تاریخچه پرفراز و نشیب شرکت لامبورگینی به روایت تصویر
فروچیو که در رشته طراحی ماشینآلات تحصیل کرده بود، پس از پایان جنگ جهانی دوم و فعالیت در ارتش ایتالیا به تولید تراکتور روی آورد، اما همواره رویای تولید خودرویی پر سرعت را در سر میپروراند.
فروچو لامبورگینی، (به ایتالیایی: Ferruccio Lamborghini) (متولد ۲۸ آوریل ۱۹۱۶ – ۲۰ فوریه ۱۹۹۳) مکانیک و صنعتگر ایتالیایی بود، که شرکت خودروسازی لامبورگینی را در سال ۱۹۶۳ تاسیس کرد.
وی با استفاده از دانش مکانیکی که داشت، وارد کسب و کار تولید تراکتور شد و در سال ۱۹۴۸ کارخانه لامبورگینی تراتوری را تاسیس نمود و در میان سالهای وقوع اصلاحات اقتصادی پس از جنگ ایتالیا، به سرعت به مهمترین تولیدکننده تجهیزات کشاورزی تبدیل شد.
لامبورگینی در سال ۱۹۵۹، کارخانه لامبورگینی بورسیاتوری را راهاندازی نمود، که بخاریهای نفتی تولید میکرد و بعدها وارد کسب و کار تولید تجهیزات تهویه مطبوع گردید.
در سال ۱۹۶۳، او مشهورترین کارخانه خود، با نام لامبورگینی اتومبیل را، ایجاد کرد، که در زمینه تولید و ارائه خودروهای اسپورت فعالیت مینمود.
فروچو لامبورگینی، در سال ۱۹۶۹ چهارمین کارخانه خود به نام لامبورگینی اولئودینامیکا را تاسیس کرد. وی تا اواخر دهه ۱۹۷۰ بسیاری از داراییهای خود را، به فروش رساند و بازنشسته شد. لامبورگینی در سال ۱۹۹۳ بر اثر حمله قلبی، درگذشت.
فروچیو لامبورگینی / ۱۹۱۶-۱۹۹۳
آقای لامبورگینی در سال ۱۹۶۳ شرکت اتومبیلسازی خود را با نام فروچیو لامبورگینی اتومبیلی در نزدیکی شهر بولونیا تاسیس و به ساخت یک کانسپت برای نمایش در سالن اتومبیل تورین در همان سال مبادرت کرد.
این خودرو که ۳۵۰ GTV نام داشت از یک پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳۶۰ اسببخاری طراحی شده توسط جیوتو بیتزارینی سرمهندس سابق فراری بهره میبرد و همگان را به تحسین وا داشته بود.
فروچیو لامبورگینی در جریان برگزاری نمایشگاه تورین به روزنامهنگاری گفته بود: قبلاً من برخی از خودروهای شاخص کلاس GT را خریده بودم که نواقص زیادی داشتند و کامل نبودند، GTV شاید خودرویی برای رفع این عیبها نباشد، اما شروعی برای کارهای آینده محسوب خواهد بود.
۳۵۰ GTV – نخستین خودروی لامبورگینی
در واقع این جملهی او ابه نارضایتش از خودروهای فراری و مازراتی شخصی او اشاره داشت؛ برخی روایتها از آن حکایت میکند که او از ضعفهای اتومبیل شخصی فراری خود ناراضی بود و هنگامی که از انزو فراری درخواست ملاقات در همین رابطه را داشته با پاسخ منفی وی مواجه میشود که این مساله بعدها انگیزهای برای تبدیل کسبوکار وی از تراکتورسازی به ساخت اتومبیلهای اسپرت میشود.
در سال ۱۹۷۳ آقای لامبورگینی تصمیم به بازنشستگی و فروش سهام خود گرفت و پس از آن شرکت با وجود مالکیتهای متعدد و حتی خرید آن توسط کرایسلر، هرگز شاهد بازگشت دوران اوج و غرور انگیز گذشته نبود.
پس از چندین سال ناکامی و شکست شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۹۸ با قیمت ۱۱۰ میلیوندلار آمریکا به گروه خودروسازی فولکسواگن آلمان فروخته شد و از آن زمان تاکنون توانسته موفقیتهای پی در پی را از آن خود کند.
فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۹۳ بر اثر حمله قلبی در شهر پروجا ی ایتالیا درگذشت.
تصاویری از موزه افتخارات شرکت لامبورگینی ایتالیا را مشاهده میکنید:
منبع : جام جم آنلاین / سید معین قاسمی