دلایل منفی شدن بورس تهران در این چند روز

0

به گزارش ساتین : طی روزهای اخیر شاخص بورس سردرگم پیدا کردن مسیری مطمئن برای رشد است. تلاشی که بعضاً موفق به نظر می رسید اما در وهله هایی ناامید کننده بود و نفس را در سینه ها حبس می کرد. کارشناسان امر دلایلی در خصوص عدم توفیق شاخص طی ماه اخیر ذکر می کنند.

در این راستا مدیر سرمایه گذاری دانایان پارس در گفتگو با  بورس نیوز در خصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه این روزها تحت تأثیر شایعات عمل می کند و این در تضاد با تئوری بازار کارا است از جمله این شایعات می توان به اختلاف مابین مسئولین و مدیریت بورس با برخی از اعضای شورای بورس عنوان کرد شایعات تا حدی بالا گرفت که خبر استعفای صالح آبادی نقل محافل شده بود.

خبر بازداشت مسئولین بورس نیز از این دست شایعات بود که در سردرگمی بیشتر شاخص نقش آفرینی کرد. البته شاخص تنها متأثر از شایعات نبود خبر انتقال سهام شرکت های فرابورسی به بازار توافقی سبب شد تا افراد بسیاری دست به نقد کردن سهم های خود بزنند و احساس عدم اطمینان در این بازار شکل بگیرد. همانطور که می دانیم تصمیمات زودگذر ثمره احساس عدم اطمینان است معضلی که نقش پررنگ آن در سرخ شدن این روزهای بازار سرمایه به روشنی آشکار است.

اردشیر مردان پور افزود: از عوامل دیگر مؤثر بر افت شاخص بورس عرضه حقوقی های بازار است شاید عمده ترین عرضه این روزها را سازمان خصوصی سازی انجام می دهد. سازمان خصوصی سازی با عرضه های خارج از عرف خود معاملات نمادها را از حالت عادی خود خارج کرده است معاملاتی که براساس عرضه و تقاضا شکل می گرفت. به واقع سیاست عرضه باید با توجه به کشش بازار انجام شود و این چنین سیاست هایی که خصوصی سازی خط مشی خود ساخته نمی تواند سیاست پخته ای باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: نگرانی هایی نیز از جانب تصمیمات مجلس و نهادها وجود دارد از آن جمله می توان به قیمت حامل انرژی، قیمت خوراک پتروشیمی هزینه بهره مالکانه و … اشاره کرد.

مدیر عامل سرمایه گذاری دانایان پارس افزود: به نظر می رسد گزارشات ۹ ماهه بسیار بدبینانه و محتاطانه به بدنه بازار سرمایه در حال تزریق است. انتشار اطلاعات ۹ ماهه یک شرکت خودرویی را در حالی شاهد بودیم که پس از انتشار این آمار روند صعودی شرکت های خودرویی متوقف و اغلب نمادها روند نزولی را آغاز کردند.

این کارشناس بازار ادامه داد: در کنار تمام این موارد عرضه اولیه سهام “تیپیکو” باعث هیجان سهامداران برای نقد کردن سهام خود و آماده داشتن وجه نقد برای خرید “تیپیکو” شده است.

اردشیر مردان پور با ذکر این نکته که دولت با افزایش تسهیلات مسکن از ۲۵ به ۵۰ میلیون تومان باعث شده سهامداران به سمت سرمایه گذاری در مسکن توجهشان جلب شود گفت: همانطور که شاهد بودیم جو روانی ایجاد شده باعث توقف نمادهای تسهیلات مسکن شد.

مدیر عامل سرمایه گذاری دانایان پارس نشست ۱+۵ و خروجی آن را در ثبات سیاسی مهم توصیف کرد و ادامه داد: رونق اقتصادی به دنبال ثبات سیاسی می آید و بدون ثبات سیاسی قیمت ها بجای رشد، متورم می شوند. با توجه به نرخ تورم به نظر نمی رسد قیمت این روزهای سهام شرکت ها حبابی باشند.

وی در پایان نزول این روزهای بازار سرمایه را جو روانی دانست و ورود به آن را به شرط داشتن دیدی میان مدت، سرمایه گذاری معقولی عنوان کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ