چرا پاهایم همیشه سرد است؟

0

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود پای شما سرد شود، از جمله کمبود ویتامین یا فقط هوای سرد.

پاهایتان به معنای واقعی کلمه سرد است. زمستان است و ممکن است نیاز به جوراب‌های ضخیم‌تری داشته باشید تا پاهایتان را گرم نگه دارید. یا شاید در تمام طول سال با پاهای سرد دست‌وپنجه نرم کنید و هوای دلپذیر فقط باعث خنک شدن آنها می‌شود.

اگر از خود می‌پرسید که چرا پاهای شما همیشه سرد است، در اینجا آنچه در پشت یخ‌زدگی وجود دارد، آورده شده است.

نشانه های کمبود مواد مغذی مجله سلامت فوق تخصص غدد تیروئید علت سردی پاها در زمستان علائم اختلال در تیروئید دلیل سردی پاها در طب سنتی دلیل سردی پا دست و پاهای سرد نشانه چیست اضطراب و استرس اختلال در تیروئید

نسبت به آب ‌و هوای سرد حساسیت بیشتری دارید

بله، این کاملاً شبیه پاسخ سیلی‌زدن به پیشانی به نظر می‌رسد، اما یک دلیل کاملاً شگفت‌انگیز برای آن وجود دارد: سرد شدن پا ممکن است در زمستان اتفاق بیفتد وقتی که بدن جریان خون را در آن قسمت کاهش می‌دهد. بیشتر در ماه‌های سردتر دیده می‌شود که بدن سعی می‌کند بقیه خود را گرم نگه دارد در حالی که از دست دادن گرما از طریق پا آغاز می‌شود.

استفاده از جوراب‌های بسیار ضخیم به شما کمک می‌کند تا در برابر یخ‌زدگی مبارزه کنید.

کمبود مواد مغذی دارید

آهن و B12 دو ماده مغذی لازم برای گردش خون مناسب هستند. آهن جز هموگلوبین است، پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که مسئول انتقال اکسیژن در بدن است، در حالی که B12 برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون مورد نیاز است. کمبود هر دو می‌تواند در سرد شدن پا موثر باشد. بر اساس نشریه بهداشت هاروارد، ممکن است در صورت کمبود B12، احساس بی‌حسی و مورمور شدن در پا داشته باشید.

کسانی که در معرض خطر کمبود آهن هستند شامل افرادی هستند که باردار هستند یا پریودهای سنگینی را تجربه می‌کنند، همچنین افرادی که بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سلیاک یا کولیت اولسراتیو دارند.کمبود B12 در افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی یا گیاهخوار یا باردار یا شیرده بیشتر محتمل است.

اگر در یکی از این گروه‌ها هستید، رژیم غذایی محدودی را دنبال می‌کنید یا در مورد مصرف مکمل‌ها سوال دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

ممکن است به بیماری گردش خون مبتلا باشید

اگر جریان خون کافی به پای شما نرسد، ممکن است همیشه احساس سرما کنند. برخی از بیماری‌ها که می‌توانند گردش خون ضعیفی ایجاد کنند شامل دیابت، چاقی و رینود است که باعث اسپاسم عروق می‌شود.

یک علامت که در گردش خون شما مشکلی است: ممکن است رنگ پوست تغییر کند. به عنوان مثال، در بنیاد آرتروز، در انگشتان رینود، انگشتان دست و پا می‌توانند به سفید یا آبی تغییر کنند. در صورت تشخیص رینود، ممکن است برای باز نگه داشتن رگهای خونی، درمان با داروهایی مانند مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم توصیه شود.

ممکن است آسیب عصبی داشته باشید

کنترل ضعیف قند خون می‌تواند منجر به آسیب عصبی به نام نوروپاتی دیابتی شود. شما همچنین ممکن است بی‌حسی و سوزن سوزن شدن داشته باشید. بدین دلیل است که این اعصاب آسیب‌دیده از طریق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ارسال پیام به قسمت‌های خاصی از بدن شما را متوقف می‌کنند.

آمار دیابت نشان می‌دهد که حدود نیمی از افراد مبتلا به این بیماری نیز آسیب عصبی دارند. اگر به دیابت مبتلا هستید، می‌خواهید برای کنترل قند خون خود با پزشک صحبت کنید.

ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید

یکی از علائم بارز تیروئید کم‌کار (کم‌کاری تیروئید) عدم تحمل سرما است- چیزی که باعث می‌شود احساس کنید انگار پای شما همیشه خنک است. اساساً، احساس سرما‌زدگی در نتیجه کند شدن بدن شما است. علائم دیگر شامل خشکی پوست، فراموشی، افسردگی و یبوست است.

 اگر پزشک شما مشکوک به وجود بیماری تیروئید در ایجاد سرمای پا باشد، می‌تواند آزمایش خون را برای بررسی عملکرد تیروئید تجویز کند.

در حال استفاده از داروهای مسدود‌کننده بتا هستید

مسدود‌کننده بتا در شرایط خاص برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شوند. این داروها با کاهش سرعت قلب کار می‌کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌تواند بر گردش خون در بدن، به ویژه در اندام‌های انتهایی مانند دست و پا تاثیر بگذارد.

سرد شدن دست و پا، خستگی و افزایش وزن از عوارض جانبی مسدود‌کننده‌های بتا است. اگر این علائم آزاردهنده است، طبق دستورالعمل خود به مصرف دارو ادامه دهید و در مورد سایر گزینه‌های دارویی یا بهترین راه مقابله با این عارضه با پزشک خود صحبت کنید.

تحت استرس هستید یا احساس اضطراب می‌کنید

در هنگام استرس یا مقابله با اضطراب، چند مورد اتفاق می‌افتد: پاسخ جنگ یا گریز جریان خون را از دست و پا و به اندام‌های حیاتی هدایت می‌کند (در صورت لزوم برای فرار به شما کمک می‌کند). همچنین ممکن است شروع به تعریق کنید و این به طور طبیعی بدن شما را خنک می‌کند. اگرچه این خطرناک نیست، اما قطعاً درک اینکه بدن شما در برابر استرس چگونه واکنش نشان می‌دهد و اگر لازم است استراتژی‌های مدیریت استرس برای شما بهتر کار کند، باید در نظر بگیرید.

سیگار می‌کشید

سیگار کشیدن می‌تواند پاهای شما را سرد کند. باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود که باعث سرد شدن انگشتان پا و انگشتان می‌شود.

سیگار کشیدن همچنین با ایجاد بیماری به نام بیماری Buerger در ارتباط است، جایی که لخته در عروق ایجاد می‌شود و جریان خون را در مناطق خاص محدود می‌کند. تنباکو رگهای خونی را تحریک می‌کند و زمینه را برای این آبشار التهابی فراهم می‌کند. دست‌ها و پاها ممکن است احساس سرما کنند، احساس سوزش، سوزن سوزن شدن یا دردناک باشند. تنها راه جلوگیری یا متوقف کردن مشکلات ناشی از Buerger ، مانند آسیب بافتی و درد، ترک سیگار است.

چگونه می‌توان پاهای سرد را گرم کرد

دمپایی همیشه ایده خوبی است، اما چیزهایی وجود دارد که می‌توانید فراتر از آن انجام دهید تا انگشتان پا را گرم کنید.

ابتدا فعال شوید. می‌توانید برای کمک به بازچرخانی خون در اندام‌های خود، پاها را به عقب و جلو حرکت دهید. همچنین می‌توانید با ماساژ دادن پا یا فشار دادن و باز کردن انگشتان پا، گردش خون را تحریک کنید.

اگر این نکات کوچک به شما کمک نمی‌کند یا رنگ پا یا انگشتان شما تغییر نمی‌کند، به پزشک مراجعه کنید.

منبع : سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ