مزایا و مضرات کافئین بر سلامت بدن

0

کافئین در واقع مزایا و مضراتی دارد. لازم است فرد میزان مصرف روزانه خود را تعیین کند.

مضرات کافئین مصرف کافئین متخصص تغذیه فواید کافئین فشار خون سلامت نیوز بی خوابی بهترین متخصص تغذیه

افزایش انرژی

کافئین انرژی و روحیه شما را افزایش می‌دهد و هوشیاری شما را بیشتر می‌کند. این می‌تواند گاهی اوقات مفید باشد، به ویژه در صبح یا زمانی که در حال تلاش برای کار هستید.

حتی اگر بدن شما آن را ذخیره نکند، کافئین می‌تواند تا ۶ ساعت پس از مصرف بر بدن شما تأثیر بگذارد. اما بیشتر اوقات مناسب بدن شما نیست؛ زیرا می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود.

بیخوابی

مصرف زیاد کافئین خوابیدن در شب را مشکل می‌کند. حتی مقادیر متوسط ​​می تواند باعث بی خوابی در برخی افراد شود، به ویژه اگر زمان خواب بسیار نزدیک است. ممکن است با بالا رفتن سن عوارض آن بدتر شود.

اگر متوجه شدید که روی خواب شما تأثیر می‌گذارد، بعد از ظهر و عصر از مصرف کافئین اجتناب کنید و به یاد داشته باشید کافئین که فقط در چای و قهوه وجود ندارد، همچنین در شکلات، نوشیدنی‌های انرژی زا و سایر غذا‌ها و نوشیدنی‌های بسته بندی شده نیز وجود دارد.

افزایش ضربان قلب

کافئین یک محرک است و ممکن است باعث شود قلب شما کمی سریعتر به تپش بیفتد؛ به گونه‌ای که شما را از خواب بیدار می‌کند. برای اکثر مردم، این یک مشکل نیست اما اگر شما مقدار زیادی کافئین دارید یا بیش از حد حساس هستید، نبض شما ممکن است بسیار زیاد شود یا برای مدت طولانی بالا بماند. حتی ممکن است ضربان قلب خود را با ریتم عجیبی احساس کنید و گاهی اوقات با معضل تپش قلب مواجه شوید.

سردرد

اگر هر روز کافئین مصرف کنید، چه به صورت مواد انرژی زا و چه در یک فنجان قهوه، به آن عادت خواهید کرد. در این صورت اگر یک روز آن را مصرف نکنید، ممکن است دچار سردرد شوید و اگر یک بار کافئین را به طور کامل قطع کنید، بدتر شود. اگر کم کم مصرف کافئین را کاهش دهید، احساس بهتری خواهید داشت.

فعالیت ورزشی را افزایش دهید

اگر ورزش‌های “استقامتی” مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا انجام دهید، کافئین ممکن است به شما کمک کند سریعتر ورزش کنید تا درد عضلاتتان تسکین یابد.

تقریباً یک ساعت طول می‌کشد تا بدن شما آن را به طور کامل جذب کند، به گونه‌ای که حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین (۲ تا ۴ فنجان قهوه) می‌تواند این کار را انجام دهد، اما مهم است که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

بهبودی از خستگی پس از ورزش

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند با ساخت و ذخیره نوعی سوخت به نام گلیکوژن، به بدن شما در بهبود سریعتر بعد از یک تمرین سخت کمک کند.

به نظر می‌رسد بهتر است آن را با کربوهیدرات مصرف کنید، مانند برخی از انواع ژل‌های ورزشی و نوشیدنی‌ها. فقط مراقب باشید در مصرف کافئین زیاده روی نکنید، که در صورت اختلال در خواب می‌تواند بر بهبود یا عملکرد شما تأثیر نامطلوب بگذارد.

افزایش فشار خون

اگرچه دلیل آن مشخص نیست اما کافئین می‌تواند منجر به فشار خون بالا برای مدت کوتاه و گاهی اوقات نیز به صورت طولانی مدت شود.

این می‌تواند به این دلیل باشد که هورمونی را که عروق شما را گسترده نگه می‌دارد و آن‌ها را فشرده می‌کند، مسدود شده، یا ممکن است باعث ترشح بیشتر آدرنالین در بدن شما شود، هورمونی که فشار خون را افزایش می‌دهد. در صورت داشتن فشار خون بالا یا مشکلات قلبی با پزشک خود مشورت کنید.

از بیماری‌ ها محافظت می‌کند

به نظر می‌رسد که کافئین در کنار سایر مشکلات پزشکی از سنگ کیسه صفرا و عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کافئین معمولی ممکن است به جلوگیری از برخی بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون، آلزایمر، بیماری هانتینگتون، مولتیپل اسکلروزیس و صرع کمک کند.

چقدر کافئین مصرف کنیم؟

این بستگی به وزن، رژیم غذایی، دارو‌ها و سلامت عمومی شما دارد. مصرف حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم قابل قبول است.ممکن است بیش از ۶۰۰ میلی گرم در روز بیش از حد باشد اما برخی از افراد نسبت به آن حساسیت بیشتری دارند.

اگر متوجه مشکلات معده، سردرد، گرفتگی عضلات یا تپش قلب شدید، ممکن است زمان کاهش مصرف کافئین فرا رسیده باشد. در صورت بارداری یا مشکلات قلبی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ