پیاز را در یخچال نگذارید +آنچه از پیار نمی دانید

0

به هیچ وجه پیازی که در یخچال مانده مصرف نکنید زیرا تمام میکروب های یخچال را به خود جذب کرده و موجب عفونت چشم، روده و معده می شود.

نکات خانه داری مجله سلامت خواص پیاز آموزش خانه داری

اگر پیاز بیش از مصرف روزانه خود را خریده اید و یا قصد مسافرت داشته و نمی دانید با پیازهای موجود چه کار کنید، می توانید از روش فریز کردن برای نگهداری آن استفاده کنید.

پیاز را می توان برای استفاده های بعدی در فریزر منجمد کرد، اما اگر از آنها تنها برای پخت و پز استفاده می کنید، مقداری از بافت خود را از دست می دهند و کمی له می شوند. (اگر پیاز خام نیاز دارید؛ تازه ی آن را استفاده کنید.) باید بدانید که با گذشت زمان طعم پیاز از بین می رود، ولی اگر مدت زمان زیادی از فریز کردن آنها نگذشته باشد، طعم خود را حفظ می کنند. با این حال اگر پیاز را بیش از مقداری که برای غذایتان نیاز دارید خرد کرده اید، و می دانید که به این زودی ها آن را استفاده نخواهید کرد، فریز کردن مقدار باقی مانده، راه خوبی برای ذخیره کردن آن است.

پیاز هایی که برای فریز کردن مناسب هستند را انتخاب کنید. پیاز هایی انتخاب کنید که تازه باشند و لکه و کپک نداشته باشند.
زپوست بیرونی پیاز را بکنید.
پیاز را خرد کنید. نیازی به پختن پیاز قبل از منجمد کردن آن نیست.
پیاز های خرد شده را در یک کیسه زیپ لاک پر کنید.مقداری از بالای کیسه را خالی بگذارید تا جا برای افزایش حجم در حین انجماد داشته باشد. اگر از یک کیسه زیپ لاک استفاده می کنید، قبل از بستن، به آرامی آن را فشار دهید تا هوای اضافی آن خارج شود. تا جایی که می توانید بسته بندی را صاف کنید. این کار به بالا بردن سرعت انجماد و تکه کردن مقدار کوچکی از آن – وقتی می خواهید از پیاز ها در غذایتان استفاده کنید- کمک می کند. پیاز ها را به سمت انتهای کیسه فشار دهید تا تخت شوند. به جای استفاده از یک کیسه، از کیسه های بیشتری استفاده کنید.
روی کیسه برچسبی بچسبانید و روی آن تاریخ بزنید.
کیسه یا کیسه ها را روی یک سینی فلزی قرار دهید. باز هم پیاز ها را کمی فشار دهید تا صاف شوند و مطمئن شوید به طور مساوی یخ می زنند و تا جایی که ممکن است تخت هستند. سپس آنها را داخل فریزر قرار دهید و بگذارید یخ بزنند.
پیاز ها را روی هم بچینید. وقتی پیاز ها در کیسه ها خشک شدند، می توان آنها را منظم تر روی هم چید و به این ترتیب فضای کمتری را در فریزر اشغال می کنند.
منجمد کردن پیازبرای استفاده، به مقدار مورد نیاز از پیاز ها را جدا کرده و به غذایتان اضافه کنید. پیاز منجمد را می توان به سوپ ها، خورش ها، سس ها، گوشت چرخ کرده و … اضافه کرد.
پیاز منجمد را می توان ۳ تا ۶ ماه نگه داشت. اما بهتر است ظرف ۶ هفته مصرف شود، چرا که بعد از این مدت طعم خود را از دست می دهد و تا ۶ ماه به طور کامل طعم خود را از دست داده است. در طول ۶ هفته هم پیاز می تواند عطر و طعم قوی خود را به دیگر مواد غذایی موجود در فریزر بدهد. بنابراین آنها را نزدیک یا روی مواد غذایی دیگر قرار ندهید.
نکات خانه داری مجله سلامت خواص پیاز آموزش خانه داری
یکی از مسایلی که در سال‌های اخیر خیلی باب شده، سرخ کردن پیاز و نگهداری آن در یخچال و فریزر برای مدتی طولانی است.
حتی نوع آماده پیاز هم در فروشگاه‌های مواد غذایی به چشم می‌خورد. در رابطه با خواص این سبزی پرمصرف، شرایط ایده‌آل سرخ کردن آن در منزل و درست یا اشتباه بودن استفاده از پیازداغ‌های آماده گفتگویی داشته‌ایم با دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی.

 پیاز هم خاصیت دارد؟
البته! پیاز سبزی پر خاصیتی است؛ چون ویتامین C و برخی از ویتامین‌های گروه B را دارا بوده و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. جالب است بدانید که هر ۱۰۰ گرم از این سبزی دارای ۲۶ میلی‌گرم ویتامین C و حتی ۲۶۰ میلی‌گرم پتاسیم، ماده معدنی است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر همه اینها، این مقدار سبزی دارای ۲۵ کیلوکالری انرژی نیز هست. شاید شنیده باشید که در گذشته گفته می‌شد اگر مسافرت می‌روید حتما در شهری که وارد می‌شوید پیاز آن شهر را بخورید. این حکایت، هم به خاطر جذب ویتامین‌های موجود در این سبزی بود و هم به خاطر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن. اما وقتی پیاز سرخ می‌شود عمده ویتامین آن (به ویژه ویتامین C و گروه B) را از دست می‌دهد. در ضمن، پیاز به‌عنوان سبزی منبع فیبر هم هست و به کارکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می‌کند. پس می‌توان آن را به عنوان یک همراه غذای پرفیبر (۲ گرم فیبر در هر ۱۰۰ گرم پیاز) میل کرد.

می‌گویند پیاز در هوای آزاد آلودگی را به سرعت به خودش می‌گیرد. آیا این موضوع از نظر علمی صحت دارد؟
خب، این به مدت زمان و نحوه نگهداری پیاز بستگی دارد. اصولا اگر پیاز برای مدت کوتاهی بیرون بماند، اشکالی ندارد اما اگر پوست‌اش کنده و مغز آب دارش قطعه قطعه شود، مثل هر ماده غذایی دیگر به سرعت آلودگی محیطی پیدا خواهد کرد.
در برخی از مرغ‌فروشی‌ها پیاز را ریز خرد می‌کنند و به همراه فلفل دلمه‌‌ای روی فیله مرغ می‌ریزند تا مزه‌دار شود و در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار، بهداشتی است؟
اگر برای مدت کوتاه (یک‌روز) در یخچال باشد، اشکالی ندارد اما بیشتر از آن ممکن است سبب آلوده شدن ثانویه دیگر مواد غذایی از جمله فیله مرغ شود.

 در رابطه با شرایط سرخ کردن ایده‌آل پیاز در خانه چه توصیه‌ای دارید؟
سرخ کردن اگر در حد تفت دادن باشد، اشکالی ندارد اما سرخ کردن پیاز در حدی که کاملا قطعات خردشده‌اش قهوه‌ای شوند؛ نه تنها سبب از بین رفتن ارزش غذایی این سبزی می‌شود، بلکه همه فیبرهای آن نیز می‌سوزد و دیگر به عنوان یک ماده غذایی موثر و مفید نخواهد بود. بنابراین، یک تفت مختصر که به بهتر شدن طعم و مزه غذا کمک کند، منعی ندارد. البته برای این کار توصیه می‌شود از کمی روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.
 آیا سرخ کردن پیاز و نگهداری آن برای مدتی طولانی در یخچال یا فریزر صحیح است؟
اصولا ما هیچ‌گاه توصیه نمی‌کنیم موادغذایی پخته را به مدت طولانی در یخچال یا فریزر نگهداری کنند چون همیشه احتمال بروز آلودگی وجود دارد. اگر کسی می‌خواهد مواد غذایی را برای مدت طولانی نگه دارد باید حتما خام باشند چون مواد غذایی خام اگر آلودگی هم داشته باشند، در حین پخت و حرارت دیدن میکروب و سموم میکروبی آنها از بین می‌رود. تقریبا در تمامی روش‌ها جز کباب کردن مستقیم روی شعله، موادغذایی حرارت ۱۰۰ درجه را به مدت نیم ساعت تحمل می‌کنند و معمولا مقاوم‌ترین سموم میکروبی در این مدت نابود می‌شوند. وقتی سبزی از قبل پخته باشد و در یخچال نگهداری شود معمولا موقع مصرف تنها گرم می‌شود و میزان حرارت کم و کوتاه خواهد بود. پس اگر آلودگی در آن وجود داشته باشد در چنین شرایطی دیگر میکروب و سم اش از بین نمی‌رود. پس بهتر است که موادغذایی پخته برای مدت طولانی در یخچال و یا فریزر نگهداری نشوند، بلکه تازه به تازه برای طبخ انواع غذاها مورد استفاده قرار گیرند.

 با توجه به این حرف‌ها، پس مصرف پیازداغ‌های آماده که در سوپرمارکت‌‌ها به فروش می‌رسند را هم توصیه نمی‌کنید؛ درست است؟
خب، به‌طور معمول، اگر می‌خواهید از خواص سبزیجاتی مثل پیاز به نحو شایسته‌ای استفاده کنید بهتر است از انواع تازه آنها بهره ببرید؛ به خصوص که هرچه از زمان فرآیند آنها (حتی به روش استاندارد) بگذرد، ارزش تغذیه‌ای خود را از دست خواهند داد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ