تحلیل بنیادی “فولاد مبارکه”

0

نگاهی بنیادی بر “فولاد”

معرفی شرکت:

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد در سال ۱۳۶۹ با سرمایه ۱۰ میلیون ریال ثبت گردید ودر سال ۱۳۷۲ مجتمع صنعتی فولاد مبارکه باظرفیت تولید ۲.۴ میلیون تن درسال در شهرستان مبارکه اصفهان تاسیس گردید.این شرکت در سال ۸۵ با سرمایه ای معادل ۱۵۸۰۰ میلیارد ریال وارد بورس اوراق بهادار تهران شد.شرکت فولاد مبارکه در تولید کلاف وورق های گرم وسرد،کلاف های اسیدشویی،کلاف نوارباریک وتختال فعالیت دارد.که تمامی تولیدات شرکت مذکور براساس استانداردهای بین المللی وملی فولاد نظیر ISIRI (استاندارد ملی ایران) تولید می گردد.محصولات فولاد مبارکه نیاز صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی،لوازم خانگی،مخزن های تحت فشار،تجهیزات فلزی سبک وسنگین وغیره را تامین می کند.

مراحل تولید در مجتمع فولاد مبارکه به شرح زیر می باشد:

پودر سنگ آهن مورد نیاز ازمعادن گل گهر و چادرملو تامین می شود وبه وسیله راه آهن به واحد انباشت وبرداشت شرکت فولاد مبارکه حمل می گردد.پودر سنگ آهن انباشت شده در واحد گندله سازی تبدیل به گندله شده ودرواحد احیا مستقیم،به آهن اسفنجی تبدیل می‌گردد و سپس درکوره های قوس الکتریکی واحد فولادسازی ذوب می‌شود. فولاد مذاب برای تبدیل به تختال (اسلب) به ماشین‌های ریخته گری مداوم منتقل می‌گردد.تختال خنک و پرداخت شده و بعد از پیش‌گرم شدن در واحد نورد گرم، نورد شده و سپس به واحد تکمیل نورد گرم و یا به واحد اسیدشوئی می‌رود و سپس برای کاهش ضخامت به واحد نورد سرد، ارسال می‌گردد. همچنین بخشی از محصولات سرد نوردیده به واحدهای قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی ارسال می‌گردد.

سهامداران شرکت:

وضعیت مالی شرکت:

توضیحات جداول:

۱-برطبق محاسبات انجام گرفته صعودی بودن شاخص بازده دارایی می تواند گواه سودآوری دارایی های مورد استفاده باشد.

۲-پیش بینی رشد قابل ملاحظه بازده حقوق صاحبان سهام نتیجه عملکرد سرمایه گذاری را مثبت قلمداد می نماید.

۳-حاشیه سود ناخالص بیانگر اثربخشی سیاست قیمت گذاری وکارایی تولید(کنترل مطلوب هزینه های تولید)می باشد.که برطبق محاسبات احتمال افزایش حاشیه سود ناخالص (margin) می تواند توانمندی شرکت را به همراه داشته باشد.

۴-حاشیه سود عملیاتی است که بیانگر بررسی سود آوری شرکت از کسب وکار اصلی(فعالیت های عملیاتی)می باشد.طبق محاسبات شرکت برای سال مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ با افت حاشیه سود عملیاتی روبرو خواهد بود.

۵-نسبت جاری به بررسی توانایی پرداخت دیون کوتاه مدت شرکت می پردازد و حد مطلوب آن ۲x<>1 می باشد که پیرو محاسبات صورت گرفته شرکت توانایی پرداخت دیون خود را ازمحل دارایی های نقد شونده وجاری خوهد داشت.

۶-نسبت بدهی به بررسی توانایی شرکت در پرداخت دیون بلندمدت می پردازد پیرو این شاخص،شرکت فولاد مبارکه برای سال مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ با نسبت بدهی ۴۹ درصد برخوردار خواهد بود که بیانگر این است که ۴۹ درصد از دارایی های شرکت از محل بدهی و توسط اشخاصی غیر از صاحبان سهام تامین شده است که در مقایسه با نسبت بدهی سال قبل روند نزولی درپیش خواهد داشت واین یعنی اتکای بنگاه به منابع حقوق صاحبان سهام در طی زمان افزایش خواهد یافت.

۷-نسبت تسهیلات به سرمایه بیانگر این است که شرکت برای تامین مالی خود تا چه حد متکی به استقراض از بانک وتا چه حد متکی به حقوق صاحبان سهام بوده است.برطبق این شاخص شرکت با کاهش این نسبت برای سال مالی ۹۲،۱۲،۲۹ در مقایسه باسال قبل برخوردار است بنابراین در طول زمان اتکای این شرکت به تسهیلات بانکی کاهش قابل توجهی داشته ولذا ریسک مالی شرکت کاهش خواهد یافت.بنابراین شرکت برای سرمایه گذاران اطمینان خاطر بیشتری ایجاد خواهد کرد و سود اوری تهاجمی وجود نخواهد داشت.

۸-پوشش بهره که توانایی شرکت در پرداخت هزینه های مالی(مثلا بهره وام های دریافتی)از محل سود عملیاتی را نشان می دهد.طبق این شاخص توانایی شرکت در بازپرداخت وام برای سال مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ در مقایسه با سال قبل از افزایش ۶.۴۵ واحدی برخوردار بوده است.بنابراین در صورت اعطای تسهیلات به فولاد مبارکه این شرکت توانایی باز پرداخت را خواهد داشت.

۹-دوره وصول مطالبات:طبق این شاخص شرکت برای سال مالی منتهی به ۹۲،۰۳،۳۱ با افزایش دوره وصول مطالبات به میزان ۱۵۰.۳۶ واحد روبرو بوده است که درمقایسه با دوره وصول مطالبات برای سال مالی منتهی به ۹۱،۱۲،۳۰ با افزایش ۱۰۴.۵۲ واحد برخوردار بوده است،این مطلب بیانگر افزایش فروش نسیه برای سال مالی منتهی به ۹۲،۰۳،۳۱ می باشد.

۱۰-دوره پرداخت بدهی:طبق این شاخص دوره پرداخت بدهی برای سال مالی منتهی به ۹۲،۰۳،۳۱ در مقایسه با دوره پرداخت بدهی برای سال مالی منتهی به ۹۱،۱۲،۳۰ با افزایش روبرو بوده است.این مطلب بیانگر افزایش خرید نسیه مواد اولیه توسط شرکت است.

نتیجه:مطابق شرط چرخه نقدینگی مطلوب(خرید نسیه مقابل فروش نسیه)شرکت فولاد مبارکه از چرخه نقدینگی مطلوبی برخوردار خواهد بود.

عملکرد مالی شرکت:

پیش بینی درآمد هرسهم برای سال مالی منتهی به ۹۲،۱۲،۲۹ با سرمایه ۳۶۰۰ میلیارد تومان،مبلغ ۶۸۵ ریال به طور خالص پس از کسر مالیات اعلام گردیده وسود محقق سال قبل که با سرمایه ۲۵۸۰ میلیارد تومان حاصل شده مبلغ ۷۷۷ ریال می باشد.درمقایسه دو سال سود هرسهم از کاهش ۱۱.۸۴ درصدی برخوردار می باشد.

شرکت درخصوص پیش بینی ارائه شده موارد زیر را ارائه نموده است:

· در رابطه با اجرای مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی موضوع حق انتفاع پروانه بهره برداری از معادن لازم به توضیح است به دلیل ابهام در نحوه تخصیص آن و لحاظ نشدن در بودجه شرکت های مشمول این مصوبه ، این شرکت نیز در بودجه خود تاثیری از این بابت لحاظ ننموده است.

· باتوجه به ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص تغییر نرخ تسعیر ارز (از نرخ مرجع به نرخ مبادله ای) درتاریخ ۹۲،۰۴،۱۶ شرکت در پیش بینی ۹ ماهه آتی نرخ مبادله ای را لحاظ نموده است.

مجموع تولیدات شرکت در سال جاری بالغ بر ۵.۸۲۱ هزار تن پیش بینی شده است که نسبت به تولید واقعی ۵.۹۱۸هزارتن در سال قبل،شرکت از کاهش ۱.۶ درصدی برای هرتن تولید مواجه می باشد.شرکت بیشترین میزان تولیدخود را به محصولات گرم اختصاص خواهد داد.

مقدار فروش محصولات در دوره واقعی منتهی به ۹۲،۰۳،۳۱ نسبت به دوره واقعی سال قبل ۳ درصد کاهش داشته است.شرکت به ازای فروش هرتن محصولات گرم درآمد ۱۵۴۴۵ میلیون ریال را برای سال جاری خواهد داشت.اما باید متذکر شد که بالاترین درامد از فروش محصولات سرد نصیب شرکت می شود به طوریکه به ازای هرتن فروش محصولات سرد شرکت معادل ۱۹۰۰۰ میلیون ریال درآمد کسب می کند.

گفتنی است که بررسی فعالیت صادرات و واردات، طرح های توسعه ای، افزایش سرمایه و بررسی کلی صنعت فولاد در بخش دوم این مطلب متعاقباً ارائه می شود.

بررسی شرکت در بخش خارجی:

درحدود ۹۶ درصد از تولیدات شرکت در بازار داخلی وبیش از ۴ درصد محصولات نیز روانه بازار های صادراتی می شود.درخصوص تامین مواد اولیه، شرکت حدود ۹۹ درصد مواد اولیه را از داخل کشور وبه طور عمده از معادن گل گهر وچادرملو تامین می نماید ودر حدود ۱ درصد باقیمانده را از خارج وارد می نماید.برطبق بررسی های انجام گرفته شرکت بیشترین میزان واردات مواد اولیه اش به آهن قراضه مربوط است و سنگ آهن وگندله را به طور عمده از معادن داخلی تهیه می نماید.

نرخ تسعیر ارز در صورتهای مالی سال ۹۱ شرکت با دلار۱۲۲۶ تومان (نرخ ارز مرجع) به ثبت رسیده، شرکت طبق عملکرد واقعی منتهی به ۹۱،۱۲،۳۰، ۴۵۶میلیارد تومان فروش صادراتی داشته که بانرخ ارز(یورو)۲۴۵۰ تومانی به فروش رسیده است.در حالیکه در سالجاری وبه منظور رعایت استانداردهای حسابداران رسمی(مبنی بر تسعیر درآمد های ارزی با ارز مبادله ای)،نرخ مبادلاتی (یورو۳۲۰۰ تومانی)در بودجه سال ۹۲شرکت در نظر گرفته شده است. اما براساس عملکرد واقعی منتهی به ۹۲،۰۳،۳۱ شرکت با ۱۰۷ میلیارد تومان فروش صادراتی روبرو بوده است که با نرخ ارز (یورو)۳۲۰۰ تومانی مبادله انجام گرفته،علت کاهش قابل ملاحظه فروش صادراتی را نوسانات نرخ ارزی می دانیم.

بررسی طرح های توسعه وافزایش ظرفیت شرکت:

شرکت در حال اتمام طرح پروژه های توسعه زیر سقف فولادسازی میباشد که پیرو طرح مذکور شرکت به افزایش ظرفیت تولید مذاب از ۴.۲ میلیون تن به ۵.۴ میلیون تن در سال خواهد رسید.طرح مذکور با پیشرفت ۹۲ درصدی روبروست وتاپایان امسال به مرحله اجرا می رسد.طرح های توسعه سایر واحدها(نورد گرم-نورد سرد) با ۹۰ درصد پیشرفت در سال ۹۲ به مرحله اجرا خواهد رسید.این طرح پس از طرح افزایش تولید مذاب با برآورد هزینه ۱۰۷۲ میلیارد تومان در رتبه دوم در میزان هزینه سرمایه گذاری قرار می گیرد که هزینه آن معادل ۱۵۵ میلیارد تومان خواهد بود.

طرح افزایش سرمایه شرکت:

طبق آخرین گزارشات از سوی شرکت فولاد مبارکه،میزان سرمایه ثبت شده برای ۵۸۰۰میلیون سهم با ارزش اسمی۱۰۰۰ریال مبلغ ۲۵۸۰میلیارد تومان می باشد.شرکت سرمایه خود را تا میزان ۳۶۰۰میلیارد تومان از محل مطالبات وآورده سهامداران افزاش داده است واین افزایش سرمایه معادل ۳۹.۵ درصد می باشد. افزایش سرمایه به میزان ۶۰۰میلیارد تومان از محل سود انباشته و به میزان ۴۲۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی انجام گرفته است.از آنجا که افزایش سرمایه از محل مطالبات وآورده سهامداران می باشد بنابراین احتمال تعدیل مثبت برای سود سهام وجود دارد.

سرمایه گذاریهای شرکت:

فولاد مبارکه اصفهان سرمایه گذاریهای متنوع ومناسبی نیز دارد که در حوزه شرکت های پذیرفته شده در بورس، مالکیت ۳۷ درصدی فولاد امیر کبیر کاشان وهمچنین مالکیت ۲۰ درصدی سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات ازآن جمله است.از جمله سرمایه گذاریهای فولاد مبارکه اصفهان درسهام شرکت های خارج از بورس،سرمایه گذاری در سهام شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان (سهامی خاص) با ۹۹.۶۰ درصد مالکیت وسهام شرکت سنگ و آهن فولاد سنگان (سهامی خاص) با ۹۹.۶۰ درصد مالکیت می باشد.

سود آوری صنعت فولادی:

به طور کلی چهار مشکل عمده واساسی در صنعت فولاد عبارتند از:

۱-ورورد تکنولوژی های روز

۲- رفع ممنوعیت صادرات

۳-واردات مواد اولیه

۴-رفع مشکلات ارزی

ورود تکنولوژی های به روز: طی سال های اخیر به دلیل تحریم های موجود درکشور سرمایه گذاران خارجی اشتیاق کمتری به مشارکت در طرح های فولادی از خود نشان می دادند اما با تغییراتی که در چند ماه اخیر رخ داده،امید است این سرمایه گذاری ها بیشتر از پیش شود.برای همکاری با سرمایه گذران خارجی بهتر است تمرکز خود را بر روی یک یا چند سرمایه گذار مختص نکرد برای مثال علاوه بر کشور چین،کشور هایی مانند ایتالیا و روسیه و آلمان نیز گزینه های خوبی برای همکاری و سرمایه گذاری به شمار می روند.
به طور کلی ورود سرمایه گذران خارجی موجب ورود دانش فنی به صنعت فولاد می شود و این امر نیز باعث رشد هر چه بیشتر این صنعت در کشور می گردد لذا دولت در این زمینه باید حمایت های لازم را در بخش های مختلف از این صنعت انجام دهد. در گذشته نیز شاهد همکاری های خوبی با شرکت های خارجی بودیم به طور مثال می توان از شرکت دانیلی ایتالیا نام برد که توانست قرارداد های خوبی در ایران با شرکت های داخلی ببندد و در این زمینه موفق عمل کند. به تازگی نیز شاهد عقد قراردادی بین یک کارخانه فولادی در ایران با همکاری کشور ایتالیا بوده ایم که این نیز می تواند پیامدهای مثبتی برای صنعت فولاد به همراه داشته باشد.در حال حاضر مهمترین انتظار فعالان صنعت فولاد از دولت جدید ورود تکنولوژی های روز در این صنعت و همچنین رفع مشکلات ارزی و واردات مواد اولیه و رفع ممنوعیت صادرات است و امید آن می‌رود با رفع این مشکلات شاهد از سرگیری رونق در این صنعت باشیم.

رفع ممنوعیت صادرات:هم اکنون ظرفیت تولید فولاد در کشور حدود ۲۰ میلیون تن است این در حالی است که در سال گذشته حدود ۱۴ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده است.حال بر طبق چشم انداز ۱۴۰۴،ظرفیت تولید ما در صنعت فولاد باید به ۵۵ میلیون تن برسد تا بتوانیم حدود ۵/۳٪ از ظرفیت تولید فولاد جهان را در اختیار داشته باشیم و همین طور تا پایان برنامه پنجم می بایست ظرفیت تولید فولاد به حدود ۴۳ میلیون تن برسد.
سال گذشته حدود ۴/۱۷ میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید شد این در حالی است که ما باید در پایان سند چشم انداز ۱۴۰۴،به میزان حدود ۵/۱۰ میلیون تن صادرات فولاد در کشور برسیم.
ایران حدودا ۸/۲ میلیارد تن ذخایرسنگ معدن در اختیار دارد که حدود ۲/۱ ذخایر کل جهان است لذا دولت با یک برنامه ریزی جدی بهره برداری از این ظرفیت را باید در دستور کار خود قرار دهد.
در شهریور امسال نیز تولید محصولات فولادی بخش دولتی و خصوصی به یک میلیون و۲۵۹ هزار تن بالغ شد.
در شش ماه نخست امسال۷ میلیون و۷۸۸ هزار تن فولاد خام در بخش دولتی وخصوصی تولید شده است که رشد ۶.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد.در شهریور نیز تولید فولاد خام با رشد۶.۵ درصدی نسبت به شهریور پارسال به یک میلیون و۳۲۳هزارتن رسیده است.

با حمایت دولت وبرداشتن موانع صادراتی می توانیم شاهد رشد در حیطه صنعت فولاد از جمله پیشبرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان باشیم.پیرو مجوزهای صادرشده در خصوص صادرات محصولات شرکت های فولادی،شرکت فولاد مبارکه اصفهان دارای مجوز تولید ۷۰ هزار تن انواع ورق فولاد در ماه می باشد که با وجود تامین بخش داخلی می تواند امکان صادرات را با حمایت دولت به حیطه عمل آورد.

خصوصی سازی صنعت فولاد:

صنعت فولاد کشورصنعتی سودآور است،وارد شدن به این صنعت نیازمند سرمایه است درصورت وجود امنیت مالی بخش خصوصی اشتیاق به سرمایه گذاری در صنعت را خواهد داشت،در سال های اخیر شاهد این بودیم که ایمیدرو برنامه هایی برای حضور بخش خصوصی در عرصه سرمایه گذاری در صنعت فولاد ومعدن ارائه داد ولی به دلیل عدم کارشناسی لازم اغلب طرح ها مسکوت ماندند.

سود آوری فولاد مبارکه:

صنعت فولاد مبارکه با برخورداری از وضعیت مالی مطلوب ، عملکرد مالی روبه بهبود،حمایت های دولتی در جهت خصوصی سازی،ورود سرمایه گذاران خارجی و سهولت در تامین مواد اولیه می تواند انتظار برای رشد وکسب سود را در بلند مدت ایجاد بنماید.اما درکوتاه مدت امکان ضرر در این صنعت وجود ندارد ممکن است طی رویه قبلی خود پیش رود و یا با رشد کمی همراه باشد.قیمت سهام پس از افزایش سرمایه با در نظر داشتن افزایش ۳۹.۵ درصدی سرمایه از محل آورده نقدی به میزان ۶۴۰ ریال افزایش خواهد داشت.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ