سرگردانی مردم بین شماره‌ها و سامانه های سبد کالای رایگان + حرف های مردمی

0

به گزارش ساتین : مسئولان مرتبط با سبد کالا در وزارت صنعت از صبح امروز در جلسات مشورت و ارزیابی به سر میبرند تا بتوانند به سوالات مردم که «سبد کالا واقعا به چه کسانی تعلق گرفته است؟»، «مسئولان چگونه و بر چه اساسی این گونه برنامه ریزی کرده اند؟» پاسخ دهند.

 از روز گذشته که وزارت صنعت و معدن طی اطلاعیه ای مشمولان دریافت کننده سبد کالا را همراه با سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۹۹ و درگاه اینترنتی www.yaranehkala.ir معرفی کرد؛ رسانه ها با انتقادات و گلایه های بیشتری از سوی مردم نسبت به نابسامانی این سامانه ها و چرایی ضعف برنامه ریزی ها مواجه شده اند.

بروز این مشکلات و اعتراضات بعد از چند ماه  بررسی و کار کارشناسی نسبت به نحوه توزیع سبد کالا قابل تعمق و بسیار تعجب برانگیز است.هر چند بیان این اعتراضات و دلایل وقوع این بی برنامگی ها توسط رسانه ها موجب خواهد شد که مسئولان همچون گذشته؛ مشکلات بوجود آمده را ناشی از بزرگ نمایی رسانه ها اعلام کنند.

به همین دلیل و برای در امان ماندن از این اتهام رایج، جام جم آنلاین سعی کرد تا پاسخ سوالات مذکور را از مسئولان وزارت صنعت دریافت کند اما متاسفانه تا زمان مخابره این متن ، هیچ یک از مسئولان مربوطه پاسخگو نبودند.

طبق اطلاعیه وزارت صنعت و معدن ، سرپرستان خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی، سرپرستان خانوارهای زیرپوشش سازمان بهزیستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری بگیران تأمین اجتماعی (با حقوق مستمری زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی (با حقوق زیر پنج میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی، سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متأهل مشمولان نهایی دریافت سبد کالا معرفی شده اند اما اعتراض های متعدد مردم به این اطلاعیه در وب سایت های مختلف حکایتی دیگر دارد.

از فردا قرار است افرادی در مسیر صف دریافت سبد کالا در فروشگاه های امکان (کارگران) ـ اسکاد (کارکنان دولت) ـ اتکا (نیروهای مسلح) ـ رفاه (کمیته امداد ـ بهزیستی) ـ سپه (عموم مردم) ـ شهروند (عموم مردم) ـ اتحادیه فرهنگیان (فرهنگیان ـ عموم مردم(  حضور یابند که میزان حقوق آنها نه کمتر از۵۰۰ هزار تومان بلکه حداقل بیش از یک میلیون تومان است.این سبد کالا بر اساس غربالگری ستاد سبد کالا از اسامی ارسالی وزارت رفاه انجام شده است ، اتفاقا مشمول کسانی شده که بسیاری از آنها اصلا مستحق دریافت این سبد نیستند و چه بسا از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند. در حالی که نیازمندان اصلی از این قافله جا مانده اند.

مخاطبان  در این زمینه نوشته اند؟

-ساعدپناه: سرپرست خانوار هستم وبه من سبد کالایی اختصاص نیافته است در صورتی که همکاران همگی دریافت و مشمول هستند.

– برادر شوهر من چهار خانه تجملی داره و کارمند بانک است وضعش توپه. سبد کالا تعلق گرفته ولی برای ماکارگر بدبخت حقوق ۴۰۰۰۰ هزار تومان چیزی چیزی نیست واقعا که عجب بد بختیه.

-کارگر بدبخت :واقعا که ما تو بانک کار میکنیم شرکتی هستیم بیممونم تامین اجتماعی حقوقمون ۵۵۰ هزار تومن اونوقت من سبد کالا  نمیگیرم بعد همکارام که کارمند بانکن سبد کالا میگیرن.

-سلیم کریمیان اصل: آیا خانواده کارگران از طبقه دون پایه کشور هستند یا وضعیت معیشتی آنها بهتر از سایر اقشاری است که سبد کالا تعلق گرفته ؟

-مجید:چقدر عادلانه من حقوقم ۵۱۶۰۰۰تومان پدرم کارمند دولت ۱۲۰۰۰۰۰ تومان سبد کالا دارد.

-فرزاد:من کارگر بنگاه هستم سبد کالا به من ندادن.

-کارگر شهرداری: من کارگر شهرداری که خدا می داند ۴ ماه است حقوق نگرفته ام و برای تهیه نان خالی باید پول قرض کنم آیا رواست که سهمیه شامل من نباشد . ولی کارمندی که ماهی بیش از دو میلیون تومان حقوق می گیرد شامل طرح می باشد . صدایمان به هیچ جایی نمی رسد . از این همه طرح بی خود خسته شدیم .واگذار می کنیم به خدا

-علی: ملاک برای تعلق یاعدم تعلق سبدکالا چیست من که شرایط مالی خوبی ندارم تعلق نگرفته این عادلانه نیست

-کارمند دولت: یه خسته نباشید به دولتی ها باید بگیم!!!!  کلیدی که ازش دم میزدن این بود؟  با این همه مالیات و قسط کارمندا چرا؟  بعد از عید هم اعلام میکنن کارمندا یارانه نگیرن!  چرا این حق رو دارید ضایع میکنید؟!!!!نمیتونید مدیریت کنید از اینور و اونور میزنید؟؟؟؟؟  دست مریزاد!!!!!

-اکبری: کارگر زیر بار تورم له میشه ولی توی توزیع سبد کالا و دیگر مزایا هیچ برنامه ای واسش نیست فقط هرکی رو میبینی میگه کارگرا چرخ اصلی هستن و ازاین حرفا.

-جمعی از کارگران:با سلام؛ کارگران کارخانه سبلان خودرو اردبیل که بیش از ۶ ماه حقوق معوقه دارند و بیش از ۵ ماه بیمه معوقه شامل سبد کالایی نشده اند و بسیاری دیگر از کارگران نیز به این حالت هستند لذا خواهشمندم در این مورد تحقیق و اطلاع رسانی نمایید.

بررسی های موردی خبرنگار جام جم آنلاین نشان می دهد که بازنشستگان نهادها و سازمان های مختلف همچون ارتش، مخابرات ، نیروی انتظامی و تعاونی های زیر مجموعه وزارت تعاون نیز مشمول دریافت سبد کالا نشده اند.

در حال حاضر هیچ یک از شماره های  ۵۰۰۰۴۹۹، #۷۹۹* ، ۰۹۶۱۲ و درگاه اینترنتی www.yaranehkala.ir با اختلال مواجه هستند.

حاج علی -دبیر اجرایی طرح سبد کالا صبح امروز در نشستی با رسانه های تصویری و مکتوب (باشگاه خبرنگاران) رسانه ملی در رابطه با توزیع سبد کاملا بین ۱۵ میلیون نفر به عنوان جامعه هدف گفته است؛ در جامعه هدف سبد کالا تعداد مشخص است و جامعه ی ۱۵ میلیون نفری رقم صحیحی نیست.در این راستا  حدود ۱۰ میلیون  سرپرست خانوار تعریف شده است.

 دبیر اجرایی طرح سبد کالا در خصوص اینکه بعضی از افرادی که باید مشمول دریافت سبد کالا می شدند اما در این دوره احراز هویت نشده اند، گفته است: بعضی از کارمندان دولت که در دستگاه های اداری مشغول فعالیت هستند ولی نحوه پرداخت شان بر اساس تأمین اجتماعی و قانون کار باشد ممکن است مشمول دریافت سبد کالا نشده باشند.

 وی در بخش دیگر اظهارات خود خاطرنشان کرده است؛ به دلیل اینکه اطلاعات جامعه هدف از بانک های اطلاعاتی مختلف جمع شده است ممکن است افراد ذی نفع در این طرح مشمول سبد اول نشده باشند اما برای سبد کالای دوم اگر ذی نفع بودند اطلاعیه ای صادر خواهد شد.ثبت نامی در سامانه نداریم بلکه تنها از طریق سایت و یا شماره تلفن ۵۰۰۰۴۹۹ مشمولیت افراد اعلام می شود.

به گفته حاج علی، ادامه هر گونه ثبت نام در هر سامانه ای از نظر ما غیر رسمی است و می تواند به نوعی تقلب باشد.

دبیر ستاد اجرایی سبدکالا در حالی میزان پرداختی حق بیمه افراد به تأمین اجتماعی افراد را یکی از ملاک های مشمول نشدن افراد عنوان می کند که بسیاری از دریافت کنندگان سبد کالا اتفاقا افرادی هستند که میزان پرداختی آنها بسیار بالاست!

این اظهارات این مسئول نشان می دهد که سوالات مردم همچنان بی پاسخ و گلایه ها و انتقادات تاثیری در حذف دریافت کنندگان غیرمتسحق و  جایگزینی مستحقان واقعی ندارد.

سهیلا فلاحی -جام جم آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ