چارتر چیست؟ /بلیط پرواز سیستمی چیست؟

1

پرواز چارتر چیست و چه فرقی با پرواز سیستمی دارد؟

بلیط چارتر، یکی از اصطلاحاتی است که هنگام خرید بلیط هواپیما زیاد با آن مواجه میشویم. ابتدا در مورد مفهوم چارتر توضیحی کوتاه می دهیم و بعد از آن به بلیت چارتر می‌رسیم.

عبارت چارتر (Charter) به معنای “اجاره به صورت در بست” است که برای اجاره دربستی هتل، قطار و سایر وسایل حمل و نقل هم به کار می‌رود، ولی در ایران اصطلاح چارتر بیشتر برای بلیط‌های هواپیما جا افتاده است.معمولا آژانس‌های مسافرتی تعدادی از بلیط‌های برخی از مسیرها مثل سفرهای زیارتی به شهر مشهد، که در تمام فصول مسافران زیادی دارد و یا شهرهای خاصی که کارکنان کمپانی‌های بزرگ دائما در آنها به رفت و آمد مشغول اند را به صورت عمده خریداری می‌کنند. بدیهی است در صورت خرید عمده، قطعا مبلغ کمتری به نسبت خرید تکی پرداخت خواهند کرد؛ به همین دلیل خرید به صورت چارتری برای آژانس‌ها و شرکت‌ها مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

قیمت بلیط هواپیما قیمت بلیط چارتری چارتر 724 تی چارتر بلیط لحظه آخری بلیط سیستمی چیست Charter

بلیط چارتر:

بلیط چارتر قابل خریداری از شرکت‌های هواپیمایی نیست؛ بلکه این نوع بلیط‌ها را تنها می‌توان از آژانس‌ها و شرکت‌های چارتر کننده خریداری کرد. این شرکت‌ها به صورت سالیانه و یا فصلی تمام یا بخشی از مسیرهای هوایی پرتردد را اجاره می‌کنند؛ به دلیل رزرو عمده بلیت‌ها از قبل و فروش آنها به مسافران در آینده، بهای این بلیط‌ها را شرکتهای چارترکننده تعیین می‌کنند و تعیین قیمتها در اختیار شرکت‌های هواپیمایی نیست. به همین دلیل قیمت بلیط‌های چارتر بسیار متغیر است و امکان دارد در هواپیما با مسافری روبرو شوید که بلیط همان پرواز را نصف مبلغی که شما پرداخته‌اید، خریده باشد. دلیل این مساله، نوسان قیمت این نوع بلیط‌ها در زمان‌های مختلف و بر اساس شرایط شرکت چارترکننده است.چنانچه شرکت چارترکننده به هر دلیلی نتواند تمامی بلیط‌هایش را به فروش برساند، خود مجبور به پرداخت بهای همه آنهاست؛ بنابراین با نزدیک‌تر شدن زمان پرواز، شرکت چارترکننده بلیط‌هایش را به بهای ارزانتری ارائه میکند تا میزان ضرر را به کمترین مقدار ممکن کاهش دهد. پروازهای برخی از مسیرهای پر رفت و آمد مانند تهران-مشهد یا تهران-کیش به صورت سالیانه توسط شرکت‌ها رزرو می‌شوند. بنابراین همیشه می توانید در این مسیرها به دنبال بلیط‌های ارزان و چارتری باشید. البته این مساله شامل مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی مانند نوروز که تعداد مسافران زیاد است نمی‌شود. در تعطیلات حتی شرکت چارترکننده می‌تواند بلیط‌هایش را گران‌تر از شرکت هواپیمایی نیز به فروش برساند.

مزایا و معایب بلیط چارتر

بزرگترین و مهمترین مزیت بلیط‌های چارتری برای مسافران این است که با کمی حوصله و جستجو می‌توانند بلیط مورد نظر را با کمترین و بهترین قیمت تهیه کنند.شرکت‌های چارترکننده برای جلوگیری از متضرر شدن، همواره تلاش می‌کنند بلیط‌های چارتر شده را با کمترین سود ممکن به فروش برسانند و به همین دلیل امروزه از روشهای مختلف به مخصوص از طریق شبکه‌های اجتماعی در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنند.اما نیازی نیست که زمان ارزشمند‌تان را برای تهیه بلیط چارتری مناسب با سرکشی به سایت‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی و یا تماس با آژانسهای مسافرتی تلف کنید! تنها کافی است سری به وبسایت سفرمی بزنید. سفرمی یک موتور جستجوی پیشرفته است که برای یافتن بلیط‌های چارتری طراحی شده است. با مراجعه به سفرمی می‌توانید لیستی از پروازهای چارتری تمامی شرکتهای هواپیمایی را مشاهده بفرمایید و تنها با صرف چند دقیقه وقت بلیط مورد نظرتان را خریداری کنید.

یکی از معایب بلیط‌های چارتری این است که معمولا قابلیت استرداد، کنسلی، تغییر روز و ساعت پرواز را ندارند و درصورت ایجاد پیش‌آمدی غیر منتظره برای مسافر، بلیط سوخت می‌شود. یکی دیگر از معایب بلیط چارتری این است که برخلاف بلیط سیستمی هیچگونه تخفیفی برای کودکان قائل نمی‌شود و هزینه ی بلیط پرواز کودکان همانند بزرگسالان محسابه می‌شود؛ اما در مقابل، قیمت ارزان بلیط چارتری یکی از مزایای مهمی است که موجب شده تا اکثر مسافران به خرید این نوع بلیط گرایش پیدا کنند. علاوه بر این، بلیط‌های چارتری با نزدیک شدن به ساعت پرواز به علت عدم قابلیت کنسلی و تغییر زمان پرواز، ارزان‌تر از نرخ اصلی فروخته می شوند.

هواپیمای چارتری:

توجه داشته باشید، پرواز چارتر با هواپیمای چارتر متفاوت است. هواپیماهای چارتر، از لحاظ اندازه کوچک‌تر هستند و قابلیت جابجایی کمتر از ۱۰ نفر مسافر را دارند. این هواپیماها، فضایی کاملا خصوصی را برای مسافر فراهم می‌کنند و به مراتب لوکس‌تر و راحت‌ترند. هواپیماهای چارتر معمولاً توسط شخصیت‌های مهم، به ویژه تجاری و سیاسی جهت تسریع و تسهیل روند پرواز اجاره می‌شوند.

انواع چارترهای هواپیما:

  1. چارتر یا اجاره ی کامل هواپیما (Full Charter)
    چارترکننده تمام صندلی‌های یک پرواز را در مسیری مشخص و برای دوره‌ ای معین اجاره می‌دهد.
  2. اجاره ی صندلی‌‌های هواپیما (Seat Charter)
    چارترکننده تعدادی از صندلی‌های یک پرواز را در مسیری مشخص و برای دوره‌ای معین اجاره می‌دهد.

انواع مختلف سیت چارترها

  1. سیت چارتر شناور یا اجاره صندلی به صورت شناور:
    در سیت چارتر شناور، چارترکننده تعداد مشخصی از صندلی‌های هواپیما را در یک مسیر پرواز و در طول دوره‌ای مشخص، به صورت رفت و برگشت به فروش می‌رساند.
  2. سیت چارتر بک تو بک یا اجاره صندلی رفت و برگشت (Back To Back):
    در سیت چارتر بک تو بک، چارترکننده تعداد مشخصی از صندلی‌های هواپیما را در یک مسیر پرواز مشخص رفت و برگشت به فروش می‌رساند.
  3. سیت چارتر بلاک سیت یا اجاره ی صندلی‌‌های مشخص (Block Seat):
    در سیت چارتر بلاک سیت، چارترکننده تعداد مشخصی صندلی با تاریخ مشخص را در یک مسیر و برای یک پرواز مشخص، به صورت رفت و برگشت به فروش می‌رساند.

تفاوت پرواز چارتر و پرواز سیستمی

قبل از این‌که تفاوت این دو پرواز را توضیح بدهیم، پرواز سیستمی را معرفی می‌کنیم. شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین‌ها) بنا به امکانات و شرایط‌شان، مسیرهای پروازی مختلفی دارند که طبق برنامه‌ریزی سالانه در آن مسیرها، در طول هفته یا ماه، پروازهایی با قیمت مشخص برقرار می‌کنند که به این پروازها، پرواز سیستمی می‌گویند. تفاوت مهم این پروازها با پرواز چارتر در این است که برنامه‌ی آن‌ها در طول هفته و ماه و هزینه‌‌شان مشخص است. شما می‌توانید مثلا از چند ماه قبل به مقصد زوریخ بلیط هواپیما بخرید و هزینه‌اش را بپردازید و بعدا بنا به تغییر شرایط سفرتان تاریخ پروازتان را جابه‌جا کنید، یا این‌که اگر نتوانستید به دلیلی سفر کنید، بلیط را پس بدهید و هزینه‌ی پرداختی‌تان را بعد از کسر جریمه‌ی کنسلی پس بگیرید. یکی دیگر از ویژگی‌های پرواز سیستمی این است که در این پروازها قیمت بلیط بر اساس شرایط سنی تعریف می‌شود، مثلا بهای بلیط برای گروه سنی بزرگسالان، کودکان و نوزادان متفاوت است و بلیط نوزادان، ارزان‌ترین و بلیط بزرگسالان، گران‌ترین بلیط است.

حالا ببینیم تفاوت پرواز چارتر و پرواز سیستمی چیست. وقتی شما بلیط چارتر می‌خرید، به هیچ عنوان امکان تغییر تاریخ پرواز را ندارید. اگر به هر دلیلی نتوانید سفر کنید، نمی‌توانید بلیط پرواز چارتر را پس بدهید و پول‌تان را پس بگیرید و در این حالت بلیط شما سوخت می‌شود. پس همیشه قبل از خرید بلیط چارتر از برنامه‌ی سفرتان مطمئن باشید؛ از تاریخ رفت‌وبرگشت‌تان و مدت‌زمانی که می‌خواهید در مقصد اقامت کنید، کاملا مطمئن باشید.  تفاوت دیگر پرواز چارتر با سیستمی در تفاوت نرخ بلیط برای رده‌های سنیِ متفاوت است. بلیط چارتر تنها برای نوزادان زیر دوسال ارزان‌تر است و قیمتی معادل ده‌درصد بهای بلیط بزرگسالان دارد، در غیر این‌صورت بهای بلیط چارتر مثلا برای کودک هفت‌‌ساله‌ و پدرومادرش یکسان است. پس اگر خانوادگی و با تعداد زیادی کودک سفر می‌کنید، بلیط پرواز چارتر چندان به‌صرفه نخواهد بود، مگر در شرایط خاصی. مثلا زمانی که چارترکننده به دلیل نزدیکی زیاد به زمان پرواز، به قول معروف آتش بزند به مالش و حسابی قیمت‌ها را پایین آورده باشد. در ادامه جزئیات این کاهش قیمت را شرح می‌دهیم.

قیمت‌گذاری پرواز چارتر

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پرواز چارتر، ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که به‌طور مستقیم متوجه چار‌ترکننده است. چارترکننده به دلیل این‌که از پیش، هزینه‌ی تک‌تک صندلی‌های پرواز را پرداخته، ترجیح می‌دهد تمام صندلی‌های پروازش پر شوند و تمام بلیط‌های آن پرواز را بفروشد. به همین دلیل برای فروش بلیط چارتر ابزار متنوعی را به کار می‌برد. به‌ویژه وقتی به زمان پرواز نزدیک می‌شویم، برای این‌که تمام بلیط‌هایش را بفروشد، قیمت بلیط را کاهش می‌دهد. در این شرایط خرید بلیط پرواز چارتر برای یک خانواده‌ی شلوغ با تعداد کودکان زیاد (مثلا هفت‌ساله و پنج‌ساله و سه‌ساله)، به صرفه است. اما باز هم راه بی‌مشکل و آسانی نیست، چون ممکن است در فصل پرتردد پروازی باشید و برای مقصدی که موردنظرتان است اصلا در تاریخ نزدیک پرواز و به آن تعدادی که می‌خواهید، بلیط چارتر گیرتان نیاید.

• پس به‌طور کلی ممکن است در بعضی زمان‌ها بلیط پرواز چارتر را ارزان‌تر از بلیط سیستمی بخرید ولی حواس‌تان حسابی جمع باشد، چون بلیط چارتر شخصیت انعطاف‌پذیری ندارد! و تاریخ و ساعت بلیط‌‌تان را نمی‌توانید تغییر بدهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. جعفرخان می گوید

    من پیشنهاد میکنم دوستان واسه خرید بلیط چارتر به سایت مراجعه کنند.