ایجاد فضای سبز در خانه

0

امروزه به علت گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت هر روز به تعداد آپارتمان‌ها افزوده می‌شود. دیگر از باغچه‌های سرسبز حیاط خانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها خبری نیست. در خانه‌های امروزی فضای کافی برای ایجاد باغچه و کاشت گل و گیاه وجود ندارد. اما بیشتر مردم به علت علاقه‌ای که به گیاهان دارند در جستجوی راهی برای ایجاد فضای سبز در خانه هستند. طراحان نیز وارد عمل شده و سعی کرده‌اند به شیوه‌های مختلف فضای سبز را وارد دکوراسیون داخلی خانه کنند.

برای برخورداری از فضای سبز در دکوراسیون منازل راه‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به فضایی که در اختیار دارید و همچنین در نظر گرفتن هزینه‌ها طراحی فضای سبز داخل منزل را انجام دهید.

فضای سبز در خانه دکوراسیون خانه

ایده‌هایی برای ایجاد فضای سبز در خانه

مشکلات، تنش‌ها و استرس‌هایی که انسان امروزی با آن مواجه است اهمیت برخورداری از فضای سبز را بیشتر می‌کند. وجود فضای سبز در داخل خانه هم زیبایی محل زندگی را دو چندان می‌کند و هم برای ساکنین آرامش را به ارمغان می‌آورد. تحقیقات نشان داده پرورش گیاه موجب کاهش استرس و افزایش تمرکز می‌شود. حتی قرار دادن یک گلدان کوچک در کنار مبلمان منزل فضای دلپذیری را ایجاد می‌کند.

کوچک شدن منازل شهری بسیاری از افراد را از وجود گل و گیاه در محل زندگی محروم هستند. بسیاری از ساختمان‌ها به قدری کوچک هستند که دیگر کسی به فکر داشتن باغچه در داخل حیاط منزل نیست. شما می‌توانید با استفاده از ایده‌های زیر فضای مناسب برای نگهداری از گیاهان را در داخل منزل فراهم کنید.

طراحی فضای سبز در حیاط خلوت

اگر در داخل خانه حیاط خلوت دارید می‌توانید در آن به نگهداری گل و گیاه بپردازید. اگر فضای حیاط خلوت بزرگ است  با قرار دادن صندلی آن را به محلی برای پذیرایی از مهمان اختصاص دهید.

دیوار سبز:

دیوار سبز یکی از زیباترین روش‌ها برای ایجاد فضای سبز در خانه است. امروزه از دیوار سبز در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شود.

معمولاً دیوارهای سبز در قسمت‌هایی از خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند که دور از نور آفتاب هستند. به همین دلیل، در این روش از گیاهانی استفاده می‌شود که برای رشد خود به نور زیادی نیاز ندارند. شما می‌توانید برای زیباسازی فضاهایی که نورگیر نیستند به راحتی از این روش استفاده کنید.

در حال حاضر، تکنولوژی به کمک انسان آمده است. در نتیجه، می‌توان برای آبیاری گیاهان دیوار سبز به جای آبیاری دستی از روش هوشمند و اتوماتیک استفاده کرد.

استفاده از دیوار سبز می‌تواند دمای محیط را کاهش و فضا را خنک‌تر کند. از سایر فواید این روش می‌توان به افزایش زیبایی محیط و تصفیه هوا اشاره کرد.

تراس سبز:

خانه‌های امروزی فاقد حیاط‌های بزرگ هستند. اما تقریباً در تمامی ساختمان‌ها فضای کوچکی به تراس یا بالکن اختصاص داده شده است. ایجاد فضای سبز در این بخش از منزل از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار است زیرا که به طراحی نمای بیرونی ساختمان شما نیز کمک می‌کند.

برای اجرای تراس سبز با توجه به متراژ بالکن از طراحی‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر چقدر فضایی که در اختیار دارید بزرگتر باشد دست شما برای طراحی آن بازتر است. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یک بالکن زیبا و سرسبز ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از شرکت‌هایی که در زمینه ایجاد فضای سبز در خانه تخصص دارند، کمک بگیرید.

اگر فضای بالکن بزرگ است می‌توانید بخشی از آن را برای دورهمی‌های خود استفاده کنید. یک مکان مناسب از تراس را برای قرار دادن گلدان‌ها اختصاص دهید. یا با قرار دادن شلف در داخل بالکن گلدان‌ها را روی قفسه‌های آن بچینید. استفاده از شلف برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است و یک فضای چشم نواز در بالکن ایجاد می‌کند. در صورتیکه سقف بالکن بلند است می‌توانید طاق چوبی در آن ایجاد کرده و از گیاهان مخصوص این فضا استفاده نمایید.

فضای سبز در خانه دکوراسیون خانه

روف گاردن:

روف گاردن یکی از روش‌های ایجاد فضای سبز در آپارتمان است که امکان بهره‌مندی از فواید گل و گیاه را برای تمامی ساکنین ساختمان فراهم می‌کند. در شرایطی که خانه فاقد بالکن است یا امکان اجرای دیوار سبز وجود ندارد، روف گاردن یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود.

پشت بام به علت فضای باز و بزرگی که دارد یک محل  ایده‎آل برای ایجاد فضای سبز در آپارتمان است. با ایجاد روف گاردن می‌توان بهترین استفاده را از فضای پشت بام کرد. طراحی مناسب مبلمان و استفاده از وسایل تزیینی به زیبایی روف گاردن می‌افزاید.

برای استفاده از این روش باید به کفپوش‌هایی که برای پشت بام استفاده می‌شود، توجه کرد. چون نباید رطوبت به داخل ساختمان نفوذ کند.

 

سایر روش‌ها برای ایجاد فضای سبز در داخل آپارتمان

اگر به علت نداشتن فضای مناسب یا بودجه کافی امکان اجرای روش‌های فوق برای شما وجود ندارد، ناامید نشوید. شما می‌توانید با کمی خلاقیت محیط زندگی خود را زیباتر کنید.

تقریباً در تمامی منازل مکان مناسبی برای نگهداری گلدان وجود دارد. گلدان‌ها با توجه به نوع گیاه و میزان نیاز به نور می‌توانند در داخل آپارتمان یا پشت پنجره قرار گیرند. اگر می‌خواهید گلدان‌ها را پشت پنجره بگذارید استفاده از نگهدارنده را فراموش نکنید.

برای چیدمان گلدان‌ها در داخل آپارتمان روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید آن‌ها را روی زمین قرار دهید. راهکار دیگر استفاده از شلف است. شلف‌ها قفسه‌هایی هستند که می‌توانید در قسمتی از خانه قرار داده و گلدان‌ها را روی آن بچینید. علاوه بر شلف، می‌توانید با گذاشتن پایه‌هایی در گوشه و کنار منزل از آن‌ها برای قرار دادن گلدان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: رنگ آمیزی ساختمان

 

فضای سبز در خانه دکوراسیون خانه

رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در نگهداری از گلدان‌هایی که در منزل دارید، کمک کند:

  • نیاز گیاهان به آب با یکدیگر متفاوت است. برای آبیاری گیاهان این نکته را در نظر بگیرید. معمولاً زمانی که روی خاک تا حدی خشک می‌شود می‌توان به گیاه آب داد.
  • صبح، بهترین زمان برای آب دادن به گیاهان است.
  • دمای آبی که پای گلدان ریخته می‌شود مهم است. آب نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد.
  • مراقب باشید که به علت گرفتگی سوراخ‌های زیر گلدان راه خروج آب بسته نشده باشد.
  • برای تمیز کردن برگ‌های گیاه ابتدا گرد و غبار آن را به کمک یک دستمال نرم بگیرید. سپاس با استفاده از آب و اسفنج به تمیز کردن برگ‌ها اقدام کنید.
  • همانند آبیاری، نیاز گیاهان به کود متفاوت است. معمولاً در زمان گلدهی باید یک بار به گیاه کود داد. در کوددهی افراط نکنید. چون به گیاه صدمه وارد می‌شود.
  • با رشد و بزرگ شدن گیاه گلدان آن را عوض کنید. فصل بهار بهترین زمان برای این کار است.
  • برخی از گیاهان برای رشد به نور زیادی نیاز دارند. در مقابل، بعضی از گیاهان در مقابل نور زیاد پژمرده می‌شوند. در هنگام انتخاب محلی برای نگهداری گلدان به نوع گیاه و میزان نیاز آن به نور توجه کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ