حسن روحانی: یارانه ۲۵۰ هزار تومان می شود!!

2

آیا دولت برنامه‌ای برای افزایش یارانه ۲۵۰ هزار تومانی دارد؟

 آنچه رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های خود بیان می‌کند، پرداخت به ازای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان است و اگر چنین اتفاقی بیفتد و ۷۵ میلیون نفر دریافت‌کننده این مبلغ باشند جمع آن عددی حدود ۲۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. از آنجا که دست کم ۲۰ درصد از کل درآمد هدفمندی باید به بخش تولید اختصاص یابد، برای تخصیص یارانه نقدی ۲۵۰ هزار تومانی به ایرانی، رقم کل درآمدی دولت در هدفمندی یارانه‌ها باید حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان باشد.

این در حالی است که دولت در لایحه پیشنهادی خود درآمد هدفمندی یارانه‌ها را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده است که ۶۰ درصد کمتر از رقمی است که برای اختصاص یارانه ۲۵۰ هزار تومانی، لازم است.

مشرق نوشت: طبق قانون باید حداقل ۲۰ درصد از رقم هدفمندی صرف کمک به بخش تولید شود و دولت فقط مجاز است ۸۰ درصد آن را صرف پرداخت یارانه نقدی کند. بنابراین از رقم پیشنهادی ۱۲۰ هزار تومانی دولت، فقط ۹۶ هزار میلیارد تومان آن سهم یارانه نقدی خانوارها است. تقسیم این رقم بر ۷۵ میلیون ایرانی نشان می‌دهد برنامه پیشنهادی دولت افزایش یارانه نقدی به حدود ۱۰۵ هزار تومان بوده است.

با توجه به این حقیقت، اصرار رئیس‌جمهور بر برنامه دولت برای پرداخت یارانه نقدی ۲۵۰ هزار تومانی، تامل‌برانگیز است.

البته کمیسیون تلفیق مجلس با همین پیشنهاد ۱۲۰ هزار میلیاردی دولت به علت آن که نیازمند ۴٫۵ برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی است، مخالفت کرد و آن را به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد.

اما سوال مهم این است که وقتی دولت عملا در لایحه بودجه طرح و برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی به ۲۵۰ هزار تومان مطرح نکرده بود، احمدی‌نژاد چرا از برنامه دولت در این باره سخن می‌گوید؟

این تناقض، شعاری و تبلیغی بودن سخنان رئیس‌جمهور را بیش از گذشته تقویت می‌کند.

جام نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. محسن می گوید

    جمع مبلغ ۱۸۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰ میشود نه ۲۲۵ میلیارد یه کم دقت کن

    1. مدیر می گوید

      شما باید ۱۲ ماه حساب کنید نه ۱۰ ماه
      چون هر سال ۱۲ ماه دارد