اعتماد به نفس پایین چه نشانه هایی دارد؟

0

فرض کنید یک نفر درباره بدی آب و هوا نظر می‌دهد. بعد عذرخواهی می‌کند که از هم‌صحبت‌هایش نپرسیده می‌خواهند درباره آب و هوا حرف بزنند یا خیر. حتی ممکن است بیشتر خجالت‌زده شود و باز هم عذرخواهی کند که با حرف زدن از آب و هوا دیگران را آزرده کرده است.
قطعا در اینجا مشکل عزت نفس وجود دارد. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که عزت نفس پایین فرد را نشان می‌دهد و در واقع نشانه‌های عزت نفس پایین هستند.

مشکل عزت نفس متخصص روانشناسی عزت نفس یعنی چه عزت نفس روانشناسی روانشناس روابط سالم و عزت نفس رروانشناسی راههای افزایش اعتماد به نفس رابطه سالم از نظر روانشناسی دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی دانستنی های روانشناسی افزایش عزت نفس افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران اعتماد به نفس چیست اعتماد به نفس پایین اعتماد به نفس بالا

۱. معذرت می‌خوام

شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد که با شخصی در خیابان برخورد کرده‌اید و سریعا عذرخواهی کرده‌اید. مطالعات نشان داده است این امر ناشی از مشکلات عزت نفس بزرگی است که باعث می‌شود فرد پس از هر اتفاق بدی تقصیر را به گردن بگیرد.

اگر چنین مشکلی دارید، بعد از هر اتفاقی که باعث می‌شود حس کنید لازم است عذرخواهی کنید، موقعیت را بسنجید آیا واقعا کار بدی انجام داده‌اید که شایسته عذرخواهی کردن باشد؟

۲. شانسی بود

برخی افراد بعد از رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در زندگیشان، در پاسخ تعریف و تمجید‌های دیگران می‌گویند فقط خوش‌شانس بودم یا پیش آمد دیگر.

آن‌ها تظاهر می‌کنند که فقط خوش‌شانس بوده‌اند و فراموش می‌کنند که برای رسیدن به این نتایج چه از خودگذشتگی‌هایی کرده‌اند. براساس پژوهش‌ها، این پدیده خودبیانگری غیرمنطقی یا غیرصادقانه نام دارد.

در چنین موقعی بهتر است اعتراف کنید که عالی هستید؛ و وقتی کسی از شما تعریف می‌کند، یاد بگیرید به جای بهانه آوردن بگویید متشکرم.

۳. نمی‌دونم در مورد من چه فکری می‌کنند

به گفته دانشمندان دانشگاه نیوهمپشایر، افراد دارای عزت نفس پایین بیشتر نگران نظر دیگران هستند و نمی‌تواند ناسازگاری و اختلاف را تحمل کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند با افراد ناخوشایند و منفی‌نگر صحبت کنند تا اینکه به بحث و شفاف‌سازی روابط بپردازند.

در این جا بهتر است بدانیم که هر کسی تنها به فکر خودش است و به شما فکر نمی‌کند. تصور کنید افرادی که مدام با شما درگیری و اختلاف ایجاد می‌کنند بار اضافه هستند که باید از زندگیتان بیرون بیندازید.

۴. میرم چرت بزنم

به گفته مارگاریتا تارتاکوفسکی، از ویراستار‌های نشریه سایک‌سنترال، عزت نفس پایین علاوه بر اثرات جانبی رفتاری، اثرات جسمانی مانند خستگی و خواب‌آلودگی بی‌دلیل دائم نیز دارد. به این ترتیب، فرد از مشکلات و نگرانی‌ها اجتناب می‌کند و همین اجتناب از نشانه‌های عزت نفس پایین است.

اگر شما هم اینطور هستید سعی کنید با درمانگر خود صحبت کنید. با مشورت او می‌توانید فعالیتی جایگزین برای چرت زدن پیدا کنید.

۵. نمی‌دونم چه چیزی را انتخاب کنم

اگر دائما از گارسون رستوران می‌خواهید چند دقیقه بیشتر به شما وقت بدهد که سفارشتان را انتخاب کنید، بهتر است به عزت نفستان فکر کنید. افراد دارای عزت نفس پایین نمی‌توانند به سرعت تصمیمات ساده بگیرند و دائم نظرشان را تغییر می‌دهند.

زندگی می‌تواند خیلی ساده‌تر و مفرح‌تر باشد. تصمیمات کوچک آنی این واقعیت را تغییر نمی‌دهد، اما زمان و اعصابتان را نجات می‌دهد. یک ترفند برای افراد دو دل اگر در رستوران نمی‌دانید چه سفارش دهید، همیشه سالاد سزار انتخاب کنید.

۶. من فقط …

برخی افراد عاشق دفاع کردن از خودشان هستند، حتی بدون هرگونه دلیل واضح و مشخصی. آن‌ها می‌توانند هر عبارت، یا حتی تعریف را طعنه یا انتقاد تفسیر کنند. آن‌ها به هر دلیلی شروع به توضیح دادن و بهانه‌تراشی می‌کنند و جوابشان را با “من فقط …” شروع می‌کنند. مثلا در پاسخ عالی به نظر میرسی می‌گویند من فقط لباس خواهرم رو پوشیدم، انگار به خاطر زیباییشان عذرخواهی می‌کنند.

بهتر است آن‌چه را شنیده‌اید تعریف، تحسین، انتقاد، یا یک سوال به وضوح درک کنید و پاسخ مناسبی به آن دهید. از تعریف و تمجیدها، و توضیح برای پرسش‌ها قدردانی کنید، اما بهانه‌تراشی نکنید.

۷. استفاده از کلمات توهین‌کننده برای خود

برخی افراد دارای عزت نفس پایین دائما خودشان را مسخره می‌کنند و از کلمات توهین‌آمیز برای خود استفاده می‌کنند. به نظر آن‌ها دیگران دائما درباره عیب‌های آن‌ها فکر می‌کنند، پس بهتر است خودشان در مورد این عیب‌ها شوخی کنند. برای مثال، به جای آنکه بگویند غذا درست کرده‌ام می‌گویند یک چیز قابل خوردنی درست کرده‌ام.

اگر توجهات را به مشکلاتتان جلب نکنید، دیگران به احتمال زیاد اصلا متوجه آن‌ها نمی‌شوند.

۸. شاید، به احتمال زیاد، ممکنه حق با من باشه، اما مطمئن نیستم

استفاده مدام از عبارت‌هایی همچون یک جورایی، اگر اشتباه نکنم، شاید، به احتمال زیاد، و … بهانه‌هایی است برای زمانی که نظر و حرف‌های یک فرد درست از آب در نیاید.

کلماتی که به زبان می‌آورید را کنترل کنید، و یادتان باشد که تصورات نظرات هیچ کسی ۱۰۰٪ درست نیست.

۹. همه این طور فکر می‌کنند

تمام عبارت‌هایی همچون همه اینطور فکر می‌کنند، بیشتر مردم اینطور فکر می‌کنند، همه همین را می‌خواهند، نمونه‌هایی از ترس از اظهار نظر شخصی و دنبال کردن کلیشه‌های جامعه است. افراد بدانند که فقط اظهار نظر‌های شخصی می‌تواند شخصیتشان را بسازد.

۱۰. من جور دیگری فکر می‌کردم، اما موافقم

تا به حال افرادی را دیده‌اید که حتی در مباحث حرفه‌ای خود با نظر افراد نالایق، اما کاریزماتیک موافق باشند؟ آن‌ها هیچ وقت بحث نمی‌کنند و خیلی ساده موافقت می‌کنند. این یک ترس وسواس‌گونه از شکست و اشتباه تربیتی است (والدین به کودک اجازه ابراز نظر نداده‌اند). فرد باید بداند که غریبه‌ها نمی‌توانند بدانند چه چیزی برایشان بهتر خواهد بود و به چه چیزی نیاز دارند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ