سامانه کنترل اتوماتیک قطار ،چینی و تقلبی بوده/ قطعات ایمنی قطار رانتی و مافیایی است

0

حادثه‌ای که جمعه صبح پنجم آذرماه حوالی ایستگاه هفت‌خوان درمسیر ریلی سمنان به مشهد موجب شد تا ۴٨نفر از هموطنانمان به طرز دلخراشی کشته شوند. بیشتر قربانیان این حادثه هولناک به طرز فجیعی در آتش سوختند.

این در حالی است که به نظر می رسد دلیل روی دادن این اتفاق نیازمند بررسی بیشتر می باشد.

هفدهم آذرماه کمیسیون سوانح راه آهن در دومین اطلاعیه خود در خصوص عوامل سانحه قطار تبریز مانند اطلاعیه اول اعلام کرد که در حادثه برخورد دو قطار مسافری خطای انسانی تعدادی از کارکنان راه آهن شمال شرق باعث بروز این سانحه شده و سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) کارکرد درستی داشته است. اکبر ترکان، مسئول کمیته بررسی حادثه برخورد دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان نیز مقصر اصلی این حادثه را متصدی مرکز کنترل تهران- مشهد در ایستگاه شاهرود به دلیل صدور فرمان حرکت به قطار سمنان- مشهد عنوان کرده است. فرمانی که به گفته ترکان نه از روی عمد بلکه براساس خطای حرفه‌ای ازسوی متصدی مأمور کنترل CTC در شاهرود صادر شده است: «علت وقوع سانحه این است که حرکت قطار ازحالت خودکار خارج شده و روی دستی قرار گرفته.»

اما به رغم اطلاع رسانی ها، برخی سیستم کنترل اتوماتیک قطار را مقصر دانستند و اظهار داشتند که این سیستم از زمانی که نصب شده مشکلات متعددی داشته و یا تقلبی بوده است.

در این ارتباط حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز در صد و پنجمین نشست خبری خود گفت: در رابطه با پرونده تصادف قطار مسافربری چهار نفر بازداشت هستند و دادستان منتظر است تا تحقیقات تکمیل شود، آنچه که تا الان گفته شده، مقصر اصلی تنها عامل انسانی نبوده و در گزارش بازرسی هم این موضوع مطرح شده که مشکلات فنی هم وجود داشته است.

در ادامه به اظهارات دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم اشاره شده است.

قطعات ایمنی قطار تقلبی، رانتی و مافیایی است
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت می گوید تجهیزات و قطعات به کار رفته در قطارها نقص داشته است و دولت برای رفع این نقص ها کاری انجام نداده است. وزارت راه دستگاه های تقلبی خریداری و در برابر خطاهایی که مکرر رخ داده سهل انگاری کرده است. به عنوان مثال در ۱۸ ماه ۴ هزار خطا ثبت شده است. اما شرکتی که تأمین کننده قطعات مربوط به ای تی سی در قطار و مترو است این صحبت ها را تکذیب می کند و یادآورمی شود:هیچ قطعه ای از چین وارد نشده است و ما مونتاژ کار نیستیم.طراحی و تولید در انحصار ما است.در بازدیدی هم که نمایندگان مجلس داشتند مشخص شد که ما تولیدکننده واقعی هستیم. سیستم ای تی سی به صورت بومی سازی شده در ایران انجام می شود و با مشابه خارجی به لحاظ کیفیت و استاندارد هیچ فرقی ندارد.

در این میان جعفرزاده ایمن آبادی گفت:مدارک و مستندات تقلبی بودن قطعات به کاررفته در قطارها روز استیضاح وزیر راه وشهرسازی ارائه می شود.قطعاتی که در قالب رانت و مافیا وارد شده و سبب شد دو قطار مسافربری دچار سانحه ای شوند که بیش از ۴۰ نفر هموطنانمان فوت کنند.

وی در جایی دیگر اظهار داشت که لکوموتیوران ها نسبت به کارکرد ای تی سی هیچ آشنایی نداشتند و دوره آموزشی برای آنها دیده نشده بود.

سامانه ۴۰۰ میلیارد تومانی کنترل اتوماتیک قطارها هر ساعت یک خطا داشته است
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی دیروز گفت: ۲۰ روز قبل از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن کشور در گزارشی مکتوب خبر از ثبت ۴ هزار خطای سامانه ATC در شش ماهه نخست سال جاری داده است.

وی با انتقاد از گزارش رئیس گروه تحقیق دولت از حادثه قطار تبریز ـ مشهد، گفت: آقای ترکان در حالی انگشت اتهام خود را به سوی اپراتور نشانه گرفته و از عامل انسانی در بروز این حادثه تلخ صحبت می‌کند که توجهی به ناکارآمدی و بلااستفاده بودن سیستم ۴۰۰ میلیارد تومانی کنترل هوشمند تردد قطارها در مسیر مشهد ندارد.

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد با طرح این موضوع که در رهگذر اجرای قانون خصوصی‌سازی در دولت‌های ششم و هفتم، واگن‌ها و لوکوموتیوهای راه‌آهن به کسانی واگذار شده‌اند که از اهلیت لازم برخوردار نبود‌ه‌اند، تصریح کرد: تبعات خصوصی‌سازی به شیوه دولت‌های سازندگی و اصلاحات اکنون خود را نشان می‌دهند.

علیرضابیگی افزود: اکثریت ظرفیت واگن‌سازی کشور منحصراً در اختیار محمد سعید‌نژاد مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن در دوره اصلاحات و مدیر عامل فعلی سازمان بنادر و دریانوردی است که با تاسیس شرکتی خصوصی سال‌هاست به فعالیت تجاری مشغول است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خریداران سامانه ATC راه‌آهن همان فروشندگان بوده‌اند، گفت: خرید این سامانه توسط شرکتی صورت گرفته است که قائم مقام راه‌آهن مالک ۲۰ درصد سهام آن است.

علیرضابیگی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت خط مشهد – تبریز بر عهده معاونت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن است، گفت: این معاونت به مدت ۴ ماه قبل از حادثه سمنان بدون متصدی بوده است و تنها چند روز پس از حادثه به نام فردی ابلاغ صادر شده است.

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص حادثه قطار تبریز ـ مشهد در پایان از عدم انعکاس گزارش این کمیته در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و افزود: با وجود تلاش‌های بازدارنده و منصرف کننده از عملی شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، قاطبه نمایندگان آذربایجان مجدانه پیگیر طرح استیضاح هستند.

منبع : الف

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ