منطق پرتفوی گسترش سرمایه گذاری ایرانیان “وگستر” کجاست؟ / سبدی بر پایه شایعه

0
شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان از جمله شرکت های فعال در بازار فرابورس می باشد که یکی از فعالیت های تخصصی آن خرید و فروش سهام در بازار است، در اینکه سال جاری برای بورس سالی پررونق نبود و برآیند اغلب فعالیت های شرکت های سرمایه گذاری و حتی خود سرمایه گذاران یا سودی را در برنداشته و یا اگر هم همراه با سود بوده اما چندان قابل توجه نبوده شکی نیست و آن را قبول داریم. 

اما برخی از سرمایه گذاری های انجام شده در بعضی شرکت های سرمایه گذاری که ادعای در اختیار داشتن نیروهای کارشناس و توانمند را نیز دارند به گونه ای است که نه تنها قابل قبول نیست بلکه شبهات بسیار زیادی را هم در نوع نگاه مدیران آنها به بازار سرمایه به وجود می آورد. یکی از همین شرکت های مورد نظر شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان است که با نماد “وگستر” در بازار سرمایه در حال فعالیت می باشد.
 

این شرکت در آخرین پرتفوی سرمایه گذاری خود منتهی به ۳۰ بهمن ماه سال جاری که به سایت کدال اعلام نموده است خبر از وجود سهامی درون پرتفوی خود داده که شاید کمتر تحلیلگر و کارشناس بازاری بتواند رابطه منطقی و عقلایی برای خرید آنها در قیمت های اعلامی پیدا کند اما نکته جالب توجه در این موضوع آن است که در برخی از این سرمایه گذاری ها مبلغی وارد شده که توجیه آن کمی سخت است.

به عنوان مثال این شرکت اقدام به خرید ۵۵۰ هزار سهم شرکت قاسم ایران در نرخ ۱۷۵۳ تومان نموده که در آخرین گزارش اعلامی خود به سازمان خبر از تعدیل منفی ۱۹ درصدی سال ۹۳ و کاهش ۱۷ درصدی سود سال ۹۴ نسبت به سال جاری داده است.

کاری به این موضوع که “وگستر” تا همین امروز با قیمت۱۳۳۲ تومانی به ازای هر سهم ۴۲۱ تومان در سهام این شرکت روی زیان است نداریم، سوال اصلی از مدیران این شرکت توجیه خرید سهام این شرکت در نرخ فوق است. واقعاً با چه استدلالی مدیران “وگستر” حاضر شدند بیش از ۹۶۰ میلیون تومان از نقدینگی شرکت را در سهامی سرمایه گذاری کنند که با سرمایه ۳۶ میلیارد تومانی تنها ۱۰ درصد آن در بورس ارزشی بالغ بر ۶۳ میلیارد تومان را داشته است؟ واقعاً مفهوم ریسک و بازده را در این اقدام متوجه نشدیم.

از سویی دیگر این شرکت اقدام به خرید دو میلیون و ۶۰۰ هزار سهم شرکت فولاد آلیاژی یزد نموده که اگرچه از پی بر ای مناسب پنج بهره می برد اما با توجه به نرخ خرید هر سهم که ۴۰۲۹ ریال بوده و امروز در نرخ ۲۹۷۰ ریال در حال معامله است رقمی در حدود ۲۸۰ میلیون تومان ضرر به پرتفوی این شرکت وارد کرده که اگر فرض را بر تقسیم تمام رقم سود پیش شده شرکت فولاد آلیاژی یزد که ۵۵ تومان می باشد قرار دهیم، “وگستر” تنها سود نقدی ۱۴۵ میلیون تومانی عایدش خواهد شد که تفاوتی ۱۳۵ میلیون تومانی با زیان وارده مذکور دارد.

اما مهمترین قسمت پرتفوی این شرکت خرید ۸۰۹ هزار سهم فرآورده های نسوز پارس است سهامی که هم اکنون به دلیل مشکلات مدیریتی متوقف بوده و گفته می شود قرار است به بازار پایه بورس منتقل شود. حال با کدام استدلال منطقی سهام “کفپارس” در قیمت ۶۸۰ تومان و با سود ۱۹ تومانی و با پی بر ای ۳۵ در پرتفوی “وگستر” جای گرفته موضوعی است که باید مدیران آن پاسخگو باشند.

گفتنی است که مدیران این شرکت فرابورسی در شاهکاری عجیب تر اقدام به فروش سهامی در پرتفوی خود نموده اند که نسبت به مابقی شرکت های موجود در سبد سرمایه گذاری از پتانسیل بالاتری برخوردار بوده اند که شرح آن در جدول ذیل آمده است.

شایعات بورس امروز سود وگستر تحلیل بورس امروز اخبار بورس امروز

اگر بخواهیم به پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت نگاهی عقلایی و واقع بینانه داشته باشیم باید گفت که در پرتفوی این شرکت بیش از آنکه تحلیل و کار کارشناسی جای داشته باشد بیشتر شایعه و جو روانی بازار تأثیر داشته است که این موضوع به خوبی در سهام انتخاب شده، قیمت خرید و حجم خریداری شده به خوبی نمایان است.

در پایان پیشنهاد می شود مدیران این شرکت خصوصاً در رأس آنها تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو نظارت دقیق تری بر نحوه عملکردشان در بازار سرمایه داشته باشند. چراکه اگرچه آنها مدیران این شرکت هستند اما عمده سهامداران این شرکت کارگران و کارکنان شرکت ایران خودرو به همراه عده زیادی از سهامداران حقیقی و خرد بازار سرمایه هستند که سرمایه یک عمر تلاش و زحمت خود را به امید کسب سود در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند.

شاید یکی از دلایلی که این شرکت در سال جاری به زیان ۱۵۹ ریالی به ازای هر سهم دست پیدا کرده همین بی توجهی مسئولین “وگستر” به عملکردشان باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ