نمره کل آزمون اختصاصی کنکور چیست | نمره کل سوابق تحصیلی یعنی چه

5

نمره کل آزمون اختصاصی کنکور چیست

نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو مرحله اعلام می‌شود، مرحله اول شامل کارنامه داوطلبان شرکت کننده در نوبت دوم آزمون سراسری (تیر ماه) حاوی نمرات خام دروس گروه‌های آزمایشی که شرکت کرده، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) مربوط به نوبت اول و دوم (ملاک عمل در نمره‌کل نهایی) و نمره کل سابقه تحصیلی دریافتی از وزارت آموزش و پرورش است که با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری، قابل مشاهده است و کارنامه نهایی برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، سهمیه، استان بومی و وضعیت مجاز یا غیرمجاز به انتخاب رشته، هفته آینده در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر خواهد شد.

نمره کل سوابق تحصیلی یعنی چه

پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ملاک نمره کل نهایی حاصل از ۶۰ درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و ۴۰ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین ۷۴ درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و ۲۶ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی انجام می‌شود.

نمره کل آزمون نمره خام کنکور کارنامه کنکور

پس از انتشار کارنامه‌های اولیه کنکور، به هیچ عنوان عدد تراز آزمون اختصاصی یا ترکیب تراز آزمون و سابقه تحصیلی خود را با نمره تراز سال‌های گذشته مقایسه نکنید با این هدف که به تجربه متناظر دست پیدا کنید.

با اضافه شدن تراز سابقه تحصیلی به تراز آزمون، سقف تراز کل کنکور و رتبه متناظر با هر نمره تراز نسبت به سال‌های گذشته تغییر می کند.

سقف تراز کل کنکور با اعمال سلیقه تحصیلی کاهش خواهد یافت چراکه فشردگی نمرات هجده تا بیست در امتحانات نهایی بسیار زیاد است، بازه کوچک تری نیز دارد (صفر تا ۲۰ را با ٪۳۳- تا ۱۰۰٪ مقایسه کنید!) و دارای گام‌های ۰٫۲۵ است.

سطح امتحانات نهایی اکثر نمرات قبلی فارغ التحصیلان با سطح امتحانات نهایی نمرات دانش آموزان تفاوت فاحشی دارد و همین موضوع در کنار عدم همترازی نمرات بر پیچیدگی‌های کار می افزاید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 5 )
  1. الهه می گوید

    سلام الان یعنی نمره آزمون اختصاصی همون تراز نیست من کلا متوجه نمیشم پس چطوری تراز رو پیدا کنیم اصلا نمره خام به چه دردی میخوره

    1. شاهرخ نیری می گوید

      سلام
      تراز اختصاصی را ضربدر ۶ دهم کنید و تراز نهایی را ضربدر ۴ دهم کنید حاصل را با هم جمع کنید تراز نهایی بدست میاد

  2. مارال می گوید

    سلام
    دو سال قبل برای معدل بالای۱۹ تلاش زیادی کردم و کسب کردم خوشحال از اینکه ۴۰ در صد کنکورمو با خیال راحت پشت سر گذاشتم ولی الان همون معدل اختلاف ۱۵۰۰ واحد با تراز کنکورم دارد و ۶۰۰ واحد تراز کنکورمو پایین آورده و مرا از قبولی دندانپزشکی روزانه به پزشکی شهریه پرداز تبدیل کرده.
    چرا؟؟؟؟ مگر من بیشتر از ۲۰ میتونستم بگیرم و نگرفتم
    یا حداقل اطلاع رسانی میکردین که ترمیم میدایم

    1. محسن می گوید

      سلام.دلیل اینکه دو نفر با معدل یکسان تراز سوابق متفاوتی دارند این هست که سهم دروس برای ایجاد تراز یکسان نیست.
      یه نفر با نمره زیست ۱۶ و دینی ۲۰ و نفر بعدی با دینی۱۶ و زیست ۲۰ رو در نظر بگیرید هر دو معدل کتبی بدون ضریب شان میشود ۱۸.
      تراز نفر اول از دوم با وجود معدل یکسان کمتر است و کاملا درست حساب شده

    2. ناشناس می گوید

      شما که بیست آوردی، پس ترمیم دیگه چه معنی داره؟نمرات سال‌های قبل با نمرات فارغ التحصیلان ۱۴۰۲ خیلی متفاوت است. تا قبل از سال ۱۴۰۲ سوالات امتحانی لو می رفت، برگه های رو الکترونیکی تصحیح نمی کردن و سوالات هم خیلی راحت تر بود.