چگونه از مراجعه به دندانپزشک بی نیاز شویم؟

0

دندان‌ها نه یک چیز تجملی، بلکه زیربنای سلامت بدن هستند. نه تنها بدون آن‌ها نمی‌توانیم درست غذا بخوریم، بلکه برای درست صحبت کردن هم آن‌ها را لازم داریم.

مراقبت از دندان مجله سلامت سلامت دندان روش صحیح مسواک زدن خوراکی هایی برا سلامت دندان خواص آناناس بهداشت دهان و دندان

در ادامه از نکات بهداشتی‌ خواهیم گفت که با رعایت آن‌ها ممکن است دیگر گذرتان به دندانپزشکی نیفتد.

۱- قهوه و چای خود را با شیر بنوشید

برای حفظ درخشش دندان‌ها باید بیش از هر چیزی به آنچه که در دهان تان می‌گذارید، توجه کنید. مینای دندان بر اثر خواص شیمیایی مواد غذایی رنگ می‌گیرد. مواد غذایی اسیدی به خاطر صدمه‌ای که به دندان می‌زنند باعث رنگ گرفتن آن می‌شوند و مواد غذایی‌ای مثل قهوه یا چای که تانین (جوهر مازو) زیادی دارند، به دلیل تغییری که در pH دهان ایجاد می‌کنند باعث رنگ گرفتن دندان می‌شوند.

با مصرف یک ماده غذایی خنثی و سرشار از کلسیم بعد از مواد غذایی اسیدی می‌توانید pH دهان خود را متعادل کنید. برای کاهش اسیدیته‌ی چای و قهوه می‌توانید درون آن‌ها شیر بریزید و به غذا‌هایی که با سس گوجه خورده می‌شوند، پنیر اضافه کنید. به ویژه کازئین، پروتئین درون شیر، باعث می‌شود دندان‌ها کمتر رنگ بگیرند.

۲- آناناس بخورید

آناناس تنها ماده غذایی حاوی ماده‌ی بروملائین است که در حفظ مینای دندان بسیار مؤثر است و باعث می‌شود دندان کمتر رنگ بگیرد. این ماده درد و ورم لثه را هم به خاطر خواص ضد التهابش کاهش می‌دهد.

۳- دندان هایتان را سفید نکنید

برخلاف آنچه صنعت زیبایی سعی در قبولاندن آن به ما دارد، اصلاً قرار نیست دندان‌ها سفید باشند. آن‌ها طی روندی طبیعی باید به مرور عاجی رنگ شوند. به علاوه، همه‌ی دندان‌ها نباید همرنگ باشند. گذشته از این ها، دندان برای زیبایی در دهان قرار داده نشده است.

سفید کردن دندان، باعث تضعیف مینای آن می‌شود؛ و وقتی هم که مینای دندان از میان برود، دیگر برگشت پذیر نیست؛ بنابراین بهتر است از استفاده از خمیردندان‌های زغالی و سفید کننده پرهیز کنید، چون بیش از حد قوی هستند و دندان را می‌سایند. به جای آن از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید یکی از اثربخش‌ترین مواد در بهداشت دهان و دندان است و تحقیقات نشان داده استفاده از آن طی سال‌های گذشته با جلوگیری از پوسیدگی دندانی، باعث کاهش آمار پوسیدگی شده است.

۴- بزاق دهان همیشه باید جریان داشته باشد

بزاق دهان با شستشوی مداوم دندان ها، پاک کردن باکتری‌های مضر و تقویت مینای دندان با کلسیم و فسفر، به حفظ دندان‌ها کمک می‌کند. اگر دهان تان به اندازه‌ی کافی بزاق تولید نکند، دندان‌ها خشک می‌شوند، pH دهان تغییر می‌کند و فعالیت باکتری‌های مخرب مینای دندان شدت می‌گیرد. طی روز هر قدر می‌توانید آب ساده بنوشید و آدامس بدون قند بجوید تا به تولید بیشتر بزاق دهان کمک شود.

خشکی دهان یکی از عوارض جانبی اصلی بسیاری از دارو‌ها مثل دارو‌های ضد افسردگی هم هست و این دارو‌ها می‌توانند کارآمدی غدد بزاق را کاهش دهند. اگر دارو مصرف می‌کنید، همیشه آب دم دست تان داشته باشید؛ این کار می‌تواند کمک کننده باشد.

۵- هنگام نوشیدن از نی استفاده کنید

نه تنها چیزی که می‌نوشید، بلکه نحوه‌ی نوشیدن آن هم می‌تواند روی دندان هایتان تأثیر بگذارد. نحوه‌ی مصرف نوشیدنی‌ها می‌تواند بر سلامت دهانی شما هم مؤثر باشد. نگه داشتن نوشیدنی در دهان می‌تواند باعث رنگ گرفتن دندان‌ها و ساییده شدن مینای دندان شود، چون با این کار دندان در معرض قند و اسید‌های درون نوشیدنی قرار می‌گیرد. به این ترتیب، نوشیدنی‌های قندی‌ای که درون قوطی قرار دارند هم از نظر نوع نوشیدنی و هم از نظر نحوه‌ی مصرف، بدترین محسوب می‌شوند.

قورت دادن نوشیدنی و استفاده از نی (اگر آن را درست قرار دهید تا تماسی با دندان‌ها نداشته باشد)، روش‌های بهتر و سالم تری برای نوشیدن هستند. این کار به جلوگیری از رنگ گرفتن دندان‌ها و پوسیدگی آن‌ها کمک می‌کند.

۶- قبل از خواب مسواک بزنید

دندان‌ها باید دو بار در روز مسواک زده شوند، اما در صورتی که امکان انجام تنها یک بار آن را دارید، این کار را قبل از خواب انجام دهید. در زمان خواب نه چیزی وارد دهان می‌شود و نه چیزی از آن خارج و روند تولید بزاق نیز کند می‌شود، به همین دلیل پلاک‌های انباشته شده روی دندان‌ها بی حرکت می‌مانند و مشکل ساز می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به خشکی دهان و بالا رفتن ریسک پوسیدگی دندان‌ها شود.

جدا از آن، بسیاری از کسانی که به طور منظم دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، از جهت زمانی این کار را به اندازه‌ی کافی انجام نمی‌دهند. مدت زمان توصیه شده برای مسواک زدن ۲ دقیقه است. هر چه کف و خمیر دندان در دهان دارید، به بیرون تف کنید. اگر می‌خواهید دهان تان را آب بکشید، این کار را بعد از مسواک زدن انجام ندهید، چون دراینصورت همه‌ی فلوراید خمیر دندان شسته می‌شود و همه‌ی زحمت تان هدر می‌رود و دندان دیگر محافظی نخواهد داشت.

۷- استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید

استفاده از نخ دندان باعث خارج شدن بیوفیلم‌های باکتریایی از لای دندان‌ها و حفظ سلامت لثه می‌شود. با این کار می‌توانید ذرات غذا و پلاک را از جایی که مسواک به آن نمی‌رسد، پاک کنید. ۴۰ درصد از پلاک‌ها لای دندان‌ها قرار دارند. به دندان‌های آسیاب تان توجه ویژه داشته باشید. صرفاً لای دندان‌ها را نخ دندان نکشید. باید زیر خط لثه را هم نخ دندان بکشید تا پلاک‌ها پاک شوند.

۸- خیلی محکم مسواک نزنید

حواس تان به مقدار فشاری که هنگام مسواک زدن به دندان‌ها وارد می‌کنید باشد. لازم نیست خیلی محکم مسواک بزنید. چرا که فشار زیاد به لثه‌ها صدمه می‌زند و دندان‌ها را حساس می‌کند. استفاده از مسواک برقی دارای قابلیت تنظیم زمان و حساس به فشار می‌تواند کمک کننده باشد. علاوه بر این، همیشه از یک مسواک نرم استفاده کنید. مسواک زدن بیش از اندازه هم مشکل ساز می‌شود.

۹- شب‌ها از محافظ دندان استفاده کنید تا از صدمات دندان قروچه در امان بمانید

ساییده شدن دندان‌ها و به هم فشرده شدن فک‌ها مسأله‌ی بی اهمیتی نیست. اگر دندان قروچه می‌کنید، شب‌ها از محافظ مخصوص دندان استفاده کنید. دندان قروچه می‌تواند باعث برهم خوردن تنظیم فک شود، مشکلی که رفع آن بسیار دشوار است. علاوه بر این، ممکن است باعث شکستگی دندان‌ها شود و این شکستگی اگر تشدید یابد، مجبور به استفاده از روکش دندانی خواهید شد. اما با وجود محافظ دندانی، به جای دندان‌های خود، تنها محافظ سیلیکونی را گاز خواهید گرفت. علاوه بر این، بهتر است به یک روان درمانگر مراجعه کنید، چون دندان قروچه می‌تواند نتیجه‌ی فشار روانی یا اضطراب باشد.

۱۰- زبان تان را هم تمیز کنید

زبان مخزن باکتری است و اگر به حال خود رها شود می‌تواند منجر به بدبو شدن دهان و دیگر مشکلات جدی شود. زبان سالم، رنگی صورتی بدون نقاط قرمز، سفید یا زرد دارد. البته سفیدی زبان هم مسأله‌ی نگران کننده‌ای نیست، چون تنها ترکیبی از سلول‌های مرده و بقایای مواد غذایی است که با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌تواند به راحتی از بین برود.

برای تمیز کردن زبان خود از مسواک یا زبان شور مخصوص استفاده کنید. مسواک یا زبان شور را از عقب به جلو روی زبان بکشید. سراغ کناره‌ها و لبه‌های زبان نروید. بعد از اتمام کار، هم دهان و هم مسواک یا زبان شور خود را آب بزنید تا باکتری‌ها شسته شوند.

منبع : روزیاتو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ