فواید وانیل برای پوست، مو و سلامتی

0

آیا شما هم از طرفداران خوراکی‌ های وانیلی مثل بستنی وانیلی و کیک وانیلی هستید؟ خوردنی‌ های وانیلی طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. چیزی که بیشتر افراد از آن بی‌خبر هستند، ارزش غذایی و خواص وانیل است‌.

وانیل نقش ویتامین ها در بدن مراقبت از مو مراقبت از پوست متخصص طب سنتی طب سنتی سلامت نیوز سلامت مو سلامت پوست و مو خواص وانیل خواص مواد غذایی حفظ سلامت بدن جوش و آکنه بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن ارزش غذایی وانیل

ارزش غذایی وانیل

وانیل به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، برای سلامتی پوست، مو و بدن مفید است. عصاره‌ی وانیل روغن‌های اسانسی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و قند ساده و پیچیده دارد. در ادامه به ارزش غذایی وانیل اشاره می‌کنیم.

انرژی ۲۸۸
کربوهیدرات ۱۲.۶۵ گرم
پروتئین ۰.۰۶ گرم
چربی کل ۰.۰۶ گرم
نیاسین ۰.۴۲۵ میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید ۰.۰۳۵ میلی‌گرم
پیریدوکسین ۰.۰۲۶ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۰۹۵ میلی‌گرم
سدیم ۹ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۴۸ میلی‌گرم
کلسیم ۱۱ میلی‌گرم
مس ۰.۰۷۲ میلی‌گرم
منیزیم ۱۲ میلی‌گرم
منگنز ۰.۲۳۰ میلی‌گرم
فسفر ۶ میلی‌گرم
زینک (روی) ۰.۱۱ میلی‌گرم

در ادامه به چند نکته درباره‌ی ترکیبات موجود در وانیل پرداخته‌ایم.

۱. وانیلین

وانیلین یک ترکیب شیمیایی موجود در لوبیای وانیل است.

۲. ویتامین‌ها

عصاره‌ی وانیل از مقداری ویتامین‌های ب کمپلکس مانند نیاسین، پانتوتنیک اسید، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و تیامین تشکیل شده است. این ویتامین‌ها به سنتز آنزیم‌ها، عملکرد سیستم عصبی و تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کنند.

۳‌. مواد معدنی

عصاره‌ی وانیل همچنین حاوی بعضی از مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، منگنز، پتاسیم، زینک و آهن است.

خواص وانیل برای پوست

ممکن است تعجب کنید، اما عصاره یا اسانس وانیل برای پوست فوایدی دارد. از این ترکیب در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند لوسیون بدن، بالم لب و کرم‌ استفاده می‌شود.

وانیل نقش ویتامین ها در بدن مراقبت از مو مراقبت از پوست متخصص طب سنتی طب سنتی سلامت نیوز سلامت مو سلامت پوست و مو خواص وانیل خواص مواد غذایی حفظ سلامت بدن جوش و آکنه بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن ارزش غذایی وانیل

۱. جوش و آکنه را درمان می‌کند

خواص ضدباکتریایی وانیل آن را تبدیل به یک ترکیب مفید برای درمان آکنه می‌‌کند.

وانیل از طریق مبارزه با باکتری‌ها به پاکسازی پوست و کاهش تعداد دفعات بروز جوش و آکنه کمک می‌کند.

۲. خواص ضدپیری دارد

وانیل غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و از پیری و آسیب دیدن پوست در اثر رادیکال‌ های آزاد پیشگیری می‌کند. این ترکیب سرعت بروز علائم پیری پوست مانند خطوط ظریف، چین‌وچروک و لکه‌های پیری را به تأخیر میندازد. از وانیل به دلیل داشتن خواص ضدپیری و رایحه‌ی خوب در بسیاری از م حصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

۳. سوختگی را تسکین می‌دهد

به‌طور سنتی از وانیل برای درمان سوختگی‌ها، زخم‌ها و بریدگی‌ها استفاده می‌شود. عصاره‌ی وانیل یا روغن اسانسی آن را نباید به‌طور مستقیم روی سوختگی تازه قرار دهید.

داروهای موضعی که حاوی عصاره‌ی وانیل هستند، گزینه‌ی خوبی برای درمان سوختگی‌ها به شمار می‌روند. توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر نوع درمان خانگی برای سوختگی حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی‌کند.

۴. سلامت پوست را افزایش می‌دهد

وانیل منبع خوبی از ویتامین‌ های B مانند نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و پانتوتنیک اسید است که همگی نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارند. خواص آنتی‌اکسیدانی وانیل از پوست در برابر آسیب ناشی از آلاینده‌های محیطی و سموم حفاظت می‌کند. می‌توانید با وانیل یک اسکراب تهیه کرده و از این طریق پوستتان را از درون احیا کنید.

برای درست کردن اسکراب تنها کاری که باید بکنید این است که دانه‌‌ های درون ۵ عدد لوبیا‌ی وانیل را خارج کنید. دانه‌ ها را با ۳ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و ۲ قطره روغن اسانسی وانیل و مقداری آب لیموترش تازه مخلوط کنید. اسکراب به دست آمده را روی صورت خود بگذارید. مواد را برای چند دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید. در پایان مقداری آب سرد روی صورتتان بپاشید.

خواص وانیل برای مو

وانیل به دلیل اینکه منبع بسیاری از مواد مغذی است، برای مو مفید محسوب می‌شود و به حفظ سلامت مو کمک می‌کند. در ادامه خواص وانیل برای مو را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

وانیل نقش ویتامین ها در بدن مراقبت از مو مراقبت از پوست متخصص طب سنتی طب سنتی سلامت نیوز سلامت مو سلامت پوست و مو خواص وانیل خواص مواد غذایی حفظ سلامت بدن جوش و آکنه بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن ارزش غذایی وانیل

۵. موها را ابریشمی می‌کند

وانیل زمانی که با سایر ترکیبات مفید برای مو ترکیب شود، می‌تواند موها را ابریشمی، نرم و درخشان کند. می‌توانید برای به دست آوردن چنین مویی با وانیل یک ماسک مو درست کنید. برای تهیه‌ی ماسک مو ۱۲۰ گرم شی‌باتر را روی حرارت ذوب کنید. زمانی که‌ شی‌باتر به‌طور کامل ذوب شد، ۵ قطره روغن اسانسی وانیل و ۲ قطره از هر کدام از روغن‌های بادام، جوجوبا و کرچک را به آن اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط خنک شود، سپس آن را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.

مخلوط به دست آمده را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی موهای خود قرار دهید. سپس موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید. این ماسک موهای شما را نرم و قابل‌کنترل می‌کند. باقیمانده‌ی ماسک را می‌توانید در دمای اتاق یا یخچال قرار دهید و بعدا از آن استفاده کنید.

۶. به رشد مو کمک می‌کند

روغن‌های حامل و اسانسی در رشد مو مفید هستند. برای رشد مو می‌توانید این روغن‌ها را با روغن اسانسی وانیل مخلوط کنید و روی موهای خود بمالید. برای درست کردن این ماسک مو، اول از همه موهایتان را شانه بزنید تا گره‌های آن باز شود و بعد موهای خود را به‌طور کامل با آب گرم بشویید.

سپس یک چهارم فنجان از هر نوع روغن حامل مانند روغن زیتون بکر، روغن جوجوبا، روغن بادام یا روغن نارگیل را به مدت تقریبا ۳۰ ثانیه روی حرارت زیاد گرم کنید. ۱۰ قطره از روغن‌ اسطوخودوس و روغن اسانسی وانیل را به روغن حامل اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط ایجاد شده را روی موهایتان قرار دهید.

از ریشه‌ی موها شروع کنید و به سمت انتهای مو بروید. کف سر خود را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با حرکات دورانی ماساژ دهید. موهایتان را با کلیپس بالا ببندید و روی سرتان کلاه حمام بگذارید. اجازه دهید مخلوط روغن‌ها به مدت ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند. سپس موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. با استفاده از این ماسک موهایتان نرم‌تر و درخشان‌تر می‌شوند.

خواص وانیل برای سلامتی بدن

عصاره‌ی وانیل خواص درمانی زیادی دارد و می‌تواند به روش‌های مختلف سلامتی بدن را افزایش دهد. در ادامه خواص وانیل برای بدن آورده شده‌اند‌.

وانیل نقش ویتامین ها در بدن مراقبت از مو مراقبت از پوست متخصص طب سنتی طب سنتی سلامت نیوز سلامت مو سلامت پوست و مو خواص وانیل خواص مواد غذایی حفظ سلامت بدن جوش و آکنه بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن ارزش غذایی وانیل

۷. اضطراب و افسردگی را درمان می‌کند

مطالعات ثابت کرده‌اند که عصاره‌ی وانیل می‌تواند اثر مثبتی روی افراد مبتلا به اختلالات افسردگی و اضطراب داشته باشد. رایحه‌ی وانیل به‌طور ویژه در این زمینه مفید است.

نوشیدن آب یا شیر حاوی عصاره‌ی وانیل به کاهش اضطراب در بعضی از افراد کمک می‌کند. این ترکیب خوش‌عطر برای سیستم عصبی مفید است. تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که رایحه‌درمانی با وانیل اثرات مثبتی روی تسکین علائم کلاستروفوبیا (ترس از قرار گرفتن در محیط‌های بسته) می‌گذارد.

۸. به کاهش وزن کمک می‌کند

بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که عصاره‌ی وانیل می‌تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند. ورزش کردن و رژیم غذایی می‌توانند نقش قابل‌توجهی روی لاغری داشته باشند. علاوه بر این مصرف عصاره‌ی وانیل هم می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد. توجه داشته باشید که به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۹. حالت تهوع را تسکین می‌دهد

یکی از بهترین خواص وانیل این است که می‌تواند در صورت ابتلا به حالت تهوع به تسکین معده کمک کند. برای بهره بردن از خواص وانیل در این زمینه باید چند قطره از عصاره‌ی وانیل را درون یک لیوان بریزید. نوشیدنی را هم بزنید و آن را به‌آرامی بنوشید. عطر وانیل به درمان حالت تهوع کمک می‌کند.

۱۰. سرفه را درمان می‌کند

شربت‌های سرفه معمولا حاوی عصاره‌ی وانیل به‌عنوان طعم‌دهنده هستند. اگرچه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما عصاره‌ی وانیل خواص بی‌حسی خفیف دارد و می‌تواند علائمی مانند درد ناشی از گلودرد و سردرد را تسکین دهد.

۱۱. برای سلامت دهان و دندان مفید باشد

وانیلین موجود در وانیل شبیه به کپسایسین فلفل چیلی است. این ترکیب اثرات مثبتی روی سیستم عصبی مرکزی دارد. کپسایسین یک مسکن اثربخش است. وانیل به مبارزه با دندان درد و عفونت دندان کمک می‌کند.

۱۲. اختلالات گوارشی را درمان می‌کند

وانیل می‌تواند در تسکین مشکلات گوارشی مفید باشد. برای درمان استفراغ و ناراحتی‌های معده، مقداری آب را با لوبیای وانیل بجوشانید و آن را میل کنید. عطر قوی وانیل در تسکین حالت تهوع اثرگذار است.

۱۳. مشکلات قاعدگی را درمان می‌کند

عصاره‌ی وانیل در تنظیم قاعدگی مفید است. زنانی که قاعدگی نامنظم دارند، می‌توانند برای تنظیم سیکل قاعدگی خود از عصاره‌ی وانیل استفاده کنند. اگرچه برای تنظیم قاعدگی داروهای مختلفی وجود دارد، اما این داروها معمولا عوارض جانبی دارند. اگر شما هم مشکل ذکر شده را دارید، خوب است که عصاره‌ی وانیل را در رژیم غذایی خود جای دهید.

۱۴. به درمان زخم‌ها کمک می‌کند

از زمان‌های قدیم افراد از عصاره‌ی وانیل برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کردند. خواص ضدالتهابی عصاره‌ی وانیل می‌تواند نواحی ملتهب شده‌ی پوست را تسکین دهد. عصاره‌ی وانیل یک ترکیب خانگی عالی برای بهبود زخم‌ها تلقی می‌شود. در نظر داشته باشید که نباید از عصاره‌ی وانیل به‌طور مستقیم روی زخم‌ها و سوختگی‌های باز استفاده کنید.

۱۵. خواص آنتی‌اکسیدانی دارد

علت عطر منحصر‌به‌فرد و خواص وانیل وجود تقریبا ۲۰۰ نوع ترکیب در آن است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در وانیل رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را کاهش می‌دهد.

رادیکال‌های آزاد مواد زائدی هستند که در اثر فرآیندهای متابولیک طبیعی و مضر در بدن به وجود آمده‌اند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان شوند. وانیل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و با سرطان مبارزه می‌کند.

۱۶. برای بچه‌ها مفید است

عصاره‌ی وانیل را به همراه یک قاشق چای‌خوری شکر به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را به کودکی بدهید که تب دارد. وانیل به غیر از کاهش تب به مبارزه با عفونت‌ها در کودکان کمک می‌کند. علاوه بر این بچه‌ها به احتمال زیاد طعم وانیل را دوست داشته باشند.

کلام آخر

وانیل بیشتر از یک ترکیب خوش‌عطر برای طعم و عطر دادن به دسر، کیک و شیرینی‌ اهمیت دارد. این ترکیب حاوی فواید مختلف برای سلامتی بدن، پوست و مو است. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ درباره‌ی خواص وانیل و ارزش غذایی آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دادیم. می‌توانید برای بهره‌گیری از خواص وانیل بستنی وانیلی، کیک و شکلات وانیلی بخورید یا از وانیل در درست کردن دسرهای خانگی استفاده کنید.

منبع : دیجی کالا مگ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ