شکایت سریال آهوی من مارال از جیران

0

علت و نتیجه شکایت سریال آهوی من مارال از جیران

«مارال» و «جیران» قصه طولانی دارند؛ ۲ سریال در شبکه نمایش خانگی که دچار مشکل شده‌اند. اختلاف از آنجا شروع شد که کارگردان «مارال» عنوان کرد که داستان «جیران» از روی فیلمنامه‌اش ساخته شده، با اینکه «جیران» از شبکه نمایش خانگی پخش شده و از قضا منتقدان زیادی را هم دارد، اما مهرداد غفارزاده هم دست به شکایت شده است و مصرانه پیگیر حق و حقوق فیلمنامه و سریالش است. غفارزاده هم در دیوال عدالت اداری و هم در دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت خود را تقدیم کرده و به‌گفته خودش پرونده در جریان است.

قصه آهوی من مارال

«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم، پروژه‌ای در شبکه نمایش خانگی بود که به موازات سریال «جیران» با موضوع ناصرالدی‌شاه ساخته شد و همین مسئله انتقاد و شکایت کارگردان «آهوی من مارال» را به‌دنبال داشت.

در نهایت دادگاهی در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) تشیکل شد و رأی به امکان پخش «جیران» در پلتفرم‌ها داد. اما سریال در حالی پخش شد که سازندگان «مارال» می‌گویند این سریال نعل‌به‌نعل کپی‌برداری از فیلمنامه سریالشان است. حالا تولید این سریال متوقف مانده، اما غفارزاده عنوان کرده که پرونده تولید بسته نشده و این سریال حتما باقیمانده تولیدش را خواهد داشت و بدون شک پخش می‌شود.

مارال حتما پخش می‌شود

حسن معجونی که این روز‌ها در دیگر سریال شبکه نمایش خانگی «راز بقا» بازی دارد، درباره سرنوشت «مارال» نوشته است: «همین چند ماه پیش با شروع پخش سریال «جیران»، سریال «آهوی من مارال» پرونده‌اش بسته شد. تنها عایدی ما همین عکس بود که نقش قوری شد. یک‌سال تمام وقت گذاشتیم بی‌دستمزد و کسی نپرسید از کجا می‌خورید. ما شاهیم و خزانه ما هم پر است. نشستیم در اندرونی و چایمان را نوشیدیم. مهم دغدغه مملکت‌داری است که ما داریم.»

به‌گفته غفارزاده، در سریال «آهوی من مارال» ۷۵درصد از تولیدات انجام شده و تنها ۲۵ درصد آن باقی مانده است. این سریال در ۲۰ قسمت راهی پخش می‌شود. این کارگردان تأکید می‌کند که پرونده «آهوی من مارال» برای ساخت بسته نشده است و مابقی هم تولید و قطعا پخش می‌شود.

شکایت در دیوال عدالت اداری

غفارزاده با عنوان این مطلب که با پخش «جیران» دیدیم که شباهت‌ها خیلی زیاد است، یادآور می‌شود: «ما پس از پخش ۳ قسمت به این نتیجه رسیدیم که خیلی سریع اقدام به شکایت کیفری کنیم. این کار را کردیم و بازپرس تطبیق فیلمنامه‌ها و طرح فیلمنامه و همچنین فیلم ساخته شده جیران و مارال را به کارشناسی ارجاع داده و کارشناس هم با مقایسه دقیق نظر خودش را اعلام کرده و حالا ما منتظر نظر بازپرس پرونده هستیم. این شکایت از اسماعیل عفیفه و حسن فتحی و فیلیمو بوده است. البته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا هم در دیوان عدالت اداری به‌خاطر صدور مجوز‌های غیرقانونی شکایت کرده‌ایم و پیرو همین شکایت ۲جلسه رسیدگی هم گذاشته شده است.»

خبر ۶ بهمن ۱۴۰۰

به نقل از روابط عمومی ساترا؛ این جلسه با حضور آقای مهرداد غفارزاده کارگردان مجموعه آهوی من مارال، آقای اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده مجموعه جیران، کارشناسان محتوایی منتخب ساترا و نماینده نهاد‌های نظارتی در سالن جلسات ساترا برگزار شد.

این نشست پیرو درخواست آقای مهرداد غفارزاده مورخه ۲۸ دی، برای بررسی مشابهت‌های طرح مجموعه آهوی من مارال با مجموعه جیران تشکیل شده است و کارشناسان محتوایی در پایان نسبت به اصل وجود و یا میزان مشابهت‌های احتمالی نظر خواهند داد.

برگزاری جلسه حل اختلافات «جیران» و «آهوی من مارال» در ساترا؛ برخلاف ادعای کارگردان

اواخر دی ماه  روزی که قرار بود فیلم جیران از شبکه نمایش خانگی پخش شود، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، توضیحاتی را درباره منتشر نشدن این مجموعه ارائه کرد.

در این بیانیه درباره علت اصلی تأخیر در پخش جیران آمده بود که با توجه به ادعا‌های مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در مجموعه جیران و همچنین تمایل نداشتن شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید مجموعه آهوی من مارال یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار مجموعه جیران، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

از محتوای بیانیه ساترا می‌شد دریافت که پخش نشدن جیران به شکایت عوامل تولید مجموعه آهوی من مارال ربطی ندارد و علتش همان یک مورد اصلاحیه‌ای است که در بیانیه قبل ذکر شده است. ولی جوابیه روابط عمومی مجموعه آهوی من مارال نقض‌کننده توضیحات ساترا بود.

جوابیه روابط عمومی مجموعه آهوی من مارال از محکومیت قانونی تهیه‌کننده این مجموعه به علت شباهت داستان مجموعه آقای حسن فتحی نسبت به مجموعه آقای مهرداد غفارزاده خبر داده بود.

مهرداد غفارزاده عوامل سریال آهوی من مارال سعید خندق آبادی سریال جیران سریال آهوی من مارال

خبر ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

نتیجه جلسه رسیدگی و نظر هیأت کارشناسی تخصصی، به‌منظور بررسی مشابهت سریال «جیران» و «آهوی من مارال» که ششم بهمن در ساترا برگزار شده بود، اعلام شد.

به نقل از روابط عمومی ساترا، در راستای شکایت نویسنده و کارگردان سریال «آهوی من مارال»، شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید صدر، اجرائیه‌ای مبنی بر ضرورت حذف شباهت‌ها توسط تهیه‌کننده سریال «جیران» صادر کرد؛ با توجه به لازم‌الاجرا بودن رأی شورای داوری آیفیک و قرار داشتن سریال «جیران» در مرحله دریافت مجوز انتشار از ساترا، هیأت کارشناسی تخصصی برای بررسی موضوع تشکیل شد.

جلسه کارشناسی تخصصی این هیأت، ششم بهمن با حضور مهرداد غفارزاده، اسماعیل عفیفه، کارشناسان محتوایی منتخب ساترا و نماینده بخش‌های نظارتی سازمان صدا و سیما در سالن جلسات ساترا برگزار شد.

نتیجه فرآیند رسیدگی و اعلام نظر هیأت کارشناسی تخصصی بدین شرح است:

«۱- شکایت شاکی پرونده در تاریخ ۲۸ دی‌ با موضوع بررسی اجرای بند ۲ رأی داوری مذکور (الزام به حذف شباهت‌ها از سوی تهیه‌کننده «جیران») در ساترا وصول شد.

۲- پس از طرح موضوع در شورای محتوایی ساترا، سه کارشناس برای بررسی موضوع توسط آن شورا تعیین شد که مدارک لازم برای بررسی و اظهارنظر توسط ساترا به ایشان ارائه شد.

۳- با توجه به درخواست نویسنده سریال «آهوی من مارال» از رئیس سازمان صداوسیما و دستور ایشان، نماینده مرکز صیانت و حفاظت و اداره‌کل بازرسی و بررسی‌های عمومی نیز به هیأت دعوت شدند تا بر فرایند کار نظارت داشته باشند.

۴- جلسه بررسی روز چهارشنبه مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۰ در ساترا تشکیل شد و ابتدا طرفین پرونده و نمایندگان ایشان اظهارات خود را بیان کردند و پس ازآن کارشناسان و اعضای هیأت تخصصی به تماشای قسمت‌های سریال «جیران» و تطبیق آن با طرح «سریال آهوی من مارال» پرداختند.

۵- درنهایت اعضای جلسه با ثبت اظهارات خود در برگه‌های اعلام نظر، دیدگاه خود را در خصوص اجرای بند ۲ رأی داوری آیفیک یا عدم اجرای آن از سوی تهیه‌کننده «جیران» اعلام کردند که نتیجه این فرآیند، اجماع هر سه کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرته‌برداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد. لذا از نظر این هیأت بند دوم رأی داوری شورای تخصصی آیفیک از سوی تهیه‌کننده سریال «جیران» رعایت شده است و منعی برای صدور مجوز انتشار از این حیث وجود ندارد.

۶- با توجه به اینکه صلاحیت ساترا در بررسی این پرونده به تبع وضعیت درخواست مجوز انتشار از این سازمان مطرح شده بود، کماکان هریک از طرفین می‌تواند نسبت به پیگیری مطالبات خود از مراجع قضایی اقدام نماید و ورود ساترا نافی صلاحیت محاکم قضایی کشور در پرونده نیست».

خبر ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱

روابط عمومی فیلیمو با تایید توقف موقت پخش سریال «جیران»، اعلام کرد که «قسمت بیست و چهارم سریال عاشقانه «جیران»؛ تا تعیین و تکلیف قضایی پخش نخواهد شد.»

روابط عمومی فیلیمو اعلام کرد، «در پی اختلاف کارگردان و تهیه‌کننده سریال «آهوی من مارال» و تهیه‌کننده و کارگردان «جیران»، پخش این سریال موقتاً متوقف شده است.

فیلیمو نیز به عنوان بستر پخش این سریال موظف به تبعیت از دستور قضایی است و امیدواریم که هر چه زودتر اختلاف طرفین دعوا حل شود و فیلیمو بتواند جیران را برای علاقمندان به این سریال پخش کند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ