از مقایسه کردن خود با دیگران دست برداریم!

0

تحقیقات نشان می دهد که چرخیدن در رسانه های اجتماعی، افسردگی و حسادت را در فرد افزایش می دهد. به همین دلیل فراگیری روش های مقایسه نکردن خود با دیگران می تواند سلامت روح و جسم شما را ارتقا دهد.

آیا شما از جمله کسانی هستید که از اعتماد به نفس کم برخوردارید؟ اگر پاسخ تان منفی است، به دلیل این است که همواره خود را با اطرافیان تان مقایسه می کنید. وقتی شما فضایل و کمالات، توانایی ها یا حتی اموال دیگران را می بینید و آنها را با عیوب و محدودیت های خویش مقایسه می کنید، باعث می شود که احساس نقصان و کاستی کنید. بدین ترتیب حس “خود محترم شمردن” در شما آسیب می بیند و احساس بدبختی و تیره روزی می کنید.

مقایسه کردن خود با دیگران متخصص روانشناسی روانشناسی شخصیت روانشناسی انتقاد روانشناسی روانشناس رفع افسردگی رسانه های اجتماعی راههای افزایش اعتماد به نفس رابطه سالم از نظر روانشناسی دلیل افسردگی چیست دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی حسادت زنان به یکدیگر بیماری افسردگی بالینی افسردگی چیست افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران اعتماد به نفس چیست

به عنوان مثال، فرض کنید شما تصمیم می گیرید داستان بنویسید. اگر شما کارتان را با نویسنده های مطرح و بنام مقایسه کنید، قطعا ناامید خواهید شد و شاید انگیزه خود برای ادامه را نیز از دست بدهید.

اگر می خواهید دست از مقایسه کردن بردارید، باید ابتدا به این موضوع یقین کنید و اعتراف کنید که مقایسه کردن کردن اساسا کار درستی نیست. مقایسه کردن غلط است چون همیشه کسانی بهتر از شما یا در موقعیت و شرایط بهتر از شما وجود دارند. بنا بر این شما تا دست از مقایسه کردن بر ندارید و نپذیرید که موقعیت شما در زندگی به شرایط و موقعیت هیچ کس دیگر ربط ندارد، از زندگی راضی نمی شوید.

وقتی پیوسته در حال مقایسه کردن باشید، باعث می شود نسبت به کسانی که از شما موفق ترند یا شرایط بهتری دارند، خصمانه برخورد کنید. وقتی در مورد دیگران پیش داوری می کنید و بر اساس برداشت های خود آنها را از خود موفق تر می بینید، در واقع این موقعیت را فراهم می کنید که آنها از شما موفق تر باشند.

و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بر اساس عادت خود را با دیگران مقایسه می کنید، بدانید که این عادت مقایسه، احساس ناامنی با خود به همراه دارد. چون شما احساس ناامنی می کنید گاهی فکر می کنید باید درارتباط با دیگران فضایل و کمالات خود را به رخ آنها بکشید. کسانی که هر آنچه را که انجام داده اند، هر کجا که رفته اند، هر چه که دارند را به رخ دیگران می کشند چندان شخصیت های دوست داشتنی ندارند و نمی توانند کسان زیادی را جذب کنند.

روش های مقایسه نکردن خود با دیگران :

موقعیت هایی که باعث مقایسه خودتان با دیگران می شود را شناسایی کنید. رسانه های اجتماعی یکی از آنها است. دیگر چه؟ آیا کسی در اطراف شماست که دائما در مورد زندگیش تعریف می کند و به شما احساس بدی می دهد؟ آیا کارهایی مانند قدم زدن در پاساژهای گران انجام می دهید؟ مسیر برگشت شما به خانه از یک محله گران قیمت می گذرد؟ فهرستی از این محرک ها تهیه کنید و در صورت امکان آنها را از زندگی خود حذف کنید.

بیرون دیگران را با درون خود مقایسه نکنید :

پرورش این عادت در خود از روش های مقایسه نکردن خود با دیگران است و منافع زیادی دارد. مگر در مواردی که واقعا به کسی نزدیک باشید، نمی توانید از ظاهر زندگی آنها در مورد واقعیت زندگیشان قضاوت کنید. افراد برای انتشار نسخه هایی از زندگی خود در فضای مجازی دقت زیادی می کنند. حتما شما هم تجربه شنیدن جدایی ناگهانی زوجی را داشته اید که تا دیروز به نظر شاد می رسیدند؟ همیشه برای دیگران آرزوی خوب داشته باشید، اما دفعه بعد که دیدن گوشه هایی از زندگی یک فرد احساس بدی به شما داد، به خود یادآوری کنید که ما از درون آنها بی خبر هستیم.

مقایسه کردن خود با دیگران متخصص روانشناسی روانشناسی شخصیت روانشناسی انتقاد روانشناسی روانشناس رفع افسردگی رسانه های اجتماعی راههای افزایش اعتماد به نفس رابطه سالم از نظر روانشناسی دلیل افسردگی چیست دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی حسادت زنان به یکدیگر بیماری افسردگی بالینی افسردگی چیست افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران اعتماد به نفس چیست

به خود بگویید : پول خوشبختی نمی آورد.

ثروت، یعنی فراتر از داشتن ملزومات اولیه زندگی، لزوما به افزایش شادی و سلامتی نمی انجامد. مدیر یکی از بزرگترین و مجلل ترین کلوپ های تفریحی که محل گردهم آمدن افراد مشهور بود می گفت: “هیچ وقت در زندگی خود این همه انسان غمگین را در یک جا ندیده ام.” پول موقتا موجب هیجان و شادی می شود. اما ناتوانی ذاتی آن در ایجاد شادی پایدار بسیار ناامیدکننده تر از هر چیز دیگری است.

برای داشته هایتان قدردان باشید و نگویید کافی نیست :

تعهد به سپاسگذاری برای داشته های خوب خود در زندگی و یادآوری هر روزه آن، از روش های مقایسه نکردن خود با دیگران است و احساس حسادت را در شما کاهش می دهد. اگر کسی موجب بروز احساسات منفی یا مقایسه های بد در شما شد، هر چیز خوبی که در زندگی دارید را همین الان به خود یادآوری کنید.

از مقایسه به عنوان انگیزه ای برای بهتر شدن استفاده کنید :

تمایل انسان برای تملک داشته های دیگران اتلاف وقتی بیش نیست، مگر آنکه چیزی با ارزش های درونی مانند سخاوت یا مهربانی باشد. چه کسی را تحسین می کنید؟ چه نوع مقایسه ای سالم است؟ برای مثال آیا زنی را می شناسید که زن، همسر، مادر و دوست بسیار مهربانی باشد؟ کسی که بخواهید شبیه او باشید؟ کسی که شما را تشویق به داشتن یک زندگی بهتر کند؟ به جای مقایسه های منفی برای داشته های مادی دیگران، در عوض زمان و وقت خود را صرف چنین چیزهایی کنید.

بازی مقایسه خود با دیگری را به یک هنر مفید تبدیل کنید. از مقایسه هایی که تنها احساس بدبختی و فقدان را در شما به وجود می آورند دست بکشید. در عوض از مقایسه برای این استفاده کنید که انسان بهتری شوید و جهان اطراف خود را به جای بهتری برای زیستن تبدیل کنید.

منبع : ساعد نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ