وقتی کودک گریه می‌کند : چیکار کنیم؟

1

در دوران کودکی، گریه کردن یعنی گرسنه بودن، تشنه بودن، درد داشتن، ترسیدن یا صرفا میل به نشان دادن یک حس عاطفی! زمانی که والدین با گریه‌های بی‌امان کودک مواجه می‌شوند معمولا اولین جمله‌ای که به زبان می‌آورند تا او را آرام کنند این است که می‌گویند: «گریه نکن». این جمله می‌تواند کودک را گیج کند و تصور کند که در آن لحظه احساسات او نادیده گرفته شده است.

کودک از جمله «گریه نکن» این برداشت را دارد که والدین توجهی به خواسته‌هایش ندارند و این مسئله می‌تواند وضعیت روحی او را بدتر کرده و به نگرانی‌هایش اضافه کند. به همین دلیل لازم است که در حین بی‌قراری و گریه کودک به جای «گریه نکن» جملاتی بگویید که شما را به نتیجه برساند و کودک را آرام کند. جملاتی که احساس همدلی و توجه داشته باشد و به کودک آرامش دهد.

متخصص روانشناسی گریه کودکان گریه کودک روانشناسی کودک روانشناسی دکتر روانشناس خوب دانستنی های روانشناسی تربیت کودکان تربیت کودک

بگویید : «نگران نباش عزیزم با هم حلش می‌کنیم»

با گفتن این جمله به کودک می‌فهمانید که به عنوان پدر یا مادر به ناراحتی او توجه دارید و می‌خواهید علت بی‌قراری‌اش را کشف کنید. علاوه بر این، نشان می‌دهید که به عنوان والدین در شرایط سخت نیز همانند لحظات خوشی و بدون قید و شرط در کنار فرزندتان هستید و آماده‌اید که به او کمک کنید تا نیازش را برطرف کند.

بگویید : «عزیزم چه کمکی از دستم برمی‌آید؟»

وقتی می‌گویید چه کاری می‌توانم برایت انجام دهم باعث می‌شود که کودک به آرامش برسد و احساس کند که والدین نگران او هستند. در واقع با این جمله به کودک خود مخابره می‌کنید که آنجا هستید تا بهترین راه‌حل را پیدا کنید و مشکل او را برطرف کنید. وقتی کودک آرام می‌شود می‌تواند نیازش را عنوان کند و شما هم تلاش‌تان را برای بهبود وضعیت پیش آمده انجام دهید.

بگویید : «عزیزم درکت می‌کنم»

به جای گریه نکن بگویید درکت می‌کنم. با همین جمله به کودک مخابره می‌کنید که احساساتش مهم است. در نتیجه او احساس می‌کند در امنیت است و از طرف دو نفر که بیش از همه در جهان دوستشان دارد محفاظت می‌شود.

بگویید : « من اینجا هستم»

همین که بگویید عزیزم من اینجا هستم باعث می‌شود کودک احساس کند والدینش همیشه و در هر شرایطی در کنارش هستند. بنابراین احساس می‌کند به محض اینکه به آنها نیاز پیدا می‌کند می‌تواند از کمک و حمایت آنها برخوردار شود. و این مسئله به آنها آرامش می‌دهد.

بگویید : « همه چیز درست می‌شود»

وقتی می‌گویید گریه نکن کودک تصور می‌کند دستوری مبنی بر گریه نکردن دریافت کرده است و چیزی حل نخواهد شد. اما زمانی که می‌گویید همه چیز خیلی زود درست می‌شود این جمله در کودک آرامش ایجاد می‌کند چون به او این احساس را می‌دهد که این مسئله ناخوشایند تا ابد ادامه ندارد و والدینش تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا همه چیز به حالت عادی برگردد.

بگویید : «اگر نیاز داری گریه کنی گریه کن»

این جمله ایده‌آل است. به کودک یادآوری کنید که گریه کردن کار یا احساس «بدی» نیست و او می‌تواند هر زمانی که احساس کند می‌تواند احساساتش را بیان کند. در واقع رها کردن خود برای از بین بردن اضطراب‌ها و مدیریت بهتر شرایط بسیار مهم است.

بگویید : « عزیزم به حرفهایت گوش می‌دهم»

این جمله به کودک نشان می‌دهد که والدین حاضر هستند که به حرف‌هایش گوش دهند و درک کنند. در نتیجه، او می‌تواند هر زمانی که نیاز دارد در خصوص مسئله‌ای که باعث نگرانی‌اش شده یا کنجکاویش را برانگیخته با آنها صحبت کند.

وقتی فرزندتان گریه می‌کند مراقب حرف‌هایتان باشید

کلمات و جملات والدین می‌توانند برای کودک مضطرب و ناراحت آرامبخش باشند چون به او می‌فهمانند که تنها نیست و به حال خودش رها نشده است. در واقع کلمات منابع ارزشمندی هستند که پیوند عاطفی بین اعضای خانواده را افزایش می‌دهند. گفتن جملات مثبت روش فوق‌العاده‌ایی است که توسط انسان‌ها استفاده می‌شود تا عواطف خود را بازگو کنند و با هم روش‌هایی برای رفع موانع پیدا کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. آزمایش آن تایم می گوید

    اروم کردن بچه وقتی گریه میکنن واقعا شاید کار سختی باشه