در زندگی مشترک فداکاری زیاد ممنوع !

0

همه آدمها در زندگی مشترک رفتارهایی دارند که به ظاهر مشکلی ندارند و رفتارهای بدی نیستند، اما اگر یکم راجب آنها تحقیق کنید متوجه آثارمخربشان در زندگی میشوید. فداکاری زیاد هم یکی از رفتارهای مخربی است که در این مطلب بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

به زندگی عاطفی اغلب خانمها که نگاه کنیم یک اشتباه مشترک خودش را خیلی نشان می دهد : “از خودگذشتگی”. خصیصه ای که بیش از آنکه رنگ ” ایثار” داشته مقدس باشد رنگ “خودسانسوری” دارد و نامبارک است. یک رفتار مخرب که بیش از آنکه کانون خانواده را گرم کند آن را آرام آرام سرد و زهراگین می کند.مطمئنا از خود گذشتگی در یک ارتباط لازم هست تا تفاهم و آشتی در بین زوج ها اکثر شود اما میزان این از خود گذشتگی باید چقدر باشد؟ تقریباً همه ی ما در اوایل ارتباط خود ما را کاملا وقف عشقمان میکنیم و هیچ چیز دیگری به جز او برایمان مهم نیست. هر کاری برای شاد شدن او می کنیم چون با خوشحالی او خوشحالیم.

نحوه رفتار با همسر متخصص روانشناسی شخصیت سبک زندگی زندگی مشترک روانشناسی ازدواج روانشناسی رفتار با همسر دکتر روانشناس خوب دانستنی های روانشناسی دانستنی های ازدواج اصلاح سبک زندگی آموزش ازدواج

تصورمان این هست که با وقف کردن خود ما مسیر را برای یک ارتباط شاد و پایدار هموار می کنیم. عشق کورمان می کند بطوری که حتی قادر نیستیم چیزهایی که جلوی چشممان رخداد میوفتد را ببینیم.تصور می کنیم که همه ی تلاش هایمان را می بیند اما وقتی می بینیم تلاش ها متقابل نیست رنجش می گیریم و حتی نمی توانیم.علت ناراحتی مان را به زبان بیاوریم به همین علت او متوجه این تغییرات نمیشود. ارتباط برقرار نکردن و تلاش های یک طرفه تمام چیزهایی که روزی خیلی خوشگل بودند را از بین می برد. اینجاست که به این فکر میکنید واقعا از ارتباط چه می خواهید. اگر شما بیش از حد فداکاری کنید اما همسرتان متوجه این موضوع نباشد و یا خودش فداکاری نکند، بدانید که همیشه شما خواهید بود که باید از خود گذشتگی داشته باشید و این به یک توقع در دیگران تبدیل می شود و یک الگوی نامتعادل را در فداکاری ایجاد می کند.

سوالاتی برای روشن شدن وضعیت فداکاری شما

حال برای اینکه بفهمید چه زمان هایی نیاز به فداکاری هست، به شما پیشنهاد می کنیم که اول ۷ سوال زیر از خودتان بپرسید تا بفهمید که آیا ارزش فداکاری کردن وجود دارد یا خیر؟ پاسخ شما به این سوالات نشان می دهد که بقول معروف شور فداکاری را درآورده اید یا نه. اگر این سوالات به شما نشان داد که بیش از حد در حال فداکاری هستید و همسرتان را خیلی بیشتر از حد منطقی در اولویت قرار داده اید، تا دیر نشده دست از این کار بردارید و مسیر طبیعی این روال را طی کنید.

چقدر متعهد هستید؟

فردی که قرار است برایش فداکاری کنید، آیا تضمین می دهد که همیشه با شما بماند و این فداکاری را متقابلا برای شما انجام دهد؟ آیا او هم در قبال انجام این کار از شما قدردانی می کند؟ آیا به اندازه کافی به شما متعهد هست؟ اگر می خواهید یک فداکاری بزرگ انجام دهید، باید مطمئن باشید که روی چه رابطه ای سرمایه گذاری کرده اید و از آینده خود با این فرد یک تصویر ذهنی واضح داشته باشید. در غیر این صورت فداکاری جایز نیست.

آیا همسرتان هم همین فداکاری را در حق شما انجام می دهد؟

فداکاری باید دوطرفه باشد. هنگامی که شما تصمیم می گیرید از چیزی به خاطر همسرتان بگذرید، باید مطمئن باشید که اگر جای تان عوض می شد، او هم دقیقا همین کار را برای شما انجام می داد. آیا همسرتان در گذشته برای شما فداکاری کرده است؟ آیا تمایلش به فداکاری را برای شما ابراز کرده است؟ در غیر این صورت اگر احساس کنید که در چنین شرایطی ممکن است همسرتان برایتان فدا کاری نکند، بهتر است که شما هم از انجام این کار خودداری کنید.

آیا یک نفر در رابطه زیاده خواه است؟

هنگامی که بحث فداکاری در رابطه می شود، هر دو طرف باید به اندازه مساوی و یکسان از خودشان مایه بگذارند. شاید همسرتان از شما بخواهد که به دیدار خانواده تان نروید اما خودش به درخواست شما در این زمینه توجه ندارد. آیا احساس می کنید همسرتان بیش از حد در زندگی زیاده خواه است و از شما توقع بالایی دارد و در صورتی که خودش بسیاری از اولویت های شما را رعایت نمی کند، پس تجدید نظر کنید.

آیا همسرتان متوجه می شود که فداکاری کرده اید؟

هیچ نیازی نیست که فداکاری خود را جار بزنید یا به روی دیگران بیاورید اما قطعاً باید از رفتار های همسرتان متوجه شوید که آیا فداکاری های شما را درک می کند یا اینکه آن را به چشم وظیفه می بیند؟ اگر همسرتان متوجه فداکاری های شما نمی شود، پس بهتر است که فداکاری کردن را کنار بگذارید. بسیار مهم است که او متوجه از خودگذشتگی هایتان باشد، در غیر این صورت کاری که انجام می دهید، اصلاً قابل ستایش نخواهد بود.

آیا راه حل بهتری وجود دارد؟

ممکن است در بعضی از شرایط راه حل هایی وجود داشته باشد که اصلاً نیاز به فداکاری شما نباشد. گاهی اوقات بعضی از شرایط هستند که نیاز به فداکاری دو طرف مقابل ندارد اما بعضی از افراد به خاطر اینکه احساس می کنند با فداکاری رابطه شان شیرین تر می شود، این کار را انجام می دهند. اما اگر احساس می کنید نیازی به فداکاری شما نیست و بدون از خودگذشتگی شما، باز هم کارتان راه می افتد، پس این کار را انجام ندهید.

آیا می توانید مذاکره کنید؟

البته که رابطه نزدیک و صمیمی نیاز به تعامل و از خودگذشتگی دو طرف دارد اما به این معنا نیست که شما نباید با همسرتان به توافق برسید. گاهی اوقات او از شما توقع فداکاری دارد اما خودش تمام جنبه های کار را بررسی نکرده است. در بعضی از شرایط می توانید با او مذاکره کنید تا به یک راه حل بهتر برسید. به عنوان مثال اگر قرار است برای شغل او به یک شهر جدید بروید یا به کشور دیگر مهاجرت کنید، حتماً باید یک گفت گوی دو طرفه و جدی داشته باشید و با یکدیگر توافق کنید.

انگیزه شما از فداکاری چیست؟

در بسیاری از شرایط، این مهم ترین سوالی است که باید از خودتان بپرسید. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از افراد تمایل به فداکاری پیدا می کنند و دلایل آن هم متفاوت است اما همه آن ها بعد از فداکاری خوشحال نیستند. آیا فقط به خاطر خوشحالی همسرتان می خواهید فداکاری کنید یا اینکه می خواهید از بحث و جدل جلوگیری کنید؟ انگیزه شما از فداکاری باید کاملا واضح و مشخص باشد.اگر فقط می خواهید فداکاری کنید تا رابطه تان را از دست ندهید، پس بهتر است یکبار برای همیشه از فداکاری کردن صرف نظر کنید اما اگر این فداکاری ها بین شما دو نفر رایج است و برای خوشحالی و دوام بیشتری رابطه این کار را انجام می دهید، شاید بتوان گفت فداکاری در چنین حالتی جایز است.

نحوه رفتار با همسر متخصص روانشناسی شخصیت سبک زندگی زندگی مشترک روانشناسی ازدواج روانشناسی رفتار با همسر دکتر روانشناس خوب دانستنی های روانشناسی دانستنی های ازدواج اصلاح سبک زندگی آموزش ازدواج

۱۰ فداکاری اشتباه در زندگی مشترک!

قبل از اینکه این مقاله را بخوانید، باید بدانید که فداکاری همیشه هم کار خوبی محسوب نمی شود. گاهی اوقات فداکاری باعث ایجاد سوءتفاهم در فرد مقابل می شود و باعث می شود که توقع او از شما بالاتر برود.به همین دلیل در این قسمت قصد داریم مواردی را به شما معرفی کنیم که فداکاری کردن در آن ها اشتباه محض است. هر چند طرف صحبت ما آقایان هستند و آمار نشان میدهد که رفتارهای عنوان شده بیشتر مختص آقایان است، اما مواردی که در ادامه خواهید خواند میتواند برای هر دو طرف در زندگی مشترک مفید باشد.

فداکاری یک طرفه

زوجین باید هر دو به اندازه یکدیگر از خود گذشتگی داشته باشند تا رابطه خود را پایدار نگه دارند. یعنی شما و همسرتان باید به اندازه هم قدم های مثبت و موثری برای بهبود رابطه بردارید اما زمانی که رابطه یک طرفه باشد و فقط یک نفر بخواهد تلاش کند، فداکاری کردن اصلا جایز نیست زیرا تبدیل به یک توقع بی جا می شود و اگر احساس کردید فداکاری و از خودگذشتگی فقط از طرف شما است، بهتر است که این اشتباه را مرتکب نشوید.

فداکاری منجر شده به خشم و عصبانیت

بهترین راه در چنین شرایطی این است که شما با همسرتان صحبت کنید. در مورد رفتار های یکدیگر تجزیه و تحلیل داشته باشید تا بتوانید رابطه را به یک جای خوب راهنمایی کنید. گاهی اوقات فداکاری بیش از حد باعث ایجاد خشم و خشونت می شود، زیرا طرف مقابل احساس می کند که شما بیش از حد ضعیف هستید و این رفتارتان را نمی پسندد.

فداکاری کردن در مورد خودتان

شما هرگز نباید خود را برای دیگری تغییر دهید. شما یک شخصیت ثابت دارید. اگر خودتان خواستید برای پیشرفت یا هر هدف دیگری که دارید، خود را تغییر دهید؛ اشکالی ندارد اما نباید به خاطر آرزو های دیگران دست به شخصیت خودتان بزنید. پس تغییر کردن شما برای رسیدن شخص دیگر به اهدافش کار درستی نیست.

فداکاری در مورد ارزش هایتان

همه انسان ها ارزش هایی در درون خودشان دارند و هیچ کس حق ندارد که به آن ها دست بزند، حتی اگر اولویت زندگی شما باشد. هنگامی که ازدواج می کنید، باید زندگی خود را عاشقانه و صمیمانه نگه دارید اما هرگز به خاطر شخص مقابل به ارزش هایتان دست نزنید و هرگز در این مورد فداکاری نکنید.

فداکاری در مورد آزادی

ایا تا به حال افرادی را دیده اید که به خاطر همسرشان آزادی خود را زیر پا می گذارند و سعی می کنند خودشان را محدود کنند تا شخص مقابل به آمال و آرزوهایش برسد. این فداکاری باعث می شود آزادی شما سلب شود و حقوق تان نسبت به قبل پایمال شود و این کار خوبی نخواهد بود.

فداکاری در مورد رویاها و علایق

اگر شخص مقابل از شما بخواهد که از رویا ها و آرزوهای تان بگذرید و علاقه خود را کنار بگذارید، قطعاً درخواست خوبی از شما نداشته است و حق ندارید در این مورد فداکاری کنید. فداکاری نباید باعث شود که شما پا روی آرزوهای تان بگذارید. پس باید سعی کنید در کنار حفظ زندگی مشترک، رویا ها و علایق خود را هم دنبال کنید.

فداکاری در مورد ارزش دادن به خود

ارزش های اخلاقی با ارزش دادن به خود متفاوت است و شما باید به خودتان افتخار کنید و به خاطر دستاورد هایی که داشته اید، به خود احترام بگذارید. شخص مقابل هم باید به شما احترام بگذارد. اگر کسی بخواهد حس خود ارزشی را در شما نشانه بگیرد و باعث شود با فداکاری هایتان این خود ارزشی را پایمال کنید، پس حتما درخواست نابجایش را رد کنید.

فداکاری در مورد فضای شخصی

زندگی و ازدواج نباید باعث شود که شما فضای شخصی و خصوصی زندگی خود را از دست بدهید و تعاملات اجتماعی در بیرون از منزل، شغل، رابطه با خانواده و همسر هر کدام جایگاه خودشان را دارند اما فداکاری در مورد از بین بردن فضای شخصی زندگی شما اصلاً راهی برای زندگی نیست. شما باید سعی کنید دوستان، روابط، شغل و زمان آزادی و تنهایی خودتان را داشته باشید و به خاطر هیچ کس آن را از دست ندهید.

فداکاری در مورد خانواده خودتان

همه انسان ها باید به خانواده خود توجه کنند. زمانی هم که ازدواج می کنید، نباید خانواده خود را قربانی کنید. هنگامی که همسرتان می خواهد پا روی علایق خود نسبت به خانواده بگذارید و یا روابط اجتماعی خود را دستخوش تغییر کنید، اگر احساس می کنید که انجام این کار به شما آسیب وارد می کند نباید آن را انجام بدهید. فداکاری های بعد از ازدواج نباید رابطه شما را با خانواده تان کم رنگ کند.

آرامش و شادی درونی

آرامش درونی و شادی شما در زندگی باید حفظ شود. نباید با فداکاری کردن این آرامش را به هم بزنید زیرا چیز بزرگی را از دست می دهید که دیگر نمی توانید آن را به دست آورید و همیشه این حس آزارتان می دهد. رابطه شما باید سرشار از انرژی مثبت باشد و به شما کمک کند که این انرژی مثبت را افزایش دهید. پس مراقب باشید که فداکاری ها باعث نشود که از احساسات خوب جا بمانید.

کلام پایانی

اگر در اوایل ازدواج از فداکاری خوشحال هستید و شریک زندگی تان متقابلا خوشحال نیست، این شما را در موقعیتی قرار می دهد که همیشه از شما انتظار می رود که تسلیم شوید. این الگوی نامتعادل فداکاری ممکن است منجر به عدم تعادل قدرت در رابطه شما شود. این مقدمه ناراحتی و رنجش طولانی مدت برای شما خواهد بود.کلید خوشبختی در ازدواج سازش خردمندانه است، نه فداکاری در زندگی مشترک بدون خردورزی. تفاوت سازش کوتاه مدت و ایثار همه جانبه بسیار روشن است و فداکاری در زندگی مشترک اشتباه در ازدواج محسوب می شود، چراکه یک رابطه سالم متشکل از دونفر انسان متعهد به یکدیگر است و موفقیت در زندگی زناشویی زمانی حاصل می شود که یک طرف قربانی طرف دیگر نگردد.

اگر در اوایل ازدواج از فداکاری خوشحال هستید و شریک زندگی تان متقابلا خوشحال نیست، این شما را در موقعیتی قرار می دهد که همیشه از شما انتظار می رود که تسلیم شوید. این الگوی نامتعادل فداکاری ممکن است منجر به عدم تعادل قدرت در رابطه شما شود. این مقدمه ناراحتی و رنجش طولانی مدت برای شما خواهد بود.

منبع : ساعد نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ