منتظر ارزانی این کالاها باشید!

0

دلار در حالی روز شنبه حتی نرخ ۲۸۵۰تومان را لمس کرد که انتظار می رود کاهش ادامه داری داشته باشد. اما کاهش نرخ دلار به طور مستقیم بر روی برخی از کالاها تاثیرگذار خواهد بود و قیمت آنها را با سرعت بیشتری نسبت به سایر کالاها کاهش خواهد داد.

  گروه اقتصادی: به تازگی یک مقام آگاه در بانک مرکزی از زمزمه لغو تحریم سوئیفت گفته است. وی در گفتگو با فارس گفت: شرکت سوئیفت نمایندگی‌هایی دارد که برخی از آنها مدتی است برای ارائه خدمات به بانک‌های رفع تحریم شده ایرانی فعال شده‌اند.

به اذعان وی، با لغو تحریم تعدادی از بانک‌های کشور توسط دادگاه اتحادیه اروپا، احتمال لغو تحریم سوئیفت و اتصال مجدد بانک‌های لغو تحریم شده زیاد است.

این خبر در کنار گمانه زنی های مربوط به سخنرانی روحانی در سازمان ملل ، دیدار احتمالی روحانی با اوباما و واکنش مثبت کاخ سفید به نامه نگاری های انجام شده بین تهران و واشنگتن، روند نزولی در بازار ارز ایران را تشدید کرده است.

دلار در حالی روز شنبه حتی نرخ ۲۸۵۰تومان را لمس کرد که انتظار می رود کاهش ادامه داری داشته باشد. اما کاهش نرخ دلار به طور مستقیم بر روی برخی از کالاها تاثیرگذار خواهد بود و قیمت آنها را با سرعت بیشتری نسبت به سایر کالاها کاهش خواهد داد.

لوازم خانگی
همزمان با افزایش گمانه زنی ها برای کاهش نرخ دلار در بازار، انتظار می رود که قیمت لوازم خانگی نیز کاهش یابد. با افزایش گمانه زنی ها از کاهش نرخ دلار در بازار، فعالان بازار لوازم خانگی از افزایش عرضه خبر داده اند. از سوی دیگر با قوت گرفتن روند نزولی ارز و طلا در بازار ایران، احتکارکنندگان لوازم خانگی، اجناس خود را از انبارها خارج کرده و به بازار عرضه خواهند کرد و همین موضوع به تشدید روند نزولی قیمت ها در بازار لوازم خانگی کمک خواهد کرد.

موبایل
ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه در گفتگو با افکارنیوز، می گوید: “با کاهش قیمت دلار هرچه رو به جلوتر می رویم قیمت ها کاهش پیدا می کند، چون قیمت ها در بازار کالاهای وارداتی به خصوص تلفن همراه وابسته به قیمت دلار است و با کاهش قیمت دلار، قیمت گوشی تلفن همراه در بازار کاهش می یابد.”

همچنین وی از کاهش تعداد خریداران، افزایش تردیدها نسبت به کاهش قیمت در آینده و افزایش عرضه در بازار خبر می دهد. او تاکید کرده است: “چیزی که در حال حاضر شرایط بازار اینگونه نیست که مصرف کننده از ترس گران تر شدن تلفن همراه در آینده به بازار هجوم آورد و از آن سرعت و شتاب متقاضیان خبری نیست.”

لپ تاپ و سایر لوازم کامپیوتر
قیمت تجهیزات مربوط به رایانه همواره به طور لحظه ای با تغییر قیمت دلار تغییر می کند. اکنون که قیمت دلار کاهش یافته است، لپ تاپ و لوازم کامپیوتر و الکترونیک، زودتر از بقیه کالاها کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

محسن کشاورز، کارشناس بازار رایانه و محصولات دیجیتال، می گوید: “به زودی لپ‌تاپ‌ها و محصولات رایانه‌ای با کاهش قیمت روبرو خواهد شد زیرا بازار این بخش به کل وابسته به ارز است و اگر فروشندگان محصولات خود را با قیمت کنونی عرضه نکنند در آینده ضرر بیشتری باید بدهند.”

این کارشناس کاهش ۳۵درصدی را برای محصولات این بازار پیش بینی کرده است.

خودرو
قیمت خودرو در بازار همزمان با کاهش نرخ ارز و همچنین رکود خرید و فروش، اندکی کاهش داشت به طوری که خودروهای داخلی و خارجی بین ۵۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان ارزان تر شده اند. انتظار می رود با قوت گرفتن لغو تحریم های خودروسازی، کاهش قیمت خودروها روند سریعتری به خود بگیرد.

استقبال کم خریداران بازار خودرو و کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر باعث افت اندک قیمت خودرو در بازار شده است. بخش خودرو چه در بخش خودروهای وارداتی و چه در بخش خودروهای داخلی، هر دو متاثر از تاثیر قیمت دلار هستند. از بحث خودروهای وارداتی که وابستگی بیشتری به دلار دارند بگذریم، خودروهای تولید داخل بیشتر به خاطر دست نگه داشتن متقاضیان برای افزایش انتظارات از کاهش قیمت ها در آینده و همچنین شروع فصل پاییز، کاهش و رکود را تجربه می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ