از کجا بفهمیم که افسردگی داریم؟

0

به نقل از اسکای نیوز، گزارشات نشان داده است که افسردگی باعث شده است برخی از افراد در موارد دیرهنگام خودکشی کنند.

اگرچه درمان‌های شناخته شده و مؤثری برای افسردگی وجود دارد، اما کمتر از نیمی از جمعیت مبتلا در جهان (کمتر از ۱۰ درصد در بسیاری از کشورها) چنین درمان‌هایی را دریافت می‌کنند.

موانع دسترسی به مراقبت‌های مؤثر شامل کمبود منابع، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ناکافی و برچسب اجتماعی در ارتباط با اختلالات روانی است.

مانع دیگر در ارائه مراقبت‌های مؤثر، ارزیابی نادرست است. در کشور‌هایی که سطح درآمد آن‌ها بالاست، افراد مبتلا به افسردگی اغلب به درستی تشخیص داده نمی‌شوند.

مرکز مشاوره خوب در تهران متخصص روانشناسی روانشناسی بالینی روانشناس خانواده دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی درمان افسردگی افسردگی چیست

دکتر جمال فرویز، روانپزشک مشاور می‌گوید که بیش از یک نوع افسردگی وجود دارد و هر کدام علائم خاص خود را دارند و علائم کلی وجود دارد که همه انواع را به هم مرتبط می‌کند.

فرویز افزود: نوع اول افسردگی دوقطبی است که به شکل دوره‌های شیدایی و افسردگی از هم جدا می‌شود. دوره‌های شیدایی شامل روحیه بالا یا خلق و خوی تحریک پذیر، بیش فعالی، تند صحبت کردن، اعتماد به نفس متورم و نیاز به خواب است.

او ادامه داد: افسردگی عاطفی یک بیماری ژنتیکی است و فرد مبتلا نیاز به درمان دارویی دارد.

افسردگی تعاملی

فرویز سخنان خود را به نوع دیگری از افسردگی، یعنی “افسردگی تعاملی” منتقل کرد و گفت: این افسردگی مربوط به شرایط یا مشکل خاصی است و با از بین رفتن آن از بین می‌رود. عمدتا در نتیجه یک بحران شدید است که فرد با آن روبه روست و با تلاش اطرافیانش برای کاهش تأثیر آن بر او تا بتواند بر آن غلبه کند، دوباره به حالت عادی باز می‌گردد.

این روانشناس ادامه داد: یک اختلال افسردگی مکرر وجود دارد و فرد مبتلا به طور مکرر از افسردگی رنج می‌برد، که طی آن در معرض خلق و خوی بد، عدم علاقه و لذت بردن از چیز‌ها و انرژی کم قرار می‌گیرد و حداقل به مدت دو هفته طول می‌کشد.

افسردگی پنهان

فرویز تأکید می‌کند که نوع دیگری از افسردگی به نام “افسردگی پنهان” وجود دارد که در طی آن ممکن است فرد علائمی از ناراحتی نشان ندهد، اما بر برخی از قسمت‌های بدن او تأثیر می‌گذارد، بنابراین احساس درد می‌کند و این درد‌ها تنها با توسل به درمان روانی برطرف می‌شوند.

این مشاور روانشناسی می‌گوید: یکی از مشهورترین انواع افسردگی “افسردگی پس از زایمان” است که بسیاری از زنان در معرض آن قرار دارند، اما به مرور زمان از شر آن خلاص می‌شوند، مگر در موارد معدودی که تأثیر افسردگی شدید است.

به گفته جمال فرویز، علائم کلی افسردگی در همه نوع وجود دارد، اگر کسی آن‌ها را بیش از دو هفته احساس کرد، باید در اسرع وقت با یک روانپزشک مشورت کند.

فرویز گفت: اختلالات خواب و غذا خوردن، عدم تمایل به انجام هر کاری، عدم تمرکز، از دست دادن اشتیاق، فراموشی بیش از حد، احساس خفگی در بسیاری از شرایط، درد‌های مکرر معده و احساس خستگی مداوم، همه این علائم، به این معنی است که شخص افسرده است.

او همچنین بر اهمیت افزایش آگاهی جامعه از نقش روان درمانی و از بین بردن “انگ اجتماعی” تأکید می‌کند.

فرویز در پایان گفت: روش‌های درمان متفاوت است و اغلب ما به درمان دارویی، علاوه بر جلسات روانشناسی و درمان (رفتاری شناختی) تمایل داریم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ