چه کسی انتقام خون مختار را گرفت

0

چه کسی انتقام خون مختار را گرفت

کشته شدن مصعب بخاطر گرفتن انتقام خون مختار نبود بلکه با درگیری با مروانیان بر سر حکومت بر عراق کشته شد.

مصعب بن زبیر از طرف برادرش مأمور جنگ با مختار گردید و در جنگى که بین سپاهیان او با مختار درگرفت، مختار کشته شد و حکومت کوفه به دست مصعب بن زبیر قرار افتاد. سالى نگذشت که حجاج بن یوسف ثقفى از طرف عبد الملک بن مروان به جنگ با او برخاست و مصعب توسط حجاج کشته شد و کوفه به دست مروانیان افتاد . ( ر.ک:‌ ابن اثیر، کامل ابن اثیر، ج۱۲، ص۲۳۱) در سایت اندیشه قم نیز آمده است: عبدالملک در سال ۷۱ هجری، به جنگ مصعب بن زبیر رفت و در محلی به نام دیر جاثلیق – در دو فرسخی انبار – با او رو به رو شد و جنگ سختی میان آنان در گرفت.

سرانجام عبدالملک بر او غالب شد. یاران مصعب او را تنها گذاشتند. و اکثر یاران او مردان ربیعه بودند که از یاری او دست برداشتند. مصعب تنها و بی کس در خیمه ای بر تخت نشسته بود که سربازان عبدالملک او را غافلگیر کردند و او را در تخت خودش به هلاکت رساندند.

عبیدالله بن زیاد بن ظبیان سر او را برید و نزد عبدالملک آورد و چون آن را روی تخت عبدالملک گذاشت، عبدالملک به سجده افتاد.

مصعب بن زبیر مختارنامه مختار ثقفی

ابومسلم نخعی می گوید:

بر عبدالملک بن مروان وارد شدم و دیدم سر مصعب ابن زبیر پیش روی اوست. پس گفتم: ای امیر مؤمنان! من در اینجا امر عجیبی مشاهده کردم. عبدالملک گفت: چه دیدی؟ گفتم: سر حسین بن علی را نزد عبیدالله بن زیاد دیدم و سر عبیدالله بن زیاد را پیش مختار بن ابی عبید و سر مختار بن ابی عبید را پیش روی مصعب بن زبیر و سر مصعب بن زبیر را پیش روی تو …

عبدالملک از این سخن ابومسلم سخت متأثر شد و از شدت فشار بیرون رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ