی این دو برادر دوقلوی موفق و چگونگی تبدیل شدن دیجی‌کالا به شرکتی بزرگ با حدود ۱۰۰۰ کارمند می پردازیم.

مدیر عامل دیجی کالا صاحب دیجی کالا شرکت سرآوا پارس سهامداران دیجی کالا سعید رحمانی سرآوا دیجی کالا درآمد دیجی کالا تحصیلات مدیران دیجی کالا بیوگرافی سعید محمدی بیوگرافی سعید رحمانی بیوگرافی حمید محمدی بیوگرافی ثروتمندان ایران digikala

حمید و سعید محمدی بنیان گذاران دیجی کالا

دیجی کالا نام یکی از وب‌گاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وب‌گاه در زمینه فروش آنلاین محصولات دیجیتالی فعالیت می‌کند و به طور میانگین روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بازدید کننده دارد. دفتر مرکزی این شرکت که برای امور مالی و بازرگانی استفاده می‌شود روبروی فرهنگسرای ارسباران است و دفتر دوم که مرکز پردازش‌ها نام دارد خارج از تهران در جاده فتح و دفتر سوم مرکز تکنولوژی و بازاریابی نام دارد و در پارک علم و فناوری شهر پردیس واقع شده است.

ایده شکل گیری دیجی کالا

حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند. بعد از جست و جو در اینترنت درباره دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، جرقه اولیه تاسیس شرکت دیجی کالا بود.

مدیر عامل دیجی کالا صاحب دیجی کالا شرکت سرآوا پارس سهامداران دیجی کالا سعید رحمانی سرآوا دیجی کالا درآمد دیجی کالا تحصیلات مدیران دیجی کالا بیوگرافی سعید محمدی بیوگرافی سعید رحمانی بیوگرافی حمید محمدی بیوگرافی ثروتمندان ایران digikala

تاریخچه دیجی کالا

مدیران این سایت از سال ۸۳ تصمیم به راه‌اندازی آن گرفته و در سال ۱۳۸۵ توسط حمید محمدی و سعید محمدی بنیانگذاری شد. پرسنل اولیه آن ۵ نفر بودند که تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و طبق گفته مدیران تا پایان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر می‌رسد. این شرکت در سال ۹۱ پیشنهاد شراکت صندوق سرمایه‌گذاری سرآوا را پذیرفت. محمدی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۹۲ مدعی شد که دیجی‌کالا سهم بیش از ۸۵ درصدی از بازار خورده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد.

محیط کاری

طبقه اول دفتر مرکزی که بخش خدمات و امور مشتریان نام دارد مدرن و پرنور طراحی شده است. در این بخش مراجعه کنندگان افرادی هستند که از ضمانت ۷ روزه دیجی کالا استفاده می‌کنند. در این بخش ۱۴ نفر هشت و نیم صبح تا پنج بعدازظهر مشغول به کار هستند و در روز حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر مراجعه می‌کنند. در این بخش روی هر کدام از میزها یک رایانه قرار دارد تا در صورت نیاز نحوه دسترسی به خدمات آنلاین را به مشتری آموزش دهند.

طبقه پنجم ساختمان مرکزی بخش تامین کالا است. به ادعای مدیر تامین شرکت دیجی‌کالا تمام محصولاتش را از توزیع‌کننده‌های موجود تامین می‌کند و خود وارد کننده نیست.

در مرکز تماس و ارتباط با مشتری که در انتهای همان طبقه واقع شده حدود ۳۰ نفر به مشتریان و کاربران دیجی‌کالا پاسخ می‌دهند. این بخش به دفتر دوم منتقل شد.

مدیر عامل دیجی کالا صاحب دیجی کالا شرکت سرآوا پارس سهامداران دیجی کالا سعید رحمانی سرآوا دیجی کالا درآمد دیجی کالا تحصیلات مدیران دیجی کالا بیوگرافی سعید محمدی بیوگرافی سعید رحمانی بیوگرافی حمید محمدی بیوگرافی ثروتمندان ایران digikala

بر اساس گزارش مجلهٔ اکونومیست در سال ۲۰۱۴ این وب‌گاه با سرمایهٔ ۱۵۰ میلیون دلار در رتبهٔ اول شرکت‌های اینترنتی ایران قرار گرفت. طبق گزارش واشنگتن پست در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) این وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خرید دارد و در ۱۶ شهر مهم ایران برای پخش محصولاتش شعبه دارد. این شرکت ۴۵۰ کارمند در سال ۱۳۹۳ دارد و تحویل محصولات به مشتریان را کارمندان شرکت به عهده می‌گیرند.

این دو برادر متولد سال ۵۸ هستند و با یک تجربه تلخ از یک خرید سنتی به فکر ایجاد این شرکت افتاده‌اند. آنها شرکتی تاسیس کردند که در کنار فراهم آوردن محتوای مناسب برای کسب اطلاع از محصولات، بتوانند این محصولات را به صورت آنلاین، به فروش برسانند.

آنها کار خود را با تنها دو محصول تلفن همراه و دوربین آغاز کردند و رفته‌رفته آن را گسترش دادند. امروزه نه‌تنها تمامی کالاهای دیجیتال را در سبد فروش خود دارند، بلکه محصولاتی چون ساعت، کتاب و رسانه نیز به سبدشان افزوده شده است.

حدود دو سال قبل یکی از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر برای این شرکت سرمایه‌گذاری کرد که نتیجه بسیار خوبی را برای آنان به همراه داشت. چندی پیش اکونومیست در مقاله‌ای ارزش شرکت دیجی‌کالا را بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرد.

این دو برادر از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون روزانه به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار کرده‌اند و معتقدند اگر هم‌اکنون کسی تصمیم به تاسیس یک شرکت یا تجارتی به شکل استارت‌آپ بگیرد، باید روزانه ۱۸ ساعت در روز برای چندین سال کار کند تا به نتیجه خوبی دست پیدا کند.

• با معرفی شروع کنیم. تحصیلات‌تان چیست؟

من حمید محمدی، لیسانس صنایع از دانشگاه خواجه نصیر و فوق‌لیسانس ام‌بی‌ای از دانشگاه علم و صنعت دارم و سعید برادرم، لیسانس مکانیک و فوق‌لیسانس ام‌بی‌ای از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی است.

• فکر می‌کردید روزی به این موفقیت دست پیدا کنید؟

فکر می‌کنم همه ما در مواقعی پتانسیل لازم برای موفقیت را در خودمان می‌بینیم، اما برای برخی این موفقیت پیش می‌آید و برای برخی دیگر نه.

• چه مسائل و مشکلاتی در کسب و کار اینترنتی وجود دارد؟

به نظر ما مسائل و مشکلات خیلی بزرگ و حل‌نشدنی بر سر راه کسب و کار اینترنتی در ایران وجود ندارند؛ اما خیلی‌ها اظهارنظر می‌کنند که امکان ندارد بتوانید در این حوزه فعالیت کنید، زیرا زیرساخت‌های لازم و فرهنگ خرید اینترنتی وجود ندارد. ما با این نظر مخالف هستیم.

البته چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که ممکن است در کشورهای توسعه‌یافته‌تر وجود نداشته باشد یا کمتر باشد. به طور مثال مشکلات می‌تواند زیرساخت‌های تجارت الکترونیک از توزیع تا قیمت بالای پهنای باند و سرعت اینترنت برای مصرف‌کنندگان عادی، نبود قوانین و متولی‌های مشخص در این حوزه و مهم‌تر از همه فضای اقتصادی غیر‌شفاف باشد.

• دیجی‌کالا از کجا شروع شد؛ قبل از آن مشغول به چه تجارت یا فعالیتی بودید؟

در سال ۱۳۸۴ و از فارغ‌التحصیلی ما چند سالی می‌گذشت. هر دو به عکاسی دیجیتال علاقه زیادی داشتیم و کمابیش عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردیم. البته تجهیزات عکاسی حرفه‌ای نداشتیم.

دقیقاً زمانی بود که عکاسی آنالوگ به دیجیتال در حال تغییر بود ولی اطلاعات فنی زیادی در این حوزه وجود نداشت. عکاس‌ها هم خیلی اطلاعات فنی دقیقی راجع به عکاسی دیجیتال نداشتند و بعضی از آنها هم اعتقادی به این عکاسی نداشتند. تصمیم گرفتیم یک دوربین دیجیتال بخریم تا در سطح حرفه‌ای‌تری عکاسی را ادامه دهیم.

شروع به جمع‌آوری اطلاعات درباره عکاسی دیجیتال و دوربین‌های این حوزه کردیم. هیچ اطلاعاتی وجود نداشت؛ هم عکاسی دیجیتال جدید بود و هم اینکه دوربین دیجیتال وسیله‌ای مصرفی اما به شدت تخصصی بود. اطلاعات فنی و کاربردی زیادی برای مصرف‌کننده وجود نداشت، در نتیجه در اینترنت جست‌وجو درباره دوربین‌ها و عکاسی دیجیتال را شروع کردیم.

با یک سایت تخصصی خارجی در حوزه عکاسی دیجیتال آشنا شدیم، نقد و بررسی‌ها و مقایسه‌هایش را خواندیم و در نهایت بهترین دوربین موردنظرمان را انتخاب کردیم و از بازار جمهوری تهران خریدیم.

بعد از چند روز استفاده احساس کردیم این دوربین اشکال دارد. نمی‌دانستیم اشکال کار کجاست اما تصاویر ثبت‌شده با نمونه‌هایی که در اینترنت از آن دوربین دیده بودیم تفاوت داشت. بعد از مدتی فهمیدیم لنز همراه دوربین با نمونه‌ای که باید روی آن باشد، متفاوت است.

لنز روی دوربین دست‌دوم و تعمیر شده بود. این اتفاق برای ما بسیار ناخوشایند بود. یک اتفاق خوشایند با اطلاعات و تجربه‌ای که کسب کرده بودیم و یک اتفاق ناخوشایند با تجربه خرید به شکل سنتی که خیلی قابل اعتماد هم نبود. این تجربه جرقه یک ایده تجاری برای ما شد.

سال ۱۳۸۵ شروع کردیم به مطالعه در این حوزه و مدل تجاری دیجی‌کالا حول نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال شکل گرفت. می‌خواستیم همزمان هم به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطب‌مان کمک کنیم تا بتوانند مانند یک متخصص کالاها را بررسی کنند و هم به شیوه درست، اصولی و امروزی خریداری کنند.

با این ایده دیجی‌کالا با گروه محصولی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد. با یک تیم کوچک و سختکوش که در مجموع هفت نفر بود، کار را در آپارتمان اداری برادر بزرگ‌ترمان در خیابان سعدی شروع کردیم و یک سال در آنجا فعالیت کردیم. به تدریج و با سرویس‌های متفاوتی که هر روز ارائه می‌شد، از دیجی‌کالا استقبال شد و بازدید سایت بالا رفت.

رفته‌رفته قابلیت‌های فروش را اضافه کردیم. هر چند ماه یک بار، گروه‌های جدید محصولی را به سبد کالاهای عرضه‌شده اضافه می‌کردیم تا اینکه توانستیم تمام کالاهای دیجیتال را پوشش دهیم و تیم را در حوزه تولید محتوا و بازاریابی تقویت کنیم. س‍پس با افزایش بازدید و تعداد سفارش‌های روزانه به مسائل زیرساختی تجارت الکترونیک مثل پلت‌فورم نرم‌افزاری پرداختیم.

پلت‌فورم مورداستفاده توسط تیم دیجی‌کالا طراحی و تولید شد که تاثیر زیادی در رشد و گسترش فروشگاه داشت.

• چه مراحلی را طی کرده‌اید تا دیجی‌کالا به وضعیت کنونی رسیده است؟

اولین مرحله، طراحی مدل تجاری دیجی‌کالا و توسعه آن با توجه به شرایط کشور و مخاطبان بود. در ابتدا بیشتر به تولید محتوای غنی و مفید و به زبان فارسی پرداختیم که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان سایت شد.

تعداد بالای بازدیدکنندگان به لطف محتوای غنی و در مرحله بعد پلت‌فورم قوی دیجی‌کالا، یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آمد و ما را تبدیل به یک برند موفق کرد.

شاید بتوان گفت تولید محتوای تخصصی و بی‌طرفانه که مورد استقبال کاربران قرار گرفت، مهم‌ترین عاملی بود که دیجی‌کالا را به شرایط موفق امروزی نزدیک کرد.

• مجوز شما برای فروش چه کالاهایی بود؟

تا سال ۱۳۸۷ مجوز فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک به شکل امروزی تعریف نشده بود و صرفاً محدود به ثبت وب‌سایت در ستاد ساماندهی وب‌سایت‌ها می‌شد. پس از مدتی عضو هیات موسس کانون فروشگاه‌های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی شدیم که نتیجه فعالیت آن، منجر به شکل‌گیری آیین‌نامه فروشگاه‌های مجازی شد.

مجوز صادره را از یک طرف اصناف و از طرف دیگر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با نماد اعتماد الکترونیک صادر می‌کرد. اکنون برای فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی صرفاً به این مجوز و نماد اعتماد نیاز است.

• چه زمانی دسته‌بندی محصولات از دوربین و موبایل فراتر رفت؟

در کمتر از یک سال گروه لپ‌تاپ و کامپیوتر جیبی را به کالاها اضافه کردیم. در آن زمان تبلت و بقیه ابزارهای هوشمند امروزی هنوز وجود نداشت.

• یعنی شما در حال حاضر هر چیزی که بخواهید می‌توانید بفروشید؟

بله، هیچ فرقی نمی‌کند که چه چیزی باشد اما باید عرضه و فروش آن کالا منع قانونی نداشته باشد.

• چرا دیجی‌کالا بعضی محصولات خاص مانند اپل را خودش وارد نمی‌کند تا دست واسطه‌ها را کوتاه کند و جنس را ارزان‌تر به مردم ارائه دهد؟

نظام توزیع و خرده‌فروشی در همه جای دنیا یکسری ساختارهای مشخص دارد. تغییر در این ساختار موجب آشفتگی نظام توزیع کالا خواهد شد. ما ترجیح می‌دهیم ارتباطمان را با برندها و توزیع‌کنندگان رسمی آنها نزدیک‌تر و قوی‌تر کنیم و به عنوان یک خرده‌فروش آنلاین بزرگ در نظام توزیع حضور داشته باشیم.

امروزه یک خرده‌فروش آنلاین شرکتی دانش‌بنیان محسوب می‌شود و تمرکزش را بر روی فعالیت‌های بازرگانی صرف مانند واردات کالا قرار نمی‌دهد. تمرکز ما نیز بر روی خرده‌فروشی آنلاین، ارتباط موثر با مشتریان و همچنین برندهاست.

• در این چند سال کسی به عنوان سرمایه‌گذار به شما اضافه شده است؟

بله، کمتر از دو سال قبل یک شرکت داخلی سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری کرد.

• برای آینده فکر یا تصمیمی برای گسترش بین‌المللی تجارت‌تان دارید؟

در حال حاضر تمرکز ما بر روی بازار اینترنتی ایران و ارائه سرویس‌های با‌کیفیت به هموطنان است؛ اما زمانی می‌توانیم به گسترش فعالیت در کشورهای دیگر فکر کنیم که از ارائه بهترین خدمات در بازار داخل ایران مطمئن شویم. تا آن زمان شرایط برای حضور در کشورهای دیگر هم مساعدتر خواهد بود.

• ما شنیده‌ایم که قرار است چند مرکز در نقاط مختلف تهران دایر کنید. درست است؟

بله، برای دسترسی سریع‌تر، چند مرکز توزیع در نقاط مختلف تهران در حال راه‌اندازی است. تجارت الکترونیک چه در ایران، چه در نقاط دیگر دنیا نیاز به یک زیرساخت و بستر دارد. در حال حاضر زیرساخت توزیع و گستردگی شبکه پستی در ایران نسبتاً مناسب عمل می‌کند اما متناسب با کسب‌ و کارهای اینترنتی طراحی نشده است.

این برای ما و هر کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند یک چالش محسوب می‌شود. ما از هر روشی برای ارائه سرویس بهتر به مشتری استقبال می‌کنیم. در تهران چهارساعته و در کرج در همان روز سفارش‌ها را تحویل می‌دهیم؛ یعنی اگر مشتری ثبت سفارش را تا ساعت ۱۶ انجام دهد، همان روز کالا را تحویل می‌گیرد. به تدریج تا پایان سال سفارش مشتریان در اکثر مراکز استان‌ها در کمتر از یک روز تحویل داده خواهد شد.

• در چه شهرهای دیگری مراکزتان را گسترش خواهید داد؟

تا پایان سال در ۱۵ شهر دیگر به جز تهران این مراکز را دایر خواهیم کرد.

• تعداد پرسنل دیجی‌کالا از ابتدای تاسیس تاکنون چه تغییراتی کرده است؟

تعداد پرسنل دیجی‌کالا در ابتدای تاسیس هفت نفر بود و هر سال به طور مداوم افزایش یافت. در حال حاضر تعداد پرسنل ثابت دیجی‌کالا حدود ۴۵۰ نفر است؛ اما با توجه به برنامه‌های توسعه و حجم خدمات و افتتاح ۱۵ مرکز تا پایان سال، پیش‌بینی می‌شود تعداد پرسنل به ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر برسد.

• فکر می‌کنید در ایران رقیب داشته باشید، می‌توانید شرکتی را نام ببرید؟

بله، ممکن است؛ اما با توجه به داده‌های موجود فضای رقابت هنوز جدی نیست؛ یعنی رقبای دیگر هنوز نتوانسته‌اند دستاوردهای بزرگی داشته باشند و دارای سهم‌های بسیار کمی هستند، البته ممکن است در آینده این‌طور نباشد.

• مزیت رقابتی شما در برابر خرده‌فروشان فیزیکی چیست؟

واقعیت این است که مزیت‌های خرید از دیجی‌کالا به نسبت خرید سنتی بسیار است، از جمله خرید آگاهانه از طریق مقایسه و بررسی محصولات پیش از خرید، سهولت در خرید، ضمانت هفت روز بازگشت کالا، تضمین اصل بودن کالا، تضمین بهترین قیمت، حمل رایگان و پرداخت در محل، تنوع بالای محصول، طرح‌های فروش ویژه روزانه با تخفیف‌های قابل‌ملاحظه، طرح‌های وفاداری مشتری، سرویس رایگان ارسال هدیه، ارائه خدمات حتی در روزهای تعطیل.

• آیا فروش اجناس بدون گارانتی منع قانونی دارد؟

بله، جرم است. البته متاسفانه پدیده‌ای است که در کشور ما بسیار رایج است و باید برای این موضوع راه‌حلی اندیشیده شود؛ زیرا در این شرایط امکان رقابت فروشندگانی مانند دیجی‌کالا که فقط کالای با گارانتی و رسمی ارائه می‌کنند با سایر فروشندگان غیررسمی دشوارتر خواهد بود.

• اکونومیست در مقاله‌ای بر اساس گزارش ورد استارت‌آپ، ارزش دیجی‌کالا را ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بود. در مورد حواشی این خبر توضیحاتی به ما می‌دهید؟

در گزارش اکونومیست با‌ارزش‌ترین کسب‌ و کارهای آنلاین در ۵۰ کشور معرفی شده بودند؛ اما افرادی نمی‌توانستند تصور کنند که ممکن است کسب و کاری در حوزه تجارت الکترونیک در ایران وجود داشته باشد که به این اندازه ارزشمند باشد. در واقع ‌بین مردم این آمادگی وجود نداشت.

از دید عموم هنوز یک مغازه فیزیکی در یکی از بازارهای تهران با‌ارزش‌تر از خیلی از کسب‌ و کارهای آنلاین است. حتی ممکن است بسیاری فکر کنند دیجی‌کالا را یک کارمند در زمان آزاد بعدازظهر خود اداره می‌کند و نمی‌دانند که در حدود ۴۵۰ نفر در این شرکت کار می‌کنند.

شوک وارد‌شده در رابطه با ارزش کسب و کار آنلاین در ایران بسیار طبیعی است؛ اما افراد بسیاری به اکونومیست برای ارائه این ارقام اعتراض کردند و معتقد بودند این ارقام اشتباه است.

اکونومیست هم در پاسخ به این اعتراضات اعلام کرد که این مساله را بررسی مجدد می‌کند و از اعتراض‌کنندگان درخواست کرد مدارک ادعای خود را برای اکونومیست بفرستند یا اگر اطلاعات لازم کسب و کاری را در اختیار دارند که می‌تواند جزو سه شرکت برتر در حوزه کسب و کار آنلاین باشد برای آنها بفرستند.

بر اساس اطلاعات دریافت‌شده، اکونومیست ارزیابی ارزش انجام داد. این ارزیابی ارزش هم بر اساس موارد مشابه منطقه‌ای در کشورهای همسایه مثل ترکیه، هند و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود. موارد مشابه هم شامل کسب و کارهای مشابه دیجی‌کالا در این مناطق است.

در نهایت اکونومیست ارزشی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار پیشین برای دیجی‌کالا تعیین کرد که با درخواست ما رقم پیشین را اکونومیست تغییر نداد. به عنوان مثال، هپسی‌بورادا فروشگاه آنلاینی در ترکیه است که حدود نصف بازدید روزانه دیجی‌کالا را دارد. ارزش هپسی‌بورادا یک میلیارد دلار تعیین شده است. البته این بدان معنی نیست که دیجی‌کالا دو برابر هپسی‌بورادا ارزش دارد، اما یکی از عوامل موثر در ارزش‌گذاری است.

• میزان فروش روزانه دیجی‌کالا چقدر است؟

این ارقام را بهتر است زمانی که دیجی‌کالا سهامی عام شد اعلام کنیم، زیرا در حال حاضر رقابت وجود دارد و از این ارقام استفاده رسانه‌ای می‌شود.

• دیجی‌کالا در گذشته تبلیغات گسترده‌ای نداشت، اما اخیراً شاهد تبلیغات گسترده در بیلبوردها به صورت فیزیکی و در سایت‌ها به صورت مجازی هستیم. علت فعال شدن دیجی‌کالا در زمینه تبلیغات چیست؟

در چند سال گذشته ما در حال ساخت زیرساخت‌ها و توسعه بودیم و عملاً امکان پاسخ دادن به حجم عظیمی از درخواست‌ها را نداشتیم. تبلیغات نداشتیم و اساساً زمان آن هم برای ما فرا نرسیده بود؛ اما در حال حاضر احساس می‌کنیم این زیرساخت‌ها ایجاد شده‌اند و در حال توسعه فعالیت‌های خود چه به لحاظ گروه‌های محصولی جدید و چه به لحاظ حجم فعالیت هستیم.

ما قصد داریم نه‌تنها کاربران حرفه‌ای اینترنت، بلکه سایر کاربران نیز اینترنتی خرید کنند و این خدمات را به عموم مردم عرضه کنیم. در واقع تلاش می‌کنیم روند گذار از خرید سنتی به خرید اینترنتی را تسریع کنیم. ما قصد داریم تمامی کالاهایی را که امکان عرضه آنلاین دارند تا آخر امسال به دسته‌های محصولی خود اضافه کنیم و به طور متوسط در هر ماه یک یا دو دسته را معرفی خواهیم کرد. البته این دسته‌های محصولی جدید به محصولات دیجیتال محدود نمی‌شوند.

• درباره ضرورت جذب سرمایه‌گذار در استارت‌آپ‌ها توضیح می‌دهید؟

به طور کلی هر کسب و کاری برای توسعه خود نیازمند سرمایه‌گذاری است. البته ما باور داریم، برای استارت‌آپ‌های این‌چنینی که در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری یکی از آخرین موضوع‌های مهم برای توسعه آنها محسوب می‌شود.

ما تا به حال دغدغه سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم بلکه موضوع، داشتن ایده، فکر، یک تیم اجرایی قوی و به‌کارگیری تجربیات جهانی و الگوهای آزمایش‌شده جهانی است. البته منظور ما این نیست که از اهمیت سرمایه‌گذاری بکاهیم اما سرمایه‌گذاری را در آخر لیست اهمیت خود قرار می‌دهیم.

متاسفانه در فضای استارت‌آپ‌های ایران، سرمایه‌گذاری خیلی بیشتر از آنچه باید مورد توجه قرار می‌گیرد؛ یعنی احساس می‌کنند اگر استارت‌آپ خود را چند سال پیش راه‌اندازی کرده‌اند و در حال حاضر نتوانسته‌اند آن را به یک شرایط مطلوب برسانند به این دلیل است که سرمایه‌گذاری لازم بر روی کسب و کار آنها انجام نشده است.

مسائل مهمی مانند مدل کسب‌وکار و تجربه مشتری وجود دارد که نادیده گرفته می‌شود. ایجاد برند در طول زمان با تلاش فراوان به وجود می‌آید؛ زیرا شما باید خدمات مناسب به مشتریان بدهید و تجربه خوبی برای آنها ایجاد کنید تا به مرور زمان برند شما در ذهن مشتریان جای گیرد.

• در این مدت شکست هم داشته‌اید؟

تجربه‌های ناموفق داشته‌ایم. به طور مثال تقریباً یک سال و نیم پیش برای راه‌اندازی پلت‌فورم جدید خود اقدام کردیم و با اینکه آزمایش‌های اولیه موفق بود و آمادگی لازم را داشتیم اما در چند دقیقه اول سایت با مشکل مواجه شد و مجبور شدیم نسخه قبلی سایت را جایگزین کنیم و عملاً راه‌اندازی نسخه جدید سه ماه به تعویق افتاد.

• بیشترین زمان آفلاین بودن سایت چقدر بوده است؟

در گذشته آمارهای بزرگ‌تری وجود داشت اما اخیراً خیر، شاید هر چند ماه یک بار به دلیل حملات سایبری، سایت برای یک یا دو دقیقه با مشکل مواجه شود. زمان‌هایی هم در سطح دیتاسنتر مشکل ایجاد می‌شود به طوری که بیشتر از کل پهنای باند دیتاسنتر حملات انجام می‌شود و کل دیتاسنتر با مشکل مواجه می‌شود.

• روزانه چند کالای برگشتی دارید؟

نرخ برگشت ما بسیار پایین است زیرا تمامی اجناس ما اصل هستند و کنترل کیفیت می‌شوند.

و یک مصاحبه هم در سال ۱۳۹۲

فرهنگسرای ارسباران نشانه خوبی بود تا بتوان به راحتی ساختمان رو‌به‌روی آن را که دیجی‌کالایی‌ها در آن اقامت داشتند، پیدا کرد. اگر خیلی تهران‌گرد باشید، ساختمانی را که بسیاری به اسم اوریفلیم می‌شناختند، راحت پیدا خواهید کرد؛ اکنون آن ویترین بزرگ شیشه‌ای میزهای خوش‌ساخت بخش خدمات مشتریان و لوگوهای جدید دیجی‌کالا را نشان می‌دهد. بخش خدمات و امور مشتریان را که طراحی شیک و زیبایی داشت می‌شد از خیابان اصلی دید. دم در سعید محمدی را می‌بینیم که پای آسانسور ایستاده ‌است. برخلاف راهروهای باریک و نیمه‌تاریک فضای عمومی هیچ دیواری میان کارکنان و مدیران نبود. هر چند این‌گونه دیوارهای شیشه‌ای نشان از یک فرهنگ سازمانی مدرن و تا حدودی نشان از ساختار افقی مجموعه دارد اما در عین حال به دلبازتر شدن فضای کاری نیز کمک شایانی می‌کند.

همان برداشت اولیه درست است؛ شرکت قصد دارد ساختار، بازاریابی و حتی هویت بصری خود را بازتعریف کند. حمید هم در اتاق شیشه‌ای به جمع ما اضافه می‌شود:«شرکت در حال حاضر در دو نقطه از تهران متمرکز است ولی قرار است دفتر سومی هم در چند روز آینده در پارک علم و فناوری شهر پردیس نیز راه‌اندازی شود.» دفتر مرکزی که هم‌اکنون در آن هستیم و به ساختمان ارسباران معروف است، به کارهای مالی و بازرگانی می‌پردازد و جلسات مدیریتی در آن برگزار می‌شود و می‌توان حکم راهبر مجموعه دیجی‌کالا را به آن نسبت داد. دفتر دوم که نام آن مرکز پردازش سفارشات است، در جاده فتح قرار دارد و دفتر سوم هم که نیروهایش قرار است در آینده‌ای نزدیک به آنجا منتقل شوند، مرکز تکنولوژی و بازاریابی نام دارد. پراکندگی این سه دفتر از یکدیگر برایمان عجیب به نظر رسید؛ حمید محمدی یکی از دلایل آن را محدودیت پیدا کردن ساختمانی در تهران که بتواند این سه مجموعه را در کنار هم داشته باشد، بیان کرد. کم‌کم متوجه شدیم مرکز پردازش خدمات، حداقل به لحاظ ابعاد و اندازه باید چیزی فراتر از تصور ذهنی ما باشد که عامل محدودیت، مانع از اختصاص فضایی در مرکز شهر تهران به دیجی‌‌کالا شده است.

به همراه بنیانگذاران دیجی‌کالا گشت و گذارمان در شرکت را از طبقه اول یعنی بخش خدمات و امور مشتریان شروع می‌کنیم: جایی که از در شیشه‌ای آن می‌توان فرهنگسرای ارسباران را مشاهده کرد. مدرن و پرنور طراحی شده تا مشتری احساس مثبت و راحتی در آن داشته باشد. محمد جهان‌نما سرپرست این بخش است و با اینکه در حال صحبت با یک مراجعه‌کننده بود، به استقبال ما آمد و پس از راهنمایی‌های لازم به مراجعه‌کننده توضیحات خود را در خصوص این واحد آغاز کرد:«دیجی‌کالا خدمات پس از فروشی برای کالاهایی که می‌فروشد ندارد اما مدت‌زمان هفت‌روزه‌ای برای خریداران از این فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته تا بتوانند کالای خود را اگر ایرادی داشت، تعویض کنند.» این ضمانت می‌تواند یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت دیجی‌کالا تلقی شود که در واقع می‌توان آن را الگویی از آمازون که بزرگ‌ترین خرده فروشی آنلاین در دنیا محسوب می‌شود دانست:‌«در این بخش ۱۴ نفر مشغول به کار هستند که از هشت و نیم صبح تا پنج بعدازظهر به مشتریان پاسخ می‌دهند و در روز حدود ۱۵ تا ۲۰ مراجعه‌کننده داریم.» ویترینی را که مشتری به طور مستقیم با آن در تماس است، بسیار هوشمندانه طراحی کرده‌اند و مشخص است تجربه و تلقی مشتری از مجموعه، برایشان بسیار اهمیت دارد. روی هر کدام از میزها یک رایانه قرار دارد تا در صورت نیاز به مشتری نحوه دسترسی به خدمات آنلاین را آموزش دهند. یک نیم‌طبقه بالاتر هم می‌توان مرکز تماس همین بخش را مشاهده کرد.

از راه‌پله‌هایی که در بعضی جاها، پله‌هایش نیز با همدیگر هم‌ارتفاع نیست، به طبقه سوم می‌رویم. «مرجوعات رسیده به حسابداری» تیتر یکی از مستنداتی است که روبه‌روی یکی از کارکنان این واحد در نرم‌افزار اکسل باز است. سعی برای بیرون کشیدن آمارهای فروش بی‌فایده است. سعید به خنده می‌گوید هیچ کس همه اطلاعات را یکجا در دیجی‌کالا ندارد!‌ پس از بازدیدی گذرا از طبقه سوم که بخش مالی در آن قرار داشت به طبقه پنجم نقل مکان می‌کنیم و به اتاق مجید کاظمی، مدیر تامین می‌رویم تا با او درباره جریان تامین کالا در دیجی‌کالا صحبت کنیم. جوان است و صدایش پرطنین و بم، و اصلا به چهره‌اش نمی‌آید:«ما در تامین کالاها همکاری استراتژیکی با بزرگان توزیع‌کننده داریم و هیچ وارداتی نداریم. به علاوه برندها و تامین‌کننده‌ها بسیار مایلند کالاهایشان به شکل صحیح و باعزت فروخته شود تا به اعتبار آنها لطمه نخورد و دیجی‌کالا یکی از بهترین جاهایی است که این خواسته‌ها را تامین می‌کند.» مرکز تماس و ارتباط با مشتری نیز در طرف دیگر طبقه قرار دارد که در آن حدود ۳۰ نفر در حال پاسخگویی به مشتریان و کاربران دیجی‌کالا هستند.

حمید محمدی‌ مدیرعامل دیجی‌کالا که در تمامی مراحل بازدید از شرکت در کنار برادر دوقلویش همراه ماست، عنوان می‌کند مرکز تماس‌ها به ساختمان اپراتور (مرکز پردازش سفارش‌ها) -که به تازگی راه‌اندازی شده- منتقل خواهد شد:«در روز بیش از هزار تماس با مرکز تماس ما برقرار می‌شود و البته شماره سفارش به صورت پیامک و ایمیل هم به مشتریان فرستاده می‌شود.» البته کاربرانی که اقدام به خرید از وب‌سایت دیجی‌کالا می‌کنند، می‌توانند به صورت آنلاین از وضعیت کالایی که سفارش داده‌اند باخبر شوند و با گزاره‌هایی مثل «در انبار»، «ارسال شد» و… می‌توانند بفهمند سفارش‌شان در چه وضعیتی قرار دارد.

وقتی به طبقه ششم می‌رویم،‌ وقت ناهار است و کارکنان برای خوردن غذا، گروه گروه به غذاخوری که در طبقه هفتم قرار دارد، کوچ می‌کنند. واحد محصول و زیرساخت آی‌تی شامل دو قسمت می‌شود؛‌ یک قسمت که در آن واحد توسعه نرم‌افزار مستقر است و قسمت دیگر، واحد زیرساخت که روی ارتباطات بین واحدها و ساختمان‌های دیجی‌کالا،‌ دیتاسنتر، کلود و مباحثی از این دست کار می‌کند. در واقع اینجا خود دیجی‌کالا به عنوان کالا در نظر گرفته می‌شود و واحد محصول، کار مربوط به نگهداری و توسعه آن را انجام می‌دهد.

رضا حمزه،‌ مدیر واحد توسعه نرم‌افزار فرآیند انتخاب تکنولوژی و طراحی وب‌سایت را پروسه‌ای طولانی توصیف می‌کند که بسیار روی آن فکر شده تا به اینجا رسیده ‌است. مشخص است از نظر دیجی‌کالا هنر اصلا نه در صرف کالا و محتوای همراه آن، بلکه در ویترین مجازیشان نیز نهفته است:«دیجی‌کالا در سیر بلوغش، نرم‌افزار خود را هم بالغ‌تر می‌کند و این نرم‌افزاری که ما الان داریم، چندین برابر ویرایش قبلی است و فرآیندهای بسیار بیشتری را پوشش می‌دهد.» در ابتدا با چهار توسعه‌دهنده نرم‌افزار شروع کردند و با توجه به اینکه دیجی‌کالا از حالت استارت‌آپی خارج و به بلوغ خود نزدیک شده این تعداد به هشت نفر رسیده است اما حمید محمدی که ایستاده نظاره‌گر تیم خبرنگاری و مدیر بخش توسعه نرم‌افزاری است، از رسیدن تعداد این تیم به ۵۵ نفر تا پایان سال خبر می‌‌دهد.

مدیران دیجی‌کالا به شدت بر جنبه‌های نرم‌افزاری و توسعه آن تاکید دارند و به جز در موارد خاص قائل به برون‌سپاری این بخش به بیرون از سازمان نیستند و معتقدند نگاه دیجی‌کالایی، فرهنگی است که باید در داخل خود سازمان شکل گیرد.

به نقطه اول یعنی طبقه چهارم بازمی‌گردیم تا با این طبقه که واحدهای بازاریابی، منابع انسانی و مدیریت در آن قرار دارد، بیشتر آشنا شویم. گیتا بیانی، مسوول بخش ارزیابی تجربه مشتریان است و همان‌طور که از نام سمتش پیداست، در واحدشان تجربه مشتریان را سنجش و در جهت بهبود آن تلاش می‌کنند:«از لحظه‌ای که مشتری وارد وب‌سایت می‌شود تا وقتی که سفارش‌ به دستش برسد، سعی می‌کنیم هر نکته‌ای را که بر تجربه آنها به عنوان مشتری تاثیرگذار است، جویا شویم و در جهت بهبود این تجربه گام برداریم و بازخوردهای آن را به مدیریت گزارش دهیم.» در حالی که دیجی‌کالا در داخل مجموعه روی ارزیابی تجربه مشتریان کار می‌کند اما در حوزه تحقیقات میدانی هم از شرکت‌های متخصص در حوزه تحقیقات بازار استفاده کرده‌ و می‌کند تا رشد و توسعه این مجموعه را در سال ۹۳ بهتر و موثرتر پیش ببرد:«تحویل به موقع،‌ کیفیت بسته‌بندی، کیفیت کالا، قیمت و هر فاکتوری را که در فرآیند خرید برای مشتریان مهم است، بررسی می‌کنیم و سعی می‌کنیم با پنج درصد از مشتریان تماس بگیریم تا بتوانیم برآیند مناسبی از نظر آنها داشته باشیم و نتیجتا در ارائه خدمات موفق‌تر عمل کنیم.»

به طور حتم در کنار فاکتور تحویل کالا، قیمت از دیگر عوامل مهم در تشویق کاربران اینترنت به خرید آنلاین به شمار می‌رود و سعید محمدی باور دارد قیمت‌های دیجی‌کالا بهترین قیمت در بازار است:«خیلی محکم و قاطع بگویم که قیمت‌های دیجی‌کالا در شرایط برابر، بهترین قیمت در بازار است. وقتی می‌گویم شرایط یکسان منظورم این است که دیجی‌کالا هیچ کالای بدون گارانتی، قاچاق و غیرسلامتی نمی‌فروشد چون معتقدیم مشتری از این قضیه لطمه خواهد دید و در مجموع کالاهایی که در دیجی‌کالا برای فروش موجود است، در رده قیمتی، پایین‌تر از متوسط و کف بازار قرار دارد و به عبارت بهتر کالاهایی با کف قیمت و پایین‌تر از متوسط، بیشترین فراوانی را در میان کالاهای ما دارد.»

اعتماد مشتری به یک مجموعه از مهم‌ترین رموز موفقیت هر کسب و کاری است. نکته‌ای که گیتا بیانی به عنوان مسوول بخش ارزیابی تجربه مشتریان، بسیار با آن مواجه شده‌ است:«جالب است خیلی از مشتریان وفادار ما هستند که اصلا وقتی نظرشان را درباره قیمت‌ها می‌پرسیم، می‌گویند ما به خاطر اعتمادی که به دیجی‌کالا داریم قیمت‌ها را چک نمی‌کنیم و مستقیما می‌آییم از دیجی‌کالا خرید می‌کنیم.»

وقتی به واحد محصول سر زدیم، وقت ناهار بود و نتیجتا نتوانستیم با مدیر آن بخش یعنی فاطمه کروبی درباره موبایل اپلیکیشن دیجی‌کالا صحبت کنیم. خوش‌رو و خوش‌بیان است و ادعا می‌کند دیجی‌کالا یکی از اولین شرکت‌هایی است که در ایران به صورت جدی در مورد «تجربه کاربری» کار می‌کند: «نزدیک ۱۰ ماه است ما تیم «تجربه کاربری» در دیجی‌کالا داریم که با توجه به فعالیت خودم در این حوزه به جرات می‌توانم بگویم اولین شرکتی‌ هستیم که در محیط آنلاین یعنی وب، روی این موضوع کار می‌کنیم.» تحقیقات بسیار گسترده این تیم به جهت افزایش کیفیت تجربه کاربری منجر به تعریف دو فاز برای این گروه شد که در فاز اول با هدف قرار دادن کاربرهایی که در جامعه هدف دیجی‌کالا قرار دادند، تلاش شده ‌است وب‌سایت، کاربرپسندتر شود و کاربران احساس بهتری در کار کردن با آن داشته باشند؛ فاز دوم به اپلیکیشن موبایل اختصاص یافته‌ است:«الان تقریبا فاز مطالعات و طراحی موبایل اپلیکیشن‌مان به پایان رسیده و داریم پیاده‌سازی آن را شروع می‌کنیم؛ برنامه‌مان این است که در ابتدا این کار را روی سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس برای موبایل و تبلت در سایزهای متنوع انجام دهیم.»

برای یک سفر درون‌شهری به حوالی جاده قدیم کرج، جایی که مرکز پردازش سفارش‌های دیجی‌کالا در آن مستقر است، آماده می‌شویم. قبل از خروج از ساختمان مرکزی در حالی که برادران محمدی در حال آماده شدن برای این سفر درون‌شهری بودند، سری به اتاق آنها می‌زنیم. اتاقی با دیوارهای شیشه‌ای که نشان می‌داد مدیران دیجی‌کالا خود را از بدنه مجموعه می‌دانند و تمایل دارند فرهنگ استارت‌آپی دیجی‌کالا را کماکان در شرکت زنده نگه دارند. تندیس چهارمین جشنواره فاوا و تندیس وب‌سایت برتر در پنجمین جشنواره وب ایران در بهمن ۹۱ بخشی از تندیس‌هایی بود که در آنجا قرار داشت و توجه‌ را جلب می‌کرد که گوشه‌ای از موفقیت‌های این مجموعه را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد. هر چند بزرگ‌ترین موفقیت آنها موفقیت در به سرانجام رساندن یک استارت‌آپ در فضای کاهنده آی‌تی ایران است؛ فضایی که به نظر می‌رسد در سال ۹۳ و پس از روی کار آمدن دولت جدید رنگ و بوی بهتری به خود گرفته‌ است.
اتومبیل‌هایشان را برای رفتن به مرکز پردازش سفارش‌های دیجی‌کالا روشن می‌کنند و به‌رغم اینکه چهره‌هایشان شبیه به یکدیگر است اما اتومبیل‌هایشان تفاوت‌های عمده‌ای دارد. در این زمان کمی فرصت پیدا می‌کنیم از حمید محمدی درباره پیشینه دیجی‌کالا و خودش بشنویم:«کارشناسی مهندسی صنایع را از دانشگاه خواجه نصیر و کارشناسی ارشد را در رشته ام‌بی‌ای با گرایش بازاریابی از علم و صنعت گرفتم و پس از چندین سال کار کردن در بازار کار ایده دیجی‌کالا را به اتفاق برادرم در سال ۸۵ اجرایی کردیم.»

امکان ندارد در بدو ورود به انبار دیجی‌کالا شگفت‌زده نشوید. محیطی که وارد آن شدیم چه به لحاظ کیفی و چه کمی بسیار فراتر از تصورم بود. محیطی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع که در آن سوله‌ای به مساحت پنج هزار متر مربع ساخته شده بود. در قسمت ورودی نگهبان‌هایی خوش‌پوش و نونوار پذیرای ما بودند و در قسمت راست اتاقی تعبیه شده بود که کمدهای بسیار منظمی در آن وجود داشت و مخصوص کارکنان بود. در این ساختمان هم خبری از دیوار نیست و شیشه‌ها حائل میان اتاق‌های مختلف هستند. سوله یک ورودی و یک خروجی اصلی دارد. دو در بزرگ که یکی در سمت راست مربوط به آوردن بار است و دیگری که پیک‌ها، کامیونت‌های پست و تیپاکس در آنجا محصولات را بارگیری می‌کنند تا به دست مشتریان برسانند. یک در هم در وسط مجموعه قرار دارد که کارکنان بیشتر از آنجا ورود و خروج می‌کنند.

جایی در مقابل غلتک‌ها، کالاها و قفسه‌های متعدد سعید مختصری از روند شکل‌گیری سفارش و تامین کالا را برایمان بیان می‌کند:«پس از مشخص شدن طبقه‌بندی کالاها، فهرست کالاها از بازاریابی به واحد بازرگانی می‌رود و پس از مذاکره با عرضه‌کننده‌ها و تامین‌کننده‌ها کالاهای توافق‌شده خریداری می‌شوند و به انبار که اینجا باشد، تحویل داده می‌شود. پس از ثبت در سیستم نرم‌افزاری برای هر محصول بارکد و شماره سریال مخصوص تولید می‌شود و با توجه به اندازه و سایز آن در محل مناسبی از انبار قرار می‌گیرد. پس از آمدن سفارش به وسیله نرم‌افزار‌های ویژه انبارداری صورت کالاها برداشته می‌شود و بعد از بسته‌بندی و با توجه به نشانی سفارش‌‌دهنده مشخص می‌شود که محصول از چه طریقی به مشتری رسانده شود.»

فراتر از یک سایت

وقتی در فضای بیرون از شرکت‌گردی با برادران موسس دیجی‌کالا گپ می‌زنیم مشخص است که باور دارند تازه آغاز راهند و باید توسعه پیدا کنند:«تمرکز جدی ما روی بخش‌های محصول و تکنولوژی است و بنا داریم بهترین استعدادها را با هر مکانیسم و قیمتی به دیجی‌کالا بیاوریم. از دید ما دیجی‌کالا می‌تواند نماد تکنولوژی وب در ایران باشد و بهترین محیط برای کار کردن هر کسی با هر تخصصی است که دیجی‌کالا به آن نیاز دارد.»

رسیدن به یک سرمایه‌گذار بیرونی از دید سعید ارتباط چندانی به تغییر عطش شرکت برای توسعه ندارد:«در فرآیند توسعه برای دیجی‌کالا، سرمایه‌گذاری صرفا مادی نیست و از نظر ما مساله حائز اهمیت این بود که همواره یک شریک استراتژیک وارد مجموعه شود تا به فرآیند رشد در دیجی‌کالا کمک کند. به اعتقاد ما مجموعه سرآوا از همین جنس بود و الان هم هست. سرآوا برای دیجی‌کالا بیشتر نقش یاری‌دهنده به فرآیند رشد را دارد تا یک سرمایه‌گذار صرف.»

طی حرف‌هایی که درباره وسواس‌شان برای ورود یک سرمایه‌گذار جدید می‌زنند می‌توان واقعا رد این حساسیت‌ها را دید:«هنوز می‌بینیم طرز تفکرهای سنتی نسبت به مدیریت شرکت‌ها وجود دارد و به نظر ما یکی از دلایل اصلی اینکه شرکت‌های آی‌تی شکل می‌گیرند و عملا پس از مدتی دچار افول می‌شوند، این است که تمایل چندانی ندارند از فرمول‌های بین‌المللی‌ای که جواب داده‌اند و منطبق بر روند رشد هستند، پیروی کنند. بسیاری از شرکت‌های آی‌تی هستند که جلسات هیات مدیره‌ و مجامع‌شان حول محور بحث سوددهی می‌چرخد؛ اینکه سال پیش چقدر سود دادیم یا سال بعد چقدر سود خواهیم داد که این نوع نگاه برای رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌ها در حوزه آی‌تی اصلا مناسب نیست. البته باید ذکر کرد علت اصلی این موضوع آن است که شاید در فضای اقتصادی اخیر ثبات اقتصادی وجود ندارد و هیچ کس حاضر نیست نقد را به نسیه بفروشد و سود را فدای آینده کند.»

خیلی قاطع به جذابیت فروشگاه فیزیکی جواب منفی می‌دهند و استدلال‌شان برآمده از تجربه است:«فروش در فضای فیزیکی با استراتژی‌های ما کاملا در تضاد قرار دارد چون روح دیجی‌کالا آنلاین و فرهنگ آن یک فرهنگ کسب و کاری مدرن است و اینها هیچ‌گاه با یکدیگر آشتی نخواهند کرد. اگر بخواهیم کالایی را به لیست فروش در سایت اضافه کنیم، حتما آن را به شیوه دیجی‌کالایی عرضه خواهیم کرد. وقتی می‌گویم دیجی‌کالایی منظورم این است که محتوا در آن نقش پررنگی دارد و نقش دستیار خریدی دیجی‌کالا همچنان در آن گروه‌ها حفظ خواهد شد.»

روحیه فروشگاهی در جمع دونفره آنها به معنای همان احترام مقدس‌شان به مشتری است. حمید در این‌باره به آمار و ارقامی اشاره می‌کند و می‌گوید:«منابعی که قصد داریم برای توسعه در خصوص دیجی‌کالا صرف کنیم، در حوزه‌های افزایش کیفیت در تجربه مشتری به عنوان یک موضوع بسیار بااهمیت خواهد بود و می‌توانم بگویم بیش از نیمی از منابع دیجی‌کالا در یکی دو سال آینده صرف موضوع افزایش کیفیت تجربه مشتری خواهد شد.»

درباره نداشتن اپلیکیشن یا حضور موبایلی اصلا از خود ضعف نشان نمی‌دهند و معتقدند دیجی‌کالا هیچ گاه موج‌سوار نبوده است:«شرکت‌های زیادی را می‌بینیم که دستپاچه وارد برخی پارادایم‌های جدید تکنولوژی می‌شوند. برای مثال در خصوص موبایل اپلیکیشن این جریان را زیاد مشاهده می‌کنیم. اتفاقی که در ایران در حوزه موبایل افتاده، این است که در خیلی جاها شرکت‌ها بدون مطالعه وارد این حوزه شده‌اند. بخش عمده‌ای از ورود شرکت‌ها به بحث موبایل در واقع واکنشی است که آنها صرفا خواسته‌اند به دلیل حضور در این فضا داشته باشند. در پایان باید بگویم به زودی حتما موبایل اپلیکیشن و شیوه‌های پرداخت جدید قابل قبولی راه‌اندازی خواهد شد.»

پس از خوردن یک چای در اتاق کنفرانس با مهدی رضایی همراه شدیم تا بتوانیم فرآیندها را به صورت تصویری با گفته‌های محمدی تطبیق دهیم. رضایی را در ساختمان ارسباران هم رویت کرده بودیم ولی وقتی او را در مرکز پردازش دیدیم متوجه شدیم به عنوان مدیر این بخش، وظیفه سنگینی بر دوشش‌ است: «در این مرکز پنج هزار متر فضای انبار داریم و در مجموع، حدود هزار متر فضای اداری وجود دارد. هر کالا یک شماره سریال مختص به خود می‌گیرد و پس از مشخص شدن سفارش به بخش بسته‌بندی می‌رود تا به نشانی مورد نظر فرستاده شود.» بسته‌بندی‌های شهرستان و تهران کاملا با هم متفاوت است و ۶۰ موتورسوار به طور مستقیم با دیجی‌کالا برای پوشش مناطق مختلف تهران کار می‌کنند که لجستیک دیجی‌کالا را تشکیل می‌دهند:«به دلیل اینکه برای سفارش‌های شهرستان مسیر طولانی‌تر است، در نتیجه احتمال آسیب محصولات هم بیشتر است و به خاطر همین برای سفارش‌های مربوط به شهرستان‌ها از بسته‌بندی محکم‌تری استفاده می‌کنیم.»

کالاهای حجیم و کوچک‌تر به شکل منظمی از یکدیگر مجزا شده‌اند و می‌توان با تابلوهای بزرگ رنگی که هر بخشی را مشخص کرده‌اند، به راحتی فهمید هر یک از گروه‌ها مشغول انجام چه کاری هستند.
در مجموع به صورت همزمان همیشه دست‌کم ۲۰ هزار کالا در انبار وجود دارد که ۱۰ هزار عدد از آن کالاها در حال گردش است. عمده کارها به شکل مکانیزه انجام می‌شود و نقاله‌ای که دو طرف کارخانه را به شکل طولی به هم وصل می‌کند، کار جابه‌جایی کالاها را انجام می‌دهد. پس از بازدید از فرآیند سفارش و تامین کالا، رستوران خوشرنگ و دیوارهای شیشه‌ای مجموعه را هم از نظر می‌گذرانیم تا به یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های دیجی‌کالا که حکم قلب را برای آنها دارد، نزدیک ‌شویم: واحد تولید محتوا.

از جالب‌ترین ویژگی‌های این ساختمان قرارگیری دو بخش اپراتوری و تولید محتوا در کنار یکدیگر است. قبل از اینکه به این بخش از دیجی‌کالا بیاییم از برادران محمدی شنیدیم واحد تولید محتوا هم در کنار اپراتور قرار دارد و به نظرم رسید آنجا فضای مناسبی برای تولید محتوا و تحریریه نباشد ولی وقتی وارد ساختمان شدیم و محیط کاری آنها را دیدیم، حقیقتا حیرت‌زده شدیم؛ فضایی بسیار منظم،‌ شیک و تمیز و در نزدیک‌ترین نقطه به محصولات جدید که امکان واکاوی بیشتری برای نویسندگان و عکاسان دیجی‌کالا نیز مهیا می‌کند، اتفاقا دلیل اصلی حضور واحد محتوا هم در اینجا همین دسترسی راحت‌تر و بیشتر آنها به کالاهاست. هر چند دو بخش اپراتور و محتوا به طور قطع دارای دو فرهنگ سازمانی متفاوت هستند اما با طراحی خوبی که انجام شده بود، به نظر می‌رسد این مقوله مشکلی برای کارکنان و مجموعه ایجاد نمی‌کند.

تمام محتوایی که در وب‌سایت دیجی‌کالا درباره محصولات وجود دارد، حاصل تلاش این واحد است. واحد تولید محتوا شامل دو قسمت می‌شود؛ یکی تولید محتوای نوشتاری و دیگری استودیو که کارهای مربوط به عکاسی و تولید فیلم برای دیجی‌کالا تی‌وی را انجام می‌دهد. در مجموع تعداد آنها ۲۱ نفر است که ۱۴ نفر از آنها در قسمت تحریریه و هفت نفر هم در قسمت استودیو به کارهای عکاسی و گرافیک مشغول هستند. برای کالاها و حتی بعضا برندهای مختلف وظایف دسته‌بندی شده و مشخص است چه کسی، باید زحمت نوشتن چه کالا یا چه برندی را بکشد.

فراتر از یک سرمایه‌گذار

سعید رحمانی مدیرعامل شرکت سرآواست؛ شرکتی که کار تخصصی‌اش سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات است. حوزه کاری و سرمایه‌گذاری سرآوا در سه فاکتور خلاصه می‌شود: اول از همه کسب و کارهای نوینی که در زمینه اینترنت و موبایل فعالیت می‌کنند، دوم اینکه کارآفرین‌های آنها ایرانی هستند و سوم ایده‌پردازان و تیم اجرایی آنها از توانمندی بالایی برای رشد در کارشان برخوردار باشند. خودش را بیشتر یک کارآفرین می‌داند تا یک سرمایه‌گذار صرف.

بیش از سه دهه است در کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، چین و هند در شرکت‌های شناخته‌شده حوزه فناوری اطلاعات کار کرده است. آی‌بی‌ام یکی از شرکت‌های مطرحی است که در آن مشغول به کار بوده و آخرین تجربه‌ کاری‌اش در سطح بین‌المللی، شرکت Irdeto از زیر مجموعه های شرکت نسپرز بوده که در آنجا به عنوان معاونت ارشد مدیرعامل به فعالیت پرداخته است. به نظر می‌رسد زندگی کاری او با تب رشد اینترنت در کشورها و مناطق مختلف دنیا رابطه‌ای مستقیم دارد و حرف‌هایش هم همین حس را تایید می‌کند:«دو سه سال پیش که طرح سرآوا را شروع کردیم،‌ در ابتدا بررسی عمیقی در سطح وب و بازار کسب و کارهای اینترنتی در ایران انجام دادیم و سعی کردیم تیم‌هایی را که در کارآفرینی در عرصه فناوری اطلاعات فعال بودند، شناسایی کنیم. باید این را بگویم که ما در واقع روی تیم یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری می‌کنیم نه یک شرکت. سال ۹۰ که با سعید و حمید محمدی آشنا شدم، احساس کردم تیم خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند و سعید و حمید تمرکز، تجربه و شخصیت لازم را برای اینکه کارآفرینانی موفق شوند، دارند. خلاصه مطلب اینکه آنها از نظر من دی‌ان‌ای‌ کارآفرین شدن را داشتند و بهترین اعتماد را برای همکاری به من دادند. پس از این آشنایی با ارزیابی کاملی که از دیجی‌کالا انجام دادم، متوجه شدم دیجی‌کالا بهترین جا برای سرمایه‌گذاری است، البته اگر بخواهم صحیح‌تر بیان کنم باید بگویم بنیانگذاران دیجی‌کالا بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بودند.»

او معتقد است مدل استارت‌آپی دیجی‌کالا را می‌توان به تیم‌های کارآفرینی دیگر در ایران نیز تعمیم داد:‌«هدف ما توانمندسازی تیم‌های کارآفرینی است و در بخش‌های دیگر اقتصاد نوین اینترنتی و موبایل، تیم‌های دیگری هم هستند که دارند قوی کار می‌کنند و ما سعی می‌کنیم به آنها کمک کنیم تا این راه را طی کنند.»

او معتقد است دیجی‌کالا مرحله شکل‌گیری خود را طی کرده و در حال گذار از مرحله میانی به مرحله رشد سازمانی است و در سال ۹۳ مهم‌ترین مساله برای آنها جذب و نگهداری منابع انسانی است:‌«سال پیش مهم‌ترین موضوع برای دیجی‌کالا استراتژی برندینگ بود اما امسال مهم‌ترین مساله جذب و نگهداری نیروی انسانی است و پس از آن مباحث مالی و سپس مسائل حقوقی است که اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

رحمانی باور دارد سرمایه‌گذاری در مواقعی ممکن است یک کسب و کار را خراب کند:«اگر پولدار بودن کسی را کارآفرین می‌کرد، الان همه بچه‌پولدارها باید کارآفرین می‌شدند. زمان تزریق سرمایه به یک کسب و کار بسیار اهمیت دارد ولی در وقتش هم حتما باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد که در دیجی‌کالا این سرمایه‌گذاری برای گسترش و توسعه آن در حال صرف شدن است.»

با شهروز چُرَکچی و فرهنگ حشمتی در تحریریه بیشتر آشنا می‌شویم.

فرهنگ حشمتی شوخ‌طبعی بیشتری دارد و زبان بدنش هم بر تاثیر بیشتر این شوخ‌مزاجی می‌افزاید:«ما سعی می‌کنیم در مورد محصولات نهایت انصاف را به خرج دهیم و مشخصا حساسیت‌مان در مورد محصولات گران‌قیمت در نوشتن بسیار بیشتر است و تلاش می‌کنیم آنها را بیشتر به چالش بکشیم،‌ چرا که مشتری می‌خواهد هزینه زیادی برای این نوع محصولات بپردازد و محق است درباره آنها بیشتر و دقیق‌تر و در عین حال منتقدانه‌تر بخواند و بداند.»

شهروز چرکچی خوش‌صحبت است و در حین صحبت با ما لبخند از لبانش جدا نمی‌شود و از نوشتن درباره محصولات مختلف و سختی و آسانی آنها می‌گوید:«مثلا اینکه در مورد آخرین مدل گوشی سامسونگ بنویسی کار سختی نیست اما نوشتن در مورد محصولات ساده و بدیهی کار بسیار سختی است. برای مثال نوشتن درباره یک اتوی مو یا یک کیف موبایل کار بسیار مشکلی است و محصولات هر چه ساده‌تر باشند نوشتن در خصوص آنها سخت‌تر می‌شود، چون عملا چیزی وجود ندارد که درباره آنها بنویسیم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 155 )
  1. مدل مانتو می گوید

    واقعا سایت عالی هست

    1. مهران می گوید

      فکر نمیکنم اصلا سایت خوبی باشه.
      من که مشتری چند سالشون هستم و تا حالا ازشون کلی خرید کردم خواستم تو همین طرح یلدا هم خرید کنم. جالبه که سفارش من رو به هر دلیلی از لیست سفارشات من حذف کردند در حالیکه لیست سفارشات شخصی است و ن متعلق به من نه دیجی کالا!!
      شماره سفارش: ۷۳۵۱۷۷۹

      در ضمن تلفنشون هم خارج از دسترسه
      به نظرم میشه خیلی راحت نتیجه گرفت که دیجی کالا اصلا ظرفیت این همه پاسگویی رو نداشته که خیلی راحت سفارشات رو حذف می کنه.
      فقط هم من نبودم. از دوستام هم پرسیدم. براشون اتفاق افتاده.

      بهتره به جای عنوان چگونه میلیادر شدن بفرمایید چگونه با ..دی میلیادر شدن!!

      1. حسین می گوید

        ضمن تایید ادعاهای آقا مهران و در تکمیل نوشته هاشون می خواستم بگم که من یک هفته است از دیجی کالا چهار سفارش از ترازو گرفته تا موبایل ثبت کردم . هن.ز که هنوزه سفارشاتم به دستم نرسیده.سه چهار روز طول کشید که سفارشات من به “آماده به ارسال” تبدیل بشه. و هنوز “تحویل”نشده . دیجی کالا وقتی نمی تونه پاسخگوی حجم عظیمی از خریداران در اسرع وقت باشه چرا طرح یلدای شگفت انگیز رو مطرح می کنه. دوستان توجه داشته باشند اگر هر کس فقط پانصد هزار تومان خرید کنه و در یک رو ز ده هزار نفر خرید کنند مبلغ کل خرید میشود پنج میلیارد تومان که اگر فقط سه روز تا تامین و ارسال کالا به مشتری در حساب کالا با سود ۲۰ درصدی بخوابه سودش میشه:هشت و نیم میلیون تومان. یعنی دیجی کالا از این حراج علاوه بر سودی که میکنه روزی حداقل ده ها میلیون تومان سود بانکی نصیبش میشه و اخرش منت سر این ملت مظلوم میزاره که :آتیش زدم به مالممممممممممممم.

      2. iman می گوید

        درسته، من خودم تجربش رو داشتم، ما ایرانی ها دوست الکی یه چیزیو گنده ه ه ه ه کنیم…

      3. هومن می گوید

        خیلی جالبه برام!!!
        چون من و اعضای دیگر خانوادم ۲ ساله که مشتری دیجی کالا هستیم و همیشه در کمتر از ده ساعت ارسال شده و شماره رسید پستی رو گرفتیم و همیشه به موقع به دستمون رسیده !!!
        تنها یکبار اون هم شب یلدا دیر شد، البته سفارش من زود رسید اما سفارش پدرخانمم دیر شد که یک روز پس از سفارش تماس گرفتند و عذر خواهی کردند و گفتند با یک روز تأخیر ارسال میشه اما در بقیه موارد با اینکه ما خوزستان هستیم همیشه ۴۸ ساعت بعد کالا رو از پست تحویل میگیریم

      4. N Z می گوید

        واقعا از اصول مشتری مداری فقط اسمش رو استفاده میکنن! تو فاکتور خرید من خورده گارانتی تعویض تا دو ماه ! دستگاه یه ماه کار کرد خراب شد ، بعد کلی پیگیری میگن اگه پلمپ بود شامل تعویض میشد!!! شما باز کردی استفاده کردی نمیشه!!!!! یعنی باید تو دو ماه از روی جعبه میفهمیدم دستگاه سالمه یا نه!!!!

    2. صادق می گوید

      دیجی کالا سایت خوبیه
      ولی بزرگ نیست
      چون در زمان شلوغی خیلی ضعیف هستند و قدرت خدمات دهیشون به شدت افت میکنه
      مهمترین موضوع بین خریداران اینترنتی سرعت کاره که متاسفانه این سایت با این همه ادعا و کارشناس اینو فراموش کرده
      من بعد از یلدا خریدهام از دیجی کالا کم شد و هر وقت مجبور باشم ازش خرید میکنم،، سایت های تخصصی رو فعلا بیشتر دوس دارم. چون تمرکزشان بیشتره و هر جنسی رو نشناخته وارد چرخه فروش نمی کنند.

    3. یاسین نظری می گوید

      شرکت دیجی کالا یک شزکت زیرپوستی و … که حتی به تعهد و قوانین خودش هم عمل نمیکنه. فقط حرف حرف حرف و حرف مفت. خدا نکنه به مشکل بخورید باهاشون هیچ قانونی رو قبول نمیکنند حتی قانون نوشته شده خودشون.

    4. مهدی می گوید

      فقط دروغ و …رداریه، با تبلیغات اجناس معیوب و تقلبی می فروشند ، خدمات پس از فروششان هم که افتضاحه

  2. وحید می گوید

    سلام و یک نکته:
    چطور میشه برادران محمدی سال ۱۳۸۴ تصمیم به خرید دوربین دیجیتال گرفتن و بعد از مشکلاتی که برایشان بوجود اومد سال ۱۳۸۳ تصمیم به تاسیس دیجی کالا گرفتن؟!!!
    تو ویکی هم همین اشکال وجود داره، احتمالا ویکی اشکال داشته که این سایت با استناد به اون اشکالشو بدون ویرایش منتشر کرده.

    ممنون و موفق باشید.

  3. اقدس ملک پور می گوید

    هم کارکارگری کردم وهم کار کارمندی.نیاز شدبد به کار دارم.کارگری وکارمندی فرقی نمی کند.۱۱سال هم سابقه کاردارم.به ورد و اکسل و تایپ تسلط دارم.

    1. sajjad می گوید

      خانوم من واقعا نمی دونم چرا شما درخواستتون رو اینجا مطرح میکنید اینجا ربطی به دیجی کالا نداره

  4. اقدس ملک پور می گوید

    نیازشدید به کار دارم.خواهش میکنم با استخدام بنده درشرکت دیجی کالا موافقت نمایید.باتشکر.

    1. Mahdi Asadi -Digikala می گوید

      بنده مسئول جذب نیروی انسانی شرکت دیجی کالا هستم
      خانوم ملک پور با استخدام شما در شرکت دیجی کالا موافقت شده
      شماره خودتون رو برام ایمیل کنید تا شما را استخدام کنیم
      خواهش میکنم هر چه زودتر با بنده تماس بگیرید تا کارای استخدام شما رو پیگیری کنیم.

      1. پویا ایرانپور می گوید

        بیمار

      2. محمد می گوید

        ??????
        تا چه حد اوسکولی که فکر کردی ایمیلت منتشر میشه و می تونی مخ بزنی؟

  5. تبلیغات اینترنتی می گوید

    درود بر برادارن محمدی خداقوت وآرزوی موفقیت تبلیغات اینترنتی همچنین تشکر از سایت شما بایت انتشارتازه ترین اخبار استارتاپ های موفق ایرانی وخدمت تمامی کاربران عزیز سایت که این نظر را مطالعه می کنند عرض کنم که موفقیت در هرکاری لایق شما هم هست وشمالیاقت موفقیت را دارید تنها کافیه خودتان را باورکنید وبه خودتان ایمان داشته باشید وتعغییر کنید با کمی تعغییر در افکار وباورهایتان مطمئن هستم شما هم به موفقیت درست پیدا خواهید کرد

    ارادتمند شما مرادی مدیریت سایت تبلیغات اینترنتی

  6. hossein می گوید

    واقعا سایت خوبی دارن من خودم چند خریدمو از اون جا کردم کالا هایی رو هم خریدم که تو بازار میرفتم خیلی کم موجود بو ولی تو سایت دی جی کالا به راحتی خریدم واقعا به مردم خدمت میکنن

  7. ناشناس می گوید

    خیلی خوب بود

  8. مسعود می گوید

    ظاهرا خیال کرده اند راهموفقیت تجاری استفاده از جنس مخالف است!

    1. امیر می گوید

      واقعا برات متاسفم بر فرض اینکه انتقادی هم به اینها وارد باشه شما حرف از جنس مخالف میزنی

    2. سعید می گوید

      مغز آقا مسعود هم گل گرفته

  9. کمیل می گوید

    اسم مدیر محصول و طراح تجربه کاربری دیجی کالا، اسما کروبی است، نه فاطمه کروبی. اصلاح شود.

  10. محبوب می گوید

    چه فایده .هزینه ارسال کالا رو از مشتری نمیمیگیرن در عوض فشارش روی موتوری ها زیاد میکنن. جدیدا گفتن موتوری ها باید جمعه ها هم بیان بدون اضافه کاری اخه این چه انصافیه از قدیم گفتن مرغ هرچی چاق تر میشه کمتر تخم میذاره .زحمتکش ترین کارکنان اینن شرکت راننده ها و موتوری هاشون هستن ..این ها ا… پا میذارن رو گرده این قشر زحمت کش که خودشون بالا برن و ممشتری ازشون راضی باشه خدا ازتون …. این موتوری ها که اگه کار بهتری داشتن که نمیومدن تو گرما و سرما روی وسیله ای که خیلی خطرناکه کار کنن شرکت که هواشون رو نداره لااقل شما مشتری ها هواشونو داشته باشین شوهر من که داره میاد بیرون از شرکت هوای بقیه رو داشته باشین گناه دارن

  11. ناشناس می گوید

    خدایی کارشون عالیه …….. اکثر خرید هامو از اونجا می کنم
    سعی می کنن به موقع بیارن ….. بسیار مودب و مشتری مدار ان …. بعلاوه نقد های عالی شون ….. الکی نیست بهترین سایت خرید و فروشه….. البته بعضی از قیمت محصولاتش رو پایین تر بیرون دیدم…… ولی بنظرم باز می ارزه

  12. محمدمهدی می گوید

    سلام به این دو برادر خیلی عاقل…یه نظر داشتم میخواستم در مورد خرید و فروش اکانت بازی کلش اف کلنز تو اسیتتون بگم…من خواهش میکنم خرید و فروش و دانستنیهای در مورد این بازی جالب تو ساییتون بزارید…عکس مپ هم همینطور…مطمعنم بازدید سایت شما دو برابر میشه

  13. اداود پورنعمت می گوید

    سلام ممنون بابت قیمتهای مناسبی که عرضه می کنید

  14. mahdi می گوید

    چه خانم تو عکس بود فکور گرفته بود معلوم عاشق عکسه۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱

  15. فاطمه می گوید

    بر عکس ادعا مبنی بر قیمت مناسب، قیمت بعضی اجناس در دیجی کالا گرانتر از بازار هست! ممکنه ارسال رایگان باشه ولی هزینه ارسال کالا رو میکشن روی قیمت خودش. بعنوان مثال برای خواهرم چند وقت قبل یه گوشی میخواستیم بخریم که تو دیجی حدود ۹۵۰ تومن زده بود ولی از مغازه گرفتیم ۸۶۰ تومن (با گارانتی مایکروتل). یعنی حدود ۹۰ تومن اختلاف قیمت باضافه اینکه موقع خرید گوشی رو دیدیم و تو دست گفتیم خریدیم. علاوه بر اون منتظر اینکه یکی دو روز بعد برسه هم نموندیم.
    فروش انلاین خوبه مخصوصا برای کالاهایی که براحتی قابل دسترس توی بازار نیستند ولی بالاخره لااقل باید قیمتش نسبت ببه بازار کمتر باشه که مشتری رغبت به خریدش داشته باشه.

  16. م وطنی می گوید

    همه اینهایی که گفتید چه فایده که وقتی به تعهداتشون عمل نمی کنند و عملشان مصداق حرفشان نیست. من برای یک با از سایت خرید کردم کالا اشکال فنی داره که مطابق با گفته خودشون تا ۱ هفته کاری شرکت متعهد به تعویض است اما متاسفانه به تعهداتشون عمل نمی کنند و تاسف بیشتر از اینکه پرسنل شرکت اصلا مسئولیت پذیر نیستند.

    1. رهگذر می گوید

      دوست عزیز
      من بالای ۶-۷ بار از این سایت خرید کردم و حتی یکبار کلا پس دادم کالام رو و پولشو گرفتم
      لطفا منسفانه قضاوت کن اگر هم یکبار به مشکل بخورید که نمیشه کل کار رو زیر سوال برد.

      کلا خیلی از کاسب ها چون به سود کم راضی نیستند با فروش این سایت کارشون به مشکل خورده و برای اون تبلیغ سوء میکنند.
      درضمن من خودم کاسب هستم .

      موفق باشید و موفقیت دیگران را هم از خدا بخواهید همیشه.

      1. mohsen می گوید

        همین که این آقای رهگذر گفت!
        ما هم خانوادگی خریدای زیادی داشتیم. و کالاهایی که به هر دلیلی از اون راضی نبودیم و اون رو برگردوندیم رو دیجی کالا پس گرفت و مبلغ رو برگردوند!

        خیلی از نظراتی که اینجا خوندم واقعا منصفانه نبودند!!!
        اکثر مردم ما لیاقت ندارند!

        چه توقعی میشه داشت از مردمی که بی دلیل و با دلیل جنس فرستاده شده رو برمیگردوند و به اون فروشنده ضرر میزنند! من چند سال پیش فروشگاه اینترنتی زده بودم برای فروش CD&DVD اینا، زنگ میزدم به مشتری میگفتم آقا خانم قراره براتون جنس بیاد هستین بفرستیم آماده کنیم میگفتن بفرست و کار به جایی رسیده بود که روی پاکت های پستی ملتمسانه مینوشتم که اگه برگردونین از نظر شرعی راضی نیستیم و … ولی باز پاکت های پستی رو برگشت میزدند! چند سال پیش که ۱ میلیون برای خودش پولی بود ضرر خوردم! یه همچین ملت با شعور و با فرهنگی داریم ما!!!

      2. amir می گوید

        رهگذر، جناب م وطنی درست میگن… منم همین مشکل رو با پشتیبانی تلفنی و چت آنلاینشون داشتم..اصلا به کاررسیدگی نمیکنن و مدام میخوان بپیچوننت..تااینکه دوستی راهنماییم کرد و‌من به دفتر مرکزی رفتم و‌حضوری کالا رو پس دادم… وقتی کالاتون ایراد داره،اگر ایرادش تخصصی باشه باید خوب بدونید چشه که نپیچوننتون …بلایی که میخواستن سرمن در بیارن

  17. سعید می گوید

    مسئولین دیجی کالا مدعی هستند قیمت کالاهای موجود در دیجی کالا ارزانتر از بیرون هست اما این واقعیت ندارد و برعکس بستگی به نوع کالا گرانتر از بازار میباشد مثلا من چند ماه پیش یک مانیتور از دیجی کالا خریدم و بعد در بازار کامپیوتر همین مدل را از چند جا قیمت گرفتم ۷۰ الی ۸۵۰۰۰ تومان گرانتر داده بودند و علت را از دیجی کالا جویا شدم گفتند ما هزینه خدمات را از شما میگیریم پس یعنی ارسال رایگان و دیگر خدمات رایگان یعنی دروغ…

  18. محسن الف می گوید

    سلام خسته نباشید واقعا دمتون گرم منم ی ادم بیکارم ک لیسانس گرفتم اما چون بیماری دیابت داشتم کار پیدا نکردم ولی شما کمی امید بهم دادید برام دعا کنید

  19. محسن می گوید

    سلام. متاسفانه ما فکرمیکنیم درایران فقط یک سایت فروشگاهی وجود دارد واون هم دیجی کالاست؟!!! و مطمئن هستیم که این سایت بهترین خدمات . کیفیت وقیمتها را ارائه می دهد!!! درحالی که این سایت یعنی دیجی کالا فعلا داره نون اعتبارشو می خوره .بنده منکر اینکه این دوبرادر باسختی به این مرحله رسیدم نیستم وبرای رسیدن به این مرحله شب و روز تلاش کردنن. ولی باید پذیرفت دیجی کالا خیلی گرونتر از فروشگاهای دیگه دارد جنساشو می فروشه
    ما چه بسا سایتهای زیادی داریم که خیلی شیک تر و جنسهای باکفیت تر و قیمتهای مناسب تر ارائه می دهنند. دیجی کالا تنها فروشگاه اینترنتی در ایران نیست ونخواهد بود موفق باشید

  20. sara می گوید

    کامنتارو خوندم دیدم مثه اینکه بعضی از دوستان دارن آتیش میگیرن.. اگه همین کارو یه خارجی کرده بود هزار تا به به و چه چه میکردن همه.. بهتره ب جای سوزش ، یکم زحمت بکشیم.. کار این روزای ما جماعت شده پشت سر این و اون فحش دادنو نقد کردن.. همه بد، فقط مااااااااا خوبیم!!!!!!!

    1. مجتبی می گوید

      بله درسته ولی یک حقیقت وجود داره و اونم لابی هست .
      وقتی بنده ۱۵ سال توی اینترنت زحمت میکشم و سایت های بزرگی رو مدیریت میکنم که هم قانونی بودند و هم بسیار پر بازدید و حتی در سطح بین المللی موفق بودند و با یک کلیک خیلی راحت ما فیلتر میشیم معلومه که دوتا برادر از تهران موفق میشن که رشته و تخصصشون هم اینترنت و کامپیوتر نیست . منم اگر فک و فامیلم تهران بودن مطمئنا وقتی فیلتر میشدن سایتامون خیلی راحت یک عمو یا دایی پیدا میشد برام رفع فیلتر کنه و یا برام ای نماد بگیره و یا هزارتا کوفت و زهر مار دیگه .
      موفقیت در ایران نه بر اساس تلاشه نه بر اساس شانس
      موفقیت در ایران لایه های لابی گری خاص خودش رو داره و یکمم پول و تهرانی بودن وسلام

      1. کیان می گوید

        مجتبی جان سلام

        موفقیت هیچ ربطی به تهران و تهرانی بودن نداره هر کسی توی هر طبقه که هست خودش خواسته من الان تهران زندگی میکنم و با اینکه توی تهران هستم ولی آدم موفقی نبودم تو الان بیای تهران یک شبه میلیاردر نمیشی و این طرز فکرت راجع به این موضوع کاملا فکر بچه گانه هست تو از همون جایی که هستی میتونی پولدار شی فقط یکم جنم میخواد نه تهران

      2. شاهرخ حیدری می گوید

        سلام . این برادر ما راست میگن مطئنن این دو برادر اگر در شهرکرد بودن هیچ وقت این سایت کارش نمیگرفت و مجبور بودن درشا تخته کنن مثلا اگر در زاهدان بوشهر و……… هم همین طور

      3. amir می گوید

        چیکار‌کرده بودی فیلتر شدی عزیز؟؟؟

  21. مرتضی می گوید

    دوست عزیز بهتر نیست برای سایت دیجی در رابطه با ساختمان هم جایی برای تبلیغات باز کنی هان خیلی خوب میشه ها من خودم ارشیتکت هستم و این کار رو بهتون پیشنهاد می کنم

  22. امید می گوید

    با عرض سلام و احترام خدمت شما مدیریت محترم
    غرض از مزاحمت این بود که خواستم بهتون پیشنهاد بدم که بنده میتوانم این امکان رو در اختیار شرکتتون قرار بدم که شما بتونین به کل مردم ایران پیام بفرستین و تبلیغات کنین بدون یک ریال هزینه ای!
    لطفا روی پیشنهاد بنده فکر کنید و جهت اطلاعات بیشتر با شماره اینجانب تماس بگیرید تا در روز های اتی در صورت موافقت ارتباط حضوری بهم رسانیم با تشکر و سپاس ایام به کام

    1. جواد می گوید

      بامن تماس بگیرید

  23. جواد می گوید

    یکی از دلایل موفقیتشون طراحی فوق العاده و کاربردی سایتشون بود . من خودم به همین دلیل از این سایت خرید می کنم.

  24. eliya می گوید

    بسیار ممنون از سایت خوب و پر محتوای شما
    با آرزوی موفقیت
    با احترام

  25. باربد می گوید

    دیجی کالا اطلاعات کامل درباره محصول نمیده.مثلا نمیگه این ساعتی که دارید بااین قیمت میخرید وادعا شده که اصل هست مال کشوردوست وبرادر چینه.من زیاد ازشون خرید کردم برای خودم ودیگران وفقط۵۰درصد رضایت دارم.

  26. محمد تقی می گوید

    همانطور که خود اقای محمدی گفتن همه ی افراد توانایی این رو دارن که موفق بشن مهم سعی و تلاش خود شماست .
    امیدوارم بتوانیم همگی موفق بشیم به انچه که می خواهیم برسیم

  27. احمد می گوید

    امیدوارم
    دولت و سیستم از کارآفرینان و شرکتهای نوپا حمایت کند.

    سنگ اندازی ها کمتر شود

    از شرکتها مالیات معقول تر و با انصافتر دریافت گردد

    کمک و حمایت از شرکتها بیشتر گردد

    پیشرفت یک شرکت یا صنعت پیشرفت همه مردم است.

  28. اکرم‌ می گوید

    سلام وقت بخیر لطفا منو راهنمایی کنید…
    تابلوی نقاشی واسه فروش بذارم توسایتتون سپاس گذارم

  29. محمد می گوید

    من دو ماه پیش یه لپ تاپ از دیجی خریدم ولی به دلیل اشکال فنی کلید صفر ماشین حسابش مرجوعش کردم و اشکال تایید شد و مبلغ به طور کامل به حسابم واریز شد… بعد از چند روز همان مدل لپ تاپو از بازار کامپیوتر ایران در خ ولیعصر ۲۰,۰۰۰ تومن ارزانتر از دیجی خریدم و از اینجا متوجه شدم که کالا های دیجی کمی از بازار اصلی گرانتر است.

  30. علی می گوید

    خنده داره، بنیاد و اساس و حتی اسم این سایت فروش کالای دیجیتاله، حالا فقط یک بخش کوچیکش به این اختصاص داده شده (کالای دیجیتال)

    آخه سایتی با نام دیجی کالا چه ربطی به شامپو، یا سیسمونی کودک داره!!!
    جای سایت های تخصصی در زمینه های دیگه‌رو میگیره، منصفانه نیست!

    1. ram می گوید

      بله کاملا همینطور هست من هم با نظر شما موافق هستم
      دی جی کالا میخواد دست همه افراد رو که در زمینه های دیگه دارن فعالیت میکنن ببنده و فقط خودشون مالک فروش دنیای مجازی باشن این به قول شما دوست عزیز انصاف نیست واقعا………
      مثلا شامپو یا مبل و تخت خواب و اینا چه ربطی به کالای دیجیتال داره مگه اینکه روشی جدید برای تولید این جنسها در نظر گرفته شده باشد

    2. ali می گوید

      علی عزیز دیجی کالا یعنی فروش کالا به صورت دیجیتال

      1. کامران می گوید

        برادر عزیز وقتی اطلاعات نداریم لطفا نظر ندین دیجی کالا یعنی فروش کالای دیجیتال نه فروش دیجیتالی کالا حتی تو همایش مرداد هم مورد بررسی قرار گرفت که چرا دیجی کالا از فروش کالای دیجیتال به سمت فروش دیجیتالی کالا هدایت شد

  31. کیا می گوید

    سلام- درمقایسه با بیرون قیمتها حدود ۱۰% بیشتر میباشد واین بیشتر از هزینه ارسال است.
    باتشکر

  32. sina120 می گوید

    با سلام
    این سایت اطلاعات دقیقی از مشخصات وسایل مخصوصا دیجیتال در اخیتار کاربران میگذارد و سهولت خرید بالایی دارد
    اما قیمت محصولاتش بسیار گران است . نوت۵ سامسونگ را به قیمت دو میلیون و پونصد تومان زده ولی رفتم بیرون قیمت گرفتم دومیلیون و چهارصد پنجاه تومان بود یعنی انقدر اختلاف قیمت که یعنی ادعای ارزان بودن محصولاتشون از بازار معمولی بسیار تفاوت دارد اما در کل سایت بسیار خوبی در زمینه نقد محصولات و… را در اختیار کاربران میگذارد.

    موفق باشید

  33. parsa می گوید

    لایک

  34. ali می گوید

    من که یک بار از این سایت خرید کردم و پشت دستم رو داغ کردم برای خرید های بعدی . شما هم اگه میخاید امتحان کنید……
    میتونیم اینجا تجربیاتمون رو به اشتراک بگذاریم

  35. علیرضا می گوید

    خیلی سایت خوبیه، امیدوارم در آینده نزدیک تنوع محصولاتش هم بیشتر بشه

    من تو همین یلدای شگفت انگیز نزدیک ۴-۵ میلیون ازش خرید کردم، تنها نقدی که بهش وارده اینه که به خاطر تعداد بالای سفارشات نتونستن تحویلی اکسپرس ۲۴ ساعته داشتن و همه سفارشها با ۳-۴ روز تاخیر میرسه که البته هم با تلفن هم با اس ام اس عذرخواهی کردن بابت تاخیر

    واقعا کمترین قیمت بازار رو داره

    نمونه اش گوشی هانر ۴c که من برای مادرم خریدم، امروز وقتی رفتم آی فیس و گلس براش بخرم مغازه دار پرسید گوشی رو چند گرفتی؟ گفتم ۵۱۶ تومن! یه پوزخندی زد و گفت از دیجی کالا؟ گفتم بله! گفت خراب بشه این دیجی کالا که بازار همه رو کساد کرده! بعدش گفت برای من، نمایندگی این گوشی رو عمده ای میفرسته ۵۳۰ تومن!

    یا مثلا هارد اکسترنال سیلیکون پاور مدل A80 یه ترا رو تو بازار با گارانتی داده پرداز متین ۲۵۰-۲۶۰ ارزونتر نمیشه پیدا کرد، دیجی کالا تو حراج یلدا میداد۱۹۹ تومن که تو بیست دقیقه اول حراج تموم شد!

    من که حتی اگه قیمتاش گرونتر از بازار هم باشه بازم ازش خرید می کنم، چون رشته خودم آی تیه و دوست دارم این مدل کسب و کار روز به روز رونق بیشتری بگیره

  36. حمید فراهانی می گوید

    تجربه شخصی من از دیجی کالا
    بعد از کلی ضرر و زیان فهمیدم اجناسی که در پیشنهاد ویژه میزارن ۹۹ درصد دچار ایراد بوده یا برگشتی مشتریان بوده اگه دقت کنید وقتی بدست شما میرسه پلمپ نیست وقتی هم تماس میگیری میگی که جنستون پلمپ نبوده اپراتور میگه میخواستی تحویل نگیری و زیر بار نمیرن
    به نظر من قبلا صداقتشون بیشتر بود حالا که افتادن رو غلطک دارن مردم رو له میکنن و میرن جلو
    من الان چند تا لوازم برقی خریدم که خرابه و رو دستم مونده
    حتی روز اول برگشت دادم که گفتن ما که خرابی نمیبینیم ولی واقعا خراب بود الان افتاده یه گوشه از خونه
    با تجربه در خرید میتونید به حرف های من برسید

    1. amir می گوید

      دوست عزیز…بصورت قانونی شکایت کنید، حیثیت و‌اعتبارشون زیر سوال‌میره و‌اونوقت برای جلوگیری از خدشه وارد شدن به اعتبارشون مجبورن پیگیری‌کنن….‌توصیه اکید من، حضوری‌مراجعه‌کنید و‌دستگاهتون‌رو‌همونجا در همون لحظه بگید تست کنن، چون بره داخل برای‌تست ،معلوم نیست چطور‌….

  37. امید می گوید

    من سه بار ازش خرید کردم فقط بار اول که اونهم اولیل کارشون بود جنس درست دادند.که یک دوربین بود برای بار دوم که موبایل بود باتری موبایل از نظر فیزیکی به موبایل نمیخورد که برگردوندیم و دوباره یه باتری دیگه فرستادند که اونهم نمیخورد.دیگه بیخیال شدم و از بیرون یه باتری خریدم.تجربه بعدی برای یکی از دوستان لنز دوربین خریدیدم که کاملا مشخص شد دست دوم و استفاده هست.
    در کل و در حال حاضر تو شرایط فعلی ایران من ترجیح میدم موقع خرید رو سر جنس باشم و با دیدن و تست خرید کنم.

    1. سعید رادمهران می گوید

      دقیقا

  38. iran می گوید

    اشتباه من را تکرار نکنید….
    نخرید….

  39. محمد چله دوان می گوید

    سلام من چگونه با ریس دیجی کالا میتونم صحبت کنم

    1. گوگولی می گوید

      دوست عزیز
      به گرد پای رئیس هم نمیرسی چه برسه بخوای باهاش صحبت کنی!

  40. حامد می گوید

    جالب بود ولی دیر نیست که رقیب های جدی پیدا بشن با تخفیف های فوق العاده

  41. سعید رادمهران می گوید

    واقعا خرید از دیجیکالا یک اشتباهه محضه!!
    وقتی کالا مرجویی داشته باشی برای تست ساده کالا که ببینن مشکل داره یا نه یک هفته شایدم بیشتر قل های دروغین به مشتری خطاب میشه!!! آخرم جنستو با یک کالای رفرس دیگه عوض میکنن!!!!
    تمام کالاهاش مخصوصاً برقی رفرش هست یعنی وقتی تا ۷ روط ضمانت داره که اگر مشکل داشت عوض میکنن اون کالا رو میفرستن شرکت اصلی تعمیر میشه باز مجدد پلمپ میشه!!
    با این مشتری مداری مطمئناً زیاد دووم نمیارن که ماندگار باشن!!
    یا علی

  42. علی می گوید

    سلام . دوستان لطفا از دیجی کالا خارج شید و به فروشندگان بازار هم احترام بزارید . دیجی کالا با این کاری که میکنه هم آینده خودشو خراب کرده و هم همکارانش رو تو بازار .
    ۷۰٪ فروش دیجیکالا تو شهرستان هست و این یعنی فاجعه . جنس هاشم که از کیفیت مطلوبی برخوردار نبستن .

  43. امیر اسدی می گوید

    سلام
    کار دیجی کالا در دنیای امروز بسیار هم عالی است اما سایت های مشابه شاید با خدمات بهتر نیز وجود دارد و باید به آنها که رسانه ای نشدند نیز فرصت داد

  44. امید می گوید

    سلام به همه دوستان
    من دی جی کالا رو بیش از ۷-۸ سال هست که میشناسم و از این سایت کلی خرید داشتم ولی به این نتیجه رسیدم که اشتباه بزرگی انجام داده ام هرچی خریدم اشکال داشته. فکر کنم بخاطر جذب مشتری جنس با درجه کیفیت پایین تهیه میکنند . سرویس ۷روزه دی جی کالا هم تبلغی بیش نیست و هیچ سرویسی نمیدهند هفته گذشته یک پرینتر خریدم که قسمت اسکن دستگاه کار نمیکرد پس از کلی تماس ، براشون پرینترو شخصا برگردوندم ( من درشهرستان ساوه میکنم) پس از چند روز کارشناس خدمات پس از فروش تماس گرفتند که دستگاه اشکال نداره و اشکال از کابلی هست که من استفاده میکردم . از اونجایی که من مطمئن بودم که اشکال از دستگاه هست مجددآ برای تحویل دستگاه حضوری رفتم به مرکز دیجی کالا پس از کلی معطلی دستگاه رو جلوی من تست کردن باز همون مشکل بود خلاصه کنم پس از کلی رفت و آمد از تاریخ ۱۶/۱۱/۹۴ تا بحال نه پول من رو پس دادن و نه پرینتر جایگزین دادن
    من دیگه از این سایت خرید نمکنم اگه میرفتم بازار و خرید میکردم کلی بصرفه تر بود نزدیک ۵۰ لیتر بنزین سوزونم ۴۰ هزار تومان جریمه شدم و ۲۰ روزه که نزدیک به یک میلیون ریختم تو جیب دی جی کالا و هنوز خبری ازشون نیست.خیلی برای خودم متاسفم.

    1. حمید می گوید

      جناب امید من تا حالا ۸ مرتبه از دیجی کالا خرید کردم و از لحاظ کیفیت محصول،بسته بندی ،قیمت و زمان ارسال همیشه عالی بوده،من شهر بجنوردم و با پست پیشتاز حداکثر یک روزه دستم رسیده و در مورد مشکل شما که خیلی عجیبه مگه رو دستگاه کابل خودش نبوده که گفتن اشکال از کابلی بوده که شما استفاده کردین! و چطور دستگاه جلو شما تست کردن خراب بوده و بدون هیچ دلیلی پولتونو برنگردوندن!!!!!!

  45. مجتبی می گوید

    در کشور ما ایده ها ثبت نمی شه .زدی می شه!
    افراد بی سواد یهو باسواد تخصی!
    حرف حق می زنی می گن حسودی!
    پارتی و پول هم که نداشته باشی بر فنایی!
    و اما دیجی کالا
    بنظرم هرکی توی کشور خودش باید با یه چیزایی کنار بیاد خصوصان موارد بالا///////
    دیجی کالا از موقعی که از بخش دنیای دجیتال زد توی همه وسایل دیگه پست رفت داشته!
    من باور نمی شه دو تا جوان بدون پول موقعیت و موارد بالا فقط از روی عکاسی به اینجا رسیدند…بله هر کی می تونه انجام می ده ما که حسود نیست ولی واقعیت بگین همین الان بخوای یک برنامه نویسی برای یک فروشگاه اینترنتی قدرتمند استخدام کنید باید ماهی ۵ ملیون حداقل هزینه کنی بدون دیگر شرایط….
    بد هه هه اقایان ۱۰ سال پیش که اصلان کسی سایت نمی دونست چیه زدن توی این کار >>>>>بدون موارد بالا
    بگذریم بازم می گم هر کی می تونه انجام می ده اینجا باید با قانون خودمون زندگی کرد پیشرفت کرد….
    دیجی کالا باید فرصت کاری در کالای غیر دجیتال نگیره/////مردم دلشون به همون خوشه ….

  46. رضایی می گوید

    سلام به همه دوستانی که نظر دادن. باور کنین من میخاستم یک تلویزیون ال ای دی بگیرم از دیجی کالا. با این نظراتی که اینجا دیدم. واقعا دست نگهداشتم. فک کنم نخرم بهتره !! چون از هر ۲۰ نفر که انتقاد کردن فقط یه نفر نظر مساعد داده. پس به خرد جمعی احترام میزارم و خرید نمیکنم (تا حالا تجربه خرید از دیجی کالا نداشتم). مرسی که دوستان اومدن و نظراتشونو گفتن. دمتون گرم.

    1. mohsen می گوید

      دوست عزیز من اکثر مواقع از دیجی کالا خرید میکنم ولی اجناس نه چندان گرون رو! به شما پیشنهاد میکنم این جور چیزارو از فروشگاه ها خرید کنین ولی برای بررسی تخصصی و بررسی قیمت از دیجی کالا و سایت های مشابه استفاده کنین.

  47. علي گرگاني می گوید

    واقعا شاهد نابودی روز به روز دیجی هستم روز به روز داره مشتریاش کم میشه دلیلشم اجناس بی کیفیته و برخورد نادرست وقتی که تماس میگیری یه جوری با مشتری برخورد میکنن که انگاری طلبکارن . نه داداش اینجوریا نیست که حالا سرتون شلوغ شده هر جور دوست داشتین رفتار کنین . واسه اونایی که از دیجی خرید میکنن هم متاسفم چون واقعا ساده هستن مشتی همین شب یلدا کالاهای مش

    1. محمد امین می گوید

      از همه بدتر گرانفروشی .. گرانفروشی به نام حراج ..کاسبی که این اقایان میکنند از ربا خواری بد تر است ..

  48. پوریا ضیایی می گوید

    سلام، انتقادات به دیجیکالا درست ولی پیشنهاد میکنم با چشم باز و دقت زیاد خرید اینترنتی انجام بدین، این تجربه خرید نکردن من از دیجیکالا به خاطر یک اختلاف قیمت جزیی: اسفند ۹۴ از مقداد آی تی گوشی خریدم و قرار بود گارانتی ۱۲ ماهه باشه بعد از پیگیری که بلافاصله بعد از تحویل محصول داشتم معلوم شد اصلا گارانتی نداره و شرکت مایکروتل که قرار بوده گارانتی رو انجام بده از دو ماه پیش گارانتی رو لغو کردن! ارسال هم قرار بود رایگان باشه چون روز جمعه سفارش دادم، با تیپاکس پسکرایه کردن و مجبور شدم ۲۰ ه.ت به مأمور تیپاکس بدم.

  49. میترا می گوید

    سلام
    عالی بود ممنون

  50. ایمان می گوید

    سلام. من فقط برای اطلاع از مشخصات و خواندن نظرات مردم درباره کالایی که قصد خریدش رو دارم وارد سایت دیجیکالا میشم. اما برای خرید محصول حتما به بازار میرم چون دیجیکالا خیلی گرون فروش هستش. به نظرم دو سه سال قبل که هنوز دیجیکالا معروف نشده بود قیمتهای منصفانه تری در نظر میگرفتن برای کالاها ولی الان واقعا خرید کردن از دیجیکالا به صرفه نیست.

  51. محمد می گوید

    چرا همه از دیجی کالا بد میگن؟

    1. احمد می گوید

      حتما منافعی در پس پرده براشون داره………… خدا داند…..

      1. محسن می گوید

        لابد دفاع غیر مستقیم شما که هیچ آسیبی از خرید از دی جی کالا ندیدی منافعی برات نداره….
        خدا داند…

      2. جواد می گوید

        شاید هم منافعی نداشته باشه شاید آدمای خوبی هستن چون خودشون گول خوردن خواستن مثلا یکی دیگه رو راهنمایی کنن ..تو فقط میتونی خودت امتحان کنی اگه خودت ذینفع نیستی.

    2. جواد می گوید

      اینکه کاری نداره تو هم که بیکاری ، قیمت یک کالایی که دیجی کالا به اسم حراجی میفروشه در نظر بگیر بعد از چند فروشگاه مشابه قیمت بگیر تا خودت متوجه بشی ..

  52. سحر می گوید

    خیلی جالبه اکثر کسانی که نظر منفی دادن خودشون گفتن که تاحالا خیلی از دی جی کالا خرید کردن و هربارم معمولا ناراضی بودن!!!!
    بعدشم اگه این فروشگاه اینترنتی انقدر ایراد داره پس چرا انقد مشتریانش زیادن؟

  53. داود می گوید

    ظاهر سایتشون خوبه ولی
    این دو نفر هیچ تخصصی توی طراح سایت ندارن ولی بزرگترین سایت ایران رو دارن
    ولی من و دوستم که میتونیم یه سایت با تمامی امکانات بزاریم نمیتونیم، چرا؟ چون پول نداریم
    این انصافه خدایش؟
    چند وقت پیش یه باگ امنیتی داخلش پیدا کردیم که راحت به منبع سورس و دیتابیس و محل ذخیره بک آپ ها وصل میشد
    میتونستیم بزنیم سایت رو بترکونیم از بیخ و تمام زحمات رو از بین میبریم ، چون به بک آپ و سرویس هاییی که بک اپ روش نگهداری میشن دسترسی داشتیم ولی نکردیم ، چون ما کلاه سیاه نیستیم وجدان داریم
    صداش هم درنیاوردیم و همچنان اون باگ سر جاش هست. خدا بخیر کنه در آینده کسی که اون باگ رو بدونه

    کاری ندارم الان کلی مهندس و نابغه طراحی سایت (که اون طراحی سایت ها میتونستن واسه خودشون یه دیجیکالا باشن ولی دارن زیر دست یکی دیگه کار میکنن) کار میکنن
    کار به بخش فروششون و پشتیبانیشون دارم
    پرینتر خریدم ، به اشتباهی روش نوشته بود دارای تانک
    خب تویی که نوشتی تانک ، نمیدونی معنی تانک چیه واسه چی مینوسی روش اخه
    ماه هم گفتیم تان داره؟؟؟ قیمشت هم خیلی پایین تره نسبت به این اینکه تانک خوره
    خلاصه خریدیم اومد در خونه
    ولی تان نبود مخزن جوهر بود ، اون بی سواد نویسنده نوشته بود تانک 😐
    بهشون هم میگیم جواب درست و حسابی که ندادن گذاشتن اخر سر ۷ روز که گذشت جواب دادن که دیگه نتیونیم برگدرونیم
    بگذریم
    ولی انصاف نیست کل بازار رو بهم ریخته
    الان من دست رو هرچی بخوام بزارم دی جی کالا آوردتش ، چراا؟؟ چون زور داره ، پول داره و هیچ محدودیتی هم نداره
    ولی ما که سایت گیمینگ گذاشتیم فوری زدن فیلتر کردن
    ولی دیجیکالا الان داره توی سایتش گیم میفروشه ، چرااا؟؟ بازم میگم زور داره
    الان همه بازاری ها مخصوصا تهران از دست دیجیکالا مینالن
    به هر حال چون دیجیکالا زور داشت اینجوری شد (خیلی بی انصافی هستش)
    اما فروشگاه های دیگه اولین نفر هم بودن مثل فینال و بعدی که اومد ۵۰۴۰ چون زور ندارن نمیتونن بیشتر از این جلو تر برن

    با آرزوی موفقیت برای تمام مهندسین کامپیوتر به خصوص طراحان و هکران سایت ها که آروز دارن یه چیزی مثل دیجیکالا بزارن (میتونن بزارن ) ولی چزا نمیزان؟ چون زور ندارن مثل دیجیکالا

    1. جواد می گوید

      معلومه مغازه داری و از پیشرفت این سایت بدجور ناراحتین

    2. حمید می گوید

      با سلام
      من خودم توی بازار فعالیت میکردم…
      شما باید اینطور بگید که چرا مغازه دارهای تهران مینالن؟؟؟؟
      بیشتر بخاطر اینکه دیگه نمیتونن جنسارو دولاپهنا به مشتری محترم بدهند!!!!
      مشتری راحت قیمتو از سایت در میاره

  54. علی می گوید

    پس ایتماد کار شما بود.
    پنل پستی سه روزه در دو ماه صادر میشه
    اینماد دو روزه در دو ماه صادر میشه
    و سوای اینها
    شرایط به نحوی شده که تقریبا باز کردن فروشگاه آنلاین شده غیر ممکن …
    بنیان گذار کل این معضلات هم چیزی نبود جز اینماد…
    حالا که ایجادش کردید چه ربطی به صنایع معادن داره سیستم پستی؟ چرا دادینش اونجا؟
    گیت وی هم که راه اندازی شد واریزهای خود فروشنده ها یعنی پول خود خودشون میگن تا ده روز بعد تسویه میشه اما دروغه.تا دو ماه هم بعضا تسویه نشده…
    پی اینماد ….کار شما بوده…..عجب…..

  55. فرهاد می گوید

    جا رو برای کسب و کار های تخصصی تنگ می کنه مثلا شما ازش یه کالایی تخصصی میخری بدون گارانتی و حتی با گارانتی ولی هیچ کارشناسی وجود نداره برای پاسخگویی

  56. علی می گوید

    خودمونیم ما ایرانی ها لیاقت ندارین اکثرمون وگرنه دوست رو بیرون نمیکردیم دشمن رو بیاریم بالا سرمون چوب خشک نیاز داریم

  57. همدست می گوید

    من سه بار ازش خرید کردم فقط بار اول که اونهم اولیل کارشون بود جنس درست دادند.که یک دوربین بود برای بار دوم که موبایل بود باتری موبایل از نظر فیزیکی به موبایل نمیخورد که برگردوندیم و دوباره یه باتری دیگه فرستادند که اونهم نمیخورد.دیگه بیخیال شدم و از بیرون یه باتری خریدم.تجربه بعدی برای یکی از دوستان لنز دوربین خریدیدم که کاملا مشخص شد دست دوم و استفاده هست. در کل و در حال حاضر تو شرایط فعلی ایران من ترجیح میدم موقع خرید رو سر جنس باشم و با دیدن و تست خرید کنم.

  58. هومن حق بین می گوید

    واقعا متاسفم برای سایت دیجی کالا یه هارد اینترنال ۲ ترا بلک ازش گرفتم ۱ دقیقه هم استفاده نکرده هارد سوخت!!

    حالا اینش اصلا مهم نیست که سوخت و هاردش به درد نمیخورد مسئله اینجاست که زنگ میزنم به دیجی کالا میگه زنگ بزن به نمایندگی آواژنگ زنگ میزنم به نمایندگی آواژنگ میگه هارد سوخته به ما ربطی نداره زنگ بزن به دیجی کالا از اون خریدیش دوباره زنگ میزنم به دیجی کالا میگم نمایندگی قبول نمیکنه میگه ما هم نمیتونیم قبول کنیم!! یعنی من ۵۰۰ هزار تومن پول دادم به این سایت …بردار و یه جعبه فلزی بهم داد که به محض شروع به کار سوخت دریق از یک دقیقه کار باهاش دوتا کابل پاور و دیتا هم کاملا درست زدم هیچ نوسانی هم نشد و هارد های دیگه من سالمن و فقط همین همین هارد جدید که از دیجی کالا گرفتم خراب و مشکل دار از آب درومد واقعا متاسفم واسش و حلال نمیکنم و از حقم نمیگذرم من یه دانشجو هستم , خواهشا نظر رو تایید کنید تا بقیه هم بدونن چی به من گذشت و حق و مالم خورده شد
    کد سفارش dkc-9759803

  59. مریم می گوید

    بفرما همه بازارا رو تعطیل کنید که آقایون میلیاردر شن. اصلن کار درستی نیست بنظرم که درآمد اینهمه بازاری که مغازه هاشونو تعطیل میکنن بره تو جیب ۲ نفر آقایون بالا

  60. آموزش جاوا می گوید

    سایت شما در مقایسه با سایهای مشابه واقعا کارش عالیه.البته من به تازگی با سایت شما آشنا یدم و از کاربران شما خواهم بود ازین به بعد.

  61. امیرحسین می گوید

    من سایت دیجی کالا میرم فقط از محصولی که می خوام بخرم اطلاعاتی کسب کنم همین… یکی از اقوام ما تو دیجیکالا کار می کنه که خودش به من میگه از دیجیکالا چیزی نخر قیمتاش منصفانه نیست اصلا و به من گفت اگه خواستی چیزی بخری حتما حتما برو نمایندگی چرا که گارانتیش تضمینیه واز قیمت مناسب تری بهره می بری

  62. اسدی می گوید

    قابل اعتماد
    قابل ارجاع
    ارسال به موقع اممممممممممما گرون تر از بازار نفروشید.همین که اجناس رو غمده ای میخرید سود داره.پس لطفا روی قیمت بازار بفروشید.

  63. نوید می گوید

    سایت کاملا مزخرف راستش میخواستم کلاه اسپرت بخرم از این سایت کمترین قیمت زده ۱۸۵۰۰۰ هزار تومن بابا بی انصافا مگه نیم متر پارچه بیشتر برده این قیمت زدی فکر نکنم پارچه ابریشم و امثال اینا استفاده شده باشه وگرنه میرفت تو ۱ میلیون با ۱۸۵۰۰۰ تومن ۳۰ تا کلاه تو شهر خودمون میخرم . ولی دمشون گرم عکسا قشنگی گذاشتن همشون هم ناموجود. آفرین به کارتون ادامه بدید

  64. فریبا هادوی می گوید

    من با هر کسی بر خوردم از دیجی کالا راضی بوده

  65. محمد می گوید

    سلام وادب

    چندین سال هست دارم از این سایت عالی خرید میکنم در یک کلام عالی خدا خیرشان دهد حنی تو یک مورد هم کالا یک میلیون تومانی تو پست خسارت دیده بود برام تعویض کردن .
    هر کس نون قلب ونیتشو میخورد وبه نظرم کسی که میخواهد خیری به مردم برساند وقصدش خدمت بدون کلک باشد خدا هم اون رو از فرش به عرش میرسونه خدا به همگی اونها خیر دهد . وقضا وبلاشون بخوره تو سر اون تاجرهایی که حاضرند برای یه یک تومنی هستی ونیستی مردم رو بچاپند وفقط منافع خودشون براشون مهمه وهمه اشغالی دست مردم به عنوان جنس خوب میدهند. سر هر کسی رو میشه کلاه گذاشت سر خداوند عادل وآگاه ومهربون رو نمیشه.

  66. دانلود یو می گوید

    بسیار سپاسگذارم از شما

  67. ali می گوید

    دوستان عزیز به نظر من دیجی کالا یک کسب کار بسیار موفق بوده و برای همین کشور دیجی کالا توانسته است در طی ده سال به دو هزار شغل مستقیم برای جوانان ما ایجاد کند
    من ۸سال مشتری دیجی کلا هستم هم قیمتش مناسب تره و هم گارانتی های معتبر تره
    ممنون از بزرگان دیجی کالا

  68. zarghami می گوید

    سرویس پس از فروش این کمپانی مزخرف، غیر منطقی‌ و مسخره است. ادای کمپانی آمازون .com آمریکا را در میاورن ولی‌ با سرویس پس از فروش در حد جهان سوم! میریت افتضاح! اولین و آخرین دفعه است که از این کمپانی خرید خواهم کرد، زیرا فروش آن لاین کار هر کسی‌ نیست.

  69. محسن می گوید

    سلام
    قبل از خرید از دی جی کالا کمی تامل کنید:
    ایکس باکس ۲۵۰گیگ خریداری شده از دی جی کالا هاردشو (که قیمتش حدود ۱۶۰ هزار تومانه) برداشتن و نفرستادن وقتی هم به شرکت زنگ زدم میفرمایند کل وسیله رو پست کن تا بررسی کنیم و…
    قبل از خرید اینترنتی این احتمالو بدید که ناقص بفرستن و…
    حالا طفلک بچه م افسرده شده که باید یکی دو هفته صبر کنه که دی جی کالا بررسی کنه که قطعه رو بفرسته یا نفرسته…شاید هم بگه اصلا ما فرستادیم و شما دروغ میگی و من به مخاطب هم حق میدم این فکرو در مورد من داشته باشه…اما ۱ درصد هم بدید که من راست میگم…
    هیچی دیگه من گزینه دومو انتخاب میکنم یعنی برای بچه هاردو میخرم و به بقیه هم توصیه میکنم قبل از خرید اینترنتی کمی تامل کنند.اگر هم شما گزینه اولو انتخاب کردید چقدر وقت و انرژی صرف کردید در حالی که دلت خوش بوده که داخل منزل خرید کردی…
    از ما گفتن و از شما تنبلهای مث من نشنیدن

  70. من می گوید

    من تا الان حدود ۱۲ بسته از دیجی کالا داشتم، خیلی رک بگم، هرگز جنسها خراب نبودن و همیشه برخلاف یک سایت اینترنتی دیگه که اسم نمی برم خیلی با احتیاط بسته بندی شده بودند و همه ایتمهای دیجیتال هم توی بسته مخصوص خودشون بودن (با اینکه در عکسها جنسها همیشه کمی بهتر از خودشون نشون داده می شن). جنسهایی که این سایت هم می آره با اینکه خیلیییییییییییییییی سریع تموم می شن ولی واقعا خاصن و جای دیگه پیدا نمی شن ولی روراست میگم اگر اتفاقی بیفته و کسی نیاز داشته باشه که باهاشون تماس بگیره واقعا اعصابش میریزه به هم چون معمولا هیچ جوره در دسترس نیستند و آنهایی که جواب می دن هم بیشتر سعی دارن از سرشون باز کنن انگار و برای کمک به خریدار انقدر که باید خالصانه تلاش نمی کنن.
    ولی در هر صورت کسی نمی تونه اینو انکار کنه که این سایت برای ما مردم ایران که هرگز تا حالا این خدمات را درست نداشتیم (و انقدر بیچاره ایم که خرید اینترنتی بین المللی هم نمی تونیم کنیم) یه پیشرفت بزرگ محسوب می شه حالا بلکه فروشگاههای آنلاین دیگه هم راه اندازی شن و خدمات درست به مردم بدن. در نتیجه بازم با وجود بعضی کاستیها مرسی از این دو برادر و هرکس دیگه ای که هر جوره به ماهایی (حالا هر چقد هم بی لیاقت بلکه یه روزی یاد بگیرن انسانیت رو) که تو این مملکت هستیم کمک می کنن و اونایی که کلا می گن بده این سایت، خب حالا شما خودتون می تونین مثلا نون ۴۰۰ ۵۰۰ نفرو بدین جدا از همه چیز اونم تو این شرایط داغون اقتصادی و کاری؟

    1. ما می گوید

      با سلام
      با کمال احترام من این طرز فکرو قبول ندارم
      شاید این ۴۰۰-۵۰۰ نفر عملا هزاران مغازه رو از نون خوردن انداختن(طرف دیگه قضیه)ولی به هر حال در دنیای امروز اگه ورشکسته ای نباشه یعنی اقتصاد مشکل داره و رقابتی نیست(یه چیزی تو مایه های ایرانخودرو و سایپا که رقیبی ندارن اشتغال هم ایجاد کردن اما به قیمت جان
      من
      و شما)وجود فروشگاه اینترنتی لازمه اما مهمتر از اون سیستم نظارتی هست به عبارت بهتر اگه جنسو ناقص بدن شما چه مدرکی داری که ثابت کنی جنس ناقص بوده؟بخصوص اگه قطعه داخلی باشه…اما یک سیستم نظارتی خوب به صورت رندم چک میکنه….
      اگه در کشورهایی این جور فروشها مشکل ندارن شک نکنید به دو علته
      ۱ نظارت قوی
      ۲ رقابت بقیه

  71. محمد می گوید

    سلام خدمت دوستان
    الان یه سایتی هست به اسم فروشگاه اینترنتی … که با اورگان ها کار میکنه من فکر میکردم مردم عادی نمی تونن خرید کنن ازش!! اما بعد پرسیدن فهمیدم که میشه این سایت قیمت هاش ۵۰% زیر قیمت دیجی کالاست اصلا باور کردنی نیست که این همه مدت از دیجی کالا گرون می خریدم فقط فرقش اینه که کارت اشتراک باید داشته باشیم اونم میشه خرید از سایتش !

    1. امید می گوید

      چیه اون سایت

  72. رزا می گوید

    با سلام

    من چند ساله که از دیجی کالا خرید میکنم و واقعا راضی هستم. اینکه ادم میتونه مشخصات محصول رو ببینه، مقایسه کنه و نظرات بقیه رو بخونه خیلی خوبه. به نظرم برخوردشون با مشتری هم خیلی مودبانه است.

    اینکه بعضی از دوستان گفتند که کالا دیر میرسه یا … ، اگه منطقی فکر بشه به هر حال یه وقتایی ممکنه اتفاقات غیر منتظره ای در هنگام ارسال یا پس از ارسال رخ بده که شاید بشه یکی دو روز تاخیر رو در هر چندتا سفارش غیر قابل اجتناب در نظر گرفت. از طرفی حجم محصولاتشون و تنوع اونها رو فرض کنید!!! با اینحال اکثر وقتا سایتشون اپدیت هست، اینکه موجودی دارن، ندارن، قیمت روز و …

    منکه واقعا دوست دارم ببینم یه سفارش چطوری اماده میشه.
    کارشون عالیه و ایرادات کمشون هم با گذشت زمان درست خواهد شد.

  73. بیتا می گوید

    من قبلا به خرید اینترنتی اعتقاد نداشتم.ولی می خواستم لپ تاپ بخرم و از دیجی کالا فقط برای اطلاعات محصول استفاده کردم وقتی رفتم پایتخت همون لپ تاپ رو ۵۰ هزار تومن گرون تر از دیجی کالا قیمت زده بود به فروشنده گفتم رفت تو سایتش نگاه کرد و به همین خاطر مجبور شد ۵۰ تومن تخفیف به من بده که تجربه جالبی بود.از اون به بعد شدم مشتری همیشگی دیجی کالا چون دیدم راحت میشینم تو خونه و سفارشم رو با گارانتی و بهترین قیمت تحویل می گیرم و انصافا همیشه راضی بودم و حتی روز جمعه سر ساعتی که گفتم کالا رو رسوندن.به نظرم بیشترین علت موفقیتشون همین قیمت مناسب و گارانتی هستش

  74. زهرا می گوید

    سلام

    من نیاز به راهنمایی و مشورت برای مرجع شدن یک سایت در زمینه ی فرهنگی دارم و می خواستم از اقایون محمدی مشورت بگیرم ولی نمی دونم چطوری می تونم باهاشون مرتبط شم
    ممنون می شم منو راهنمایی کنید.

  75. احسان می گوید

    بسیار شرکت بی دروپیکری هست کارمنداش هم اصلا نمیدونند چکاره هستند من کالایی رواز دوستی هدیه گرفته بودم که اونهم از دیجی کالا خرید کرده بود چون مشابهش داشتم با هماهنگی واسه تعویض به دیجی کالا فرستادم اوناهم زنگ زدن به دوستم و شماره کارت گرفتن وجه به حسابش واریز کردن اینقدر فهمیده و باشعورند رفیقم هم از دستم ناراحت که چرا به خودش نگفتم !!!!!بعدش شاکی شدم میگن این کالا به خریدار پس داده میشه حالا هرکی پس بفرسته میبینید شعور را!!!!

    1. جواد می گوید

      دوست گرامی مثل اینکه میخواستین جنس هدیه رو پس بفرستین پولشو بگیرین ضد حال خوردین.

    2. مونی می گوید

      😐 خب درستشم همینه.

  76. امید می گوید

    سایت خوبیع اما اصلا کارهای خیر انجام نمیدن با درامد روزی بیست ملیارد حتی حاضر نیستن به نیازمندا کمک کنن

  77. مریم می گوید

    دیجی کالا خیلی گرونه ، خواهرم یه گوشی ازش خرید. بعد از دو سه روز با همسرم رفتیم علاالدین که گوشی بخرم، گوشی خواهرمو قیمت کردم ۱۰۰ هزارتومن گرون تر بود. دوباره به سایت رجوع کردم دیدم هنوز قیمت رو تغییر ندادن. حتی بعد از چند روز بازم نگاه کردم ۱۰۰ هزار تومن گرون تر بود

  78. سارا ب می گوید

    من کار این دو برادر رو تحسین میکنم و پنج سالی هست که از دیجی کالا خرید می کنم از اغلب خریدهام راضی بودم و در کنارش باید بگم که قبل از هر خرید تحقیق هم می کنم
    به نظر من از زمانی که محصولاتشون زیاد شده به نوعی شاید بشه گفت مدیریت کمی از دستشون در رفته نکته ای که دوستی در مورد محصولات آرایشی کاپریس اشاره کردن درست هست و این محصولات ایرانی هستن و در هیچ فروشگاه خارجی ای به فروش نمیرن قطعا ایراد از تولیدکننده هست که در واقع سر دیجی کالا کلاه گذاشته اما از دیجی کالا انتظار تحقیق بیشتری میره
    این فقط یه نمونه بود یه نمونه دیگه ماشین اسباب بازی هست که توی مغازه ها با قیمت ۶۰ تا ۷۰ تومن فروخته میشه و در دیجی کالا قیمت اولیه ۱۵۵ تومن خورده و با تخفیف ۶۹ تومن به فروش میره!
    هفته پیش هم دیجی کالا گوشی های سامسونگ با گارانتی مایکروتل رو ۲۲ تومن گرون تر از نماینده رسمیش تو بازار موبایل میداد
    روان نویس مثلثی استدلر رو دیجی کالا دونه ای چهار تومن میده و من وقتی دیدم شهرکتابها ۳۴۰۰ تومن میفروشن داشتم شاخ درمیاوردم چون همیشه تصورم از شهرکتابها گرونفروشی بوده
    نمونه هایی از این دست متاسفانه در حال افزایش هستن و بخوام همه رو بنویسم طومار میشه
    اگرچه گاهی اوقات فکر میکنم شاید تامین کننده ها چشم دیدن دیجی کالا رو ندارن و از قصد میخوان خرابش کنن اما به نظرم دیجی کالا میتونه هوشمندی به خرج بده و جلوی این دست اتفاقات رو بگیره
    حیفه لذت خریدهای عالی ای که داشتم با حس بی اعتمادی از بین بره

  79. پرینتر سه بعدی می گوید

    سلام مصاحبه ی خوبی بود ممنون که تو سایتتون قرار دادید موفق باشید

  80. سهراب انصاری می گوید

    من چندین و چند میلیون از دیجی کالا خرید داشتم و تا به امروز یکبار هم از همان خرید ابتدایی که ارزان قیمت بود ، رفتار نامناسب ندیدم و یا تخلف .. کارکرد کالاها هم بسیار خوب بود و من آفرین می گویم به این گروه..
    دوستان و هموطنان خوبم نمی دانم چرا زمانی که کسی یا کسانی در ایران به موفقیت اقتصادی دست پیدا می کنند مورد حمله قرار می گیرند
    شاید کارهای غیر قانونی زیاد باشد اما شرکتی در این سطح حتی امکان انجام کار خارج از محدوده قانون را ندارد یا تخقیق کنیم و ثابت کنیم یا انگ نزنیم!
    این شرکت بسیار شفاف عمل کرده و جزو نابقه ها هستند ، احترام بگذاریم به هموطنان خودمون..
    سپاس (تا امروز بنده هیچکس را در این شرکت نمی شناسم!)

    1. جواد می گوید

      بیشتر نظراتی که اینجا قید شده مزبوط به کسانی میشه که از ابتدای شروع بکار این فروشگاه ازش خرید کردن و به این نتیجه رسیده اند شما فوق فوقش یک انبر دست ازشون خریذی خوب مسلمه این جوری شما نمیتونی قضاوت درستی داشته باشید.

  81. ف. صادقی می گوید

    دیجیکالا خوب بود….ولی رفته رفته از یه موضوعی سوء استفاده کرد.اونم اعتماد کورکورانه ی خیلی از مشتریاش به قیمتاشه.من بارها این موضوع رو امتحان کردم و دیدم که یه سری محصولاتش (بیشتر قطعات کامپیوتریش) قیمتای بسیار بالایی داره.ولی سایت های مشابه با قیمت های خیلی بهتر ارائه میدن و قیمت بازار هم که کلا فرق داره با قیمتای دیجیکالا….کسانی که از روزای اول با دیجیکالا آشنا شدن خیلی بهش اعتماد کردن (که نمیگم اشتباه بود.هنوزم در مورد خیلی از اجناسش میشه بهش اعتماد کرد) و تعصب بدی روش دارن.ولی من تجربه کردم و دیدم سایتی مثل بامیلو در رقابت قیمتی خیلی قوی تر کار میکنه…خودتون حساب کنید.دیجیکالا بعد از ۱۰ سال شد چهارمین سایت پر بازدید ایران از دید سایت Alexa…ولی بامیلو بعد از ۲ سال تونست به رتبه ی ۱۸ برسه !!!!
    دیجیکالا جدیدا تحمل نقد رو هم نداره و هر نظری که شما بذارین و توش به هر نحوی از دیجیکالا (مخصوووووصا قیمت های دیجیکالا) بد بگین اون نظر رو پخش نمیکنه…و این نشون میده نمیذاره مردم چشمشون باز بشه و میخواد همه رو تو همون تعصب کورکورانه نگه داره…این قضیه رو بارها امتحان کردم که میگم….

  82. آتنا نقی پور می گوید

    سلام من لیسانس مهندسی کامپیوتر دارم. میخواستم در شرکت دیجیکالا استخدام بشم. خیلی مشتاق به کار در دیجیکالا هستم. لطفا راهنماییم کنید.

  83. تصویر زندگی می گوید

    واقعا کارشون جای تحسین داره

  84. سارا می گوید

    من امروز از دیجی کالا iphone 7 خریدم دومین تجربه خریدم از دیجی کالا هست از خرید اول فعلا راضی هستم ١ ماه هم نشده که استفاده می کنم. اما با خوندن نظرات از خرید امروزم پشیمون شدم . اکثر نظزات منفی هست . مخصوصا دوستی که در مورد پیشنهاد ویژه نظر داده بودن .چون الان همش می ترسم نکنه کالا مشکل داشته باشه و من نتونم پس بدم . چون ساکن تهران نیستم . میشه بگین دفتر مرکزی کجا قرارداره؟

  85. پارس می گوید

    من خدایی ازشون خرید های خوبی داشتم

  86. حداد می گوید

    ایکاش شرافت در کاسبی را حفظ میکردید وبه مختصر صداقت اولیه تان پایبند می ماندید..

  87. قالیشویی می گوید

    این خلاقیتشون و ذهن خوبشون است که سایت انقدر محبوب شده.
    واقعا عالی هستن!

  88. مهدی می گوید

    دوستان حتما از سایتهای دیگر جهت خرید محصولتون دیدن کنید چون واقعا افزایش قیمت بسیار زیادی در کالای دیجی کالا مشاهده میشود درسته تو شگفت انگیزش قیمت طبیعی تره بقیش اصلا از نظر قیمتی خیلی گران است اگر خواستین خرید کنید فقط شگفت انگیز

  89. رضا می گوید

    سلام
    سایت دیحی کالا خیلی مقرضانه نظراتی که ارسال میشه رو رد میکنه و تو سایت قرار نمیده .که این کار بدور از اخلاق حرفه ای هستش.با بهانه های واهی نظر شما رو رد میکنه.مثلا از کالا نام برده شده یا بحث از قیمت شده!!!
    به نظر بنده اکثر تعریف و تمجیدهایی که تو سایت دیجی کالا در قسمت نظرات کاربران هست توسط کارمندان دیجی کالا و با هدف بمباران تبلیغاتی خریداران ارسال میشه .این به دور از اخلاق حرفه ای هستش.

    1. راد می گوید

      کاملا قبول دارم و بعد به طرز وقیحانه ای ایمل میده متاسفانه نظر شما قابل نشر نیست لطفا قوانین را مطالعه کنید حالا این قوانین چیست ؟ انتقاد در هر شکل و اندازه ممنوع فقط میتوانید تمجید کنید
      و حتی گاهی نظر دیگران را تحریف میکنه

  90. علیزاده می گوید

    دیجی کالا به اعتماد مردم احترام نمیگذاره. مخصوصا در مورد قیمتها

  91. جواد می گوید

    امیدوارم که درکارشان موفق باشند ولی ولی انتقادسازنده ای ازنحوه خدمات شان دارم ! اونم اینه که خریدی که میکنی پولش رو آنلاین کامل پرداخت میکنی ولی تواداره پست باید تحویل بگیری یعنی با دست تقدیم میکنی وبا پا میدوی دنبال خریدت ! اینکه پرداخت در محل و ارسال رایگان به ساکنین تهران همه تبلیغی بیش نیست متاسفانه

  92. محسن می گوید

    بنام خدا

    دیجی کالا محصولاتش یا خیلی گرونه ، یا موجود نیست ، حالا کی موجود میشه خدا میدونه !!!

  93. محسن می گوید

    بامیلو بهتره ، فقط اگه یکم به قالب سایتش رسیدگی کنه بهتر هم میشه

  94. حسين می گوید

    سلام
    واقعا شما که این قدر پولدار هستین انشا ا… بیشتر ازین هم شود خواهشن به من یه کمکی کنین واقعا به یه لپ تاب احتیاج دارم پروژه های دانشگاهی انجام بدم پول ندارم بخرم به خاطر این باید درسم را ول کنم خواهشن کمکی کنین به خدا قسم این تابستون کار می کنم پولشو میدم خواهش می کنم کمکم کنید به خاطر کسی که این همه پولو به شما داده

  95. وسایل بله برون چیست می گوید

    واقعا کارشون جای تحسین داره

  96. بهنام می گوید

    خرید از دی جی کالا یعنی اشتباه محض
    هیچ ارزشی برای مشتری قائل نیستن
    اینقدر مشتری براشون بی ارزشه که نه خط مستقیم به مدیر عامل داره نه یه خط انتقادات و پیشنهادات
    تو سایت زیر جنساشونم که شکایت میکنی یا نظر شما رو منتشر نمیکنن یا اینکه کلا بلاک میکنن

  97. راد می گوید

    من تجربه سه خرید از دیجی کالا دارم واقعا همشون مشکل داشت اول اینکه در خرید اول ۲ تا ریمل جزو اقلام خرید بود تنها ۳ ماه تاریخ مصرف داشت در صورتی که محصولات آرایشی ۳ سال تاریخ دارد و محصول آرایشی با یک سال تاریخ مصرف زباله چه برسد سه ماه در دومین خریدم ادعا ارسال یک روزه داشت ۱۰ روز طول کشید به دستم برسد و دوباره مشکل اول این بار برای رژلب اتفاق افتاد همزمان خرید سوم رو هم ثبت کرده بودم اما ناباورانه متوجه شدم دو قلم را حذف کرده تماس گرفتم برخورد خیلی بد و رننده ای داشتند از بالا به پایین به مشتری نگاه میکردند من هم خرید آخر را حذف کردم واقعا متاسفام همش تبلیغات چون در زمان خاصی شروع کردند توانستند جایگاهی پیدا کنند اما واقعیت اینه که الان فروشگاههای دیگری هستند که اصلا تبلیغ ندارند اسم نمیبرم اما من خرید زدم کمتر از ۵ ساعت دستم رسید و تماما هر آنچه گفته بودند صادقانه بود

  98. مدل لباس مجلسی می گوید

    الان که دیجی استایل رو هم در کنار دیجی کالا راه انداختن کلی مدل لباس مجلسی شیک برا فروش گذاشتن که پیشنهاد می کنم ببینید

  99. خرید کتاب می گوید

    ممنون از مطالبی که به اشتراک می گذارید

  100. مهرداد کریمپور می گوید

    آدم باید وجدان داشته باشه!
    من چندین بار خرید کردم و مشکلی نداشتم. فقط یک بار یه وسیله مشکل داشت که بعد از تحویل مشکل داشت و بعد از تماس خودشون اومدن جلو در گرفتن بردن و یکی نو دیگه آوردن.