گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / هرچه مبهم تر، صعودی تر

0
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه ۹۴٫۰۲٫۰۲ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۶۱ واحد کاهش به رقم ۴۸۷۶۳ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۷۰۴ واحد کاهش عدد ۱۳۲۷۱۴ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۱۱ واحد کاهش به رقم ۲۸۴۸۳ واحد رسید.

همچنین در این روز “شپنا” با ۱۴۰ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “شبندر” با ۲۵۹ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۰٫۷ واحد کاهش به رقم ۷۴۹ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۸۶۲ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۱۰۶۵ میلیارد ریال رسید.

شاخص های بورس به جز شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن با روندی نزولی همراه شدند اما جو تعادلی بازار امروز مجدداً با شوک پالایشی ها مواجه شد، گروهی که روند صعودی آنها بستگی به میزان ابهامشان دارد یعنی هرچه مبهم تر صعودی تر.

 امروز در حالی شاهد بازگشایی نماد پالایشی ها بودیم که به جز “شپنا” نماد دو شرکت “شبندر” و “شتران” با تعدیل منفی قابل توجه مواجه شدند اما در نهایت صف خرید و نوسانات مثبت و منفی زیاد نتیجه گزارشات ناامیدکننده شرکت های این گروه بود، شاید به جرأت بتوان گفت که نحوه گزارش دهی و نوسانات قیمتی سهام شرکت های این گروه سبب فرار تحلیل از بازار می شود چراکه روندهای این شرکت ها هیچگونه منطقی با تحلیل های آنها ندارد. این گونه رفتارها ماهیت بازار سرمایه را زیر سوال می برد.

در گروه بانکی امروز شاهد روند صعودی بودیم که در عین حال بسیار ناامید کننده بود. همچنان خبری از حقوقی های فروشنده در روزهای خوش این صنعت نیست تازه جالبه در روزهای اخیر نیز همچنان حقوقی در حال فروش است.

در گروه فولادی هرمز امروز بازهم قدرت خود را به رخ بازار کشید، حجم بالای دستورهای خرید در نوسان حداقلی قیمت که حدوداً ۲۶۰ میلیون سهم بود نشان از حمایت داشت. گفته می شود “هرمز” بزودی تعدیل سودی را به سایت کدال اعلام خواهد کرد که به گفته مدیران این شرکت می تواند آغاز راه رشد سودآوی این شرکت باشد.

فولاد مبارکه نیز امروز با حجم معاملاتی همانند روز معاملاتی قبل مواجه شد گفته می شود احتمال تأثیرگذاری روند هرمز و تعدیل احتمالی آن بر فولاد وجود دارد.

در گروه خودرویی هم امروز روند صعودی بود اما قابل اطمینان نبود. اهالی تالار معتقدند جو بدبینی ایجاد شده بر سر توافق لوزان و موضع گیری های مطرح شده در خصوص آن بین مذاکره کنندگان سبب عقب نشینی اهالی تالار از سهام گروه های متأثر از توافق لوزان شده است. البته پارس خودرو در این گروه با رشد قابل توجه حجم معاملات مواجه شد.

در مجموع بازار امروز خیلی قابل اتکا نبود و نمی توان از روند امروز پیش بینی برای روند بورس در هفته گذشته داشت، همچنان احساس می شود بازار سرمایه در یک سردرگمی مانده، هنوز نمی داند که استراتژی خود را براساس توافق باید پایه گذاری کند یا عدم توافق از همین رو روند نوسانی تا رسیدن یک خبر یا یک اتفاق قابل پیش بینی تر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ