خواص کنجد سیاه ، گنجی در دل طبیعت

0

هزاران سال است که کنجد سیاه به عنوان گیاهی که خواص درمانی و زیبایی شگفت‌انگیزی دارد، شناخته می‌شود. امروزه، به لطف پیشرفت و مطالعات گسترده علمی، ما می‌دانیم که کنجد سیاه، مانند دیگر انواع کنجد، حاوی منیزیم است که به کاهش استرس کمک می‌کند.

دانه‌های کوچک روغنی و سیاه‌رنگ کنجد، توسط گیاه کنجد شکل می‌گیرند. این گیاه معمولاً بعد از سه ماه، طولی معادل یک تا سه متر دارد. در ادامه، کپسول‌ها باز  و دانه‌ها ریخته و پراکنده می‌شوند. در این میان، خاک سالم و حاصل‌خیز، برای نشاط این گیاه که غنی از مواد ضروری برای بدن است، از اهمیت بالایی برخوردار است. چنین خاکی کیفیت منحصر به فرد دانه‌های کنجد را تقویت می‌کند.

نشانه های کمبود مواد مغذی کنجد سیاه در طب سنتی کنجد سیاه بهتره یا سفید کنجد سیاه برای چی خوبه فواید کنجد سیاه برای مو فواید کنجد سیاه طبع کنجد سیاه چیست سلامت نیوز سلامت پوست و مو سلامت پوست در طب سنتی روغن کنجد سیاه خواص روغن کنجد سیاه برای پوست حفظ سلامت بدن بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن

کنجد سیاه ، منبعی منحصر به فرد از مواد مغذی برای بدن

هزاران سال است که کنجد سیاه به عنوان گیاهی که خواص درمانی و زیبایی شگفت‌انگیزی دارد، شناخته می‌شود. امروزه، به لطف پیشرفت و مطالعات گسترده علمی، ما می‌دانیم که کنجد سیاه، مانند دیگر انواع کنجد، حاوی منیزیم است که به کاهش استرس کمک می‌کند، کلسیم موجود در این گیاه برای استحکام استخوان‌ها بسیار مفید است، حضور لسیتین در این گیاه به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند و درنهایت از آنجا که این دانه‌های سیاه‌‌رنگ غنی از ماده روی هستند، بالطبع خاصیتی ضدالتهابی دارند.

به لطف این ترکیبات، کنجد سیاه منبع ارزشمندی برای مبارزه با کاهش انرژی مرتبط با یائسگی است. در دوران بارداری یا در کودکان خردسال، ترکیبات بی‌نظیر کنجد سیاه، در تشکیل سیستم استخوانی و نیز عملکرد مناسب مغز و تقویت قوای ذهنی، بسیار مفید است.

از دیگر مواد جالب توجه‌ای که در کنجد سیاه وجود دارد، می‌توان به اسیدهای آمینه که حاوی گوگرد – سیستئین، متیونین و تورین– هستند اشاره کرد. این مواد تاثیر مثبتی در تقویت و ساختار پوست، مو و ناخن‌ها دارند.

دانه‌های کنجد سیاه، همچنین به عنوان آنتی‌اکسیدان، نقشی حیاتی دارند. به عنوان مثال، سیستئین (ساخته شده از پروتئین‌ ها و انتقال‌ دهنده‌ های عصبی مختلف) برای رشد مو، جلوگیری از ریزش آن‌ ها یا شروع طاسی بسیار موثر است. تورین که به پاکسازی مواد شیمیایی غلیظ از بدن کمک می‌کند، در رشد و نمو مغز نیز نقش دارد.

کلسیم موجود در این گیاه، بر برخی غشاهای سلولی واقع در قلب و اعصاب تاثیری فوق‌ العاده دارد،‌ آن‌ ها را تسکین و عملکرد این بخش‌ ها را تنظیم می‌کند.حجم بالای مواد معدنی موجود در کنجد سیاه  و نیز هضم سریع و آسان آن، از این گیاه، ماده‌ای کارآمد و منحصر به فرد ساخته است.

نشانه های کمبود مواد مغذی کنجد سیاه در طب سنتی کنجد سیاه بهتره یا سفید کنجد سیاه برای چی خوبه فواید کنجد سیاه برای مو فواید کنجد سیاه طبع کنجد سیاه چیست سلامت نیوز سلامت پوست و مو سلامت پوست در طب سنتی روغن کنجد سیاه خواص روغن کنجد سیاه برای پوست حفظ سلامت بدن بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن

روغن کنجد سیاه، روغنی لوکس با خواصی ارزشمند

روغنی که از میوه های این گیاه استخراج می‌شود، ماده اولیه ارزشمندی برای تولید محصولات آرایشی محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب اشباع‌نشده و نیز غیراشباع موجود در این گیاه به کاهش لکه‌ های پیری و همچنین چین و چروک‌های پوستی که از کمبود آب ناشی می‌شوند، کمک می‌کنند.

اسید لینولئیک موجود در این روغن عملکرد متابولیک پوست را فعال و تنظیم و نیز بافت‌ های پوستی را صاف و بازسازی می‌کند به‌ طوری‌ که در ادامه، پوست خسته صاف می‌ شود، پوست حساس انعطاف‌ پذیری قابل‌ توجهی پیدا می‌کند و اپیدرم ترمیم و لطیف می‌شود.

روغن کنجد سیاه اصطلاحاً واکنش‌ های پوستی را نیز کاهش می‌دهد و به‌ ویژه برای پوست‌ های حساس و کسانی که از نورودرماتیت (درماتوز) رنج می‌برند توصیه می‌شود. نورو درماتیت یا درماتیت عصبی یک بیماری پوستی است که با بروز یک لکه پوستی شروع می‌شود.

این لکه معمولاً با احساس خارش در فرد همراه بوده و فرد هرچقدر لکه را بخاراند، میزان خارش افزایش خواهد یافت. این چرخه تکرار خارش باعث آسیب‌دیدگی و ضخیم شدن پوست خواهد شد. در این میان روغن کنجد سیاه که برای ماساژ توصیه می‌شود همانند یک لیفتینگ طبیعی عمل می‌کند.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ