تنگه شیرز در کجاست +مسیر پیمایش

0

تنگه شیرز در کجاست در کدام استان است با مسیر پیمایش

تنگه شیرز Tangeh-ye Shīrzar نام دره‌ای که در استان لرستان شمال باختری شهرستان کوهدشت، دهستان زردلان، ایران واقع شده است.

تنگه شیرز در موقعیت جغرافیایی N334928 و E472950 در شهرستان کوهدشت و منطقه زردلان واقع است و به عنوان ژئو سایت ملی به ثبت رسیده‌است. این منطقه سرسبز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره واقع شده‌است.

دره شیرز در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد و از روستای گدارگه تا کناره رود سیمره کشیده شده‌است. تنگه دره شیزر ۵ کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد.

این مکان با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده به طوریکه شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می‌رسد. چشمه‌های کوچک و بزرگ و یک آبشار به نام شیرز نیز در این تنگه جای گرفته‌است.

مسیر دسترسی به دره شیرز مسیر تنگه شیرز سفر به تنگه شیرز زیباترین مناطق توریستی جاهای دیدنی لرستان تنگه شیرز

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان برای بازدید از تنگه شیرز در بهار و تابستان است،‌ زیرا بهار و تابستان به دلیل کوهستانی بودن منطقه هوا معتدل و مطبوع است. اما در پاییز و زمستان سرما هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و تا پایان زمستان ادامه دارد.

مسیر دسترسی به دره شیرز مسیر تنگه شیرز سفر به تنگه شیرز زیباترین مناطق توریستی جاهای دیدنی لرستان تنگه شیرز

چی لازمه با خودمون ببریم دره شیرز

مسیر دسترسی به دره شیرز مناسب است و در انتهای مسیر پارکینک مناسبی ایجاد شده است که می‌توانید به راحتی خودرو خود را پارک کرده و به دیدن از تنگه بپردازید. بهتر است تمام وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه کنید و در داخل صندوق خودرو قرار دهید اگر قصد برپایی بساط پیک نیک را دارید وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشید و از قبل همه چیز را تهیه کنید. سرویس بهداشتی مناسب نیز در ابتدای مسیر در دسترس است که در صورت نیاز می‌توانید ا ز آن استفاده کنید. اما نکته مهم همراه داشتن لباس اضافه، صندل و کفش مناسب پیاده روی است. در بازدید از تنگه حتما خیس خواهید شد بنابراین مراقب وسایل الکترونیکی خود باشید. می‌توانید از کیسه‌های ضد آب برای نگهداری وسایل ضروری استفاده کنید. آنتن موبایل‌ به محض ورود به تنگه ضعیف می‌شود و هرچه که جلوتر بروید کمتر و کمتر می‌شود. بنابراین آمادگی لازم برای قطع ارتباط‌تان با دنیای بیرون از تنگه را داشته باشید. در بازدید از پل خدا به همراه داشتن چراغ قوه و هِد لَمپ (چراغ پیشانی) برای دیدن فضای داخلی غار مفید است البته چراغ قوه‌ موبایل‌تان هم می‌تواند این کار را انجام بدهد، اما باید مواظبش باشید تا داخل آب نیفتد. در پایان فراموش نکنیم که در طبیعت گردی هایمان زباله‌های خود را جمع آوری کنیم چرا که مسئولیت جمع آوری آن‌ها به عهده خودمان است و این زباله‌ها ممکن است سال‌ها در اینجا باقی بمانند.

مسیر دسترسی به دره شیرز مسیر تنگه شیرز سفر به تنگه شیرز زیباترین مناطق توریستی جاهای دیدنی لرستان تنگه شیرز

مسیر دسترسی از کجا بریم دره شیرز بهتره

به دلیل دسترسی آسان و هوای خوب منطقه هر ساله گردشگران زیادی از این تنگه بازدید می‌کنند. برای رفتن به دره باید به تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان برویم.  ۵۵ کیلومتر مانده به کوهدشت لرستان، در بخش زردلان، وارد جاده‌ اولاد قباد می‌شویم و پس از طی ۲ کیلومتر جاده خاکی باید خودرو خود را پارک کرده و مسیر پیاده روی شروع می‌شود. ساختمان مزرعه‌ پرورش ماهی در نزدیکی تنگه قرار دارد و در کنارش پارکینگی برای خودروها وجود دارد. پیاده روی تا تنگه ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و اگر بخواهید تا انتهای تنگه را ببینید که فضایی بسیار زیبا نیز دارد حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. بعد از اینکه از تنگه شیرز دیدن کردید یادتان باشد بازدید از دره خزینه را از دست ندهید. این دره در مسیر جاده پل‌دختر به اندیمشک و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. برای رفتن به این منطقه باید به سمت شهرستان پل‌دختر بروید و وارد جاده اندیمشک بشوید. بعد از گذشتن از روستا، در مسیر کارگاه سدسازی کرخه ۲ به این منطقه می‌رسید.

مسیر دسترسی به دره شیرز مسیر تنگه شیرز سفر به تنگه شیرز زیباترین مناطق توریستی جاهای دیدنی لرستان تنگه شیرز

در دره شیرز چه می‌بینیم

تنگه شیرز یکی از متفاوت‌ترین، شگفت انگیزترین و اعجاب آورترین نقاط ایران است که دیدن از آن می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از طبیعت گردی را برای شما رقم بزند. چشمه‌های زیاد به همراه رودخانه‌ای پر آب در میان صخره‌هایی بسیار بلند بیشتر انسان را یاد سرزمین پهناور و هزار چهره چین میاندازد که در دره شیرز می‌توانید آن را ببینید. طبیعت منطقه دارای پوشش گیاهی زیادی نیست و اکثرا صخره‌ای است. فرسایش سنگ‌ها و کوه‌ها، کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتاً عمیق، شکل خاص صخره‌ها، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی بکر چهره‌ای اعجاب‌ور و شگفت انگیز به منطقه داده است. در تنگه شیرز صخره‌ای زیبا وجود دارد که به مناره سنگی معروف است این صخره که در طی میلیون‌ها سال و به دست طبیعت پدید آمده است ارتفاعی در حدود ۸۰ متر و قطری در حدود ۱۰ متر دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه محسوب می‌شود. از دیگر جاذبه‌های طبیعی شیرز، میوه‌های وحشی‌ مانند انگور، انجیر و گلابی وحشی است که پیشنهاد میکنیم سراغ این میوه‌ها نیز بروید و از طعم بسیار طبیعی و لذت بخش آن استفاده کنید. بزهای وحشی کوهستانی از دیگر دیدنی های این دره می‌باشند که اگر خوش شانس باشید ممکن است دسته‌ای از آنان را از دور ببینید.

مسیر دسترسی به دره شیرز مسیر تنگه شیرز سفر به تنگه شیرز زیباترین مناطق توریستی جاهای دیدنی لرستان تنگه شیرز

عکس از تنگه شیرز کوهدشت

از دیگر جاذبه‌های منطقه پل خدا است. برای رسیدن به پل خدا باید به سمت انتهای دره بروید. پل خدا غاری به طول ۱۵۰ متر است و با رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد میان مردم محلی به پل خدا معروف شده. وارد این غار که شدید، باید قید خشک ماندن لباس‌های‌تان را بزنید چرا که آب کف غاز تا زانوی شما هم می‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ