عاقبت ماریه همسر ابن حر چه شد +عکس

0

عاقبت ماریه همسر ابن حر چه شد ، ماریه همسر عبیدالله بن حر جعفی ، سرنوشت ماریه همسر بن حر

هتاکی زن ابن حرّّ به همسر مختار

همسر ابن حرّ در ادامه ی شبهه افکنی های شوهر نابکارش در مسجد به درب خانه مختار آمده شروع به هتاکی و بی حرمتی به ماموران محافظ خانه مختار می کند، همسر مختار بیرون آمده و به جدل با وی می پردازد، در ادامه به حضور مختار رفته، شرح واقعه می کند و از او می خواهد که دست از حکومت بردارد.

مختارنامه ماریه همسر ابن حر عبیدالله بن حر جعفی

ماریه همسر ابن حر کیست

بهناز جعفری در سریال مختارنامه نقش ماریه، همسر ابن حر و همسایه مختار را بر عهده داشت.

عبیدالله بن حرّ جُعفی- عبیدالله همان است که حضرت امام حسین(ع) در منزل بنی‌مقاتل به خیمه‌اش درآمد و او را دعوت به همراهی کرد. پاسخ عبیدالله این بود که چون دیدم مردم در کوفه برای جنگ با شما آماده می‌شوند من از شهر خارج شدم تا با شما نجنگم. و افزود که کمک من، به شما سودی نخواهد رساند. زیرا همۀ شما کشته می‌شوید و من اکنون قصد مردن ندارم! او در نهایت، اسب و شمشیر بی‌همتایش را به حضرت اباعبدالله(ع) تقدیم کرد. امام(ع) نپذیرفت و قول خداوند در قرآن کریم را تلاوت فرمود که «من از گمراهان مساعدت نمی‌گیرم ـ مَا کُنتُ مُتَّخِذُ المُضِلّینَ عَضُداً» (کهف/ ۵۱). عبیدالله بعد از واقعۀ کربلا جزو اولین کسانی بود که مرثیه سرود. او از طرفداران عثمان بود و در جنگ صفین در لشکر معاویه شمشیر می‌زد. از آنجایی که امامان معصوم کار لغو و بی‌فایده انجام نمی‌دهند لذا عبیدالله بن حرّ می‌توانست که شبیه حرّ بن یزید ریاحی، جزو توابین و شهدای کربلا باشد اما به سوء اختیار خود از مختار برید و در جناح قاتلان حسین(ع) ایستاد. و این از عقوبت‌های خداوند و از سنت‌های اوست. زیرا عبیدالله، ندای غربت و مظلومیت مظلوم کربلا را شنید و یاری‌اش نرساند.

مختارنامه ماریه همسر ابن حر عبیدالله بن حر جعفی

با توجه به سابقۀ عبیدالله بن حر به نظر می‌رسد که او در وقت قیام مختار، حداقل پنجاه سال سن داشته است. لهذا انتخاب شهرام حقیقت‌دوستِ سی و چند ساله برای این نقش، مناسب نبوده هرچند که خیره‌کننده و زیبا، بازی کرده است.

ماجرای حبس همسر او (با بازی بهناز جعفری) در زندان کوفه و حملۀ ابن‌حرّ برای آزادی زوجه‌اش نیز در روایات مذکور است. با این تفاوت که نام او را «ام‌سلمه» ثبت کرده‌اند و نه «ماریه» (نگا. تاریخ طبری، ج ۸، ص ۱۰۹).

از سرنوشت ماریه همسر ابن حر هیچ اطلاعی در تاریخ وجود ندارد.

گفتگو با بهناز جعفری بازیگر نقش ماریه همسر این حر

او درباره نقش ماریه توضیحاتی داد: ” فکر نمی‌کنم چندان نقش مفصلی بود ولی بعد از این که پخش شد فکر می‌کنم نقش به یاد ماندنی شد. تا آن جایی که یادم می‌آید هر روزی که قرار بود فیلمبرداری شود آقای میرباقری متن همان روز را دست بازیگر می رساند یا دو و سه روز قبل از آن. متن پیچیده و سختی بود. من کلیتی از ماریه همیشه در یادم می‌ماند و آن روحیه وحشی و طغیانگر است که خودم آن را خیلی دوست داشتم. در کارهای سینمایی و تلویزیونی معمولا چنین نقش‌هایی کم پیش می‌آید. ما منتظر می‌مانیم تا چنین نقش‌هایی پیش بیاید و بتوانیم نفسی بکشیم.”

جعفری ساخته شدن نقش را مربوط به میرباقری کارگردان مختارنامه می داند: ” من به نقش آن چیزی را دادم که آقای میرباقری می‌خواستند. من تجربه کار با آقای میرباقری را داشتم و می‌دانستم که آقای میرباقری که خونسرد و با یک لبخند کمرنگ روی صندلی نشسته است همیشه ناراضی است. بنابراین سعی می‌کردم هر آن چه که انرژی دارم در این نقش بریزم. هر آن چه که بضاعت من است برای نقش بگذارم.”

بهناز جعفری از این کارش راضی تر از بقیه نقش‌هایی است که بازی کرده است. اما سختی‌هایی را هم در طول فیلم داشته است. سختی‌هایی که طبیعت کار بازیگری می داند: ” کار خودم را که می‌بینم همیشه به خودم ایراد می‌گیرم و جزو قاضیان قصی القلب نسبت به کار خودم هستم. اینجا ولی خودم فکر می‌کنم کمی نفس راحت کشیدم. تنها بخشی که خیلی اذیت کرد بخش دوبله دوباره کار بود و برای دوباره به نقش رسیدن، با آن فضایی که برای فیلم ساخته شده بود و با آن صحنه و حتی خاک روی صحنه‌ها در استودیوی خشک در کنار یک سری دستگاه‌های شیک خیلی عذاب کشیدم. در هر حال بازیگر نمی‌توانم و نشد ندارد. باید بتوانی.”

مختارنامه ماریه همسر ابن حر عبیدالله بن حر جعفی

جعفری درباره نزدیک شدن به نقش ماریه نیز توضیح می‌دهد: ” انتخاب آقای میرباقری اولین کلید برای رسیدن به این نقش است. پیشنهاد که از طرف آقای میرباقری رسید من اصلا نپرسیدم که نقش چطور است. فکر می‌کردم ایشان من را می‌شناسد. خیلی خوب است که کارگردان بازیگر را بشناسد و بر اساس داشته‌های او با بازیگر کار کند.”

بهناز جعفری ویژگی‌های ماریه را هم بیان می‌کند. ویژگی‌هایی که باعث شده است میرباقری او را برای نقش انتخاب کند: “شرارت و شوهر بدش و همسایگی بدش، گروهی که برای خودش درست کرده بود و خوی مردانه‌ای که داشت از ویژگی‌های او بودند. ولی من هیچ تصویر ذهنی نسبت به او نداشتم و اصلا سراغ داستان‌های تاریخی نرفتم. و هر چه لازم داشتم کارگردان می‌گفت. چون اصلا فرصتی نبود که بخواهی پژوهشی بکنی و بخواهی مطالعه کنی.”

جعفری در فیلم چندین بار روبروی ام ثابت با بازی نسرین مقانلو قرار گرفت. او درباره این تقابل گفت: “خانم مقانلو را خیلی دوست دارم. از بخت خوب مقابل هم قرار گرفتیم و قرار بود جدل داشته باشیم. چیزی که خیلی مهم است این است که بازیگران نباید رعایت همدیگر را بکنند. حیا و تعارفات را باید کنار بگذاشت. خوشبختانه این اتفاق بین ما افتاد.”

سخت ترین صحنه‌ای که جعفری در فیلم داشته است صحنه‌ای بوده است که او را با دست بسته به کاخ مختار می‌برند: ” کار با هنرورها خیلی سخت است. قرار بود در جایی من با طناب پیچ رد شوم و به کاخ مختار برسم. به سر و صورت من هم قرار بود فضولات پاشیده شود. یادم می‌آید که آن صحنه خیلی سخت بود. به هر حال صحنه در نمی‌آمد. بارها و بارها تکرار شد.”

بهناز جعفری برای بازی در نقش به کارگردان فیلم مشورت می داده است و نظرش را درباره نقش به او منتقل می کرده است. نظراتی که گاهی باعث تغییر در نقش هم شده است: ” سکانسی بود که ماریه در زندان بود. میزانسنی بود که دوربین هم باید بیرون میله‌های زندان قرار می‌گرفت. من گفتم آقای میرباقری من نمی‌توانم اینجا بنشینم. اصلا ماریه نمی‌تواند اینجا بنشیند. گفتم من می‌خواهم اینجا به دیوارها حمله کنم. نعره بکشم. ماریه را به زندان انداخته‌اند. اصلا او نمی‌تواند یک جا بنشیند که همین پلان را هم گرفتیم.”

جعفری درباره بازی کردن در نقش‌های منفی هم گفت: ” شاید این کلمه درست نباشد اما نقش‌های منفی همیشه یک مشکلی یا یک سماجتی با جهان آرام داشته‌اند. گاهی وقت‌ها برایم پیش آمده است که مردم از من پرسیده‌اند باز هم نقش منفی بازی کرده‌ای؟ اما در هر حال نقش منفی هم قلب تپنده‌ای دارد که سعی کردم آن را حس کنم و بشناسم و آن گونه نباشم. ”

در پایان این برنامه نقش عشق بهناز جعفری از شخصیت‌های تاریخی نام برد که دوست دارد نقش آن‌ها را بازی کند: ” گردآفرید در شاهنامه را خیلی دوست دارم. نقش گوهرشاد را هم دوست دارم بازی کنم. نمی دانم چرا. هیچ چیزی هم در موردش نمی دانم اما همیشه برایم زن جالب و عجیبی است.”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ