مجتبی رضاخواه: شیعیان میشیگان عامل شکست ترامپ

0

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران نوشت شیعیان میشیگان که چند ماه گذشته به ترور شهید سلیمانی اعتراض علنی کرده بودند، با بسیج علیه ترامپ، شکست وی در ایالت میشیگان و احتمالا انتخابات آمریکا را کلید زدند.

مجتبی رضاخواه در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت:

«ترور شهید ⁧‫قاسم سلیمانی‬⁩، عامل شکست ترامپ!

یکی از دلایل پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶، رای ایالت میشیگان بود؛ اما این بار شیعیان میشیگان که چند ماه گذشته به ترور شهید سلیمانی اعتراض علنی کرده بودند، با بسیج علیه ترامپ، شکست وی در ایالت میشیگان و احتمالا انتخابات آمریکا را کلید زدند.»

میشیگان کجاست مجتبی رضاخواه کیست سوابق نمایندگان مجلس توئیتر مجتبی رضاخواه بیوگرافی نمایندگان مجلس اسامی نمایندگان مجلس یازدهم اخبار انتخابات آمریکا

توضیحات مجتبی رضاخواه درباره تاثیر رای شیعیان میشیگان در انتخابات آمریکا

مطلبی در خصوص تأثیر رای شیعیان بر نتیجه انتخابات ایالت میشیگان نوشته بودم که به دلایلی پاک کردم.اما دیدم برخی بدون اینکه به فرایند انتخابات آمریکا تسلط داشته باشند، این مطلب رو نفی کردند. این مطلب رو برای رفع ابهام می‌نویسم.

بیشتر ابهام از اینجا نشات می‌گرفت که چطور ممکنه یک جمعیت حدودا ۱۲۰ هزار نفری بر انتخابات ایالت میشیگان و یا به تبع اون بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذاره؟!

برای پاسخ به این ابهام باید ابتدا کمی در خصوص انتخابات آمریکا توضیح بدم. اما برای شروع بگم که انتخابات آمریکا با انتخابات ایران قابل مقایسه نیست و این ابهام اولیه از اینجا نشات می‌گیره که افراد نمی‌دونن وزن آرای ۱۲۰ هزار نفر در انتخابات آمریکا، در شرایط خاصی مثل انتخابات امسال، چقدر می‌تونه زیاد باشه.

قانون انتخابات آمریکا به این صورته که کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا برای پیروز شدن در انتخابات نیاز به کسب ۲۷۰ رای الکتروال داره. اما آرای الکتروال چطور بدست میاد؟

در همه ایالت ها (به استثنای دو ایالت) همه آرای الکتروال اون ایالت به کسی تعلق می‌گیره که آرای مردمی بیشتری داشته باشه. مثلا اگر فرض کنیم در ایالت میشیگان بایدن فقط یک رای بیشتر از ترامپ آورده باشه، کل آرای الکتروال ایالت (یعنی ده تا) به بایدن میرسه.

اما سری بزنیم به اون چیزی که امسال در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا افتاده. پیش‌بینی میشه که آقای بایدن با ۲۷۰ رای الکتروال (در صورت پیروزی در نوادا) رییس‌جمهور آمریکا بشه. این یعنی  آرای الکتروال بایدن بسیار شکننده است و با از دست دادن تنها یک رای الکتروال آقای بایدن پیروزی رو از دست میده!

خب حالا که معلوم شد رای آقای بایدن بسیار شکننده است، ببینیم چه ایالتی می‌تونست نتیجه انتخابات رو به سمت ترامپ بچرخونه؟!

به آرای انتخابات ایالت میشیگان در سال ۲۰۱۶ که نگاه کنیم، متوجه میشیم که آقای ترامپ با اختلاف بسیار کمی خانم کلینتون رو شکست داده بوده، و اگر همین وضعیت رو در انتخابات امسال حفظ می‌کرد و ایالت میشیگان رو می‌برد، احتمالا رییس‌جمهور آمریکا می‌شد!

اما امسال در این ایالت چه اتفاقی افتاده؟ ترامپ با اختلاف کمی (حدود ۱۵۰ هزار رأی) ایالت میشیگان رو به بایدن باخته! این اتفاق از این منظر عجیب هست که آقای ترامپ در چهار سال گذشته کمک زیادی به رشد اقتصاد در ایالت میشیگان کرده و بطور مشخص به صنعت خودروسازی در این ایالت رونق دوباره بخشیده. خب پس چه دلیلی داشته که با وجود رشد اقتصادی، آقای ترامپ این ایالت رو با اختلاف آرای کمی باخته؟برخی دوستان بنده که در این منطقه زندگی می‌کنند، عنوان می‌کنند که شیعیان و مسلمانان این منطقه بعد از ترور سردار سلیمانی نفرت خاصی به ترامپ پیدا کرده بودند و این نفرت رو در انتخابات نشون دادند.

اما آیا ادعای تاثیرپذیری ۱۲۰ هزار نفر بر آرای ایالت میشیگان قابل پذیرش هست؟

اختلاف آرای بایدن و ترامپ حدود ۱۵۰ هزار رأی شده. مفهومش اینه که اگر ۷۶ هزار نفر، به جای اینکه به بایدن رای بدن، به ترامپ رای داده بودند، ترامپ ایالت میشیگان رو می‌برد! اما آیا این ایالت ۷۶ هزار مسلمان داره؟ بی‌بی‌سی میگه آخرین برآورد از جمعیت مسلمانان، حدود ۱۲۰ هزار نفر هست. پس مفهومش اینه که جمعیت مسلمانان میشیگان امکان تاثیرگذاری بر نتیجه نهایی انتخابات رو دارند، اگر انتخابات خیلی بهم نزدیک باشه؛ کما اینکه در این انتخابات اینگونه بوده.

نتیجه‌گیری کلی اینه که در شرایط فعلی که مشخص شده انتخابات در ایالت میشیگان بسیار نزدیک هست، جمعیت ۱۲۰ هزار نفری مسلمانان امکان تاثیرگذاری بر رأی این ایالت رو داشته، و چون نتیجه آرای الکتروال دو کاندیدا بسیار بهم نزدیک هست، نتیجه انتخابات در ایالت میشیگان، امکان تاثیرگذاری بر نتیجه کل انتخابات آمریکا رو داره. این یعنی در انتخابات امسال آمریکا شرایطی بوجود آمده که یک جمعیت محدود میتونن نتیجه کل انتخابات رو تغییر بدهند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ