سن مختار موقع شهادت چند سال بود

1

مختار ثقفی چند سال عمر کرد ، مختار در چند سالگی به شهادت رسید ، مختار چند سالش بود

سن مختار موقع شهادت

مختار بن ابوعبید ثقفی (عربی: ٱلْمُخْتَار ٱبْن أَبِی عُبَیْد ٱلثَّقَفِیّ؛ ۱ هجری – ۶۷ هجری؛ حدود ۶۲۲ – ۳ آوریل ۶۸۷ میلادی) برای خونخواهی امام حسین(ع) قیام کرد. مختار در واقعه کربلا میزبانی مسلم بن عقیل، فرستاده امام حسین(ع) در کوفه را بر عهده داشت و تا شهادت مسلم با او همکاری کرد سپس عبیدالله بن زیاد او را زندانی کرد، ازاین‌رو روز عاشورا در کربلا حضور نداشت.

مختارنامه مختار ثقفی

مختار پس از ۱۸ ماه حکومت، در ۱۴ رمضان[۱] سال۶۷ق، در ۶۷سالگی به دست مصعب بن زبیر کشته شد.[۲] به دستور مصعب، دست مختار را بریدند و به دیوار مسجد کوفه کوبیدند. هنگامی که حجاج بن یوسف ثقفی بر کوفه مسلط شد، دستور داد آن را دفن کردند.[۳] مزار مختار در کنار مسجد کوفه است و در کتاب المزار شهید اول زیارتنامه‌ای برای او ذکر شده است.[۴]

مدفن مختار مدتی مخفی بود و سپس مفقود شد. هنگامی که سید محمدمهدی بحرالعلوم (۱۷۴۲-۱۷۹۷ میلادی) به کاوش و جانمایی مسجد کوفه اقدام کرد، به سنگ قبری برخورد کرد که نام مختار بر آن نوشته شده‌بود. پس از این رویداد و در کنار بازسازی مسجد کوفه، برای قبر مختار نیز یک حرم به دستور شیخ‌العراقین در سال ۱۲۸۵ هجری قمری (حدود ۱۸۷۰ میلادی) ساخته شد.

۱.ابن‌جوزی، المنتظم، ج‌۶، ص۶۸.

۲.ابن‌اثیر، اسدالغابه، ج‌۴، ص۳۴۷.

۳.طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج‌۶، ص۱۱۰

۴.شهید اول، المزار، ۱۴۱۰ق، ص۲۸۴.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. عارف‌مقدم‌ می گوید

    عکس‌‌بازیگر‌عمرخطاب،سریالی‌که‌ازmbcگروپ‌پخش‌میشدگذاشتین