آمار‌های درآمد، توسعه و بدهی مخابرات خصوصی منتشر شد

0

شرکت مخابرات در پاسخ به انتقادات رگولاتوری آمار رسمی سرمایه‌گذاری مخابرات، درآمد دولت، توسعه مخابرات، تعرفه‌ها و بدهی این شرکت را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

به گزارش  فارس مدیرعامل شرکت مخابرات ابران در جریان نمایشگاه تله‌کام در یک نشست خبری از محدودیت‌هایی که برای این شرکت ایجاد شده،‌ گلایه کرد.

اخیرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در خبری نسبتا طولانی به این گلایه‌ها پاسخ داد.

پس از پاسخ رگولاتوری این بار نوبت شرکت مخابرات بود که شفاف‌سازی کند. شرکت مخابرات در خبری با عنوان «۱۵۰ هزار میلیارد ریال سهم مردم و دولت از مخابرات در چهار سال» این کار را انجام داده است.

در ادامه متن توضیحات شرکت مخابرات را می‌خوانید:

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، خصوصی سازی در مخابرات را می‌توان سر آغاز تحولات ساختاری ، مالی و فنی حوزه های مختلف دانست .

هر چند در تحقق اهداف بلند مدت آن موانع بسیاری وجود داشته است و همچنان طی چهار سال بعد از خصوصی سازی، همواره شفاف سازی و اطلاع رسانی را وظیفه اصلی خود می‌دانسته و به مناسبت‌های مختلف عملکرد و حتی نقاط ضعف خود را به اطلاع مشترکین رسانده است .

اما اخیراً عده ای با نیات خاص می کوشند با ارائه اطلاعات نادرست زحمات کارکنان و مدیریت مخابرات را زیر سوال برده و به این ترتیب به روند رو به توسعه خصوصی سازی ضربه‌ای وارد کنند. لذا برای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به مردم گزارشی از عملکرد مخابرات بعد از خصوصی سازی ارائه می شود:

۱– سرمایه گذاری در مخابرات

ذیل آمده است:

طی سال‌های بعد از خصوصی‌سازی میزان سرمایه گذاری در مخابرات همواره آهنگی رو به رشد داشته و‌ مبلغی بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان ( متوسط سالانه ۱۱۲۳ میلیارد تومان ) به شرح زیر بوده است:

سال ۱۳۸۸- ۷۳۷ میلیارد تومان

سال ۱۳۸۹ – ۸۱۹ میلیارد تومان

سال ۱۳۹۰ – ۱۲۵۳ میلیارد تومان

سال ۱۳۹۱ – ۱۶۸۴ میلیارد تومان

همچنین در طی این مدت ۳۹۸۱۷ پروژه مخابراتی در سراسر کشور افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

۲– درآمد دولت از مخابرات

دولت جمهوری اسلامی ایران طی سالهای ۸۸ تا ۹۱ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان (متوسط سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان ) از محل عملکرد شرکت مخابرات ایران درآمد مستقیم کسب کرده است که به شرح ذیل است:

سال ۱۳۸۸- حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان

سال ۱۳۸۹ – حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان

سال ۱۳۹۰- حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان

سال ۱۳۹۱ – حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان

در چهار سال قبل از خصوصی سازی حداکثر درآمد سالانه دولت از بخش مخابرات کشور، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است .

 ۳- توسعه مخابرات

مقایسه سیمای مخابرات کشور در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲

هزینه شرکت مخابرات ابران تعرفه های مخابراتی تحلیل شرکت مخابرات ایران (اخابر) بدهی مخابرات به دولت

در حال حاضر، تعداد سوئیچ‌های منصوبه ۳۲ میلیون شماره است که از این تعداد حدود ۲۸ میلیون واگذار شده است. بنابراین در اکثر مراکز مخابراتی برای خطوط تلفن متقاضی وجود ندارد. البته در حاشیه شهرها، شهرهای جدید ، برخی پروژه‌های مسکن مهر و شهرک ها به دلیل شرایط خاص کشور و عدم درخواست در زمان مقرر تاخیر در واگذاری دیده می شود، که البته به زودی مرتفع می‌شود .

۴- کیفیت خدمات

ارزیابی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه و ثابت بر اساس استانداردهای جهانی بیانگر کیفیت خوب ارتباطات در ایران است، اما اینکه چرا مردم نمی‌توانند از نسل های ۳ و ۴ تلفن همراه با اینترنت پرسرعت استفاده کنند، باید مدعیان حمایت از مردم پاسخ آن را دهند. تا آنجا که به مخابرات مربوط است این شرکت مدت‌هاست آمادگی خود را برای ارائه خدمات تلفن همراه با نسل های بالاتر اعلام کرده است.

توسعه ADSL در ایران آرزوی هر ایرانی است، اما محدودیت‌های ایجاد شده، مانع این مهم شده است و ارتباطی با شرکت مخابرات ایران و سیم مسی ندارد. بررسی وضعیت اینترنت پرسرعت در ایران نشان می‌دهد، ورود مخابرات به این عرصه موجب توسعه آن شده است .شرکت های pap که خیلی زودتر از شرکت مخابرات ایران (۴ سال) مجوز واگذاری اینترنت را دریافت کردند، طی سالهای قبل از خصوصی سازی مخابرات فقط ۴۸۰ هزار پورت واگذاری داشته‌اند و از سال ۸۸ تاکنون این تعداد به بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار پورت رسیده است. این اتفاق بیانگر همکاری خوب مخابرات با این شرکت‌ها بوده و می‌توان گفت شرایط رقابتی ایجاد شده به سود کشور است .ضمن اینکه مجددا اعلام می‌کنیم آماده هر گونه همکاری در شرایط رقابتی هستیم.

۵- تعرفه های مخابراتی

علی رغم افزایش چند ۱۰ برابری هزینه های جاری و سرمایه‌ای، تحریم‌ها، نوسانات قیمت دلار و … تعرفه های تلفن همراه از سال ۱۳۸۲ تاکنون ثابت بوده و ریالی اضافه نشده است و تنها در سال ۱۳۹۱ در بخش تلفن ثابت با مصوبه شورای رقابت، تعرفه هر پالس از ۷/۴۴ ریال به ۰۳/۵۱ ریال افزایش یافته است. طی این مدت، سازمان تنظیم مقرارت تعرفه‌های مخابراتی مربوط به دولت را بیش از میزان تورم افزایش داده است، به عنوان مثال بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، هزینه شماره های مورد استفاده شبکه تلفن همراه و ثابت فقط در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش در سایر بخش ها هم ملاحظه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان این مصوبات را در سایت سازمان تنظیم مقررات رویت کرد.

۶- بدهی مخابرات به دولت

شرکت مخابرات ایران همواره ۳۱ درصد از درآمد تلفن همراه، ۸ درصد از درآمد تلفن ثابت و ۵ درصد از درآمد دیتا را در موعد مقرر به حساب دولت واریز کرده و از این بابت هیچگونه بدهی ندارد. فقط در یک مورد ( پیامک ) به علت اختلاف نظر، سهم سازمان تنظیم مقرارت به صورت قطعی پرداخت نشده است که منتظر نظر مراجع تصمیم گیر هستیم. و این موضوع در مجامع سالانه شرکت مخابرات ایران با حضور سهامداران عدالت و دولت مطرح و اتخاذ تصمیم می گردد.

۷-دستاوردها و افتخارات

شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی سازی با تلاش کارکنان و مدیران زحمت کش خود به افتخارات ذیل دست یافته است :

الف- رتبه اول در سود آوری

ب – رتبه اول در ایجاد ارزش افزوده

ج- رتبه اول در ارزش بازار

د- رتبه چهارم در اشتغال زایی

ه – رتبه هفتم در فروش

و – بزرگترین اپراتور تلفن همراه در خاورمیانه

ز – رتبه برتر در بین شرکت های بورس اوراق بهادار

۸-تعامل با دولت

شرکت مخابرات ایران طی سالهای اخیر، با همه نهادهای دولتی ، نظارتی و قانون گذاری تعامل بسیار خوبی داشته است و کوشیده است به طور کامل طرح‌ها و برنامه‌هایش را در چارچوب قانون ادامه دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد. در این راستا، همواره از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و حق نظارتی سازمان مذکور حمایت کرده است.

۹- اشتغال زایی

توسعه مخابرات در کشور می‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم دهها شغل ایجاد کند. تغییر ساختار شرکت مخابرات ایران، ایجاد و راه اندازی سرویس های جدید در بخش تلفن همراه و ثابت ، ایجاد شرکت های جدید، عقد قرارداد با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و … موجب شده است که هزاران نفر در بخش های مختلف مشغول به کار شوند و در آخرین اقدام ، این شرکت ۲۵۰۰ نفر را از میان تحصیل کرده های بخش های مرتبط استخدام کرده است.

آنچه ارائه شد فقط گزارش کوتاهی از حجم وسیعی از عملیات اجرایی، مالی و فنی کارکنان مخابرات در بیش از ۱۱۶۰ شهر و ۵۵ هزار روستای کشور بود . باشد که خدمات کارکنان و مدیران صدیق شرکت مخابرات ایران در رشد و اعتلا آرمانهای میهن اسلامی قبول افتد و در نظر آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ